Vättern sub10/11, planering och tips

Ett litet tips. Tänk på att det är först när alla som anmält sig på anmälningsnummret genomfört sin betalning som starttid ges. Så se till att alla betalar DIREKT!

Själv försökte jag synka detta förra året när jag anmälde mina jobbarkompisar. Vi hade en eftersläntare som använde "vårt" nummer och det blev världens strul eftersom han inte betalade.

//per
Lycka till runt pölen. Själv skippar jag V-runt 2007

Team Happy Sub10
1. Zippo - anmäld o bet
2. Kitzblitz - anmäld o bet
3. Cykelstina - anmäld o bet
4. Cykelstinas bättre hälft - anmäld o bet
5. ->Danne<-
6. Skogling
7. Zippos polare - anmäld o bet
8. Sral (den långes något kortare kamrat) - anmäld o bet
9. johrn - anmäld o bet

Team Happy Sub11
1. Helgon+Flickvän:-) - anmäld o bet
2. pers
3. den långe - anmäld o bet
4. jerry - anmäld o bet
5. Kris - anmäld o bet
6. Vitamin - anmäld o bet
7. cerro - anmäld o bet
8. Fredrik S
9. Strand

Team Happy Sub10
1. Zippo - anmäld o bet
5. ->Danne<-
6. Skogling
9. johrn - anmäld o bet

Team Happy Sub11
2. pers
4. jerry - anmäld o bet
5. Kris - anmäld o bet
7. cerro - anmäld o bet
8. Fredrik S - anmäld o bet
9. Strand

Sub 10 för mig.
Behöver öva klungkörning! Bor fyra mil norr om Motala. Någon/några?

Team Happy Sub10
1. Zippo - anmäld o bet
5. ->Danne<-
6. Skogling
9. johrn - anmäld o bet
10. sodraskogen/Peter. Anmäld och bet.

Team Happy Sub11
2. pers
4. jerry - anmäld o bet
5. Kris - anmäld o bet
7. cerro - anmäld o bet
9. Strand

sodraskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> Sub 10 för mig.
> Behöver öva klungkörning! Bor fyra mil norr om
> Motala. Någon/några?
>
Hoho, vad kul! Känner nerven komma när jag ser att fler och fler anmäler sig. :)
Jag och min bättre hälft bor i Linköping, så vi borde kunna köra ihop några gånger. Vi är ett gäng i Linköping som brukar träna ihop. Vi brukar även köra div lopp i bygden under våren.
Det brukar vara ett gäng från MAIF (Motala) som kör loppen också, förmodar att de har träningar. Kolla upp vetja!

Senast redigerad av en moderator:
En Stockholmare* till som vill träna klungkörning! Också jag är helt nytt i leken och undrar om någon av sub10-11 gänget (eller sub8-9 om dem behöver ett långsamare pass...) kan leda en grupp några gånger under våren med lite tricks och taktik?

Herligt cykling i regnet i morse förresten!

* Egentligen australiensare - du med Stervelo?

kitzblitz: Häng med på en av Fredrikshofs träningar. Jag har hört att de ska vara väldigt bra för att öva just klungkörning.

kitzblitz..Jag är en tråkig svensk bara. :)
Men, du och jag är sthlmare, och jag ska väl få tummen ur och anmäla mig nu, då kan vi köra lite då och då kanske? Bra med en sporre, samma mål och allt.

Fredrikshof får man väl kika på då.

Jag ska med i Sub 10, anmäld och klar, bor i Jakobsberg, förort 2 min NV om sthlm.

Team Happy Sub10
1. Zippo - anmäld o bet
5. ->Danne<-
6. Skogling
9. johrn - anmäld o bet
10. sodraskogen/Peter. Anmäld och bet.
11. Stervelo Anmäld och betald.

Team Happy Sub11
2. pers
4. jerry - anmäld o bet
5. Kris - anmäld o bet
7. cerro - anmäld o bet
9. Strand

edit: kan inte stava jakobsberg verkar det som.

Som helt grön här, är jag nu skakis.

Sova där innan loppet? Är det en enkel grej att fixa, såg att gympasal nämndes? Bokas?

Stervelo: det kommer info om gympahallar mm i en tidning fram på vårkanten. Fråga i sub8/9-tråden annars, en del där körde förra året.

Jag ska Estockholmo i helgen och prova en cykel. Jag ska träffa ägaren vid Drottningholm och har fått tips att köra på Mälardalsöarna. Jag hittar inte ett dugg där, så om någon vill göra mig sällskap blir jag glad. Jag tänkte köra 2-2.5 mil, gärna någon backe. Förmodligen kommer jag att behöva stanna och skruva några gånger, så tempot bir nog inte så bra. Någon har tid att guida en utsocknes på lördag? Start runt 11-11.30.

