Vättern sub10/11, planering och tips

Jag har en annan ilandsfundering.

Har ingen racer ännu så jag funderar på två alternativ:

1. Bygga själv och utgå ifrån en racerram av någon lämplig
kvalisort. Ska jag utgå från en stålram eller aluminiumram?

2. Köpa färdigt hos LBS:en. Vilken prisnivå ska jag gå in på
för att få tag i något vettigt?

Har iaf kommit igång med träningen på MTB:n igen efter avslutad
rehab och allt känns bra:-)

Bygga själv är väl roligare men köpa komplett är säkert mer kostnadseffektivt. Stålram är väl ganska tungt?? Eller kanske inte, vad vet jag mitt gamla luder...

Jag skulle köpa en färdig med typ Ultegra eller nya 105.

kul att några hålla igång tråden lite. Läste precis tråden om 2006 sub9 gruppen: wow va imponerande! Blev riktig nervös... Dem lät oerhört bra organiserade.

Man hoppas att träningen räcker och ser fram emot första klungkörningen med några i sub10 på vårkanten. Tills dess är det mtb till och från jobbet varje dag (2 mil enkelt), en längre racertur på helgen när det går + löpning och simning. Snart vill jag investera i en träningsrulle också. Några tipps?

Hur många stockholmare finns i sub 10? Bra att veta vilka ni är så man kanske kan träningshojja lite, ta en och annan tävling ihop, eller bara ett peppubbesök he he.

Jag är stockholmare nr1, nu numrerar ni er efter mig i led.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Bygga själv är väl roligare men köpa komplett
> är säkert mer kostnadseffektivt. Stålram är
> väl ganska tungt?? Eller kanske inte, vad vet jag
> mitt gamla luder...

Jaa du;-)

> Jag skulle köpa en färdig med typ Ultegra eller
> nya 105.

Du har nog rätt. För eller senare ska det ju monteras på
en drivlina och då lär det väl bli just Ultegra eller 105.

Hjul lär jag bygga nya ändå även om det finns hjul med från
början så kvar blir ram, gaffel, styre & sadelstolpe ifall
jag väljer att bygga själv.

Beslut, beslut. Nu har jag ju kunnat börjat träna iaf:-)

Stervelo skrev:
> Hur många stockholmare finns i sub 10? Bra att
> veta vilka ni är så man kanske kan
> träningshojja lite, ta en och annan tävling
> ihop, eller bara ett peppubbesök he he.
>
> Jag är stockholmare nr1, nu numrerar ni er efter
> mig i led.

Kan med bäste vilja inte kalla mig för Stockholmare - men bor där och ta mig då in på #2:

1. Stervelo
2. kitzblitz

Jag är verkligen ingen stockholmare och är dessutom anmäld i sub 9. Men om träningen går sämre än superduperbrabrabra kanske jag bryter in mig i sub 10 gruppen. Jag bor strax söder om stan, Enskede.

1. Stervelo
2. kitzblitz
3. Superape

Dagens lunchcykling innehöll ett mycket välkommet och ett mycket ovälkommet inslag. Det positiva var att min bättre hälft hängde med. Det negativa var att en bonde hade spillt kogödsel över hela vägen :( Det sprutade bra på våt vägbana. :(

Ok cykeln är beställd så jag sätter upp mig på listan över "stockholmare" dock icke infödd
1. Stervelo
2. kitzblitz
3. Superape
4. Jerry
5. Johrn

Bilagor

• boa-LTD-005.jpg
    boa-LTD-005.jpg
    48.2 KB · Besök: 52
Jag har nu börjat med min lvgträning lite smått också. 2h igår och blir en 2,5h imorrn. Gött att äntligen fått sin racer.

Jag har fått avbrott i lvgträningen :-( Var ut på ca 10 milsrunda på lördag och cyklade på någonting skithård i mörkret och det sa pang i bakdäcket (hur missade jag det med framhjulen?) på Nynäsvägen 4 mil hemifrån i regnet. Fick åka hem i bussen och insåg hur smal vägen är, hur fort bilarna åker och hur osynlig jag som cyklist hade varit. Det känndes nästan skönt att sitta i bussen istället...

