Vättern cykel

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Spacekitty sa:
Ta den med Shimano 105, då kanske du kan sälja den igen efteråt om du tyckte det var tråkigt.
ok, jag började väl inse att det får kosta mer än tänkt, bättre köpa lite för bra än att cykla på skit o vara sur!

Jag fick svar om storleken av Pfaff och detverkar som den troligen ska fungera för mig, 181 lång.

men då återstår mer utrustning:
pedaler
skor
cykelbyxor(med hängslen)
belysning/fram o bak
vattenflaska.

även merutrustning som kan köpas senare
väska för mat,slangbyte, galoscher , kläder.

Cykla inte utan kläder. Det är många som ogillar det.

Bra. Fel numurus på flaska. Du behöver två flaskor.

Vättern cykel
Bengt-re sa:
ozzian89 sa:
Spacekitty sa:
Ta den med Shimano 105, då kanske du kan sälja den igen efteråt om du tyckte det var tråkigt.
ok, jag började väl inse att det får kosta mer än tänkt, bättre köpa lite för bra än att cykla på skit o vara sur!

Jag fick svar om storleken av Pfaff och detverkar som den troligen ska fungera för mig, 181 lång.

pedaler
skor
cykelbyxor(med hängslen)
belysning/fram o bak
vattenflaska.

Asch, även många som gillar’t. https://www.newsflare.com/video/212419/entertainment-arts/london-naked-bike-ride

Vättern cykel
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
ozzian89 sa:
Spacekitty sa:

pedaler
skor
cykelbyxor(med hängslen)
belysning/fram o bak
vattenflaska.

Asch, även många som gillar’t. https://www.newsflare.com/video/212419/entertainment-arts/london-naked-bike-ride
men
cykelbyxor med hängslen är väl tillräckligt.
Hoppas nu man får prova den, för jag blir mer o mer säker på att det är rätt hoj.

Vättern cykel
Lycka till med din Vätternrunda, du har ett fantastiskt äventyr framför dig verkligen!
Jag körde min första och hittills enda VR 2017 och det är något jag gärna skulle göra om, men eftersom jag numera bor i en annan del av världen så blir det mera komplicerat.

Du har redan fått massor med fina tips här, men vad jag undrar är vad du har för cykel idag? Kanske är det något som du sitter bra på, är väl bekant med och som går att modifiera med enkla medel för en trevlig VR?
Att sitta bekvämt och krafteffektivt skulle jag säga är A och O, och på en bra sadel som man inte får ont utav, likaså lättrullande däck är viktigt, men om dessa krav är uppfyllda så funkar de flesta cyklar, nya som gamla. Angående växlar så är det ju inte så väldigt mycket backar, så väldigt låga växlar har du inte så mycket nytta av, däremot kan det vara bra med lite tätare högre växlar, många motionärer brukar ligga på på, säg 26 till 34 km/h och det kan vara trevligt att kunna hålla en vettig kadens i det området om du tänker köra solo och "klungsurfa" mellan olika grupper, trevligt socialt dessutom!

Mvh Ulf S.

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
ozzian89 sa:
Spacekitty sa:

pedaler
skor
cykelbyxor(med hängslen)
belysning/fram o bak
vattenflaska.

men
cykelbyxor med hängslen är väl tillräckligt.
Hoppas nu man får prova den, för jag blir mer o mer säker på att det är rätt hoj.

Det blir din nästa prövning; bibs finns i många varianter och olika blöjor. Se bara till att de du köper inte är för stora, de skall sitta rätt tajt.
Och se för fan till att tvätta dom efter varje användning. Inga kalsonger mellan dig och bibsen heller.
Och se’n är det även bra om du trivs med sadeln...

30 mil kan bli plågsamma med fel kontaktpunkter. Men du har ju hela våren på dig att köra in dig om du skaffar cykeln nu.

Senast ändrad:
Vättern cykel
Jag siktar faktiskt på 2020

men ska försöka testa en del lopp i klassikern iår,, om jag får lite mer kondis.
oroligast känns vansbro simmet, men drunknar jag så är det ju bra om jag klarat vasaloppet innan:):)

jo kan man ha vinter/dubbdäck på denna cykel, eller måste man vänta till våren?

