[Västerås]-tråden

[Västerås]-tråden
Jag PM:ade dig mitt nr, skicka ett sms. Så kan jag ringa/plocka upp dig med bilen när jag kommer till v-ås om du inte kan leta dig upp till Pionvägen. Vet ju inte vad ställen heter så bra och vet inte exakt vilken väg vi kommer att köra när vi väl är på cyklarna :)

Jag lägger ut mitt mobil-nr på min profil om någon annan vill joina.

[Västerås]-tråden
Hoppas du gör nått annat kul!

Jag åker alldeles strax från Munktorp och är på plats på Pionvägen 40 från kl 17.30. Ser ut att bli 6st. Ring om det är nått...

[Västerås]-tråden
Ops! där missade man tåget. illa hockeyfrilla.
Mycket happykonversationer kan missas om man ägnar helgen åt annat. Till exempel kinnekulleleden i strålande väder. Ska även bort kommande helg.. Cykla nästa vecka?

img_1455.jpg

Pierre kämpar förbi orkideerna under ädellövskogen på Munkängarna (kinnekulleleden).

[Västerås]-tråden
Nån som är sugen på cykeltur söndag 10/7? Skulle gärna köra en längre runda. Mina ideer är antingen runt frösåkers brygga eller kanske stigar kring rönnby/stan. What say you?

[Västerås]-tråden
Jag blir gärna med på en tur av det lite längre slaget på söndag.
Men jag orkar nog inte hålla något högre tempo. Lite cyklat på slutet och ordentligt förkyld sista veckan men är nu på bättringsvägen.

När och var hade du tänkt dig?

[Västerås]-tråden
På yr/smhi ser det ut att komma lite regn på söndag förmiddag. Skulle kunna utgå från domkyrkan kl 15 preliminärt. har du gps? Jag saknar :-(

[Västerås]-tråden
Jag har ingen GPS, ingen såndär smidig man sätter på styret i alla fall.
Men en Colorado 300 som man kan ha i ryggsäcken.

Bakistempo låter som passande tempo tycker jag! 15.00 passar också

/Daniel

[Västerås]-tråden
AJ aj aj
Jag har blandat ihop dagarna. jag har fått för mig att måndag är söndag så att säga...... I morgon kan jag ju inte kl 15.... men på måndag.....
Eller förmiddag i morgon....

Förlåt så mycket. Får skylla på att det är svårt att hålla reda på veckodagarna som föräldraledig....

[Västerås]-tråden
Gammal MTB-slinga?

Söder om IKEA. Begränsad av E18 och Bäckbyvägen
(riktmärke - mobilmasten)ligger det en "tårtbit"
skog med en förmodligen en gammal MTB-stig!? :)

Den är inte lång(1Km!)men den som säger att han
har klarat "AM-avsnitten" utan att ha klickat ur
ngn fot....då vill jag se filmbevis annars tror jag inte
på vedebörande! ;)

Men vilket håll är lämpligast att cykla? Jag är inne på
moturs(?). Jävligheterna tycks jämna ut sig! :o

Så har ni vägarna förbi...åk inte förbi! :)

[Västerås]-tråden
På söndag är det XC tävling i Rocklundaskogen, då blir det nog lite fler på spåret.

Jag har parkerat 26:an i väntan på en 29:a och tagit fram gorillapjucken för lite mysig höstlöpning bland löven. Fast kanske blir det en runda i helgen (söndag) om vädret håller i sig.

[Västerås]-tråden
Finns en grupp på facebook som heter kort och gott "cykla mounatinbike" som gäller Västerås.
Har inte varit med på deras turer, men tänkte testa när jag får tid.

[Västerås]-tråden
Jag har bärjat cykla med friluftsfrämjandet på onsdagar; FB-gruppen som baggy nämner är den som friluftsfrjämjandet-killarna använder sig av för att på-annonsera sina och andra turer.

De har tre slingor de alternerar mellan;
finnslätten-hökåsen
finnslätten-badelunda
VSOKstugan-rocklunda

Jag har varit med på de två förstnämnda och haft mkt kul! Kommer fortsätta åka med dem på onsdagarna. Är medlem, så det passar ju bra. Man kommer kunna se vilka turer som körs i friluftsfrämjandets regi på: http://www.friluftsframjandet.se/aktivitet/14732782

Ska i övrigt ta det lite lugnt tills min arm är helt bra igen. Det kommer sig av Mera Leras 12h (http://www.ml12h.com/) som gick den 20 augusti. Jag cyklade på min helstela stål-univega. Höll ut i nästan 9h och 12 varv. Det var roligt och det var en jättefin bana (nästan bara stig!), men för att lyssna på kroppen nästa gång kör jag antingen i lag eller fegar med dämpargaffel! ;-)

ses!

[Västerås]-tråden
Trevligt att det finns en tråd här på Happy också. Jag kommer inte helt överens med detta forum... tycker det är lite för ostrukturerat för mig, men jag kan väl ändå försöka dela med mig med lite filmmaterial från Västerås MTB

[Västerås]-tråden
Jättekul att se Norberg-filmen! synd att jag missade tillfället för det verkar ha varit fina stigar.
Ett extra plus till kreativa kameravinklar!