Nu funderar jag på att sätta cykeln i träningsrullen och köra där - jag får sällan tillfälle att åka längre turer i dem få timmar det är ljust ute. Utecyklingen får vara på mtb med pendling och kanske någon längre tur.

cerro skrev:
> Jag har nu börjat med min lvgträning lite smått
> också. 2h igår och blir en 2,5h imorrn. Gött
> att äntligen fått sin racer.

johrn: stilig cykel
kitzblitz: vad var det som "pangade", slangen eller en eker?
Man får se ut som en julgran när man cyklar i mörkret, lampor och reflexer bra nära överallt. Ändå finns de de som inte visar hänsyn.
Nu är min MTB körbar igen (det blev snikvarianten), så nu har jag inget att skylla på längre :)

Här kommer ett livstecken från trådens upphovsman! Inifrån min bubbla av jobb på konstiga tider, mer jobb, små (sjuka) barn och allmän november ser jag liksom i dimma hur det pratas träning, pulsmätning, strategier, snittfarter och depåstopp m.m. Själv är jag för tillfället kalasnöjd om det blir två jobbturer i veckan (25 km enkel). Ingen tur alls är tyvärr också vanligt. Träning finns inte.
Men så fort juleländet är avklarat skall jag trappa upp jobbpendlandet och sedan kommer ju våren:)
Detta som en liten förklaring till varför jag varit borta från tråden. Kul att se att den lever och har hälsan ändå! Förresten: tränar alla för sub 10 nu, eller finns det några sub 11 kvar?
Mattias

den långe skrev:
> Förresten: tränar
> alla för sub 10 nu, eller finns det några sub 11
> kvar?
> Mattias
Jag tränar friskt för sub10, så får verkligheten komma ifatt mig i mitten på juni. :)
Det borde inte vara några problem för olika sub-grupper att träna ihop. Jag tränar ofta med en som kör VR på sub8. Vi håller ihop på platten och så får han rasa av sig i uppförbackarna.

Hmm, jag började träna inne på min tacx men oj oj vad tråkigt det är, jag pallar bara en timme. Får blir mer utecykling på mtbn tror jag, hoppas det duger som vinterträning, för jag ska under 10.

Min träning ligger just nu på samma nivå som "den långes" av ungefär samma orsaker men framöver ska det bli bättring men sub 11 får jag nog sätta som mål i alla fall, tror inte sub 10 är realistiskt för mig i år.
//Kristofer

Jag siktar på sub10 - det låter bara tufft. Har ingen aning hur verkligheten ser ut och får väl reda på det i juni (första VR) jag också. "Träningen" känns skitbra upp till ca 3.5 timmar just nu men vad som händer därefter har jag inte testat!

SuperApe skrev:
> jisses. jag har anmält mig i sub 9 och tränar
> inte alls.

Vad ska du göra i morgon?

/G

Tänkte värma upp tråden och ser hur sub10 gruppen ligger till? Själv har jag haft bättre traingsveckor (upp till 20 mil pendling, lite löpning och simning + en 3-4 timmars tur) blandat med sämre (antingen sjuk över jul eller ingen tid över helgerna). Saknar mest turer över 10 mil. Det är svårt att hitta tid för dem med 3 knattar hemma som man också vill vara med.

Mest positivt har vädret varit: hela familjen är ofta ut och cyklar mitt i vintern. Kanske dags att börjar sub10 klungkörningstraining i Stockholm snart?

Fast mera vinter vore inte helt fel heller!

JKolmo skrev:
> Bor i Schtåckhålm och är anmäld till sub
> 9...eehrm
>
> 1. Stervelo
> 2. kitzblitz
> 3. Superape
> 4. Jerry
> 5. Johrn
> 6. JKolmo

Jag är ännu inte anmäld då jag ville avvakta lite med anmälan pga. en massa anledningar men jag är klart sugen och hänger gärna med på organiserade happy-VR träningsturer framöver i Stockholmsträsket.
I nuläget blir det mest MTB-turer mellan 1-4 timmar och så lär det väl förbli så länge vintern (jaja den kommer nog) härjar.

