[Västerås]-tråden

[Västerås]-tråden
Digitala orienteringskartor vore ju klart intressant, jag får väl ta en tur dit å köpa några.
Jag lyckades konvertera den jag länkade ovan till en användbar karta i OruxMaps på telefonen iaf...

Roq: jag kan hojta i tråden om jag ska ut å lalla runt på Ängsö nåt, jag jobbar i fel stad så det blir väl nån helg

[Västerås]-tråden
Nu har jag varit och shoppat orienteringskartor! Kan rekommenderas! Tog typ ett ex av varje av de som var tryckta. Billigt var det. 12 st blev det.

Av förklarliga skäl säljer man inte högkvalitativa kartor på pdf, men kan däremot trycka ut vilket utsnitt man önskar ur deras kartdatabas för 50 riksdaler!

Så nu har man plötsligt kartor över i princip alla dungar nära stan som man har cyklat i eller skulle vilja cykla i, inklusive Gäddeholm.

Måste bara kopiera till lämpliga bitar att ta med ut i skogen..

Gällande Billingen tänkte jag ta mig till skövde på lördag för att besöka vänner, och sedan ta mig hem på söndag efter tävling. Skulle gärna dela bil med någon, åtminstone en av vägarna. Jag har ingen dragkrok, men däremot ett redigt cykelställ (thule) som det får plats tre feting-cyklar på. någon intresserad? - skicka PM!

[Västerås]-tråden
Tjena V-åsare Körde Rocklunda i dag, med heno7315(inte så aktiv på forumet)
Tuff bana måste jag säga. Skapligt bra markerad vi körde bara fel vid en överfart på en stor gräsmatta som mynnade ut på en asfaltsvändplan.

Skulle kanske ta med en slägga och slå sönder vissa vassa stenar i spåret på två ställen, jag velade i 100 meter efter ett genomslag med den klassiska klangen i fälgen.
Slingan vi körde var ca 10km och riktigt tuff, oj ni är hårda i V-ås.

PS ska fortsätta övertalningen att heno skall ansluta till era träningar.
Tack och hej
/Ebbe

[Västerås]-tråden
ebbeilöt skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Skulle kanske ta med en slägga och slå sönder
> vissa vassa stenar i spåret på två ställen,
> jag velade i 100 meter efter ett genomslag med den
> klassiska klangen i fälgen.

Sitt lätt i sadeln istället, dessutom är det olagligt att så mycket som borsta bort mossa från en sten utan att fråga länsstyrelsen först.
Börjar en massa mtb-åkare kliva runt i rocklunda med såg och slägga och forma naturen efter sina cyklar/färdigheter så tar det inte lång tid innan ett förbud kommer. Dessutom är det inte sjysst att bygga bort svårigheter på banan då vissa vill ha det lite stökigt.
Det finns även gott om lättare stigar i Västerås, om du cyklar en bit på spåret norr om rönnby så kommer du in på fina stigar mot Lista.

[Västerås]-tråden
Knuppe skrev:
> Dessutom är det inte
> sjysst att bygga bort svårigheter på banan då
> vissa vill ha det lite stökigt.

Oj förlåt. Stökigheterna var helt OK.
Det var bara typ två stenar som var lite vassa. Men jag kanske kom lite fel på de ställena då jag jagade heno.

[Västerås]-tråden
Första gången du åkte rocklunda? Ja då förstår jag du kan fått genomslag om du jagade någon, skulle rekommendera att du åker banan en gång lugnt och kör om svåra partier flera gånger och testar olika spår. Kör du HT så är banan rätt dryg eftersom det är så ihållande med rötter och stenar, lätt att bli trött i ryggen om det ska gå snabbt ;)

[Västerås]-tråden
Knuppe skrev:
> Första gången du åkte rocklunda?