[Västerås]-tråden
Det ska bli intressant att se slutresultatet av gallringen i
Rönnbyskogen!?

Jag har redan sett en negativ insändare.
Kommer "trollskogen" att helt försvinna? :(

Jag har dålig erfarenhet av att tjänstemän(byråkrater) skall
"rätta till" naturen!?
Typ; utgallring - vinden får fritt spelrum, så vid nästa "Gudrun"
så ligger "hela skiten"!

Kommer slutresultatet att bli "Rönnbyparken"? ;)

Eller också kommer slutresultatet att bli... :) :) ?

[Västerås]-tråden
Urgallring = plats för en ny galleria, se bara på Erikslund.
Där fivk orienteringsklubben inte springa, för att man skulle ha sönder "värdefull" mark.
Men att IKEA rensa bort allt och bygga nytt varuhus var något annat O_o

[Västerås]-tråden
Tänk om man ändå kunde samarbeta lite mer med kommunen.
Ett litet ekonomiskt bidrag för att skapa en säkrare och roligare bana att träna i.

Idag är det många som får "stopp" och måste kliva av cykeln för att det dels är svårt och dels är osäkert.

Att kunna skapa ett sidospår för de lite mer ovana, och kanske göra dagens bana med lite fler roliga utmaningar för de som har cyklat ett tag.

Jag körde ganska hårt under sommaren 2010 (Rocklundaskogens bana 5,6 km på 19 minuter och 46 sekunder) och gillar banan skarpt som den är idag.

Vissa partier behöver underhållas med spång, bro, och kanske någon varningsskylt för motionsspår...

Någon som har provat eller har erfarenheter från denna idé?

Lägger upp en länk från i somras från Rocklunda:

/Elias

Senast ändrad:
[Västerås]-tråden
Skapa en studiecirkel, så går det att få bidrag.
Skulle nog vara lätt att ordna medlemmar, om de visste att pengarna kommer gå till att fixa banor i Västerås-trakten.

Blir nog lättare att prata med kommunen, när de får reda på att de slipper stå för några kostnader.

[Västerås]-tråden
Gaston Garcon skrev:
-------------------------------------------------------
> Skapa en studiecirkel, så går det att få
> bidrag.

Man ska väl göra det man är bra på.
Jag är bra på att cykla och bygga.
Jag är dålig på administration :)

Så, jag behöver någon som tar tag i pappersarbetet, men kanske går det att ordna genom Friluftsfrämjandet? Ja, vi får väl se hur 2012 artar sig.

Just nu behövs det säkert 100 000 SEK för att röja efter skogsmaskinerna som har lagt ut träd över hela banan, suck!

/Elias

[Västerås]-tråden
Precis!

Hoppas de sparar några träd, lite spik och hammare längs vägen så vi kan hitta på något skoj!

Well, jag tror att det blir lite sommararbete i spåret, även fast VCK gjorde en stor insats när västmanlands-cup kördes i somras.

Ja, vi får väl avvakta och se om vi kan bli ett gäng som kan hjälpas åt, just nu är det både för kallt och för stökigt för att göra något större...

[Västerås]-tråden
Tjo.
Idag testade jag mtb spåret som ligger i norra delen av rocklunda, det som är önsta fritidspark.

Det märks att man måste veta vart man ska cykla där.
Det är uppmärkt. Men kan klart bli mycket mer tydligare! Det va flera tillfällen när jag undrade vart man skulle fortsätta. Hur vore det med återkommande vita markeringar som redan sitter, de runda. Dessa borde kunna komma klart oftare.

Vart nere på öland å vandrade nyligen. Där har de markerat vandringleder genom att bara färgmarkerat träden med vita prickat. Dessa sitter väldigt tätt så det går inte att gå fel.

Sen kan jag förstår att man inte kan markera hur som. Men är det tillåtet att spika i träden än att färgmarkera?

Bara en fundering från en nybörjare i dessa skogar.

[Västerås]-tråden
Hej! Jodå, tråden är väl om inte död, så åtminstone i någon slags dvala. :´-( Men jag har epost-abonnering på denna tråd, så när det skrivs något emellanåt så får jag en påminnelse.

[Västerås]-tråden
Tjo, Ja det va ju ett sätt att svara oxå :P Varje gång man e ute å cyklar så ser man alltid någon mtb åkare. Så borde ju finnas underlag för att ha en aktiv tråd.

Men å andra sidan FF har ju 150+ medelemar på sin fb grupp å de hade "rekord" i onsdag(?) ang antalet deltagare på 21 st.

Känns som de flesta köra badelundaåsen å rocklunda? Finns de fler ställen att köra på??

[Västerås]-tråden
Jag var ute och snurrade kring Gäddeholm för ett tag sedan, hittade en stig som var uppmärkt som vandringsled. Den var ganska fin, men inte särskilt lång, max 5 km skulle jag tro.

Tillbaka
Topp