Vättern 2008 Happy sub9, nu med team banner

Träningen går skitbra tycker jag!
Jobbpendling ca 10 mil/vecka hela vintern har gett en bra grund. Kompletterar pendlingen med intervallträning på trainer ca ett pass/vecka för att även få lite högre intensitet i träningen.

EDIT: Och så styrketränar på gym (med fokus på ben) 1 tim/vecka också. Osäker på om det gör mig snabbare på ett långlopp som Vätternrundan (därom råder delade meningar har jag förstått).

Senast redigerad av en moderator:
Azog skrev:
-------------------------------------------------------
> Har varit förkyld nån vecka nu och inte varit
> hemma så mycket, men innan dess såg träningen
> bra ut.. :-/

Samma här. Förutom att jag har varit hemma. ;)
Förkylningen börjar släppa nu så det ska trampas på. Måste bara köpa en ny hjälm, lyckades skalla en frusen sjö så den är hyfsat sprucken. :-/

Känns som jag också ligger i fas med träningen.
(Dålig på att föra dagbok. Men träningen är upplagd som i fjol. Och då gick det som smort)

Till helgen hoppas jag på Racer premiär ute på Ekerö.

Många fina lopp under Maj/Juni kommer också att höja intensiteten.

20080614 kl03:28. Då rullar tåget ut från Motala.

/Pilen

Tja, det rullar på. Inte enligt någon plan, men jag ska nog få ihop det.

Nytillskottet Ebba i familjen kombinerat med storasyster Alice, snart 3 år, äter upp en del tid just nu. Men jobbpendlingen 2 x 25-30 km (beroende på väg) 3 dar i veckan ger en liten bas i alla fall, det är långturerna som inte blivit så jättemånga än bara. Tid, väder och förkylning har satt stopp för dom. Har bara varit med på en Happy Road Ride än (och där väggade jag fett...sömnbrist och ur fas). Men nu puttrar det igång. Vi börjar komma i fas i familjen, helgerna ser inte alltför uppbokade ut framöver.

Snart när det sen blir lite ljusare (och snart varmare) på mornarna, så ska jobbpendlingen göras på racern och då adderar jag en liten extra omväg på strax under en timme eller ibland lite mer (mest snurra runt på Hisingen etc.). Då får jag ihop en 50-70 km innan jobbet någon eller några veckodagar.
Ganska skönt när man kommer till jobbet sen, pigg som en mört och full av endorfiner. Nackdelen är att man kan få gamnacke och möteskoma sen på eftermiddagen bara....

Hisingen Runt blir en kul liten gathering och värdemätare innan VR, sen Nationaldagsloppet.

Kör på. Även om tungvikten legat på skidåkning i vinter inför VL har jag sett till lägga in 1-2 pass varje vecka med spinning/trainer. Kör nu mest spinning och trainer. Hade utepremiär i lördags, vägarna kring Sundsvall har inte varit farbara med racer tidigare. Första långturen blir nästa helg då jag skall ut med vår lokala cykelklubb om snön som kom i natt hinner töa bort innan dess.

//Altirando

Jag har varit ganska duktig och hållit i gång på cykeln nästan hela vintern medelst pendling ca 50 km dagen oftast 2, ibland 3 ggr i veckan samt en tur på helgerna. Tänkte deltaga i de lopp jag kan komma över här i 08-land i vår för att få träning i högre fart. CC Gran Fondo, Roslagsvåren, Carrerra Vårklassiker på Färingsö och Energitrampet i Västerås ligger i riskzonen för mitt deltagande. Är tom sugen på Vänern runt 23-25/5, det verkar mysigt, men kostar ju en del.

Träningen flyter på ganska hyfsat här också. Har blandat trainer med längd/rullskidor under vintern, och så ofta vädret har tillåtit har det blivit ett långpass cykel i veckan.
Nu börjar det ju bli ljust på kvällarna, så det blir betydligt mer utecykling och klungträning framöver :-)

Lägger också in några motionslopp innan VR för att få upp tempot.

