Vättern 2008 Happy sub9, nu med team banner

Söndag blir utmärkt för min del. Och nej, inte så tidigt som möjligt. Hoppas bara inte dottern kommer hem med nåt nytt elitförband av virus till dess.

Hallå!

Blev en tung runda i blåsten igår, bra summerat av Joachim, vi såg ut som tre små grisar efter ett par timmar i blötan :) Men kul va' det!

Jag tänkte köra en tur på torsdag efter jobbet, 17:00 och framåt...om det nu inte är isigt.
Maila om det är någon som vill haka på så kan vi bestämma träffpunkt och tid.

I helgen kan jag tyvärr inte.

Mvh
Danne

kitzblitz skrev:
-------------------------------------------------------
> jag tyckte vi var lyckliglottade
> med Jocke i klungan som kan dra oss runt Vättern,
> om till och med han nu säger att Dublin är så
> urstark ser det väldigt, väldigt lovande ut!

You ain´t seen nothing yet! Det är så att man önskar att man hade haft en bogserlina att kroka fast i sadelstoplen hans. Och han skulle säker inte ens märka nåt utan bara ånga på i samma tempo! :-)

Joakim Quensel skrev:
> kitzblitz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag tyckte vi var lyckliglottade
> > med Jocke i klungan som kan dra oss runt
> Vättern,
> > om till och med han nu säger att Dublin är
> så
> > urstark ser det väldigt, väldigt lovande ut!
>
> You ain´t seen nothing yet! Det är så att man
> önskar att man hade haft en bogserlina att kroka
> fast i sadelstoplen hans. Och han skulle säker
> inte ens märka nåt utan bara ånga på i samma
> tempo! :-)

:-)! Bogserlinor får vi inte glömma i juni.

evosmos skrev:
> Jocke, du har ingen plott över rutten? Jag tror
> vi missade en vänstersväng mellan Rosenhill och
> Tungelsta, men jag kan ha fel. Det var så
> förbannat mörkt.
GramintrÃningspass.JPG ht=725

Jepp, vi missade 257:an. Nåja, det blev ju bara marginellt längre. Fan, nu blev jag sugen på en sådan där Garmin-manick...

Joakim Quensel skrev:
<<massor med bilder och strunt>>

Inte konstigt att det blev så tungt - ni cyklade ju bara i skogen och inte på en enda väg!

kitzblitz skrev:
> Joakim Quensel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> <>
>
> Inte konstigt att det blev så tungt - ni cyklade
> ju bara i skogen och inte på en enda väg!

Jepp, du hade lätt cyklat ifrån oss på din MTB:)

kitzblitz skrev:
> Inte konstigt att det blev så tungt - ni cyklade
> ju bara i skogen och inte på en enda väg!

Koordeinaterna är noggranna, det är kartan som det är väldigt grov felaktig. Men det ska gå att få bättre kartor tror jag på någe sätt, har inte orkat kolla upp dock.

Vänta nu - ni körde inte Rosenhill Challenge sträckan, eller? Den går på 257'an. Om jag förstår kartan rätt så cyklade ni rakt fram mot Hemfosa efter Rosenhillbacken, sen vänster på Sörunda-Tungelsta sträckan? Där finns i alla fall några hus som ljuser upp vägen :-)

kitzblitz skrev:
> Om jag
> förstår kartan rätt så cyklade ni rakt fram
> mot Hemfosa efter Rosenhillbacken, sen vänster
> på Sörunda-Tungelsta sträckan? Där finns i
> alla fall några hus som ljuser upp vägen :-)

Det är helt riktigt. Men husägarna var snåla med ljuset, nästa gång ska jag ha med min 20w halogen också så vi inte missar 257:an.

En liten mini-RR från igår kväll.

Jag var ute och cyklade en liten runda på 4 mil vid 22-tiden (lite sent). Tänkte ta min vanliga 6-mila runda men med tanke på kylan och tiden var det nog klokt att jag tog den kortare rundan i stället.

Det var runt -2 och jag testade för första gången min halogen Osram IRC 20w (hembygge, inpulad i en trädgårdslampa). Och resultatet var faktiskt inte alls dumt. Jämfört med den lampa jag hade när vi sist var ute i natten och cyklade är det stooor skillnad. Fästet är lite keff däremot, eländet lossnade efter ett tag.

Jag konstaterade att cykelbanorna igår var fullständigt livsfarliga. Jag körde på mina BT 32 mm dubbdäck och hade nog aningens för mycket luft i de med bl.a. några hårresande upplevelser och en lätt vurpa. Tur att det gick sakta, jag vurpade liksom i slow-motion och bara hasade mig ner i backen. Lite småroligt faktiskt (hade jag cyklat fortare hade det inte varit roligt alls). Ute på landsvägen 259:an var det däremot helt underbart. Torrt och utan is (annat än fläckvis).

Klädvalet var däremot knepigare. Ylleundertröja, vanlig Craft långärmad och väst körde jag med vilket fungerade förträffligt. Det som var problem var som vanligt fötterna. Jag hade tappat känseln i vänstra foten när jag kom hem, ändå körde jag med överdrag och yllestrumpor. Får köpa riktiga vinterskor. Händerna frös jag också om men inte lika mycket, trots fingervantar med Thinsulate och grövre utanpå. Tips mottages, är lobster-modellen att föredra?

Allt som allt en lärorikt upplevelse, ska nog ut i helgen också med Jocke om inte han ändrar sina planer (eller om min hals börjar spela mig fula spratt).

Jävlar vad mycket text det blev. Hmm, dags att jobba lite kanske.

evosmos skrev:

> Händerna frös jag också om men inte
> lika mycket, trots fingervantar med Thinsulate och
> grövre utanpå. Tips mottages, är
> lobster-modellen att föredra?
>
Jag kör med Gore Extreme, finns på bl.a. CykelCity, när det är riktigt kallt. Jag har inte haft några problem trots temperaturer neråt -20°C. Det blir tack och lov sällan kallare här nere i Skåne.

/Asko

evosmos skrev:
> Jepp, +4 grader på Söndag. Det blir nog en
> vanlig racertur utan dubbdäck. Kalas!

Ska vi säga Söndag kl 10 då?
OK Q8 Huddingev/Ågestavägen
Ca 6-9 mil med racer.
Har fortfarande ingen fungerande lill-klinga dock...

Ang handskar så kan jag rekommendera dessa Hestra:
http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=48&products_id=1410
Det är en fingerhandske i skinn gjord för skidåkning. Både varmare och smidigare än de vinterhandskar i syntetmaterial som jag testat tidigare. Nackdelen är att den är rätt så dyr.

Joakim Quensel skrev:
> Ska vi säga Söndag kl 10 då?
> OK Q8 Huddingev/Ågestavägen
> Ca 6-9 mil med racer.
> Har fortfarande ingen fungerande lill-klinga
> dock...
>

Låter utmärkt. Ingen lillklinga? Då får du bättre träning:-)

glitch: jag har inget val, måste förbättra min VR-tid med 1,5 timme...

I stan och på Färingsö var det nästan bara bar-asphalt i eftermiddags och jag undrade flera gånger varför jag hade 2.1 tum dubbdäck fram och bak. Men efter sjöfarten över Ekeröhavet var det mycket mera vinter på Huddinge sidan och lite mera spännande. Men det ser faktiskt ut som om ni kan köra odubbat racer i helgen. Fusk.

0 - 2 grad idag kändes också lite fuskigt. Det skall väl vara några mindre, eller?

Jag tänker fuska så länge det går. Väntar fortfarande på den där spinningsäsongen, jag kanske kan klara mig utan den (med lite rätt utrustning).

Hur kändes dojerna? Även om det bara var 0-2 grader. Jag funderar på att köpa likadana.

Hade inga skoöverdrag på och efter 3-4 timmar blev tårna kalla. Men hoppas på att Snackjannes tipps om filt och alufolie på sulan + skoöverdrag gör en skillnad vid minusgrader. Annars får jag leva med att fötterna försvinner efter ett tag.

Men dem räcker gott och väl för att hålla varma vid några minusgrader i ca en timme.

Här är det förkylt. Nu ska jag cykla till affären, första träningsrundan utomhus på över två veckor. Det blir ca 500 meter. Hann dock med med två självmördande entimmespass på motionscykel veckan innan det.

SuperApe skrev:
> Nu ska jag cykla till
> affären, första träningsrundan utomhus på
> över två veckor. Det blir ca 500 meter.

Hur gick rundan - hoppas på RR snart med bilder och film!

Det blev en kanonrunda idag på drygt 8 mil i riktigt slaskigt skitväder. Jag tror vi måste ta tag i stänkskärmsproblematiken på racers. +4-vädret ser ut hålla i sig ett tag så det lär bli fler sådana rundor innan misnugraderna sätter stopp för det.

Ser fram emot den här rundan:-) http://happymtb.org/forum/read.php/1/744218

Senast redigerad av en moderator:
Ja, det var verkligen en härligt fostrande tur idag!

lerigStelios600x450.jpg ht=450

Stelios "Evosmos"

lerigJocke600x450.jpg ht=450

Jocke Quensel

Lite GPS- och pulsdata:

Distans: 77,12 km
Tid: 02 tim 35 min 54 sek
Medelfart: 29,7 km/t
Maxfart: 57,9 km/t
Medelkadens: 85
Medelpuls 165 slag/min
Maxpuls: 203 slag/min
Höjdmeter upp: 664 m
Höjdmeter ner: 667 m

Bump...

Då var det bra precis 1/2 året kvar tills vi står på startlinjen.

Jag tittade in på http://www.cyklavaettern.com/ igår kväll för att se om vi fått
någon definitiv starttid. Med fortfarande kom det inte upp något i starttid kolumnen.

Däremot verkar det som om snabbklungan fått sin starttid till 04:30.
(Anmälningsnummer 300060)

Men dom kommer vi inte att få se i år förrän möjligen när vi ligger i
gräset på målområdet och njuter av pastan och ölen.

/Pilen

Om vi får en starttid kring 03:30 så finns det nog risk att vi blir ikappåkta av de snabbaste i 04:30-klungan. Kanske att vi kan hänga på och få lite draghjälp sista milen. Fast det finns en risk också att splittra vå egen klunga så jag tror att det är bäst att avstå frestelsen att hänga på grupper som kommer ikapp. Det lär nog inte bli så många hur som helst när vi ändock startar relativt tidigt. Kanske några från Hovet-klungan som startar 04:00 åker ikapp oss. Fast det blir ju också först mot slutet i så fall.

Längesen! Här i södra Stockholm har det kristalliserats en riktig trevlig grupp som i alla väder kör sina rundor och delar erfarenheter om punkor, vurpor och träningsupplägg. Detta görs dock mest på PM-nivå och jag tänkte bara dela med oss lite här på forumet. Det har blivit trevliga turer mellan 6 och 20 mil, över hela den snölösa vinter. Förhoppningsvis får vi en riktig bra uthållighetsbas som vi kan bygga lite kraft och tempo på under våren. Någon har nämnt något om "julstjärnor" men vänta ni bara!

Hoppas det går bra för er i andra delar av landet också! Detta blir kalas :-)

/Toni

Senast redigerad av en moderator:
Här i Uppsala går det väl ganska bra också. Har inte cyklat ute utan det har blivit spinning, trainer, styrketräning och lite annat. Inte så många distanspass än men jag tänkte börja köra lite längre regelbundet med start nästa vecka. För tillfället så kör jag ca 7tim/vecka fördelat på fem pass. Senare i vår kan jag säkert ta mig till stockholm och köra nåt pass med er också.

Ja, snart är det väl dags att puttra igång med långturer på helgerna. Lika bra att börja i ett regntungt och blåsigt februari, för fasen vad man kommer att uppskatta de där första goa turerna i kortärmat och kortbyxor i maj sen : )

Så här i Götet så blir det väl samkörning mellan sub8/sub9 och även nog sub10 framöver.
Ska se vad vi kan sy ihop nu.

Dock så ska en annan få tillökning i familjen vilka dagar som helst nu, så där blir det väl ett litet glapp i cyklingen för min del. Cyklingen har fram tills nu mest bestått i lite pendlande under veckorna samt några enstaka MTB-turer på helger, men nu framöver får det bli mer ordning på torpet. Men det under föutsättning att det inte blir kaos hemma efter nedsläppet för Kotte 2.0.

Är rejält cykelsugen och kan egentligen ge mig ut i vilket väder som helst nu...bara jag får komma ut och cykla.

Jag förväntar mig en utförlig rapport om valet av hjulen. Jag vill veta vad du valde, varför du valde det och varför du har ångrat dig:)

Kitzblitz skrev:
>> Vet någon vilken tid Team 8 startar? Team 8 kanske?

Har inte Leo's gäng samma startgrupp som oss?

/Pilen

Pilen skrev:
> Kitzblitz skrev:
> >> Vet någon vilken tid Team 8 startar? Team 8
> kanske?
>
> Har inte Leo's gäng samma startgrupp som oss?
>
> /Pilen

Ja, det har de. (Om inte Leo smyganmält sig i vår grupp..)

jag har tjyvtränat i spanien, men jag tror att det blev lite väl bra för mig, för när jag kom hem fick jag ont både i knät och i halsen. men innan dess var formen grym :) kanske kommer den tillbaka innan sommaren. jag har också konstaterat att jag borde kunna kapa ett par centimenter på min sadelstolpe innan sommaren och därigenom få ner vikten från 9,5 till 9,45 typ :) det borde göra susen! det stora formtestet blir väl på hisingen runt om en månad då vi ska släpa oss runt ön i hagelstorm, snöstorm och piskande regn.

Har varit förkyld nån vecka nu och inte varit hemma så mycket, men innan dess såg träningen bra ut.. :-/

Träningen går hyfsat även om jag inte lyckats pricka in klungträning ännu. Förutom jobbpendlingen (2x32 km) i det eviga regnet har det sen Vasalopppsrullskidorna las på hyllan blivit 5 st 10-milarundor på Mjörn Runt-sträckningen, nå'n långrunda med Alex och blandade MTB-rundor. Dagens 10-milare på egen hand kändes rätt bra, fick ta lätta finracern då vinterracerns vevlager känns som sirap efter allt regnande. Sol för första gången på länge och mindre vind. Snitt på 33.5 första 5 milen och 30.5 totalt. Ser fram emot gruppkörningar med Göteborgarna, Hisingen Runt och Nationaldagsloppet.

//Janne

Tillbaka
Topp