Ja det var första ggn.
180mm i slag fram och 165mm bak så genomslaget var inte på på dämparna (hade 15mm kvar på gummisnodden till ändläget fram).
Körde med 1,6 bar i däcken så jag får nog pumpa lite hårdare till nästa gång.
/Ebbe

[Västerås]-tråden
2.4-2.5 kör jag alltid på, börjar man närma sig 2 så är det att be om genomslag. Antar att jag är van men jag tycker jag har hur mkt fäste och komfort som helst :D

[Västerås]-tråden
Alltid sugen på cykla, men hinner nog inte till 18. Dock ska jag köra Lida. Körde Billingen och det var trevligt, förväntar mig ännu snabbare bana på LL.

[Västerås]-tråden
Jag ska också köra Lida och är alltid cykelsugen. Är för övrig nyinflyttad till stan så lite tipps på spår träningsrundor välkomnas.

[Västerås]-tråden
kul att se lite film bergsgeten! vad har du för kamera?

Själv har jag nu kört långa billingeracet och sprungit göteborgsvarvet. Att döma av resultatet ska jag sälja alla mina cyklar och köpa ett par riktigt fina löpardojjor & pulsklocka... vilket inte kommer att ske. Däremot kan kanske lite intervallträning sitta fint...
...Och så undrar jag om nån är sugen på en tur nästa tisdag kl 18 från domkyrkan?

[Västerås]-tråden
Var det någon härifrån som jag mötte idag vid gropen i hökåsen? Jag låg på norr ifrån efter en runda på rocklunda via skultuna och åsen söderut.

[Västerås]-tråden
Var inte i gropen igår.

Ser ut som det ska bli fint väder imorgon.. nån som vill med på en runda? Tänkte köra från domkyrkan kl 18. Ska prova helstelt/retro för första gången i skog på typ tio år. (!)

[Västerås]-tråden
Kan tyvärr inte imorrn, men har för avsikt att köra på onsdag om någon vill ha sällskap. Rocklunda-Rönnby-Julpa-Badelundaåsen i hyfsat tempo inför Lida hade jag tänkt mig men är anpassningsbar.

[Västerås]-tråden
Ok.
Låter som en fin runda glindgren. tyvärr är jag upptagen på onsdag.

Jag är vid domkyrkan kl 18 ikväll ifall någon vill följa med på happyride (och titta på när jag gör min första Over-The-Bar på några år ;-))

[Västerås]-tråden
Hejsan,

jag har ett litet tekniskt problem som någon snäll själ i Västerås-området kanske kan hjälpa mig med?

Jag var ute i Rönnby i måndags och råkade bryta av växelörat till min Canyon Nerve XC 5.0 från 2009. Jag har beställt nya från Canyon, men de är tidigast här under nästa vecka. Eftersom jag har en cykel-dejt i Stockholm på fredag vill jag gärna laga ihop min cykel snabbare än så. Är det någon som sitter på ett extra växelöra till en Canyon Nerve som du vill låna ut eller sälja till mig?

Mvh

Vxelra16.jpg

[Västerås]-tråden
Hej, ska vara i Västerås några veckor nu och tänkte försöka mig på att få igång cyklingen lite igen. Frågan är bara var... Lättare stigar är att föredra. Ligger de i närheten av Gryta är det ännu bättre :)
Har sett att det pratats en del om Rönnbyskogen i tråden. Finns det något uppmärkt där?
Har även något vagt minne, från min ungdoms löpning, av att det fanns en anlagd mtb-bana någonstans norr om Gryta? Var väl iofs mer än tio år sen, men ändå :)

Finns det någonstans man verkligen inte borde cykla?

[Västerås]-tråden
Rocklunda är svårt. Rönnby är kul!
Om du är någorlunda mobil så är vi ett gäng som brukar köra alla-ska-med turer kring köping, hallstahammar, munktorp, kungsör osv. ibland v-ås. Vi tar Fredriks skåpbil och fyller med cyklar och åker någonstans.

[Västerås]-tråden
Hannosaurus skrev:
> från min ungdoms löpning

Löpning med friidrottsklubben eller frilans?

För egen del avvaktar jag med skogscykling till jag klarat av årets 60-milare.

[Västerås]-tråden
Ser fram emot din premiär Jonas, undra om det blir som Bambi på hal is efter allt ditt landsvägsnötande :)

Själv har jag inte cyklat så mycket, men ungefär 50/50 skogen och landsväg. Fast så blir det ju när det kommer en ny familjemedlem :)

[Västerås]-tråden
jonas-ni skrev:
> Hannosaurus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > från min ungdoms löpning
>
> Löpning med friidrottsklubben eller frilans?
>
> För egen del avvaktar jag med skogscykling till
> jag klarat av årets 60-milare.

Frilansande som komplement till andra idrotter.

Då har du i alla fall konditionen. Jag har avvaktat med nästan all cykling ett tag och blivit både långsam och oteknisk. Däremot briljerar jag på fikandet :)
Det här med att folk inte cyklat så mycket tycker jag låter lovande!

[Västerås]-tråden
Japp, de hade tyvärr ingen inne :('

Tack för tipset ändå!

bergsgeten skrev:
> Prövat ringa Canyon i Bålsta ?

[Västerås]-tråden
Hannosaurus skrev:
> Det här med att folk inte cyklat så mycket
> tycker jag låter lovande!

+1

[Västerås]-tråden
Kvällens plan är Bäckbyskogen-Råbyskogen-"skälbyskogen" (lite bruksleden) eller trevliga stigar norr öm rönnby. Kommer ta med kartor över dessa områden iaf.

hannosaurus:
Uppmärkta leder är mej veterligen bara VCKs bana i rocklundaskogen. Häng med på några rides så får du se mer.

baggy: när blir utlovad retro-happy-ride?

[Västerås]-tråden
baggy skrev:
> Ser fram emot din premiär Jonas, undra om det
> blir som Bambi på hal

Bambi på hal is lär vara ett under av kontroll och finess jämfört med mina första skogsrundor misstänker jag.

[Västerås]-tråden
Perra-G skrev:
> hannosaurus:
> Uppmärkta leder är mej veterligen bara VCKs bana
> i rocklundaskogen. Häng med på några rides så
> får du se mer.

Det ska jag göra. När är de/brukar de vara?

[Västerås]-tråden
Perra-G: Du menar att jag ska ta min gamla Moongoose från -93?
Jag som precis fick klar min nya HT igår:
blackred2.jpg

SRAM X9 black/red 2x10, Avid Elixir CR black/red, Sid Race, XTR-nav, Sapim-ekrar, DT400-fälgar, BeOne 19" carbon-ram, Matrix integrerat styre/styrstam i kolfiber, Conti RaceKing 2,2.

Senast ändrad:
[Västerås]-tråden
Idag blev var det jag och bergsgeten som tog oss runt en tidigare rekad slinga norr om rönnby. riktigt fint i solnedgången. och varmt. och mestadels riktigt fina stigar. Jag klarade mig helskinnad trots den skakiga "helstela" upplevelsen. Kan nog bli bra framöver.

Hannosaurus: Happyride blir när nån känner för att ta initiativet. Jag kommer försöka köra regelbundet en gång per vecka framöver, men det hindrar inte att nån annan "påar" en tur. bara nån i gänget känner till lite stig är det ju lugnt.

Baggy: Yes! retro is the shit. ibland. kanske inte när man kittat ihop ny "plastraket"?

[Västerås]-tråden
Vi kommer väl ett gäng och kör en vända snart. Vore lite kul om man kunde locka iväg er från v-ås också. Om logistiken kan ordnas dvs.

[Västerås]-tråden
baggy skrev:
> Vore lite kul om man kunde locka iväg er från
> v-ås också. Om logistiken kan ordnas dvs.

Du har ju redan frestat mig med snabba vägar i Munktorps-trakten.

[Västerås]-tråden
Tappade mina solglasögon av märket bliz på mtb rundan igår. Om någon av er skulle hitta dom i skogen mellan Björnebron och björnevägen får ni gärna höra av er. De var vita med gula glas. Cyklade den trixiga stigen uppepå höjderna.

//Magnus

[Västerås]-tråden
Vi ska starta från min syrra på pionvägen, sen kör vi en repa längs gryta mot rönnby tror jag.
Kl 18, de som ska med har bara kört en gång tidigare och precis börjat lära sig köra stig.

Tillbaka
Topp