Vättern cykel

Vättern cykel
Vättern cykel
ozzian89 sa:
Bengt-re sa:
ozzian89 sa:

Inte mycket. Däck och sittställning betyder mest. Välj inte något traktordäck bara till Vättern bara - onödigt slöseri på jobb.
jag antar att dessa 33mm däck är betydligt mer förlåtande än mina 25mm?

Yepp. Finns lite mer att komprimera innan det slår igenom också förutom att det känns bra mycket tryggare med lite bredare gummi.

Vättern cykel
så vad ska man kolla efter, mellan 30 och 35mm däck?
var går gränsen till att däcken blir långsamma /tungrullade?
så lätt som möjligt och helst shimano 105, kanske tiagra men inte sämre?

vad ska man mer komprimera, menar du dämpad sadel, styrstång?

Vättern cykel
ozzian89 sa:
så vad ska man kolla efter, mellan 30 och 35mm däck?
var går gränsen till att däcken blir långsamma /tungrullade?
så lätt som möjligt och helst shimano 105, kanske tiagra men inte sämre?

vad ska man mer komprimera, menar du dämpad sadel, styrstång?

Nej menar bara att däcket eftersom det är bredare också är högre vilket gör att det finns lite mer rörelsemarginal innan man får genomslagspunka när man kör ner i något hål eller på en sten.

Vad du skall leta efter hos en CX/gravel cykel överlåter jag glatt åt andra att råda om. Personligen tycker jag att mycket duger - jag har Söta 2x9 på min cross/pendlare och det fungerar utmärkt bra för mig. Cyklar man grusvägar och i regn samt vill ha plats för bredare däck är det lämpligt med skivbromsat. Kolfiberframgaffel brukar vara trevligt oaktat rammaterial, men en bra stålgaffel fungerar det också. Kolla gärna Q faktor då vissa crossar har onödigt breda vevpartier och det gillar inte mina knän om jag skall cykla långt iaf - fast åas har vissa inga problem ens med fatbikebreda vevpartier.

Vättern cykel
En CX400 är lite hoppigare och stötigare än maxan vilket man märker efter några timmar eller tre. Det vägs till viss del upp av ev bredare däck med lägre tryck men blir då gärna lite gungig i gången vid bättre underlag och högre fart.
Var det "stöddighet" som var problemet på grusbiten? Undviks lättast genom att inte sitta för upprätt och ha krökta armar och lätt grepp runt styret. Det blir lätt att man spänner sig lite och grabbar tag i allt, och då blir det stötigare.

Vättern cykel
emmer sa:
En CX400 är lite hoppigare och stötigare än maxan vilket man märker efter några timmar eller tre. Det vägs till viss del upp av ev bredare däck med lägre tryck men blir då gärna lite gungig i gången vid bättre underlag och högre fart.
Var det "stöddighet" som var problemet på grusbiten? Undviks lättast genom att inte sitta för upprätt och ha krökta armar och lätt grepp runt styret. Det blir lätt att man spänner sig lite och grabbar tag i allt, och då blir det stötigare.
Jag litar på det du säger men hur sjutton kan den vara stötigare?
ser ju lika dan ut i ramen men med "mjukare2 däck

Det var väl mest stöddigheten men även typ cykelstabiliteten vid lite gropar o om det var lite mer grus någon stans, som gjorde jag ej tyckte Gigan var lämplig.

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Styvare byggda ramar.
Det kan smälla rätt bra när man kör CX så det är lite överdimensionerat (jämfört med en väghoj).
Fast det är inte stöddigheten för enskilda "gropar" som skiljer utan mer att alla smågrejor dämpas inte bort på en CX, och det känner man av efter några timmar.

Men grussektioner är inte ovanliga på vägtävlingar (WWC i Vårgårda exempelvis) men är lite teknik för fart.

Vättern cykel
Ett tips är att du i så fall försöker provcykla den nya cykeln på grusväg innan du köper... Eller i alla fall någon annan cykel med cirkus 30mm däck.

För en ovan cyklist är det ingen milsvid skillnad i komfort (imho), jag har runt 32 på min och har cyklat både asfalt, grus, skogsbilvägar och stigar... Och säga vad man vill, men stötigt blir det så fort underlaget blir grövre. Det beror på hela konstruktionen, ramen är ju helstum, och de få mm däck kan bara ta bort en viss mängd stötar och vibrationer.