Vättern cykel
ozzian89 sa:

men ska försöka testa en del lopp i klassikern iår,, om jag får lite mer kondis.
oroligast känns vansbro simmet, men drunknar jag så är det ju bra om jag klarat vasaloppet innan:):)

Vansbro är nog det enda du inte ens behöver träna för att klara av. Astråkigt att åka till Vansbro för att simma en timme...

Vättern cykel
miklax sa:
ozzian89 sa:

Vansbro är nog det enda du inte ens behöver träna för att klara av. Astråkigt att åka till Vansbro för att simma en timme...
+1
Kan du simma, klarar du Vansbro. Klart lättaste loppet i klassikern säger jag, och då är jag ändå kass på att simma (simmar bröstsim med huvudet ovan vattnet hela tiden, men har klarat 5 Vansbrosim på tider mellan 1.10 och 1.25).
Men inte tråkigt att åka till Vansbro för det, alltid trevligt att besöka Dalarna och lite folkfest är bara kul!

Vättern cykel
ooms sa:
miklax sa:
ozzian89 sa:

+1
Kan du simma, klarar du Vansbro. Klart lättaste loppet i klassikern säger jag, och då är jag ändå kass på att simma (simmar bröstsim med huvudet ovan vattnet hela tiden, men har klarat 5 Vansbrosim på tider mellan 1.10 och 1.25).
Men inte tråkigt att åka till Vansbro för det, alltid trevligt att besöka Dalarna och lite folkfest är bara kul!
Nej jag får panik efter 25m och tror jag ska drunkna,, utan våtdräkt så hade det varit omöjligt för mig.

Vättern cykel
Ett komplett hjul för 500:- är nog inget att hänga i julgranen men är det enbart för träning är det ju enkelt att byta om du bor där föret är ombytligt.
Fast du lär ju behöva två i så fall....
Att byta däck tar inte många minuter när man väl fått in handlaget och övning kan behövas för punka kommer även på andra årstider :-)

Vättern cykel
Du får höra efter med säljaren vilken maxstorlek på däck du kan ha; antagligen är det 28 mm, däcket du hittat är 30 mm och kommer kanske att ta i frambroms och/eller gaffel och även sadelrör.

Vättern cykel
ozzian89 sa:
https://www.cykelkraft.se/dubbdack-622-30-28-schwalbe-winter-118-dubbar

detta då`
?

och man behöver inte byta slang?

men bra att ha reservslang hemma.

Det där är ett däck med intressant varians i kvalité. Rent allmänt har jag fått det att fungera utmärkt som framdäck, men uselt som bakdäck. 3 olika däcksindivider och minst 7 punkteringar ute i spenaten. Synd eftersom det i grunden är ett trevligt däck med konsekvent uppträdande, bra pris och hyggligt trevlig känsla.

Slet ut mitt senaste på rapha festiv 500 i fjol. Fick köra sista passet på Suomi däck. Tråkiga och otrevlig känsla, men punkar inte iaf.

Som passus finns det de som får däcket att fungera även bak, men som småfet gubbe (och därmed kör med ganska högt tryck) som gärna cyklar långt duger det inte. Tyvärr. 100 mil och dubben har vickat sig in i slangen och ibland tar vassa småstenar och placerar sig i tomma dubbhålen och äter sig in till slangen....

Bilagor

• IMG_20171230_105138_356.jpg
    IMG_20171230_105138_356.jpg
    489.9 KB · Besök: 29
Vättern cykel
ozzian89 sa:
Jo men
Duger tiagra?
Däcken 28 mm är väl bra?
Storlek m borde väl bara ok för 181 cm

Är den för tung?

Klart att Tiagra duger. Allt från Sora och uppåt duger gott. Välskött och väljusterat med rätt vald kassett så fungerar det mesta. Det är ju ändå långt mycket bättre än det många av oss började med en gång i tiden.

