Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan börja med en regel i en "klunga" som i
> och för sig gäller för team time trials men
> borde gälla klunga med, höj INTE farten när ni
> ska dra, jämnt tempo är melodin, annars blir det
> ryckigt som bara den, och det är lätt att
> bränna ut sig, när man legat på rulle och sen
> ska dra.
..precis, och för att veta att man håller farten så får man hålla koll på cykeldatorn. Den fart som gäller när man tar över ska också gäller några hundra meter senare, såvida man inte kommit till en uppförs- eller nedförsbacke. Det blir också ryckigt om någon släpper varje gång de dricker och äter. Gör sådant när ni ligger sist/långt bak och träna på att hålla hastigheten.
När jag har pratat ihop mig med okänt folk under ett lopp om vi ska köra ihop, så brukar jag föreslå att man drar 1 km var (blir knappt 2 min vid 33 km/h). Det brukar funka hyfsat, på en km brukar det ha blivit ordning på ledet så att nästa kan skifta bak säkert. Är någon trött skiftar denne bak med en gång. Vad tycker ni funkar bra? Tränar vi ihop så kan vi prova lite olika längder.
Kolla här för info om klungkörning:
http://www.hisingensck.se/texter-bilder/teknik/klungkorning.php Att köra på ett led är enklast. Jag är själv inte erfaren tvåpar- eller belgisk-åkare, det krävs flera rutinerade för att det ska funka. Har vi den kompetensen?
> Men, har vi 20 pers i vår sub 10 klunga, då
> behöver ju var och en bara dra en halvtimme, så
> då kan vi dra en minut var, då har man 19
> minuter på sig att få ner pulsen, äta, dricka
> eller spela nintendo. :)
.. och uppmuntra den som ska dra, de som just går bak, tacka alla i svansen för att de släpper in en ledet, dra en rolig historia osv. En gång hängde jag på ett gäng danskar som började dra fräckisar på västgötasidan, jag skrattade så jag nästan körde i diket. :)