Vättern 2008 Happy sub9, nu med team banner

Hej,

Måste tyvärr ställa in Vätternrundan.

Jag har jag haft problem med halsen under en lång period.
Idag fick jag svar på en blodanalys och det visar på att jag har diverse vitamin- och mineralbrister samt låga blodvärden.

Det lutar nu åt ett par månaders vila från all träning, allt beroende på hur snabbt jag kan få upp nivåerna igen.

Lycka till på rundan!

Mvh
Danne

Ajdå, tråkigt Danne. Vi undrade alla vart du hade tagit vägen, jag hoppas det löser sig för dig snabbt. Vi får ta några sköna rundor i sensommaren/hösten när du är dig själv igen.

Trist Dublin! Men krya på dig, det viktigaste är att du får rätsida på alla värdena igen. Det går fler tåg.

Har jag fått detta rätt, nuvarande status:

1. * Stisse (gruppledare, Björsared, Göteborg)
2. * kitzblitz (Skogås, Stockholm)
3. * Superape (Enskede, Stockholm)
4. * evosmos (Långbro, Stockholm)
5. * Patrick E (Uppsala)
6. * floda-janne (Jan Peterson, Floda, Lerums kommun)
7. * Engström (Gävle)
8. * Alex (Anders Alexandersson, Öckerö, Göteborg)
9. *** Joakim Quensel (Huddinge, Stockholm)
10. * hgrd (Göteborg)
11. * Altirando (Sundsvall)
12. * Håkan Dahlgren (Upplands-Väsby, Stockholm)
13. * Pilen (Stockholm)
14. * Ismael (Göteborg)
15. * MathiasG (Göteborg)

*** Troligen sub8

Vilka var det mer som aspirerade på en sub8-satsning?
Fasen det minskar stadigt i sub9... Å andra sidan kanske vi får tilskott av sub8:or som av en eller annan anledning behöver slå av och fångas upp av sub9-skyddsnätet. Det är trots allt 30 mil och mycket kan hända under denna lilla runda.

16. * Azog
17. * Kinglace (Tullinge, Stockholm)
18. * Rickard W (Malmö)
19. * pabloc (Lund)

Välkommen i gänget Jonas/Fritz!

2. * kitzblitz (Skogås, Stockholm)
3. * Superape (Enskede, Stockholm)
4. * evosmos (Långbro, Stockholm)
5. * Patrick E (Uppsala)
6. * floda-janne (Jan Peterson, Floda, Lerums kommun)
7. * Engström (Gävle)
8. * Alex (Anders Alexandersson, Öckerö, Göteborg)
9. *** Joakim Quensel (Huddinge, Stockholm)
10. * hgrd (Göteborg)
11. * Altirando (Sundsvall)
12. * Håkan Dahlgren (Upplands-Väsby, Stockholm)
13. * Pilen (Stockholm)
14. * Ismael (Göteborg)
15. * MathiasG (Göteborg)
16. * Azog
17. * Kinglace (Tullinge, Stockholm)
18. * Rickard W (Malmö)
19. * pabloc (Lund)
20. * Fritz (Jonas Friberg, Gävle)

*** Troligen sub8

På lördag så blir det en 14-15 mila runda med Göteborgsgänget sub8 och sub9 i runt 32 km/h-farter. Se separat tråd av Leo. Det bjuds även på en 28km/h-klunga för ej sub9/sub8-aspiranter, eller för dom som vill ta det lite "lugnare". Hoppas på god uppslutning!
Dock är min egen medverkan nu på lördag lite osäker i skrivande stund, min hals har varit lite småkass under veckan. Har av säkerhetsskäl avstått från cykling, men bör troligen kunna känna lite på det imorgon igen, den gamla till-och-från-jobbet-turen. Förhoppningsvis är det all systems go inför lördagen igen. Peppar, peppar. Men en stadig wirre ikväll kanske tar död på de sista bacill-uschlingarna. Hmmm....en Balvenie Doublewood, 12 årig står faktisk där i hyllan och ser lite smålurig ut - här finns inget att förlora : )

Kan tyvärr inte vara med på lö; ska till England på bröllop. En gemensam (sub9/sub8) runda nästa lördag skulle dock sitta fint. Ja och sedan kommer ju Nationaldagsloppet som sista genrep... tiden går fort och snart står vi där på startlinjen. Fick mitt startbevis idag!