/Rickard

Cykeln har stått oanvänd sedan i höstas :( Dock har det blivit 35 mil rullskidor och ett vasalopp under vintern i kombination med cirkelträning och styrkegympa/cirkelträning två gånger per vecka hela vintern så jag känner tillförsikt. Ska gå med i den lokala cykelklubben i Lund i veckan och räknar med två långpass klungkörning per vecka fram till juni. Har även planerat in CC Gran Fondo Eslöv samt Ringsjön Runt (12.5 mil) i slutet på maj för att toppa formen :)

66 dagar kvar av njutning :)

/Pablo

G R I L L F E S T !

Lördag 3:e Maj är alla SUB9-deltagare välkomna till en grillfest hemma hos mig (se även PM)!

Jag bor alltså i Huddinge, en söderförort till Stockholm. Jag förstår att de flesta icke-stockholmare förmodligen kan ha svårt att vara med, men om ni råkar vara i Stockholm den helgen så är ni varmt välkomna. Kanske kan ni passa på att planera in ett besök till huvudstaden?

Ett preliminärt aktivitetsprogram:

10:00 – 13:00 En 3-timmarstur i SUB9-tempo (=min 33,3km/t). Kanske kör vi ”Rosenhill Challenge”, en gammal favorit. Målgång hemma hos mig.

13:00 – 14:00 Recovery-drink + Trainer-tävling (500W så länge som möjligt, fint pris till vinnaren utlovas!)

14:00 - ??? Grillning

Jag bjuder på mat och dryck. Anmäl intresse så snart ni kan.

Mycket bra initiativ Jocke, fast tävlingen borde vara mer i stil med "Vem kan få ner en 1-liters belgare snabbast?":)

Underbart Jocke! Som du vet hoppas jag kunna komma. Men det är väl OK att jag dyker upp med 3 barn, min fru och mina föräldrar, eller :-)?

Stelios: oavsett om det är 500 W eller 5l öl som gäller så kommer Jocke får behålla sin fina pris själv.

Låter ju himla trevligt. Vi göteborgare kanske skulle köra en 46-milarandonné med vandrarhem fredag natt och ta nattåget hem på lördag efter festen :-)

Vem vet, det kanske finns några fler stollar som vill. Det är ju klämdag 2 maj. Å andra sidan är det väl sjösättarhelg oxå...

/Janne

Var ute på min andra tur för året. Körde min favorittur på 8 mil ensam. Hyffsade väder/vind förhållanden. Snittade på 29km/h. Bästa notering förra året en vecka innan VR var 32,5. Svårt att jämföra förhållanden, men det känns som om jag ev. skulle klara en VR under 9 timmar med lite träning. Siktar på att köra ett tiomila pass i veckan (förutom MTB 2 ggr i veckan och lite trainer då och då). Om jag får vara frisk och träningen går som planerat kanske jag försöker leta reda på en avhoppare. Hur var det nu? Om man köper någon annans biljet, kan man då boka om starttiden och haka på er?

/Peter

PeterA skrev:
> Var ute på min andra tur för året. Körde min
> favorittur på 8 mil ensam. Hyffsade väder/vind
> förhållanden. Snittade på 29km/h. Bästa
> notering förra året en vecka innan VR var 32,5.
> Svårt att jämföra förhållanden, men det
> känns som om jag ev. skulle klara en VR under 9
> timmar med lite träning. Siktar på att köra ett
> tiomila pass i veckan (förutom MTB 2 ggr i veckan
> och lite trainer då och då). Om jag får vara
> frisk och träningen går som planerat kanske jag
> försöker leta reda på en avhoppare. Hur var det
> nu? Om man köper någon annans biljet, kan man
> då boka om starttiden och haka på er?
>
> /Peter

Det går säkert att ordna. Vore kul att ha med dig igen.
Hälsning
Sven

Såja, nu är årets cykelpremiär avklarad :)

Cyklade med CK Lunedi i Lund igår (söndag). 12+ mil med ett snitt på strax över 30 km/h i strålande solsken. Halva sträckan i vindstilla skogspartier och andra halvan i motvind ;S Kände mig stark och opåverkad fram till 10 mil, sedan dog benen fullständigt i uppförsbackarna vid 11 mils strecket. Inget värre än lite Vitargo och vatten kunde avhjälpa, men under VR hade jag varit hopplöst avhängd. Det gäller att få i sig energi hela tiden...