Hade inte vädret utlovat riktig skit, så hade jag kunnat göra det. Men, har inte handlat vintergrejer än, så det blir svårt tyvärr.

Fint å cykla där. Bara att forsätta ut mot Ekerö.

Jag är tyvärr inbokad redan på annat annars hade det varit kul.

cykelstina: du behöver ingen guidning där egentligen. Vägen går åt två håll, kör åt andra hållet. :-) Mot Ekerö alltså. Där finns Stockholms bästa cykelbanor, perfekta att provköra cykel på. Det finns inte mycket till backar dock. Finns en efter en tunnel som kan duga kanske. Om du är jättesugen på brantare backe så finns det en backe till/från villaområdet Ängsvik i grusgropen i Träkvista.
<http://hitta.se/SearchCombi.aspx?SearchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=&UCSB%3aTextBoxWhere=tr%e4kvista>

Sådärja, nu har jag ställt samman ett forumular i excel för att hålla kolla på mina HR zoner, trainern åker fram, det ska bli MAX HR test. Sen ska det tränas.

Jag pallar mentalt att sitta på hojjen i en timme inne, lite längre om man tittar på tv. Hur fnnn ska man orka få in distans på den mitt i smällvintern? Några bra tips? Droger? Porr? Jag kan vara försökskanin för något skumt. :)

Kommer försöka cykla ute, men vi får se hur mycket det blir.

Tänkte att om jag kan hojja fyra timmar i veckan, för att rampa upp och avsluta med sex-sju timmar per vecka i mars säg, då borde man vara i skaplig form att ta sig an våren i April och få upp distanserna så det ska gå bra med sub 10 tror jag.

Mmm, har en billig vinterracer, men är lite bränd, tränade för VR en gång förr, åkte på en brutal bihåleinflammation, vill inte upprepa det. Får prova mig fram försiktigt med vinterhojjandet, och se vad luftrör och annat pallar.

Nu gick gonggonen, numret är borttaget.
Om ni anmäler er på nummret (om ni hade det uppskrivet vill säga), får vi en ännu senare start. Och det vill vi inte.
Om ni anmält er, men inte betalt, får vi en starttid efter när sista betalt. Betala omedelbums, alltså.

Men: ni kan byta startgrupp när ni hämtar ut et startnummer i Motala. Om ni får en starttid i närheten kan det gå att snika in i vår fålla.

Dags att putsa kedjan och ut och trampa! :)

Stervelo: prova med en värmeväxlare (sök på astma, det var en tråd uppe för en vecka sedan).

Jag passar med anmälan just nu. Saknar finansiella förutsättningar för anmälan i dagsläget. Man kan ju byta in sig i gruppen vad det lider.

Stervelo skrev:
> Hur fnnn
> ska man orka få in distans på den mitt i
> smällvintern? Några bra tips? Droger? Porr? Jag
> kan vara försökskanin för något skumt. :)

Testa med spinning som omväxling kanske? En del spinnpass
brukar vara lite längre.

> Kommer försöka cykla ute, men vi får se hur
> mycket det blir.

Annars var det ju detta jag tänkte på. Gör så själv. På med
vinterdäcken och ut och köra bara. Brukar själv jobbpendla
2 ggr i veckan + en längre tur på helgen under vintern.

Annars är ju löpskidor bra. Lite svårt kanske med vårt klimat
i Stockholm, men man kan ju alltid åka iväg ibland och träna.

Jag jobbar hemifrån, så inget att pendla till.
Däremot blev det en timme på trainern igår, tog en jefla tid att få fart på den igen.
Den har en lite dator med massa saker, så man behövde confa litet saker och stoppa i sladdar här och där. Så, nu har VR träningen börjat.
Allt enligt "How to get wheelyfit"

Glömde sätta upp fläkten så det blev så otroligt svettigt. En hel stor handduk gick åt.

Absolut, fulöl filtrerad genom sockan. :)
Little creatures, mmmmm
home_bottle.gif ht=366

Stervelo - Så det blev en anmälan ;-) Kul!
Jag återkommer med hur mina racerplaner och VR-drömmar går. Hm VR = Virtuell Reality, är det det man gör på en trainer....!

Här faller tråden som en sten, själv har jag kommit mig för att köra två pass på trainern, och blev lite förvånad över min puls kontra effekt. Lite för bra i mina ögon, men det är bara bra.
Vilken effekt tror ni man behöver dra för sub 10? Snitta 30 totalt måste sub 10 göra, hur många stopp blir det? Kisspauser? Hur kommer det att fungera?