Vikten är inte jätteviktig. Det är roligare att cykla på en lättare cykel, men det gör ganska(väldigt) lite på farten. Sittställning, däcksval och däckstryck är mycket viktigare.

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Tack Bengt

Kassetten?
Jag kan inte detta, är den ok?

Vet inte exakt vilken cykel det är, men det duger iaf att börja med. Inte så dyrt att byta till något bättre passande om den som nu råkade sitta på inte skulle vara perfekt. Men det kan du isf vänta med till första kassettbytet om några hundra mil som tidigast. Vill man byta innan den är slut så gör man det lämpligen i samband med kedjebyte.

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Tackar
Den med kolfiber jag hittat är
https://www.tritoncycles.co.uk/road...MIq92AjpPD3wIVh6iaCh2w7QA0EAQYASABEgKdnfD_BwE

Men kanske dumt att handla på nätet när msn inget kan?

Det är väl bara gaffeln som är kolfiber på den där? Men det är ingen dålig instegsmodell för det.

Men börja med att åka in till en lokal butik och känna dig för lite, det är ju inte riktigt säsong, så dom kan nog ha någon fjolårsmodell du kan få lös för hyfsade pengar. Om du säger var du bor så kan du säkert få lite tips på butiker i området också.

Vättern cykel
Senast ändrad:
Vättern cykel
Gå iväg till en lokal butik och provsitt lite olika modeller och storlekar för att känna in dig i vad du vill ha.
Du kommer med stor sannolikhet ändå inte cykla omkring på den i vinter.

Vättern cykel
Jag cyklade förra året på en stålhybrid. 12 kilo, Skeppshult med 105-växlar. Det gick bra. Blev faktiskt lite förvånad eftersom jag hade tänkt mig att det skulle bli mycket svårare än vad det var att cykla hela natten. Köpte en racer på detta årets rea. Det verkar vara utförsäljning på gång här. Om nu inte gigan faller dig i smaken.

https://www.chainreactioncycles.com/se/en/road-bikes

Jag är 183 cm lång och använder storlek 58.

Senast ändrad:
Vättern cykel
ozzian89 sa:
Nu kan ni fira,, slipper mig på denna tråden.
är gigan fin så köper jag den
https://www.blocket.se/Jonkoping/Cresent_giga_2015_83063314.htm

men TACK alla för input

Ser ju ut som en sjysst cykel, men kan den verkligen väga 6 kilo? Står betydligt högre vikter på nätet när jag kikar runt lite snabbt, runt 8.5 kilo (vilket ju iofs också är okej i den prisklassen). 11-25 kassetten ser kanske lite smal ut för en nybörjare men du har ju ett tag på dig att känna efter och träna, och ev. byta ut ifall du känner för det. Nypriset på den när den kom 2015 verkar ha varit runt 19 så 8500 för en tre år gammal kan vara okej om den är fräsch och korrekt underhållen ifall du frågar mig.

Tänk på att det kan tillkomma kostnader för slitdelar innan du hinner åka rundan, och så bör du ju lära dig åtminstone det enklaste underhållet själv ifall du vill att cykeln ska fungera bra.

edit: Verkar som ett bra köp med allt inräknat. Kör på, och träna hårt i vår!

Senast ändrad:
Vättern cykel
Jo konstigt att han skriver 6kg, men jag tycker inte 6 eller 8kg har någon betydelse.
Han skickade med skor som jag tror passar, hjälm o lite verktyg.
så är den som på bild och är trevlig att cykla på så är jag nöjd med priset.

Sen är det säkert saker som jag kommer att köpa nytt, just nu har den lite grövre däck, men det ser jag som en fördel, då kan jag cykla nu, sen köpa däck om jag kör vättern., troligtvis en annan sadel, kanske en sån där sak som finns på grave cyklarna, så man vilar mer på hela underarmen.
men det första är att börja cykla, antar jag bör köra minst en 10 milresa innan jag vågar 30 mil.

Något speciellt att kolla, har gigan några kända fel?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp