vattentät mobil?

noname

Ny medlem
vattentät mobil?
läste någonstans att japanerna har utvecklat en helt vattentät mobil. ur min synvinkel verkar det nästan vara för bra för att vara sant men är det någon som vet något om detta lilla underverk?

vattentät mobil?
förhoppningsvis blir den en värdig ersättare till hajfenan och att den dessutom letar sig hit till norden. Förhoppningsvis tål den att köras över med traktor också... ;-)

vattentät mobil?
Jag kör också med Aquapac, fryspåsar, tomburkar, o allt möjligt som mobilskydd, har även en hajfena,
MEN det är väl märkligt att det ändå inte finns en mobil som är riktigt vattentät (på riktigt alltså, inte bara "damm o stötskyddad").
Tänk om man för andra elektroniska produkter skulle behöva bära med sig särskilt skydd för bara lite regn - t ex för sin klocka! Såna har väl funnits vattentäta sen urminnes tider....

Här en japansk länk där den vattentäta nallen recenseras, kolla särskilt andra stycket, hur tänker dom, hallå SonyEricsson, ni har lanserat på fel marknad!

http://www.digitalworldtokyo.com/2006/05/first_waterproof_3g_phone_foma.php

Per D

vattentät mobil?
Jag går också och väntar på en värdig ersättare till hajfenan. Mindre, med intern antenn och lite stabilare mjukvara/lödningar... Skulle lätt kunna lägga några hundralappar på en sån.. och alla poliser, militärer, brandmän, byggarbetare osv skulle nog gärna byta ut sina mot nåt nyare...

vattentät mobil?
Jag har en siemens m75 ok inte lika stabil som hajfenan men rätt ok.Men måste de vara så förbannat stora för att vara fuktåliga och stötåliga??

vattentät mobil?
dans skrev:
-------------------------------------------------------
> MEN det är väl märkligt att det ändå inte
> finns en mobil som är riktigt vattentät (på
> riktigt alltså, inte bara "damm o stötskyddad").

Nokia 6250,
trycktestad på typ 7 meters djup i 15 minuter om jag inte minns helt fel.

vattentät mobil?
Hajfenan rockar...
Min har överlevt mycket, tex detta partytrick i Hemavan, ett till inne på krogen med telefonen i en GT när en polare ringde...

Verkar helt enkelt omöjlig att få död på.

Bilagor

• Kopia av Mobilen i pilsner.JPG
    Kopia av Mobilen i pilsner.JPG
    49.7 KB · Besök: 223
vattentät mobil?
Tur att det var öl, ren sprit tränger annars in i vattentäta klockor mm.. :)

Senast redigerad av en moderator:
vattentät mobil?
dans skrev:
> Sony Ericson SO902iWP
> finns lite mer på forumet utsidan.se där jag
> ställde en fråga om den
> verkar tyvärr endast vara för den japanska
> marknaden - ännu
> Per D
>
>
> http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?thre
> adid=40148

Jag mailade sonyericsson och frågade om den var på gång till svea rike...svaret jag fick var att de i dagsläget inte hade en aning...fylligt och bra.

vattentät mobil?
Har svårt att tänka mig att SO902iWP kommer till Sverige. Modellen är bara för NTT Docomo som är en lite annorlunda operatör. Docomo gör en spec på en modell som mobiltillverkarna sedan får göra en telefoner utifrån. Om du kollar på Docomos hemsida så kommer du att se att det säkert finns flera olika 902 modeller från olika tillverkare som har ungefär samma grundspec. Det är sällan som dessa modeller konverteras till andra standarder.

-Palle

vattentät mobil?
Håller med alla, det borde släppas ordentligt vattentäta mobiler.

Själv håller jag tillgodo med två stycken Ericsson R310 (Hajen).
Köpte en kompis R310 när han inte använde den längre, och den ligger bara i kartongen och väntar på att användas, om nu min egna skulle gå sönder... men det gör den inte! :) Den är så super-bra att ha med när man cyklar. Regn/svett/lera/stötar allt tål den!

Hoppas att SE nya Kina-telefon "SO902iWP" eller liknande dyker upp på den europeiska marknaden. Dock lär en sådan version bli riktigt dyr, eftersom att tillverkaren måste ta ut alla service-kostnader i nypriset. (jag känner knappt någon som INTE bytt sin R310 på garantin). Det sägs att Ericsson slutade med dessa telefoner just därför, dem tjänade alldeldes för lite per telefon helt enkelt.

Bara mina reflektioner!
Ha det!

vattentät mobil?
RedBull skrev:

>
> Hoppas att SE nya Kina-telefon "SO902iWP"

jappsare menar du väll ändå :D:D

vattentät mobil?
Stog om den här i Nyteknik för ett tag senm <http://www.nyteknik.se/art/47715>. push-to-talk funktionen skulle ju fungera bra om man skaffade sig ett Happy nätverk :-)

Här finns en bild <http://crave.cnet.co.uk/mobiles/0,39029453,49284213,00.htm>

-Åke

vattentät mobil?
RedBull skrev:
(jag känner knappt någon som INTE bytt sin R310 på garantin).

