Våta rötter och stenar, vilka däck?

• Trådstartare Trådstartare aka
  • Start datum Start datum

aka

Ny medlem
Hej,

funderar på att köpa nya däck till min hoj. Har nu Kenda Karma och dom vill sig inte riktigt ute på stigcyklingen bland rötter och stenar när det är blött.

Förslag och rekommendationer emottages tacksamt!

/Anna

Jag har Karma DTC 2,0'. Vet inte så mycket om dom egentligen, mer än att det inte är nåt rikigt grepp på vått underlag.

Har kollat på Nevegal så ska läsa den tråden och ska kolla upp WTB Stout också!

Tack!
/Anna

Generellt sett... Är det blött och du ska över rötter och stenar... då bör du ha 42 eller kanske tom 40 gummi i däcken... dvs hårdheten på gummit. Sen spelar såklart mönstret in men...jag kör bara utför och kan därför inte uttala mig om mönster för xc vilket jag tror du håller på med... däremot hårdheten är samma oavsett.
Så kika efter 42 eller 40 gummi så är du en bra bit på väg :)

Ah, det där med hårdheten på gummit verkar ju vara en bra mall att gå på. Ska fördjupa mig i det. Visst är det xc jag håller på med, eller långsam-xc, föredrar stökiga stigar framför grusväg, och snabbt går det inte, än så länge iaf :)

Tack!
/Anna

Hala rötter och stenar är alltid knepigt. Bäst hittillshar ett par gamsla Specialized-däck varit. me eftersom den modellen inte finns längre röstar jag på Schwalbe Nobby Nic. Ett mycket bra allrounddäck som är Ok på det du nämner.

Eftersom du vill vara snabb i skogen och inte på grusvägarna så är feta däck typ WTB Stout, WTB Dissent(team) eller Big Betty med max 1,7 bar mitt tips.

Eftersom jag fick det absolut sista WB Stout de hade på CRC-lagret (ej levererat ännu) så undrar jag var jag ska sätta det. Framför eller bakom mitt Nobby Nick på Transan?

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom jag fick det absolut sista WB Stout de
> hade på CRC-lagret (ej levererat ännu) så
> undrar jag var jag ska sätta det. Framför eller
> bakom mitt Nobby Nick på Transan?

Fram!

WTB Weirwolf?

Mina NN var iaf såphala i går över rot och även lite på sten trots lågt tryck. Don't believe the NN-hype.

Weirwolf funkar prima så länge det inte är lerigt... Då kladdar de igen fullständigt.

Edit: Jag rullar fö just nu på Timberwolf. Grepp: Ja. Tungrullat: JA!

Senast redigerad av en moderator:
Annars är Fat Albert ett bra alternativ. I snakeskin med bra stabilitet. Lite lättare än Big Betty, rullar bra för att vara traktordäck, greppar sämre än WTB Stout men rullar nog aningen bättre.

Jag gillar verkligen det WTB stout jag har bak på min SS. Det blir ett fram också vad det lider.

Det var ju synd WTB Stout försvann ;). Hade varit perfekta tror jag. Dissent hittar jag inte på chainreaction åtminstone.

Big Betty ska jag kolla.

Hur breda däck kan man köra egentligen? Om de går in vill säga. Är det nåt max för fälgen man ska tänka på? Står inget om detta på mina hjul. Har en Commencal Combi Disc för övrigt.

Tack för många bra svar!

/Anna

För normalt skogsåka på HT kan Big Betty vara lite onödigt grova (tunga). Vi som gillar dem på HT kör ofta rätt rejält bestyckade cyklar och mycket point and shot genom stöket. Det är därför de, med sin stora luftkammare, gör sig så bra på lite softare fullgungare som rullar rakt över stenar och rötter. Sidogreppet på våta hällar är inte världsklass på något sätt.

På en HT där det handlar mer om att lyfta hela ekipaget över ojämnheterna och där det är mer av styra runt och igångdrag skulle jag försöka komma under 700gram. Speciellt om du är en lite lättare tjej.

Hjulen (däcken) är det sista stället du vill ha onödig vikt på. Finns inte Stout (lite tunga de oxå) skulle jag ha satsat på Fat Albert eller tom Albert. De är väl beprövade.

Tack Fjärdebrunn, mycket informativt. Du satte nog huvudet på spiken när det gäller mitt däckval. Styra runt, igångdrag och lättare tjej - that's me :)

/Anna

Big Betty 2.4" är sämre än Stout 2.3" tycker jag. Iofs. är det 29"-version av Stout jag har så man kanske inte kan jämför så.

WTB WeirWolf lär nog inte vara någon höjdare om det är lerigt, TimberWolf har sjukt med grepp men rullar toktungt på asfalt och grusväg.

Min erfarenhet säger dock att man ska akta sig för Continental, iaf. Twister, Diesel och Gravity har bjudit på dåligt grepp.

the_TnT skrev:
> Big Betty 2.4" är sämre än Stout 2.3" tycker
> jag. Iofs. är det 29"-version av Stout jag har
> så man kanske inte kan jämför så.

Jag har ju både 26" och 29" och det går alldeles utmärkt att jämföra så. I alla fall i detta fallet. Stout är det bästa däcket jag testat när det gäller grepp och har ett rullmotstånd som går att leva med.

the_TnT skrev:

>
> Min erfarenhet säger dock att man ska akta sig
> för Continental, iaf. Twister, Diesel och Gravity
> har bjudit på dåligt grepp.

Men testa ett par black chilli från dem då så att du blir av med dina fördommar..;-)

Weirwolf är en bra kompromiss sommartid, rullar på bra, hyfsat grepp, bra komfort men det är inget höstdäck. Jag saknar sidostabilitet i det, särskilt med lågt tryck. I lera packar det gärna ihop.