Samma här. Ska bläddra lite i Cykla som kvällslektyr och sedan checka startbeviset.

Kan själv ej köra nästa lördag/söndag, vi har besök och ena dottern fyller 3 år så det är fullt hus med barnkalas och hela kittet.
Så för min del blir det endast lördag i övermorgon (förhoppningsvis) och därefter Nationaldagsloppet som är längre pass. Däremellan samlar jag småmil med t-o-r-jobbet á 50 km 3-4 ggr/vecka = 15-20 mil. Men det ger ju egentligen ingen gedigen VR-träning, bara ackumulerade kortpass. Men alltid nåt.

Men som du skrev, tiden rasslar iväg och innan man vet ordet av står man där i startfållan, yrvaken och luktar liniment, småhuttrar och är sådär lite lagom spänd och förhoppningsfull med en liten, liten fjäril i magen. Och som alltid så känner man allt som oftast (i alla fall jag) att "fasen, jag borde tränat lite mer innan". Men så tar man fram åkglädjen och sätter fram pannbenet i motvinden och mosar på.

Stisse - du får väl sätta på två stjärnor till bredvid mitt namn på listan också. Om inte träningen dem sista veckor skiter sig så vill jag försöka satsa på Team8.

Vet ej om jag känner mig lite som en "sviker" som Superape skrev efter all skojträning med sub9 gänget här i södra Stockholm, men känner mig i ganska bra form och vill ta chansen. Och så har vi samma start tid ifall jag ångrar mig i sista sekund. Jag kommer köra gärnet! Men om tempot blir för högt så hoppas jag fortfarande kunna bidra till sub9 gruppen när ni sammla upp mig.

/kitzblitz

edit: kan fortfarande inte svenska.

Senast redigerad av en moderator:
Jaja, klart du får satsa på sub8 dårå...
Inga fler nu bara, va, va, VA!!? ; )
Men ni har ju oss som skyddsnät utifall att. Men då får ni inte vara helt slutkörda om vi fångar upp er...då har vi ingen nytta av er. Så om en sub8 kommer ner till sub9-gruppen så är det snabbt förhör av arbetspuls, mjölksyreackumulering, talförmåga och allmän kroppshållning. Blir det negativt och ni riskerar att sinka oss så får ni en pump i framhjulet ; )

Skämt åsido, kör hårt Toni! Känner du att du har formen så ös på.
Vi grejar det i sub9 och ni grejar sub8.

På begäran då:

2. * Superape (Enskede, Stockholm)
3. * evosmos (Långbro, Stockholm)
4. * Patrick E (Uppsala)
5. * floda-janne (Jan Peterson, Floda, Lerums kommun)
6. * Engström (Gävle)
7. * Alex (Anders Alexandersson, Öckerö, Göteborg)
8. * hgrd (Göteborg)
9. * Altirando (Sundsvall)
10. * Håkan Dahlgren (Upplands-Väsby, Stockholm)
11. * Pilen (Stockholm)
12. * Ismael (Göteborg)
13. * MathiasG (Göteborg)
14. * Azog
15. * Kinglace (Tullinge, Stockholm)
16. * Rickard W (Malmö)
17. * pabloc (Lund)
18. * Fritz (Jonas Friberg, Gävle)

1. *** Joakim Quensel (Huddinge, Stockholm)
2. *** kitzblitz (Skogås, Stockholm)

*** Övergår till Sub8

Herregud, snart är sub8 större än sub9 ;)

Kanske dags för lite feedback från alla i sub9 gruppen, dvs
hur känns formen och är jag fortfarande med på det hela? Jag
tror att vi gjorde ngt liknande i fjol.