Ska vi ha en erfaren "team kapten" som ser till att vi är on track, som vet var vi ska stanna och allt sånt? Jag är totalt grön när det gäller VR, så här är det 1001 och frågor som gäller.

Nu har jag handlat mig en cykel som är lätt, så nu är det "bara" jag som ska bli snabb. :)
Om vi snittar 33.333 km/h har vi en timme till raster. Snittar vi 32 km/h har vi 37 min för raster. Bra sammanfattning av erfarenheter från VR finns hos Hisingens CK: http://www.hisingensck.se/forum/viewtopic.php?t=3991 . Pauser mm fär vi diskutera igenom när det närmar sig. Ett förslag är tre depåstopp, men att hoppa över maten i Jönköping och Hjo (stora tidstjuvar).
Någon slags "kapten" bör vi ha, som håller koll på läget i klungan och klockan. Det är bra med någon som tar täten ut från Motala och i de stora backarna, så inte klungen slits sönder. Några av oss anmälda har erfarenhet av klungkörning och motionslopp, några inte. Fler kommer att skaffa sig erfarenhet i vår och det kan komma till andra till gruppen under våren. Jag tänker lägga ut de lopp som jag ska köra före VR på vårkanten, med hopp om att vi ska kunna köra ihop någon gång.
Jag tycker inte att det är lönt att bestämma för mycket nu, eftersom folk kan försvinna och tillkomma. Det får vi ta några veckor innan. Fundera och diskutera kan vi göra fram tills dess. :)

Cykelstina säger...Jag tänker lägga ut de lopp som jag ska köra före VR på vårkanten, med hopp om att vi ska kunna köra ihop någon gång.

Låter som en alldeles utmärkt idé!!!
Jag vill förkovra mig i klunga.

Jag kan börja med en regel i en "klunga" som i och för sig gäller för team time trials men borde gälla klunga med, höj INTE farten när ni ska dra, jämnt tempo är melodin, annars blir det ryckigt som bara den, och det är lätt att bränna ut sig, när man legat på rulle och sen ska dra.
Men, har vi 20 pers i vår sub 10 klunga, då behöver ju var och en bara dra en halvtimme, så då kan vi dra en minut var, då har man 19 minuter på sig att få ner pulsen, äta, dricka eller spela nintendo. :)

Stervelo skrev:
> Jag kan börja med en regel i en "klunga" som i
> och för sig gäller för team time trials men
> borde gälla klunga med, höj INTE farten när ni
> ska dra, jämnt tempo är melodin, annars blir det
> ryckigt som bara den, och det är lätt att
> bränna ut sig, när man legat på rulle och sen
> ska dra.
..precis, och för att veta att man håller farten så får man hålla koll på cykeldatorn. Den fart som gäller när man tar över ska också gäller några hundra meter senare, såvida man inte kommit till en uppförs- eller nedförsbacke. Det blir också ryckigt om någon släpper varje gång de dricker och äter. Gör sådant när ni ligger sist/långt bak och träna på att hålla hastigheten.
När jag har pratat ihop mig med okänt folk under ett lopp om vi ska köra ihop, så brukar jag föreslå att man drar 1 km var (blir knappt 2 min vid 33 km/h). Det brukar funka hyfsat, på en km brukar det ha blivit ordning på ledet så att nästa kan skifta bak säkert. Är någon trött skiftar denne bak med en gång. Vad tycker ni funkar bra? Tränar vi ihop så kan vi prova lite olika längder.
Kolla här för info om klungkörning: http://www.hisingensck.se/texter-bilder/teknik/klungkorning.php Att köra på ett led är enklast. Jag är själv inte erfaren tvåpar- eller belgisk-åkare, det krävs flera rutinerade för att det ska funka. Har vi den kompetensen?

> Men, har vi 20 pers i vår sub 10 klunga, då
> behöver ju var och en bara dra en halvtimme, så
> då kan vi dra en minut var, då har man 19
> minuter på sig att få ner pulsen, äta, dricka
> eller spela nintendo. :)
.. och uppmuntra den som ska dra, de som just går bak, tacka alla i svansen för att de släpper in en ledet, dra en rolig historia osv. En gång hängde jag på ett gäng danskar som började dra fräckisar på västgötasidan, jag skrattade så jag nästan körde i diket. :)

Från det ena till det andra, vad motsvarar 180 watt på ett ungefär i speed på vägen för en herre på 79 kg? Min trainer vill ha det till runt 37-38 km/h, vid 180 watt vilket verkar uppåt väggarna. Låter för fort, känns för fort?