Tänkte bara så du inte köper en ny cykel för 17000 och upplever "samma" stötighet efter. Cykeln du har duger gott för VR, där brukar allt vara asfalt (är väl några hundra meter cykelväg som varit grus tror jag).

Vättern cykel
emmer sa:
ozzian89 sa:
Styvare byggda ramar.
Det kan smälla rätt bra när man kör CX så det är lite överdimensionerat (jämfört med en väghoj).
Fast det är inte stöddigheten för enskilda "gropar" som skiljer utan mer att alla smågrejor dämpas inte bort på en CX, och det känner man av efter några timmar.

Men grussektioner är inte ovanliga på vägtävlingar (WWC i Vårgårda exempelvis) men är lite teknik för fart.

Är inte det en tävling för tävlingscyklister av världsklass? För övrigt är det inte så många tävlingar i kalendern på grusväg och amatör(licens).

Vättern cykel
Miss Lycka 2.0 sa:
Är inte det en tävling för tävlingscyklister av världsklass? För övrigt är det inte så många tävlingar i kalendern på grusväg och amatör(licens).
Givetvis är det så.
Bara att cyklar - även om dom inte cyklar på några dekor - är funkis för det...

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Jag har nu cyklat 5-6 mil, idag så testade jag en bit på hård grusväg, hmm däcken är lite smala/små.

Vad är nästa snäpp upp om man gillar cyklen men vill ha lite mer dämpning/komfort?
Jag vill ju cykla massor och om cyklen klarade lite fin grusväg också så vore det kanon.

Pratade med svågern, dom cyklade VR på mtb men de är satans så mycket mer vältränade än jag, så ingen mtb.

Det gick fort!

Om sjörundan är målet är det ju inte en CX eller gravel du behöver, lär AFAK gå på asfalt. Själv har jag cyklat hyggligt långa sträckor på Gotland på en blandning av grus och kostigar med 25 mm GP4000osv utan problem. Inte fort men fram kommer man. Även utan punka om man har ögonen med sig.
Får 28 mm plats i ram och gaffel lär det vara både komfortabelt och gå lika fort.
Hur mycket grus cyklar du och hur grusigt är gruset?
Ta det lugnt innan du gör nåt dyrt och överilet, vänj dig vid den cykel du har anskaffat först.

Vättern cykel
Däckbredden vs "driftssäkerhet" hänger väl även ihop med cyklistens vikt en del. En som väger runt 60 kg kan ju klara sig utmärkt med 25 mm på grusväg mil efter mil utan punktering, medan en som väger ca 80 - 90 kg kanske kräver 28 - 32 mm däck för likvärdigt punkteringsskydd på samma typ av grusväg.

Senast redigerad av en moderator:
Vättern cykel
Örjan Lax sa:
Däckbredden vs "driftssäkerhet" hänger väl även ihop med cyklistens vikt en del. En som väger runt 60 kg kan ju klara sig utmärkt med 25 mm på grusväg mil efter mil utan punktering, medan en som väger ca 80 - 90 kg kanske kräver 28 - 32 mm däck för likvärdigt punkteringsskydd på samma typ av grusväg.
jo jag väger 97kg men tror nog att det trillar några kg när jag nu går över till konditionsträning mer o mer, svårt att säga vikten då jag inte vill tappa för mycket styrka heller.

jag tror nog 28mm däck gör en del med men då har jag lagt 5-800 till på denna cykel.

Det viktigaste nu eller i vår när det går cykla igen är att jag verkligen kommer ut o inte tycker landsväg -landsväg-landsväg bir tråkigt.

Vättern cykel
Är du 181cm lång och väger 97kg så bör du vara väldigt muskulös, annars har du nog rätt mycket lullull att bli av med (fett med andra ord). Var inte orolig :)

Försök börja cykla med någon klubb så får du sällskap. Landsväg själv är rätt tråkigt.

Vättern cykel
NickPick sa:
Är du 181cm lång och väger 97kg så bör du vara väldigt muskulös, annars har du nog rätt mycket lullull att bli av med (fett med andra ord). Var inte orolig :)

Försök börja cykla med någon klubb så får du sällskap. Landsväg själv är rätt tråkigt.
Jo lite lull lull finns det men när jag bantade ner mig till 88kg för 2 år sedan så var jag för smal(enligt mig)
Så under 90kg vill jag inte väga, tränar som sagt mycket på gym(kör 10x140 i knäböj)
nog sagt om det.
Jag vill nog inte med i nån klubb, gillar ta mina egna vägar i livet.
Det gäller att fortsätta träna inte hoppa över pass för då är risken att man sitter i soffan för mycket.
Fram till nyår hade jag en plan som genomfördes, enkla mål för en normalt tränad men för mig som startade med kondition 0 så är jag nöjd.
Nu vill jag helst köra någon kondition varje dag, sen om det är cykel simning skidor eller bara en pw bryr jag mig inte om, när jag klarat detta typ 6dgr i veckan en månad så sätter jag upp distans mål.

Jag är så sugen just nu på att cykla men det vore ett säkrare kort att kunna cykla i skogen på grusvägar.

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Jag är så sugen just nu på att cykla men det vore ett säkrare kort att kunna cykla i skogen på grusvägar.

Vet inte varför du ser det som säkrare i skogen, men känner du ingen som du kan låna en MTB av och prova lite cykling på sidan av asfalten? Tänkte bara så du inte köper en till cykel innan du vet om det är vad du är ute efter. Många klubbar kan ha lånecyklar om man vill prova på.

Du var ju inne på i huvudsak VR, därför fick du mest tips på asfaltcyklar även om flera tipsade om mer åt "gravelhållet". Men känn dig för innan du går och köper en cykel till, men en billig MTB skulle kunna vara ett komplement för dig....

Vättern cykel
h.g.j sa:
ozzian89 sa:

Vet inte varför du ser det som säkrare i skogen, men känner du ingen som du kan låna en MTB av och prova lite cykling på sidan av asfalten? Tänkte bara så du inte köper en till cykel innan du vet om det är vad du är ute efter. Många klubbar kan ha lånecyklar om man vill prova på.

Du var ju inne på i huvudsak VR, därför fick du mest tips på asfaltcyklar även om flera tipsade om mer åt "gravelhållet". Men känn dig för innan du går och köper en cykel till, men en billig MTB skulle kunna vara ett komplement för dig....
jo, jag funderar ju på att byta ut min giga till en mer gravecykel.

Vättern cykel
Det finns 70-åriga tanter som tar sig runt på en-växlade damcyklar med cykelkorg.
Det borde du också klara med valfri cykel utan träning. Det fodras däremot lite pannben.

Vättern cykel
Fundera mindre och cykla mer, om du hade cyklat istället för att fundera så mycket så hade du säkert hunnit med 15-20 mil mera nu..... ; )
Skämt åsido, om du bara ser till att du kommer i hyfsad form fysiskt och ser till att du har cykeln i väl fungerande skick och sitter bra på den så är jag övertygad om att du kommer att klara en VR. Det längsta jag hade cyklat i sträck innan min VR var 17mil, men jag varvade 4-5mils rundor med jobbpendling 2×7,6mil några gånger och toppade med några löprundor 5-7km månaden innan, och VR gick förvånansvärt bra med den grunden. 30 mil låter f--bannat långt, men det är också så att man liksom rycks med av medcyklister och stämningen, även om man kör solo.

Mvh Ulf S.