Hur som helst, MathiasG och jag är definitivt med och formen känns bra
(vi funderar faktiskt på sub8.... skojar bara ;) ).

Ska ut på en fredagsrunda nu, vädret är ju fantastiskt. Förresten, fick ekerbrott i måndags
när vi var nere i Fjärås. Det gick att cykla hem men sånt får INTE hända på VR!

Trevlig helg och kör hårt!
Sven

Jag är definitivt med.

Efter en mindre förkylning förra veckan kör jag nu på för fullt igen med träningen, formen är i antågande men jag hoppas dock vässa den lite till de sista veckorna. Varvar kortare pass på veckorna med längre turer på helgerna.

Skall ut med ett gäng imorgon och köra en 15 milare liksom vi gjorde för 2 veckor sedan, var riktigt roligt då och kropppen kändes lätt hela vägen. Ska även åka ned och köra siljan runt med dem så man får en genomkörare före VR.

Syns i Motala!

/Tomas

Formen känns för min del helt ok. Dessvärre väldigt mycket bättre på mtb än på landsväg, men det ska nog gå fint ändå. Hisingen runt gick fint och till helgen väntar ett 11-milslopp i Uddevalla. Det stora orosmomentet är väl att jag ska spendera de tre sista veckorna innan VR på annan ort med hårt kroppsarbete istället för vardagen i studieposition nersjunken i en stol, vilket om jag känner mig själv rätt mycket väl skulle kunna resultera i träningsförfall:) Personligen oroar jag mig för tillfället mest över om jag kommer behöva kissa oftare än vad som är möjligt (Jag misstänker att jag har väldigt liten blåsa:))

Jag är med.

Har tränat mycket bra http://www.funbeat.se/life/person/overview.aspx?PersonID=114658 och hållit mig frisk. Några små muskelbristningar (uppkomna vid löpning) har sinkat lite men nu har jag infört löpförbud fram till VR.

Dock vill jag köra med öppna kort och meddela att jag ännu inte visat sub9-kapacitet. Kapaciteten vid solokörning tyder på att jag borde kunna vara en sub9:a men vid gemensamma träningar och ett par tävlingar i vår har så inte varit fallet. Det bästa som presterats hittills är 30.8 km/h i snittfart på Gran Fondo 11/5. Problemet har varit att dra nytta av klungorna, tempoväxlingar och att klara hårdkörning från start.

Kommer att ge allt för att hänga med i början och hoppas på att det lossnar vartefter. Räkna inte med mycket draghjälp från mig i början. Det bästa vore om vi kunde köra en mjukstart och inte dra igång med 36-37 km/h direkt. Vore det inte bättre att lägga några minuter på detta istället för att ödsla tid i depåer?

Planerar att ta med mat och dryck för hela turen redan från start. Om jag tvingas släppa klungan kommer jag att köra vidare för sub9 utan depåstopp i hopp om att kunna ansluta till klungan längre fram.

Förresten; 36.5 km/h i snitt ger en rulltid på 8:13. Är det inte onödigt stor marginal upp till 9 timmar? Hur ser den uträkningen ut? Då låter 33.4 km/h utan depåstopp som en betydligt enklare uppgift att klara sub9 på.

Jag funderar på att smyga över till sub10 istället, men har inte bestämt mig än..

Flytt, nytt jobb och långdragen halsont har sabbat vårens träning rejält.. Tog mig runt Eslövs Gran Fondo idag på exakt 30 km/h i snitt. Känns tveksamt att det går att klämma upp det till 36-37 på dubbla distansen.. Iofs var det en hel drös riktigt onda backar här och det finns ju bara två backar på hela VR och med en riktig klunga också så... Får väl försöka bestämma mig under nästa vecka..

Jag har förresten parkerat mig i Marieholm utanför Eslöv om du vill lägga till det i listan, Stisse. Inte för att det spelar någon jätteroll så här sent, men ändå..

Håkan, har du haft några vilodagar innan de gångerna som du cyklat i grupp eller tävling?
Men några dagars vila så får du nog upp lite mer speed i kroppen!

