västtrafik och cykel

skogsvakt

Aktiv medlem
västtrafik och cykel
Är det motiverat av västtrafik att ta ut 30 kr för att ta med cykel på deras pendeltåg? Så vitt jag vet får man ta med obegränsat med bagage och barnvagn tror jag inte kostar något extra. Så utrymmesskäl tycker jag inte håller. Är dom rädda att om det vore gratis skulle tågen vara översållande med smutsiga cyklar? Det tror jag knappast. Om jag tar med mig ett lakan och virar runt cykeln så måste det väl räknas som bagage?

västtrafik och cykel
Jag gissar att de resonerar så att platsen som cykeln tar upp inte genererar pengar från betalande passagerare, så då tar man ut en slant för att kompensera.

Barnvagnar, liksom rullstolar, har mer karaktären av nödvändiga transportmedel (spädbarn kan inte enkelt transportera sig själva, eller sitta säkert i vanliga stolar, och samma sak gäller många rörelsehindrade som sitter i rullstol), och både ansvariga politiker och befolkningen i allmänhet skulle nog reagera kraftigt på avgifter för rullstol eller barnvagn.

Cykeln är en extra grej på ett helt annat sätt. Visst skulle man kunna jämställa den med handbagage, men inte heller det får man ta med sig hur mycket som helst av. Så här säger resevillkoren:

- - -
Bagage
Bagage som du på egen hand kan bära får du ta med dig utan kostnad. Ditt bagage får inte hindra andra resenärer, ta upp sittplatser, blockera utrymningsvägar, skymma sikten för föraren, hindra föraren eller på annat sätt påverka säkerheten ombord. Skrymmande bagage ska du placera på lämplig plats. Du får inte ta med dig bagage som kan vara störande eller obehagligt för andra. Det får heller inte vara brandfarligt, explosivt eller på annat sätt farligt. På fartyg inom Västtrafik gäller särskilda regler och priser för resgods.
- - -

västtrafik och cykel
När jag och en kompis ska åka tåg med hojjarna så brukar vi skruva av hjulen så tar en av oss hjulen och en resten. Tadaaa, ingen har en hel cykel utan handbagage. :D

västtrafik och cykel
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Barnvagnar, liksom rullstolar, har mer karaktären
> av nödvändiga transportmedel (spädbarn kan inte
> enkelt transportera sig själva, eller sitta
> säkert i vanliga stolar, och samma sak gäller
> många rörelsehindrade som sitter i rullstol),
> och både ansvariga politiker och befolkningen i
> allmänhet skulle nog reagera kraftigt på
> avgifter för rullstol eller barnvagn.

Du har säkert rätt i att det är så man resonerar, men det är inget vattentätt resonemang. Barn kan sitta i bärsjal. Får dom inte åka barnvagn gratis kanske de tar bilen eller går istället -- men man kan säga exakt samma sak om cyklister. Cyklister kan inte "enkelt transportera sig själva" flera mil på en kvart utan att åka tåg (eller bil).

barsjal.jpg ht=588

s-togcykel.jpg ht=375

Foto Mikael Colville-Andersen. Bikes on Trains

På pendeltågen i Köpenhamn är det okej att ta med cyklar gratis i alla tåg. Bara inte till/från Nørreport mellem kl. 7.00 og 8.30 samt mellem kl. 15.30 og 17.00. I Berlin kostar det mellan en och två euro per resa, om man inte har periodkort för cykel.

DSB: Cykler

S-Bhan Berlin: Fahrradmitnahme

Senast redigerad av en moderator:
västtrafik och cykel
Västtrafik har överhuvudtaget många småsinta regler, och en hel del konstiga formuleringar.
"Barn och ungdomar under 6 år" har de tagit bort nu.

Om man jämför med SL:

Nattaxa
Västtrafik: +100%, dvs olika beroende på hur du betalar.
SL: Ingen.

Rabatter för ungdom o pensionär:
Västtrafik: Ungdom upp till 20. I vissa kommuner fria resor för äldre. (65 eller 75.)
SL: Ungdom och pensionär samma taxa, gäller även sjuk- eller aktivitetsersättning.

Månadskort
Västtrafik: 435:- inom göteborg. Inom gbg är inom, dvs inte över någon kommungräns. Det blir en väldigt snäv zon.
SL: 690:-. Inom storstockholm, dvs från Nynäshamn till Norrtälje, en sträcka som tar sisådär 4 timmar med pendeln.