Vättern cykel
Ang däck den märkning som ofta finns invändigt vad betyder den kan det vara ålder?
Har märkt att vissa luktar mer är det ha olja som i bildäck dvs miljöfarlig billig raffinaderi produkt är ju även mycket kimrök i däcken också en restprodukt längst ned i kracken på raffet(raffinaderiet)
Sett tidigare inlägg om Panracer däck de var mycket bra förr har ett på en gammal fälg mist 30 år gammalt ej några sprickor i däcksidor kanske ej grepp som nytt men användbart.
Har haft slicks från conti för runt 125kr i pris på Wigly och Rose de duger gått till träning däremot några från tidigare bra märke från Italien som heter något på rally de var extremt tunna men mönstrade de har jag på vår/höst.
Var några Kenda criterium på nuvarande hybridcykeln 23mm de var användbara på racern men ej bra.
Conti grand prix slicks har varit dom bästa men enl vissa man talat med tycker alla ej om dessa.
Någon som har provat Michelin?
Mycket snack om vikt och däck trycket ska anpassas till vikt ej alltid optimalt att pumpa till max då får både cykel och du stryk kanske till lopp.
Tubdäck var ju standard på racer tidigare och fortfarande enda som gäller för elit och elitmotionär som provat jag valt bort pga det extremt klibbiga klister(nu finns vist något band eller dylikt som sätts på fälgen så man kan använda flera gånger) som tidigare användes man fick ha något att torka händer med sig på turen samt gärna 2 slangar som dessutom skulle lagras lite före användning efter tillverkningen går ju att öppna och laga på vintern istället för TV om de ej exploderat utan bara pyst ut luft.
Slanglösa ska vist vara det som är på modet nu men då krävs anpassade fälgar.
Har även provat lite bredare däck är vad som ser bra ut i förhållande till fälgbredd fälgen som 23mm satt på original har jag haft 35mm Conti contact på nu i "vinter" fungera bra även hyfsade vid lite småhalt väglag dubbdäck i halv dubbat dvs glesare varianten känns ju som att ha satt på traktordäck dock bra i svängar med isfläckar dock har man i Göteborg och Partille mot GBG värkt ut salt på cykelbanor i år tidigare var det väldigt sällan så dubbdäck har ej kommit på i år
Bredd och höjd på sidan dvs profil har större betydelse än bredd enligt mina erfarenheter det finns ju rekommendationer som man ska använda vid köp men prova gärna på något du har kanske ej bra att ta av många gånger men använd däck järn eller nu plast med måtta så håller sidan bättre går ju bra för herrar som ej behöver vara rädda om naglarna gör lite ont i början i fingrar men bäst för fälg och däck.

Vättern cykel
Miss Lycka 2.0 sa:
Det finns 70-åriga tanter som tar sig runt på en-växlade damcyklar med cykelkorg.
Det borde du också klara med valfri cykel utan träning. Det fodras däremot lite pannben.
Jo det jä-la pannbenet

Tränat 2 pass per dag nu men igår kände jag mig stel o lite klen så jag stack "bara" in o simmade 22 längder, i morse kom jag knappt ur sängen, idiotiskt att pressa sig när man ej mår bra.

idag sa det jä-la pannbenet att pw borde du fixa, så det blev 7km pw,, så får se om jag kan simma imorgon.

Vättern cykel
us930 sa:
Fundera mindre och cykla mer, om du hade cyklat istället för att fundera så mycket så hade du säkert hunnit med 15-20 mil mera nu..... ; )
Skämt åsido, om du bara ser till att du kommer i hyfsad form fysiskt och ser till att du har cykeln i väl fungerande skick och sitter bra på den så är jag övertygad om att du kommer att klara en VR. Det längsta jag hade cyklat i sträck innan min VR var 17mil, men jag varvade 4-5mils rundor med jobbpendling 2×7,6mil några gånger och toppade med några löprundor 5-7km månaden innan, och VR gick förvånansvärt bra med den grunden. 30 mil låter f--bannat långt, men det är också så att man liksom rycks med av medcyklister och stämningen, även om man kör solo.

Mvh Ulf S.
jag har som längs cyklat 2 mil, 1,8 mil, 1,1 mil så en bit kvar till 30 mil

Vättern cykel
Så nu väntar jag på nya skor, de som ingick var för små, kunde bara ha tunn socka, nya kommer i veckan.
MEN nu är det lite snö på vägen, så antingen kommer det mer o då blir det skidor eller försvinner det och då ska jag försöka öka distan undan för undan.

Vättern cykel
h.g.j sa:
ozzian89 sa:

Visst, men försök prova och se om det egentligen är vad du är ute efter... Tänker du dig förresten hela klassikern eller bara VR?
Jag siktar på hela klassikern men 2020, i år tränar jag och skulle jag våga starta något lopp så är det bonus.
Det är ioförsig bonus om jag bara börjar träna igen.
så mest sugen på snö nu, 90km behöver man också träna för att klara:):)

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Så nu väntar jag på nya skor, de som ingick var för små, kunde bara ha tunn socka, nya kommer i veckan.
MEN nu är det lite snö på vägen, så antingen kommer det mer o då blir det skidor eller försvinner det och då ska jag försöka öka distan undan för undan.