Joakim Quensel skrev:
-------------------------------------------------------
> Håkan, har du haft några vilodagar innan de
> gångerna som du cyklat i grupp eller tävling?
> Men några dagars vila så får du nog upp lite
> mer speed i kroppen!

En dags totalvila har jag haft de gångerna men helt utvilad har jag förstås inte varit. Nu har jag börjat ta fler vilodagar men köra mer tempoinslag. Sen inför VR kommer jag att lätta mer på träningen för att vara helt fräsch vid start och hoppas på att teorierna om nedbrytning, vila och överkompensation gäller även för mig.

Håkan, jag håller med Jocke, du kanske skulle vila lite. Jag är ingen expert men du kanske ska låta kroppen hämta sig mellan varven. Kul att du fortfarande är på i alla fall!

Håkan Dahlgren skrev:
> Förresten; 36.5 km/h i snitt ger en rulltid på
> 8:13. Är det inte onödigt stor marginal upp till
> 9 timmar? Hur ser den uträkningen ut? Då låter
> 33.4 km/h utan depåstopp som en betydligt enklare
> uppgift att klara sub9 på.

Den siffran räknade jag med när vi körde första happy sub9 2006. Då var upplägget att snitta 36-37km/h för att just ha en bra marginal. Vi räknade då med stopptid på ca 20-25 minuter på hela rundan då, samt att ha marginal för även en eventuell broöppning efter Karlsborg - där bron går upp varje hel timma och är då öppen ca 5-10 minuter beroende på hur många båtar som passerar.

Vilken snittfart ni ska hålla är helt upp till sub9 teamleadern att bestämma, dvs Stisse. Om ni vill köra mer på säkerhet eller ligga på gränsen.

Vi i Team 8 som ska in på under 8 timmar kommer att snitta 39-40km/h(vilket i rulltid blir 7.30-7.41), samt ha tre stopp längs med vägen. Total stopptid bli för vår del ca 15 minuter på hela rundan. Vi vet av erfarenhet att det för många är olidligt att cykla utan pissepauser, samt att vi inte kommer att bunkra upp cyklarna med mer vatten än som behövs för 140km(fram till Fagerhult där vi fyller på vätska enda gången under loppet). Sen så vi kör två korta(1-2 min) pisspauser, vid Gränna och vid Karlsborg ungefär.

/Leo

Jag är med. Har inte kunnat vara med på så många Happyturer utan det har fått bli pendlande och lite omvägar så det blir lite distans. Mycket på jobb och lika mycket hemma gör att det är svårt att hitta luckor, men ikväll fick jag kört en 6-milare på egen hand ute på öarna och i morgon bitti i blir det ungefär samma runda fast då med sällskap. Nationaldagsloppet blir nästa test och... ja sen är det väl dags.

Om vi överför Leos beräkningar för sin sub8-grupp till våran sub9-grupp och alltså siktar på en rulltid 8:30-8:41 så blir snittfarten 34.5-35.3 km/h (räknat över 300 km). Det är stor skillnad mot de 36-37 km/h som nämnts. Om upplägget är bra för dom borde det vara det för oss också.

Har någon räknat på hur vi ligger till när det gäller ev. broöppning med den starttid vi fått? Den sker väl varje heltimme?

Här skall man kunna göra beräkningar för hur olika depåstrategier slår på sluttiden: http://raymond.bergmark.googlepages.com/

Leo skrev:
> Håkan Dahlgren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förresten; 36.5 km/h i snitt ger en rulltid
> på
> > 8:13. Är det inte onödigt stor marginal upp
> till
> > 9 timmar? Hur ser den uträkningen ut? Då
> låter
> > 33.4 km/h utan depåstopp som en betydligt
> enklare
> > uppgift att klara sub9 på.
>
> Den siffran räknade jag med när vi körde
> första happy sub9 2006. Då var upplägget att
> snitta 36-37km/h för att just ha en bra marginal.
> Vi räknade då med stopptid på ca 20-25 minuter
> på hela rundan då, samt att ha marginal för
> även en eventuell broöppning efter Karlsborg -
> där bron går upp varje hel timma och är då
> öppen ca 5-10 minuter beroende på hur många
> båtar som passerar.
>
> Vilken snittfart ni ska hålla är helt upp till
> sub9 teamleadern att bestämma, dvs Stisse. Om ni
> vill köra mer på säkerhet eller ligga på
> gränsen.
>
> Vi i Team 8 som ska in på under 8 timmar kommer
> att snitta 39-40km/h(vilket i rulltid blir
> 7.30-7.41), samt ha tre stopp längs med vägen.
> Total stopptid bli för vår del ca 15 minuter på
> hela rundan. Vi vet av erfarenhet att det för
> många är olidligt att cykla utan pissepauser,
> samt att vi inte kommer att bunkra upp cyklarna
> med mer vatten än som behövs för 140km(fram
> till Fagerhult där vi fyller på vätska enda
> gången under loppet). Sen så vi kör två
> korta(1-2 min) pisspauser, vid Gränna och vid
> Karlsborg ungefär.
>
> /Leo

Jag skulle först gå med i Team 8-gruppen i årets VR men erkänner att jag är dödlig och undrar om jag istället kan slinka in i er sub9-grupp? Är starttiden 03:24 eller 03:28?
Lovar att jag kan dra läänge :)

fornander skrev:
> Lovar att jag kan dra läänge :)

Som musik i mina öron. Ditt deltagande är välkommet och välsignat.

Håkan Dahlgren skrev:
> Om vi överför Leos beräkningar för sin
> sub8-grupp till våran sub9-grupp och alltså
> siktar på en rulltid 8:30-8:41 så blir
> snittfarten 34.5-35.3 km/h (räknat över 300 km).
> Det är stor skillnad mot de 36-37 km/h som
> nämnts. Om upplägget är bra för dom borde det
> vara det för oss också.

Skillnaderna beror på att vi i Team 8 har kortare stopptid. Om du lägger på 25-30 minuter stopptid på rulltid 8.30-8.41 så ligger du precis på marginalerna till att det ska gå under åtta timmar. Lite marginal är alltid trevligt att ha i slutet om det blåser motvind.

> Har någon räknat på hur vi ligger till när det
> gäller ev. broöppning med den starttid vi fått?
> Den sker väl varje heltimme?

Start 3.28, snitt fram till Karlsborg och då är man framme vid bron:

34km/h i snitt och 15 minuters stopptid längs vägen dit: 3.28 + 6h11min + 15min = 09.54
35km/h i snitt och 15 minuters stopptid längs vägen dit: 3.28 + 6h + 15min = 09.43
36km/h i snitt och 15 minuters stopptid längs vägen dit: 3.28 + 5h50min + 15min = 09.33
37km/h i snitt och 15 minuters stopptid längs vägen dit: 3.28 + 5h40min + 15min = 09.23

Lägg på 5-10 minuter extra till i stopptid och ni är farligt nära 10.00 vid bron...om man snittar 34-35. ;-)

/Leo

Stisse skrev:
> Vidare är det viktigt att den som för stunden
> ligger längst bak i klungan har örnkoll på
> detta, att man är kökarlen så att säga. Då
> den som avslutat sin förning glider ner längs
> ledet och kanske är osäker på vem som är sist
> så bör man tjoa till så att vederbörande vet
> att denne ska in bakom och kan börja synka farten
> för en smidig anslutning i ledet. Ligger det
> någon som ej är i sub9 gruppen där så är det
> bara att tydligt markera med handen att "här ska
> jag in" – så löser det sig. Vill nån
> utomgruppare snikåka med därbak så går det
> väl bra, så länge denne makar på sig och
> släpper in oss utan tjafs.

Ett alternativ är väl att ha en kökarl som ligger kvar där bak. Han släpper in den som kommer ner längs ledet, alltså framför sig.

Det borde öka säkerheten och hålla ihop gruppen bättre. Man kan väl inte lita på att den "snikåkare" som för stunden ligger bakom kökarlen alltid är medveten om att han skall släppa in folk framför sig eller kanske vill han inte.