/C

Jag hänger gärna på en pre-träning-inför-vr-tur om vädret tillåter så klart. Jag är lite knusslig med väder. Har väl cyklat sådär 4-6 timmar i veckan senaste tiden, så jag har ju hållit i gång lite iaf.

Jag är sugen på att köra, har aldrig kört dock varför jag är osäker på om jag fixar 30 kmh i 300 km... Motionscykling för mig har hittills varit MTB i terräng 1-3 timmar i stöten. Imorgon hoppas jag få min Cicli B cross, och det är då med denna (slicksutrustad) jag avser göra ett försök att åka runt pölen... Jag cyklar också till och från universitet, handlar mm året runt. Pulsen framför TV:n ca 53 (vet ej vilopuls), har inga problem att ligga på 85% av maxpuls i två timmar om jag får någon kort paus då och då, samt möjligen lite protein/kolhydratssoppa...

Vad tror ni? Räknar ju med att lägga ett antal timmar i veckan på sadeln kommande sex månader...

Ett livstecken till från trådens skapare, och en fråga: finns det några Sub11-medlemmar därute? Hur går det med träningen? Är det fler än jag som kommer att känna sig nöjda om man klarar Sub11?
/Mattias

Jag funderar på att dra mig ur och hänga på några kompisar istället. Känns bättre när man kan träna ihop och så.

Jag trampar på och så gör även maken. Vi har kört 2-3 pass/vecka cykel ett tag nu. Precis när jag tänkte börja komplettera med lite styrketräning fick jag magsjuka. Nog för att styrketräning är tråkigt, men såå stark behövde ju inte kroppen reagera. :) Å andra sidan har jag på 10 dagar gått ner de kilon jag tänkte gå ner under våren.
Vi satsar på sub10, det är först i maj man kan se om planen håller. Vi tränar med folk som har lite olika mål: 24h mtb, långlopp, VR på diverse tider eller bara cyklar för rent nöjes skull. Jag väntar på att SCF ska lägga ut kalendern för motionsloppen.
/Stina

Senast redigerad av en moderator:
Hur går det med träningen? Själv hålls jag med mycket löpskidor inför Öppet Spår.
Har varit i Trysil en vecka och tränat (20 mil) och senast nu i helgen var jag i
Långberget (10 mil). Helg som kommer blir det Funäsdalen och två dagars skidåkning.
Längtar efter att komma igång med cyklingen. Har varit ute på MTB:en förra helgen
och fick ihop två pass på totalt 3:40 hr, men känner att det varit för lite
cykla på sista tiden.

Nu har jag varit i gymmet två veckor i rad utan att kroppen gick i strejk. :) På MTB:n kör jag två korta pass (1-1.5h) i veckan och ett längre på helgen (3h), också lite volleyboll också. Jag försöker bara hålla igång och ha kul. Skidorna har jag inte ens fått på mig än i år, det hinns liksom inte med. I år har vi äntligen fått till en cykelträningsresa, påsken tillbringas på Mallis.
Är det någon som vet när SCF brukar lägga ut kalendern med motionslopp.

Kan vi starta tillräcklig tidiga så att vi hinner till sub8-sub9 gängets olaglig utparkerade bilar och tömmer dem? Bara som skoj, liksom :-)

kitzblitz skrev:
> Kan vi starta tillräcklig tidiga så att vi
> hinner till sub8-sub9 gängets olaglig utparkerade
> bilar och tömmer dem? Bara som skoj, liksom :-)

Den tanken slog mig också... :)

Min trÄning har gått åt skogen på grund av massa anledningar. Nu vill dessutom firman skicka iväg mig utomlands på ett projekt, då går ju min träning helt åt hvete. Så, jag får panika ihop lite, jag tar med mig inlines till San Fran, och kör spinning, kommer väl tillbaka i slutet på april, då blir det dags att dra igång de längre landsvägspassen, jag hoppas det kommer att fungera. Om projeketet drar ut får jag väl ta med min Cervelo till Usa...Hmm, kanske köpa carbon soloisten? Måste ju materialfuska om jag ska palla sub 10 med det är skitupplägget.

kitzblitz skrev:
> om vi tar andras olagliga depåer kan vi ju inte
> ha fuskat!

Det borde betraktas som en god gärning...

Tillbaka
Topp