[Västerås]-tråden

[Västerås]-tråden
Hej på er! Jag ska till Västerås nästa vecka och jobba lite, tänkte ta med hojen.

Undrar om det finns några bra platser att cykla xc på? En guide vore ju en dröm ;-)

[Västerås]-tråden
Rocklunda skogen är nog det lämpligaste, ligger centralt också om du har knappt med tid.
Det finns flera stigar att köra på men det som kanske är lättast är att köra den uppmärkta MTB-slingan på 5 km som ligger på södra Rocklunda.
Riktigt teknisk cykling så det är bra om du är van vid sten, rötter och en hel del korta knepiga stigningar.
länkar till en dålig karta. Cykla eller bila till nr 1 på kartan. hittar du inte spåret så kan du säkert fråga någon på plats.
http://kartor.eniro.se/query?what=yp&search_word=&geo_area=rocklunda+västeråshallen&from=

kanske kan du höra av dig också. Kan rulla med lite om jag har tid eller är i stan för tillfället?

[Västerås]-tråden
Tack för info! Hoppas kunna få lite tid över framåt kvällen. Är inte särskilt snabb eller tekniskt duktig så det kanske är säkrast att cykla själv, utan att nån tittar på ;-)

Senast ändrad:
[Västerås]-tråden
Om rocklunda är lämpligt är ju väldigt personligt.

Jag cyklar sällan där.

jag skulle gärna guida på lättrampade stigar i utkanten av stan.
Men tänkte ta det lugnt kommande vecka inför engelbrektsturen på söndag.

kan fixa gpx fil eller om du ser dem i endomondo som jag använder ibland.

[Västerås]-tråden
"lämpligt" var kanske lite klantigt skrivet. Jag menade då utifrån närhet från city och relativt lätt att hitta.
Men precis som jag skrev så är det väldigt teknisk körning där man kan skaffa sig bra med mjölksyra. Uppfattade att du var ute efter xc och det tycker jag nog Rocklunda kan bidra med.
Annars finns det precis som Rickard skriver en del fin körning i utkanten av stan.

[Västerås]-tråden
Lyckades till slut hitta ut till rocklunda! Vilken fin cykling det bjöds på, bra uppmärkt och jag såg flera gånger andra små stigar som man kunde välja.

Ibland var det klurigt, framför allt i vissa backar. Hade gärna haft en liknande bana hemma i Gävle, tummen upp!

[Västerås]-tråden
Finns det något liv i den här tråden?

Har ni organiserade happyrides i Västerås med omnejd? Jag har en kollega som vid 60+ kommit på att det här med MTB är en bra grej! Finns det något sammanhang i Västerås som jag kan tipsa om?

[Västerås]-tråden
Friluftsfrämjandet kör turer på onsdagkvällar med gruppindelning efter tycke och smak. Brukar vara ganska många som kör under högsäsong.

[Västerås]-tråden
Bump!
Tidigt i tråden nämndes stigar på och kring Björnö-backen. Jag har fått uppfattningen att cykling är förbjuden på stigar på hela Björnön, men det kanske inte stämmer?

[Västerås]-tråden
[Västerås]-tråden
Mback72 sa:
aki sa:
Bump!
Tidigt i tråden nämndes stigar på och kring Björnö-backen. Jag har fått uppfattningen att cykling är förbjuden på stigar på hela Björnön, men det kanske inte stämmer?
Inget förbud mot cykling på Björnön förutom i anlagda motionsspår.

https://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/besok-och-upptack/naturreservat/bjornon.html

https://www.vasteras.se/download/18...1554824158669/Lokala ordningsföreskrifter.pdf

Tackar!

Tillbaka
Topp