Jag har faktiskt inte bytt min på någon garanti. Dock så fick jag lov att byta den mot en Siemens M65 för nått (eller var det några) år sedan (jag har kvar hajfenan ändå, liggandes). Behövde en som var lite mindre och sedan såg jag till att få en M75 som jobbmobil. Dock måste jag säga att dom inte känns lika stabil som Hajfenan. Den tålde allt och lite till.

vattentät mobil?
@ Jensen (fd Baltazar)
Jupp, helt rätt! Fingrarna (eller var det huvudet) som slank lite väl fort på tangentbordet! :-)

@ Öviksmicke
Då har du haft tur! En gammal arbetskollega till mig har inte heller fått bytt sin, men mina andra kompisar har alla fått byta, inklusive mig själv. Vibratorn i min R310 lade av, knapparna fungerade sporadiskt, metallbygeln bakpå blev "slapp" och hängde ut osv.
Däremot fungerade Ericssons service utmärkt, för väl på service-centret var det oftast till att hämta ut en ny telefon. (sällan de lagade den gamla med andra ord).

Precis, både Siemens om Nokia har ju försökt sig på tåliga telefoner. Ingen av dessa motståndare klår gamlingen i gamet, "Hajen"! :-)

Nu ska jag cykla hem från skolan (universitetet).
Tur att jag tog med lampor, för nu är det riktigt mörkt ute. Polisen brukar vara glada i kontroller här i staden annars!

Ha det!
//RedBull

vattentät mobil?
RedBull skrev:
> @ Öviksmicke
> Då har du haft tur! En gammal arbetskollega till
> mig har inte heller fått bytt sin, men mina andra
> kompisar har alla fått byta, inklusive mig
> själv. Vibratorn i min R310 lade av, knapparna
> fungerade sporadiskt, metallbygeln bakpå blev
> "slapp" och hängde ut osv.
> Däremot fungerade Ericssons service utmärkt,
> för väl på service-centret var det oftast till
> att hämta ut en ny telefon. (sällan de lagade
> den gamla med andra ord).

Det kan jag nog ha haft. Jag köpte min ganska tidigt i serien. Vad gäller den där metallbygeln så brydde jag mig aldrig om det. Sålänge telefonen i sig funkade som den skulle så var jag nöjd... och de gjorde den. En kompis till mig hade dock en del strul med sin, han hade glapp innuti själva batteriet vilket gjorde att den slog ifrån sig ibland.

vattentät mobil?
Jag hängde på låset när R310 släpptes, och jag saknar den fortfarande..Den var så stor att den funkade som reservpaddel vid kanotturer. Min dog till slut av utslitning, allt glappade och gummitätningarna flagade bort. Dessutom så hängde sig min telefon titt som tätt det sista året.

Nu har jag en Nokia M65 som är ganska okej.. Visst, den går att använda som cykeldator om man vill. Men det suger så mycket batteri i den funktionen så att längre turer än tre timmar inte är realistiska.

vattentät mobil?
Markus F skrev:
> Jag hängde på låset när R310 släpptes, och
> jag saknar den fortfarande..Den var så stor att
> den funkade som reservpaddel vid kanotturer. Min
> dog till slut av utslitning, allt glappade och
> gummitätningarna flagade bort. Dessutom så
> hängde sig min telefon titt som tätt det sista
> året.
>
> Nu har jag en Nokia M65 som är ganska okej..
> Visst, den går att använda som cykeldator om man
> vill. Men det suger så mycket batteri i den
> funktionen så att längre turer än tre timmar
> inte är realistiska.

Du menar väl Siemens M65?

vattentät mobil?
jag hade min första r310 i ett halvår. Den klarade allt. Den blev överkörd av en bil mitt i city, den ramlade i en sjö, den tappades sjukt många gånger ner i div. olika underlag osv... Sen blev det glapp i antennen. Då lämnade jag in den på garantin, fick en ny... den var paj redan när jag fick den, gick inte att slå på den. Nästa höll en vecka eller två, sen dog displayen. Den fjärde och sista var jag sjukt rädd om, nästan mer försiktig än min nuvarande, men den dog också tillslut. Då gav jag upp och köpte en billig siemens istället...

vattentät mobil?
RedBull skrev:

> Precis, både Siemens om Nokia har ju försökt
> sig på tåliga telefoner. Ingen av dessa
> motståndare klår gamlingen i gamet, "Hajen"!
> :-)

Grejjen med R310 va väll att den till o med va tåligare än deras dedikerade byggmobil, alltså den som skulle vara ännu mera tålig, och var stor som en tegelsten :D, så nog vare en bra konstruktions tålighetsmässigt

Tillbaka
Topp