Vätskesystem

Calvin

Ny medlem
Vätskesystem
Mitt lag ska göra ett test av olika vätskesystem och har brainstormat men tycker listan blev lite kort. Finns det verkligen inte fler? Vi ska testa ryggsäckar, vattenblåsor och kompletta system (tex CamelBak). Nu behöver jag er hjälp! Vad använder ni och vilken är eran drömkombination?

mvh
Kalle

Ryggsäckar:
Haglöfs LIM 35 (35liter packning)
Haglöfs Ace L (20lpackning)
Lundhags T24 (24l packning)
MacPac 35AMP (35l packning)
Kimmlite AR 35l Classic (35l packning)
Litepac

Vätskeblåsor:
Source Widepack
CamelBak Omega

Kompletta system (ryggsäck med blåsa):
CamelBak Mule (9l packning)
CamelBak Classic (enbart plats för blåsa, straps för tex jacka)
Source Extensor (20l packning)
Source Whistler (25l packning)
Source Spinner Pro (enbart plats för blåsa, ficka för bars)

Vätskesystem
Jag köpte en High Colorado Orion 35, som har en lite "luftficka" (Air-V Climazone) mellan ryggen och själva ryggsäcken, perfekt när man cyklar. I den har jag en CamelBack blåsa. Detta är en bra kombination tycker jag.

Vätskesystem
Kolla på Dakine deras ryggsäckar är stora inom skidåkningen.
Jag använder en Helipro och cyklar även med denna.
Finns plats för vattenpåse och Dakine har även sina egna, har däremot inte provat med påse i ryggan än.

Nu kanske inte just Helipro säcken är optimal för cykling då den är gjord för haiking med snowboard.
Men på deras hemsida har dom en flik för cykling http://www.dakine.com/

Vätskesystem
Kör med lundhags T12 och 1,5 l camelback omega vätskebehållare vid löpning och cykling. Funkar jättebra. Gillar speciellt det elastiska midjebältet som gör att säcken sitter tight.

Har också kört BAMM med en Karrimor 25 l (tror de e en föregångare till Kimmlite) och vattenflaska på axelremen. Det funkade jättebra. Nackdelen med den ryggsäcken är att fickan för vätskebehållare sitter på ena sidan vilket får ryggsäcken att komma i obalans. Vet ej om det e fixat till nyare modeller.

Vätskesystem
MULE har en massa fack och skrymslen som delar på ett för litet utrymme.
Dvs fyll en ficka och du får inte ner nånting i dom andra...
Är ok om man bara vill ha med lite smågrejor.

3L vätska , pump, gaffelpump, 2 slangar, däckjärn, kedjebrytare , nåra insexnycklar
och ett par powerbars sen är den full , och ta med en vindjacka utanpå och du har
ett polskt flyttlass.

Men den sitter skönt(så länge den inte är proppfull).

Kolla hellre in CamelBak HWAG.

Vätskesystem
Source Spinner Pro använder jag. Tycker den är bra förrutom att axelbanden slackar en del. Finns både en liten ficka för småsaker och en lite "påse" där det går i energi och nycklar och kanske tom en extraslang.

Har den både till cykling och löpning. Source vattenblåsa är bra. Munstycket är delbart och går att hålla hyffsat rent. Öppning känns säker och den är lätt att fylla. Hade en Platypus innan, och den sög(!) väl, om jag skall vara ärlig.

//Erik

Vätskesystem
Camelbak HAWG får du allt ta med i testet, rymmer runt 15 liter prylar och 3 liter vatten. Kört med min i runt tre år, bästa ryggan hittills för mig.

/Leo

Vätskesystem
Har en NorthFace med Nalgene´s vätskesystem. Bra är att det är snabbkoppling mellan slangen och vätskelungan vilket gör det lätt att plocka isär och torka. Ryggan har bara ett litet fack för pump och slang tex. Funkar till både löpning och cykel.
Annars tycker jag att source och platypus har de bästa vätskesystemen eftersom de öppnas helt i ena änden och är lätta att skölja ur och torka. (Nalgene har en stor skruvkork mitt på lungan ungefär som Camelbak).

Vätskesystem
Camelbak transformer använder jag, väldigt flexibel med 2 fack som går att ta bort, så man kan välja att köra med bara 3l vatten, eller upp till 15 liter lastutrymme, enda nackdelen jag noterat hitills är att man i bland vill ha ett stort fack, i stället för 3 mindre. knökar man alla fack fulla så bygger den lite väl på djupet

tar man bort det större facket och behåller det mindre får man plats med verktygen och får en hyffsad hållare för benskydd o dyl.
största nackdelen är väl att den kostar en smärre förmögenhet, man får nästan en liten blåsa och en större rygga för samma pris...eller så tänker man att det är en classic, en mule och en hawg på samma gång...vilken nästan är sant=)

Vätskesystem
Det vore kul med lite riktiga lågbudgetprylar i testet. Jag har en rygga från Lidl som jag använder en del med blåsa som jag dock ej använt då jag har flera andra som jag vet funkar bra samt en rygga från High Colorado som också funkar fint med en blåsa som jag inte heller testat mer än en gång men då funkade den iofs helt ok men som sagt knappast långtest. Lidl-ryggan var snorbillig och High Colorado halvbillig. Bra initiativ i vilket fall som helst.

Så kolla lite på tex Biltema, Lidl, Stadium, Team Sportia och Intersport.

;~}

Tillbaka
Topp