Nu är det cykling tisdag, tordag, söndag som gäller framöver.

/Pablo

Ja-a, ni. Det känns som dags att lyfta fram tråden igen. Det verkar som att sub 9'orna är i full fart med träningen kors och tvärs över landet och det börjar pirra lite med tanke på starten som går redan om 47 dagar! Jag har aldrig kört VR på sub9 - men för egen del känns det som jag är på väg ditt.

Tyckte det var en bra tid att börja dem spännande diskussioner kring loppets upplägg:

Jag tycker vi kör belgisk kedja för att det är kul. Men framför allt två frågor hoppa omkring i min hjärna: 1. hur långa körningar skall man ta? 2. den stora frågan: ta vi pauser och i så fall vilka? 2007 hade sub10'orna en kort, kort kiss paus i Gränna (80 km) och en misslyckad och därför 15 minuters depåstopp i Fagerhult (140 km) och sedan en planerad depå i Boviken (232 km) men där var vi inte tillsammans längre. Min sammanlaggda tid på dessa tre stopp var en halv timme och min sluttid 9.31. Ja - räkna själv :-)

Själv gillar jag en kort kiss/bensträckar paus och vill säkert också fylla på dricka någon gång. Om vi 1. kör snabbare än jag gjorde förra året och 2. får till bra depåstopps går det säkert vägen med samma taktik. Vad tycker ni?

Något mera? Vem tycker vi skall försöka träffas innan loppet (fredag kväll)?

/Toni

Mitt förslag är att vi endast tar kisspauser och har med oss det vatten vi behöver. Det upplägg VR-arrangörerna hade förra året var bland det sämsta jag sett. Vattenpåfyllningen var mitt bland alla saltgurkor, sportdrycker och bullar. Inte separat, med kaos som påföljd.

Min form är fn inte speciellt bra. Sjukdom hos barn har gjort att jag inte har kunnat träna nåt. Efter 20-milaren där jag kroknade ådrog jag mig dessutom en bihåleinflammation som ännu vägrat släppa helt. Jag kanske hakar på subtiorna i stället. Vi får se.

Annars är det nog bra om vi kunde träffas under redan under dagen innan vi går och lägger oss och käkar lite pastabuffé.

/Stelios

orkade inte läsa hela tråden och det ståd inte i första inlägget. Kan du snabbt sammanfatta vilka stopps ni gjorde, Ismael? Det gick ju iaf vägen för er :-)

/Toni

evosmos skrev:
> Mitt förslag är att vi endast tar kisspauser och
> har med oss det vatten vi behöver.

För mig är det helt OK att köra utan vätskestopp men jag tror att du har svårt att få med dig resten av gruppen. Tidigare diskuterade vi ett respektive två stopp.

Mer än ett stopp tycker jag känns helt onödigt. Med 2 x 2 liter på ramen + 2 x 2 liter bakom sadeln (totalt 2 x 4 = 8 liter med ett stopp) så klarar sig även dem mest törstige cyklist i det varmaste vädret.

Jag tror nog mer på att köra på linje än Belgisk kedja. Förningas längd ca 1 minut som kan varieras lite +- beroende på hur pigg man är. Jag ser inget krav på att det ska vara absolut "rättvist", alla hjälps åt efter förmåga. Och om man är trött så är det bättre att hoppa en förning än att sinka tempot.

Viktigt att ge gärnet nedför då man ligger först! Dessa förningar (i nedförsbackar) är dom som sliter mest och kan därför göras lite kortare.

Tror inte heller det funkar med belgisk kedja pga trängsel och trafik. Jag tycker ett stopp för vattenfyllning är bra. men var? Kanske ett snabbt pisstopp utöver det? Men hur gör vi med stopp orsakade av mekaniska problem, tex punkor?

Jag har en liten ide angående förningarna.

Om vi blir en riktigt stor klunga som i fjol. Tyckte jag att det var svårt när man skulle falla ner.
Det verkade aldrig ta slut med folk och blev ännu värre när det tillkom cyklister "utifrån".
Man bara föll och föll och till slut ville man bara in i ledet igen.