Precis, du ökar på lite vartefter, snart kan du köra en 10 milsrunda utan att lida alltför mycket och sedan har du inte så långt kvar, om du lägger upp loppet vettigt med ordentligt energintag längs vägen finns goda möjligheter att du klarar 30mil.

Mvh Ulf S.

Vättern cykel
ozzian89 sa:
hehe, nej helt rätt
klarar nog 2 mil nu, kanske 3 om jag tar det lugnt:):)

VA? 2-3mil blir man ju inte ens andfådd på. Själv är jag 183 cm lång och väger 100 kg men inget "lull lull" på kroppen och jag cyklar 15 mil på asfalt med en hardtail utan problem och då tränar jag ingenting speciellt. Cyklade Cykelvasan första gången i höstas och den var ju löjligt enkel. Ska cykla Vätternrundan första gången nu i år och den tror jag inte blir lika lätt så där får man nog lägga in några träningspass innan nu i vår : )

Senast ändrad:
Vättern cykel
....och stirra dig inte blind på grejor, ett par bra byxor med stoppning i rumpan, skor och en cykeltröja och kanske handskar, det räcker. En vindjacka kan kanske vara bra om du kör på natten, men det är ju ingen polarexpedition, det är en vecka före midsommar, i Sverige......
Prylar i övrigt, Vätskeflaska och punkagrejor.

Mvh Ulf S.

Vättern cykel
tank77 sa:
VA? 2-3mil blir man ju inte ens andfådd på. Själv är jag 183 cm lång och väger 100 kg men inget "lull lull" på kroppen och jag cyklar 15 mil på asfalt med en hardtail utan problem och då tränar jag ingenting speciellt. Cyklade Cykelvasan första gången i höstas och den var ju löjligt enkel.

Det beror mest på att du är en sån där överhäftig mtb-åkare :-)

Vättern cykel
tank77 sa:
ozzian89 sa:
hehe, nej helt rätt

VA? 2-3mil blir man ju inte ens andfådd på. Själv är jag 183 cm lång och väger 100 kg men inget "lull lull" på kroppen och jag cyklar 15 mil på asfalt med en hardtail utan problem och då tränar jag ingenting speciellt. Cyklade Cykelvasan första gången i höstas och den var ju löjligt enkel. Ska cykla Vätternrundan första gången nu i år och den tror jag inte blir lika lätt så där får man nog lägga in några träningspass innan nu i vår : )

Är det du, Silversurfaren?

Vättern cykel
SGS sa:
tank77 sa:
ozzian89 sa:
hehe, nej helt rätt

Är det du, Silversurfaren?
Eller MTB-tokan?

Vättern cykel
ozzian89 sa:
h.g.j sa:
ozzian89 sa:

Visst, men försök prova och se om det egentligen är vad du är ute efter... Tänker du dig förresten hela klassikern eller bara VR?
Jag siktar på hela klassikern men 2020, i år tränar jag och skulle jag våga starta något lopp så är det bonus.
Det är ioförsig bonus om jag bara börjar träna igen.
så mest sugen på snö nu, 90km behöver man också träna för att klara:):)

Du skulle ju kunna sikta på Tåkern runt i år.
Även känt som halvvättern.
15 mil är helt OK.

Vad du behöver är att i första omgång vänja dig vid cykeln. I synnerhet vänja dina kontaktpunkter vid cykeln.

Vättern cykel
Ja rumpa och händer/axlar får det tufft men med tanke på min kondition så hinner jag nog få tryckskador och lanske vänja mig!
Tyvärr lite förkyld, så där lite så jag måste försöka träna, testar simning idag.
Jag bet att det är tveksamt om det får mig framåt men tekniken kanske kan förbättras något, ställde dock in PT timmen på simningen.

Vättern cykel
tank77 sa:
ozzian89 sa:
hehe, nej helt rätt

Ja då är du mer tränad än mig, för mig är detta inte löjligt enkelt men fruktansvärt viktigt.
Jag är inte tjock, trivs rätt bra, magrutorna börjar visa sig, men konditionen är kass?

Tillbaka
Topp