Vattentäta kläder?

Fresa

Medlem
Vattentäta kläder?
Efter gårdagens hellas tur med ösregn i mer eller mindre 2 timmar så har jag funderat på om jag skulle skaffa lite regntätare kläder.

Så om någon har lite tips på vettiga jackor och byxa/shorts så blir jag glad :)

Vattentäta kläder?
Tyvärr brukar vattentäta kläder göra att man svettas så msn blir blöt inifrån.
Mitt tips är att se till att hålla sig varm trots att msn blir blöt.

Bra skoöverdrag, underdtällströja, handskar och Cykelkeps är bra basplagg

Vattentäta kläder?
Blöt blir du oavsett. Inifrån eller utifrån. Jag föredrar att inte byta ut allt vattnet mot nytt kallt vatten utifrån hela tiden så lite regnskydd, typ ett vindskal som gör att det värsta rinner åt sidan, gillar jag. Men så har jag rätt lätt för att bli nedkyld också. Andra verkar mer köra våtdräktskonceptet. Fundera på vad som passar dig bäst.

Vattentäta kläder?
Blöt blir man oavsett. För egen del håller jag mig hellre varm och blir blöt inifrån (regnkläder) än blöt och kall utifrån (ej regnkläder).

Fresa, vad har du för budget? Ska du ha något som andas bra så får du nog räkna med ett par tusen-lappar. Nöjer du dig med att bara hålla dig varm men kan tåla lite mer svett så går det att hitta rätt så okej kläder till en hyfsad peng på t.ex. XXL.

Det finns tester på nätet om du orkar Googla lite där de har testat olika regnkläder och dess egenskaper, t.ex. hur bar de andas, vattenmotstånd, kvalitet, osv. Det kan också vara värt att fördjupa sig i de olika GoreTex-materialen.

Vattentäta kläder?
Ja budget hmm, eftersom man cyklar i skogen o grenar och sånt kan fastna i en så 1000kr för en jacka typ tycker jag är ok.
Jag svettas ganska mycket så ja nåt måste det andas tror jag.
Ska kolla på xxl :)

-Andy- skrev:
-------------------------------------------------------
> Blöt blir man oavsett. För egen del håller jag
> mig hellre varm och blir blöt inifrån
> (regnkläder) än blöt och kall utifrån (ej
> regnkläder).
>
> Fresa, vad har du för budget? Ska du ha något
> som andas bra så får du nog räkna med ett par
> tusen-lappar. Nöjer du dig med att bara hålla
> dig varm men kan tåla lite mer svett så går det
> att hitta rätt så okej kläder till en hyfsad
> peng på t.ex. XXL.
>
> Det finns tester på nätet om du orkar Googla
> lite där de har testat olika regnkläder och dess
> egenskaper, t.ex. hur bar de andas,
> vattenmotstånd, kvalitet, osv. Det kan också
> vara värt att fördjupa sig i de olika
> GoreTex-materialen.

Vattentäta kläder?
Jag har en jacka från Haglöfs cykelkollektion som jag tycker är ok. Kanske att den skulle behöva vara lite mer ventilerad men den har goretex. Såg att den såldes på rea på teamsportia i sollentuna nu och ryms då inom din budget. Fräsig färg också :)

Jag har provat att köra två Vätternrundor i hellregn, den ena i en lätt goretexjacka och den andra i en vindjacka från Craft (en sån där neongul som alla har) och jag måste säga att jag föredrar nog det senare alternativet när man ska hålla på länge.

Vattentäta kläder?
Jag har hittat två bra grejer på xxl som funkar bra i regn. Dels en Diadora jacka som är ventilerad på ryggen och i armhålorna. Funkar utmärkt till både racer och mtb. Den fladdrar knappt och tack vare ventilation i ryggen så blir det ingen fallskärmseffekt heller om det går lite fortare. Brukar reas ut ibland har jag sett. Jag har provat många olika jackor och tycker att dom täta (typ gore tex) direkt blir som en ångbastu vid lite belastning förutom att dom måste sitta väldigt tight för att inte blåsa upp som en ballong. Peak bla har jackor där det rinner ned lort i fickan bak vid blött väder förutom att den knapp andas. Men så är det ju inget cykelmärke heller hur gärna dom än vill. Dessutom har xxl haft Craft löpar tights (vinter varianten) som är vindtäta på framsidan. Dessa har funkat utmärkt även i regn. Man blir lite blöt men inte kall. Har också provat GORE långa byxor för mtb som funkar bra men är rätt täta trots ventilation på benen och dom är lite bylsiga vilket ju kan störa om man är lagt åt lycra hållet.

Vattentäta kläder?
Det var ju bra pris på dom nu så jag tyckte det var lika bra att slå till på en förhoppningsvis bra höstbralla,visst kan jag ge ett utlåtande när jag har testat dom i lämpligt väder,fast då kanske dom har hunnit ta slut.

Mikael

flykt skrev:
> Väntar ivrigt på ett utlåtande gällande
> vaude-byxorna

Vattentäta kläder?
Jag köpte medium väger ca 73kg och 177 lång mina sitter perfekt fast något lite ledigare hade jag kunnat tänka mig att testa,det är ju fri retur om dom inte passar,vet inte om det gäller rea grejer men kan vara värt att kolla.

Mikael

flykt skrev:
> De var tydligen redan slut i min
> storlek...typiskt!

Vattentäta kläder?
Jag skulle lägga en order igår på medium, har samma mått som dig, men det var tyvärr slut. Vet inte om jag vågar köpa större och testa, priset var inte så farligt.

Tillbaka
Topp