Så min ide var att dela upp klungan i 2-4 (beroende på hur många vi blir) mindre klungor. 6-8 pers i varje.
Sedan får respektive lill-klunga ligga där framme och rotera ett tag a'la belgisk. Efter en tid faller hela den gruppen ner och nästa går upp.

Då slipper man att falla ner i det oändliga.

/Pilen

Jag kommer nog att ta med mat och vätska för hela rundan från start oavsett om gruppen gör depåstopp eller inte, och jag tycker att vi skall kunna klara oss utan. Det är nog lätt att tiden rinner iväg där. 2X1 liter på ramen, 2X1 liter bakom sadeln och 2 liter i ryggpåse räknar jag med.

Målsättningen för gruppen bör vara att få in så många som möjligt precis under 9:00. Om några önskar att vi skall komma runt snabbare (tror det finns de som har högre kapacitet) tycker jag att de skall köra med sub8-orna (som startar samtidigt) eller bilda en mellangrupp. Det är viktigt att målet är en utmaning för alla som startar. Och de som trotsallt viker ner sig men bidragit längs resan skall ändå känna sig delaktiga i gruppens sammanlagda resultat, d.v.s hur många som klarat målet.

Senast redigerad av en moderator:
Pilen skrev:
> Så min ide var att dela upp klungan i 2-4
> (beroende på hur många vi blir) mindre klungor.
> 6-8 pers i varje.
> Sedan får respektive lill-klunga ligga där
> framme och rotera ett tag a'la belgisk. Efter en
> tid faller hela den gruppen ner och nästa går
> upp.

Bra idé, men kräver en hel del diciplin.
Jag tror i alla fall att det är för mycket trafik för belgisk kedja.
Visst kan det kännas lite långt att falla tillbaka i klungan om den är stor, men å andra sidan så är det inte så ofta man gör det när det är många i klungan. Det underlättar ju också de flesta har Happy-tröjor (hur många har beställt?, jag har det i alla fall).

Ger lite tips då jag drog i happy sub9 satsningen -06 och sub8 -07. Ni måste komma överens om en taktik redan nu. Vi körde första året(2006) på ett långt led. Det gick skapligt bra. Anledningen var att vi skulle hålla såpass hög hastighet att vi hela tiden låg längst ut till vänster i "omkörningsfilen". Då det är fullt med långsammare cyklister på hela vägbanan, så finns sällan plats till att köra i två-par eller belgisk kedja. Att det dessutom ibland är mötande biltrafik gör det inte lättare, när man ligger på mittlinjen och sniffar.

Så länge gruppen är runt 10st så funkar ett led bra, man faller rätt fort bak och lägger sig på rulle sist efter sin dragning. Vi var runt 25+några till i början. Det funkade inte så bra med att falla tillbaka, klungan var RIKTIGT lång och man visste inte vem som låg sist egentligen. Många föll in mitt i klungan vilket resulterade att några drog fler gånger än andra och farten blev lite ojämn. Mycket dragspelseffekt var det.

Antalet stopp vi hade 2006 var tre planerade. Först en pisspaus vid Brunstorp(ca 105km), därefter vätskepåfyllning vid Fagerhult(140km) och sen en pisspaus/vätska till vid Boviken(232km). Total paustid har oftast blivit runt 15 minuter under hela rundan, vilket inte är någon lång tid. Att sträcka lite på ryggen , axlarna, armarna och benen gör gott. Håller man bara snittet som planerat, i vårt fall 36-37km/h, så har man tid att pausa och behöver inte stressa. 2006 kom vi i mål på ca 8.15, dvs 45 minuter under nio timmar. Dock under riktigt bra väderförhållanden, som inträffar väldigt sällan.

Att dela upp sig i två 10-manna klungor är nog en bra idé, men hur det ska fungera i praktiken är svårare att se. Alla 20 vill väl köra lika fort och då alla startar samtidigt så måste ni ju då ha disciplin nog att hålla kanske ett synligt avstånd mellan klungorna - annars blir det en stor klunga ändå. Att köra belgisk kedja med 10 cyklister funkar fint, men med 20 blir det svårare och rörigare.

Jag gissar att sub9 klungan kommer att delas upp av sig själv i två delar beroende på vilken fart som hålls. Det är egentligen det bästa, då kommer alla att kunna köra i sitt "rätta" tempo och klungan kommer inte vara för stor.

Sen så är alla som känner sig snabba och pigga i benen välkomna att hänga med Team8 klungan från start, om ni vill. Vi behöver lite fler folk i klungan då vi just nu är lite underbemannade. Om ni sen känner att det går för fort, så kommer sub9 klungan bakom som ett skyddsnät och man har inte "tappat" nåt om man hakar på den istället sen. :-)

/Leo - VR Team8 2008

kitzblitz skrev:
> Superape: du menar väl en sub9 och en sub8.30?

Du missade nog hans ":-)"

:-)

Leo skrev:
> Jag gissar att sub9 klungan kommer att delas upp
> av sig själv i två delar beroende på vilken
> fart som hålls. Det är egentligen det bästa,
> då kommer alla att kunna köra i sitt "rätta"
> tempo och klungan kommer inte vara för stor.

Håller med. Men det måste fortfarande vara organiserat så att det inte bara blir att halva gruppen drar ifrån i en uppförsbacke (och kanske att någon pigg blir kvar där bak).

kitzblitz skrev:
> Superape: du menar väl en sub9 och en sub8.30?

Jag skulle gärna satsa på sub8:30 om tillräckligt intresse finns!

Man svimmar ju inte av chock precis... :-)

Joakim Quensel skrev:
> Jag skulle gärna satsa på sub8:30 om
> tillräckligt intresse finns!

Skulle vi inte kunna ha sub9 som huvudmål.
Sedan avgör förhållandena om det blir sub9 eller kanske sub8.30.
Om Stisse ser till att vi håller ett snitt på 36-37 så lär vi väl komma i mål efter 8.30. :-)

Jag tycker också att vi ska ha som mål att så många som möjligt kommer under 9 timmar och inte bara två eller tre som i fjol. Känner sig någon lite extra stark och pigg så får den dra lite extra istället för att dra iväg ensam. Underskatta inte den underbara känslan när hela gruppen (eller så många som möjligt) cyklar gemensamt över mållinjen.

Detta får mig att fundera kring en annan sak: hur gör vi om ngn får punktering? I fjol kände jag mig väldigt stark men fick punktering efter halva loppet. Gruppen stack och jag var ensam resten av loppet. Jag vet att t.ex. Leo tycker att man inte ska vänta, men jag tror att det kan kosta mer om man tappar bort en stark cyklist som annars skulle kunna bidra mycket till gruppens prestation. Vad tycker ni? En för alla, alla för en?

Ismael skrev:
> Skulle vi inte kunna ha sub9 som huvudmål.
> Sedan avgör förhållandena om det blir sub9
> eller kanske sub8.30.

Det där är nog en farlig taktik. Vi bör behålla det ursprungliga målet intakt och istället glädjas åt att vi då (vid goda förhållanden) kommar att få in ännu fler av oss under 9 timmar. Hur bra förhållandena än är kommer troligen ändå en del att missa målet. Men som sagt; de kan bidra längs resan och ändå känna sig delaktiga.

Om jag punkterar har ni min tillåtelse att fortsätta utan mig.

SuperApe skrev:
> Man svimmar ju inte av chock precis... :-)
>
> Joakim Quensel skrev:
> > Jag skulle gärna satsa på sub8:30 om
> > tillräckligt intresse finns!

Haha, håller helt med.

Angående punkteringar så har jag tyckt att det är mycket trevligare att några stannar kvar och hjälper cyklisten med punkan och att jaga ikapp klungan som får sakta ner något. Men jag inser att detta blir mycket svårt i verkligheten.

Ni har också min tillåtelse att köra ifrån om jag punkar.

Vad tror ni om följande strategi?

Vi bestämmer oss för att köra tex till Hästholmen (43km) i samlad tropp.
Där delar vi upp oss i två grupper, en långsammare och en snabb. Långsamam gruppen håller ungefär samma tempo som tidigare, den snabba ökar något. Om någon i snabbgruppen efter ett tag märker att han valt fel grupp kan han vänta in den långsammare.

Tillbaka
Topp