Fördelen med WW är att man inte blir överraskad när man tappar greppet. Det skvallrar om vad som är på gång och funkar därför förvånansvärt bra även när det slirar. Ofta släpper det också lite långsamt, så även när det tappar greppet finns det tillräckligt fäste för att hantera situationen. Även i lera.

oxr skrev:
> en massa om Weirwolf ...

Jag håller med. Det är ett förutsägbart däck. Faktum är att jag tycker det funkar fint även på hösten i exempelvis Hellas, förutsatt att man håller sig ifrån de värsta lerhålen. Här i linkeboda är terrängen annorlunda och det blir oundvikligen en hel del lerkörning. Det finns väl en anledning att den lokala klubben heter Mera Lera...

WW är ju utvecklade för sand och torr jord... Mao inte våta stenar och rötter i min bok

Sorry, upprepar mig Fat Albert och WTB Stout. Inte fjäderlätta men greppar och rensar som ett däck ska göra i Svedala.

Hur är det med Kenda Nevegal Stick E i 2,3? De funderade jag på när jag inte fick in mina FA i baktriangeln på Soman. Ska enl uppgift rulla trögt men greppa som satan. Typ 40-gummi vad jag förstår...

Senast redigerad av en moderator:
Fässberg skrev:
> Kenda Nevegal Sticky-E rekomenderas!

Med utgångspunkt från vilka argument?

Jag måste hålla med oxr och magnus, Egentligen är det inte alls särskillt bra blötgrepp i Weirwolf, men det är rysligt förutsägbart grepp och man tappar liksom inte hela greppet på en gång så som man gör med andra mer greppiga däck. För mig funkar det fint som bakdäck året runt. Är det riktigt lerigt är det dock inte så skoj. Fram däremot gillar jag Noby Nick i den dära greppiga gummiblandningen vad den nu heter.

the_TnT skrev:

>
> Min erfarenhet säger dock att man ska akta sig
> för Continental, iaf. Twister, Diesel och Gravity
> har bjudit på dåligt grepp.

Men SpeedKing och MountainKing är å andra sidan riktigt bra.

Ah, läste aldrig ditt inlägg Fjäderbrunn. Jag har kört Sticky-E i snart två säsonger nu. Använder däcken till Gbg-AM-tjosan :) Funkar ypperligt. Greppar som satan, och något trögrullade på asfalt/grusväg men efter ett par turen tänker man inte på det :)

Fjärdebrunn skrev:
> Fässberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kenda Nevegal Sticky-E rekomenderas!
>
> Med utgångspunkt från vilka argument?

Tyst!!! jag har just monterat på ett par! De måste vara bra!

Nevegal Stick-E 2.60" har jag kört som framdäck ett längre tag (1½ år?) och de är väldigt trevliga. Tycker inte de rullar tungt heller, men jag hade Big Betty ORC innan.

Har kört med WTB Weir Wolf en säsong. Tyckte att dem fungerade ganska bra till det mesta utom lera och utförs.

Använt även Nobby Nic en säsong och dem fungerar hyfsat till det mesta ungefär som WW utom till lera dem med. Har inte kört nedförs med NN. Tyckte dem var lättrullade jämfört med WW.

Just nu har jag Big Betty Goey Gluey fram och Triple Compound bak. Är helnöjd måste jag säga betydligt bättre grep på blöta hällar och rötter än Nobby Nic. Dem är ju inga riktiga lerdäck så lerränsen kanske kunde vara bättre men dem är ivf bättre än både WW och NN i det avseendet.

Kolla så att du har tillräckligt med fritt utrymme mellan däck och stagen i baktriangeln ifall du köper breda däck. En kompis fick sitt ena kedjestag ganska ordentlig till slipat av ett nytt Fat Albert nyligen ...

Det är inte bara risken för att man kan slipa till brottsanvisningar i sadel- och kedjestagen utan också att ifall man cyklar på riktigt lerig stig så blir lerrensen en problem om det är trångt mellan däck och stag. Lera + löv och annat skräp kan åstadkomma en hel del extra friktion i baktriangeln ...

Kenda däcken med Sticky-E gummi låter intressanta. Tror jag ska köpa ett par sådana näst gång.

Jag dissar Nobbys (i vanligt utförande) på halt underlag.
Maxxis Ignitors 2.35 i 60a -compund får man slita loss från backen jämfört med NN's.

Har beställt ett par Maxxis High Rollers, 2.35" Single ply, Super Tacky (42a) precis, om de greppar ännu bättre än Ignitors 60a kommer det kännas som ett par feta slicks på en nysopad asfalt!

Maxxis FTW!

Jag är riktigt nöjd med NN 2,25 EVO Tubeless och mindre än 2bar tryck fram och bak. Är en lätt Hardtailcyklist som kör hyfsat hårt, dock inga hopp.

/Magnus

Jag har rullat runt på WTB Stout 2.3 några veckor och avverkat ca 10-15 mil höstskog. Greppet är helt klart bättre än de Fat Albert 2.35 som satt på innan. De släpper kontrollerat och jag har inte känt av någon sidovekhet trots F:1.6 B:1.9 bar. Enda svagheten såhär långt är att de rullar trögare på väg, i skogen märker jag dock ingen skillnad. För min del är vägrull helt oväsentligt. Så länge vi inte tallar DH-däck...

Jag tycker att de är ganska jämförbara greppmässigt med de Nevgal jag testat. Utom vad gäller priset då de kostar hälften så mycket.

Återkommer med en recension då de fått rulla lite mer.

Tillbaka
Topp