Att ha Happy-tröjorna skulle underlätta detta avsevärt. När klungan var störst förra året (iofs sub10), och man inte hade träffat alla Happyiter tidigare så var det omöjligt att se vart "våran" klungan slutade när alla hade alla möjliga tröjor på sig. En klunga med enhetliga tröjor blir direkt mera homogen och "snikåkaren" vet direkt att han/hon inte tillhör.

Hoppas vi får trojorna i tid!

Jag har redan börjat sälja mina:)

Håller helt med, lapparna hjälpte lite förra året men likadana tröjor ger ett annat intryck. Jag tror faktiskt inte ev. snikåkare kommer att vara ett problem.

En sak som jag tyckte var läskig förra året var alla olyckor man såg på vägen, framförallt ner till Jönköping. Mycket platt och nerför på vägen dit och folk åker fort och lite hur som helst, krascherna blir därefter.

lapparna hjälpte bara på dem som inte hade fäst den mellan skulderbladen. hallå, ni är svetton som ligger med näsan på cykeldatorn! hade behövts helikopterbilder för att se lapparna. sätt fast den på en ryggficka ist.

det överlägset bästa är nog en rosett av rosa presentsnöre uppe på hjälmen. jag har presenterat idén förr, men möts av tystnad varje gång. vaffödå?

SuperApe skrev:
> rosett av rosa
> presentsnöre uppe på hjälmen. jag har
> presenterat idén förr, men möts av tystnad
> varje gång. vaffödå?

Inte aero nog, många watt går förlorade med fladrande rosett. Jag röstar för rosa Gundekallingar i stället.

evosmos skrev:
> SuperApe skrev:
> -----
> > rosett av rosa
> > presentsnöre uppe på hjälmen. jag har
> > presenterat idén förr, men möts av tystnad
> > varje gång. vaffödå?
>
> Dåre! Det är inte coolt nog. Passar inte till nyrakade ben.

Ok, jag förstår. :-)

SuperApe skrev:
> det överlägset bästa är nog en rosett av rosa
> presentsnöre uppe på hjälmen. jag har
> presenterat idén förr, men möts av tystnad
> varje gång. vaffödå?

Allt som underlättar att särskilja gruppen är väl bra. Ta med en rulle såndäringa snöre. Och en sax.

Visst, om du tar med några biffiga killar som kan hålla i bångstyriga happyiter medan vi knyter fast snörena i hjälmarna kl 3 på morgonen.

Håkan Dahlgren skrev:
> SuperApe skrev:
> -----
> > det överlägset bästa är nog en rosett av
> rosa
> > presentsnöre uppe på hjälmen. jag har
> > presenterat idén förr, men möts av tystnad
> > varje gång. vaffödå?
>
>
> Allt som underlättar att särskilja gruppen är
> väl bra. Ta med en rulle såndäringa snöre. Och
> en sax.

Det är lugnt, jag tar med några polare.

chuckvanderlei-copy.jpg

Jag är Sub8 och ska köra Energitrampet. Det ska enligt väderprognoserna bli varmt och nästan vindstilla. Man får nog räkna med många efteranmälda solskensåkare :-) Vi kanske ses.

Yepp. SuperApe, jag och Pilen (fast han kanske är sub8 till dess?). Och en hel radda fler åkstarka happyiter.

SuperApe och Pilen tyckte jag skulle satsa på Sub9 istället för Sub10,
men jag tycker det låter högt att snitta 36-37 i 30 mil. Hur tränade
är ni andra som åker Sub9? Hur ser VR-planen ut med depåstopp etc?

Jag cyklar oftast ensam och brukar snitta 33-34 över 10-mil. Cyklar mestadels
på samma vägar som roslags-vår/höst, dvs syd-Uppland norr om Upplands Väsby.
Min cykeldator nollades under våren men jag skulle tro att jag har mellan
200 och 300 mil i benen sedan nyår.

Tillbaka
Topp