Skifta bak säkert? Vad menar du med det stina? Jag antar att han/hon i front bara svänger ut sidledes och droppar farten en aning, så hoppar han/hon in i klungan när han når slutet på den? Nr 2 blir nr 1 och fortsätter dra i samma fart? Det här blir en gigantisk team time trial över 30 mil. Ha ha.

Även om jag tycker dem överdriva med sina lister (jag förstår att det måste vara en egotripp att se sin namn på en sub8 lista :-)), är det väldigt översiktligt på sub8-sub9's tråd hur många och vem som är med. Är det någon här i sub10-sub11 gruppen som har gjort en sammanställning av anmälda i respektiva grupp?

Det pratas ju om taktik i en klunga med 20 - men såvitt jag vet fanns det inte 20 styck i sub10 gruppen, eller?

Skall ut och ta en lunchrunda nu....

Stervelo: jag menar att det kan ta en stund innan den som ska lägga sig sist ligger bakom den näst sista. Och det kan bli rörigt om någon försöker "rulla bak" om de tre sista ligger bredvid varandra istället för snyggt i ett led. Sånt har hänt när jag kört. Men det är en träningssak.

Kitzblitz: det finns en stilig lista på sidan 3. Sub10: 9 anmälda, 2 intresserade. Sub11: 8 anmälda, 2-3 intresserade. Jag tror också att fler tillkommer under våren. :) Blir vi 9 st i sub10 får vi totalt dra 3,3 mil var (runt en timme var). Tekniken att dra 1-2 minuter i taget kan man använda för mindre klungor också.
Hoppas turen varit god. Jag var ute och stretade i det horisontella regnandet igår.

Stervelo skrev:
> Från det ena till det andra, vad motsvarar 180
> watt på ett ungefär i speed på vägen för en
> herre på 79 kg? Min trainer vill ha det till runt
> 37-38 km/h, vid 180 watt vilket verkar uppåt
> väggarna. Låter för fort, känns för fort?

Den här kan man leka lite med...

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Stervelo skrev:
> Från det ena till det andra, vad motsvarar 180
> watt på ett ungefär i speed på vägen för en
> herre på 79 kg? Min trainer vill ha det till runt
> 37-38 km/h, vid 180 watt vilket verkar uppåt
> väggarna. Låter för fort, känns för fort?

Luftmotståndet är ju helt avgörande (så gott som i alla fall). Det lär väl bli en j-kla skillnad i fart, med samma effektuttag, om man sitter optimalt nere i böjen eller sitter lite högre med händerna på hoodsen.

EDIT: Ha! såg precis länken ovan. Kul!

Så, med data fick jag 31 km/h, det verkar rimligt men det är ändå lågt i somliga aspekter. De mätte i en undersökning, tjerers racing data, de producerade 160 watt ungefär och snittade 35, och på platt mark spelar vikt ingen roll, däremot är jag större, alltså längre, men gör det en skillnad på fyra blås? Tveksamt. Dimmman tätnar.

Sådärja, då har man börjat träna igen. Pendlade till & från jobbet igår på MTB:n,
totalt 33 km.

Eftersom jag knappt blivit klar med rehab av knät så tog jag det extremt lugnt och
tog gott om tid på mig. Det går väldigt fort att tappa konditionen vill jag lova.

Räknade lite i www.kreuzotter.de och kom fram till att jag måste cykla på 215 watt i
10 timmar (rulltid, stoppen oräknade). Verkar det rimligt.

Jag väger ju en del och den cykel jag räknar med att använda kommer inte att vara det
lättaste kolfibermonstret och det är ju en nackdel i uppförsbackarna, men på platten spelar
det väl bara roll när man måste accellerera annars rullar man ju bara och det är bara
friktionsförluster och luftmotstånd det handlar om, eller?

Någon som har en höjdkurva på Vätternrundan?

Jerry skrev:

> Någon som har en höjdkurva på Vätternrundan?

vatternrundan_banprofil_329787.gif

Du behöver inte oroa dig för att du är ineffektiv i uppförsbackar på VR -det finns inga (långa)...

Här rullar höst/vinterträningen på i behagligt tempo. Än är det så fint väder att man kan ta en lunchtur med räsern. MTB:n har just nu ingen kedja, och när jag ändå är igång så kanske jag ska byta några klingor. Ska jag snåla och byta det som jag tycker, eller byta allt? Igår tänkte jag låna makens MTB, men då drog jag sönder gängorna på sadelklämman. :( Nu har jag fått ransonering på gröt och spenat. Han ska få en ny klämma, men vilken är finast? Jag undrar också om utväxlingen på räsern är rätt? Många ilandsfunderingar en kulen novemberförmiddag.

Tillbaka
Topp