Också det viktigaste, Cykel:
Västtrafik: Cykel endast på pendel och båt. På pendeln 30:-
SL: Cykel på pendel. Gratis, med två inskränkningar. 1. Inga cyklar på Centralen. 2. Inga cyklar mellan 06.00-09.00 och 15.00-21.00

Västtrafik är bra för min cyklism. Varje gång jag åker brukar sluta med att jag tänker "aldrig mer", sen glömmer jag efter ett tag att det inte funkar.

västtrafik och cykel
ratatosk skrev:
> ...Inga cyklar mellan 06.00-09.00 och 15.00-21.00...

15-18, men det kanske inte var din poäng :-)

västtrafik och cykel
tillmann skrev:
> ratatosk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...Inga cyklar mellan 06.00-09.00 och
> 15.00-21.00...
>
> 15-18, men det kanske inte var din poäng :-)

Helt rätt, jag tänkte på annat o skrev fel. Och helt rätt om bålsta med. Men fortfarande från Nynäshamn till Norrtälje. Och inte till Bålsta. Om man ska översätta mellan städerna skulle ett månadskort från västtrafik inte räcka till Sumpan. Eller till Liljeholmen.

västtrafik och cykel
Svar från västtrafik

Tack för att du hörde av dig till Västtrafik. Vi vill minimera antal cyklar för att de tar för mycket plats. I stadstrafiken är det inte tillåtet överhuvudtaget då det inte finns särskilda bagageutrymmen och då kan vara en fara för andra resenärer. Pendeltågen har dock plats över, men då den ytan kan utnyttjas av andra resenärer tar vi därför en kostnad. Det är inte tillåtet att ta med större bagage så din lakan terori fungerar dessvärre inte. Jag har kopierat reglerna från vår hemsida

:BagageBagage som du på egen hand kan bära får du ta med dig utan kostnad. Ditt bagage får inte hindra andra resenärer, ta upp sittplatser, blockera utrymningsvägar, skymma sikten för föraren, hindra föraren eller på annat sätt påverka säkerheten ombord. Skrymmande bagage ska du placera på lämplig plats. Du får inte ta med dig bagage som kan vara störande eller obehagligt för andra. Det får heller inte vara brandfarligt, explosivt eller på annat sätt farligt. På fartyg inom Västtrafik gäller särskilda regler och priser för resgods. Vi tar till oss din information och vi arbetar hela tiden med att förbättra verksamheten. Därför är det viktigt att vi får vetskap om vad det är vi kan förbättra och utveckla i trafiken. Alla synpunkter sparas i vår databas för att användas i olika slags förändringsarbeten som rör kollektivtrafiken. Det är vår förhoppning att dina resor med Västtrafik skall fungera bra i framtiden.

västtrafik och cykel
skogsvakt skrev:
> Det är
> inte tillåtet att ta med större bagage så din
> lakan terori fungerar dessvärre inte.

Du kanske redan har tänkt på detta, men man kan ju ta av framhjulet och sy en enkel påse till alltsammans. Tror man kan köpa cykelpåsar också. Eller en stor kraftig soppåse.

Using Bikebags

Kolla också på fällbara cyklar. Många av dem är trevliga att cykla på.

http://www.foldingbikes.co.uk/

västtrafik och cykel
Västtrafik är nog det enda som räddar bilismen i göteborg. Deras priser är så vanvettiga att det är billigare att köra en tom personbil än att pendla med buss.

Då har man även bilen "gratis" för att kunna åka och storhandla med.

västtrafik och cykel
stefan_ skrev:
> Västtrafik är nog det enda som räddar bilismen
> i göteborg. Deras priser är så vanvettiga att
> det är billigare att köra en tom personbil än
> att pendla med buss.
>
> Då har man även bilen "gratis" för att kunna
> åka och storhandla med.

Kör du bil en timme på morgonen och en timme på eftermiddagen, så står bilen still över 90% av dygnets timmar. Är det kostnadseffektivt?

västtrafik och cykel
Hur gör man för att ha en så billig bil?
hur man lyckas rymma värdeminskning, försäkring, parkering, bränsle med mera under 500 kr i månaden skulle jag vilja veta.

västtrafik och cykel
ratatosk skrev:
>
> Också det viktigaste, Cykel:
> Västtrafik: Cykel endast på pendel och båt. På
> pendeln 30:-
> SL: Cykel på pendel. Gratis, med två
> inskränkningar. 1. Inga cyklar på Centralen. 2.
> Inga cyklar mellan 06.00-09.00 och 15.00-21.00

Observera att det är såklart vardagar det gäller, på helger kan du ta med cykel när du vill på dygnet gratis såklart.

Tillbaka
Topp