Vi var ett par från sub10/11 som körde ett pass igår vilket till slut kändes väldigt bra men det tog ett tag innan vi fick ordning på klungkörandet. Har svårt att tänka mig att det skulle löpa friktionsfritt i helgen från start eftersom alla har väldigt olika mycket erfarenhet av att köra i klunga men jag hoppas vi snabbt hittar flytet.
Vill dock passa på att understryka ett par punkter extra mycket. Jag utgår ifrån att alla har läst tipsen, regler och förhållningssätt vid körning i klunga som har postats i tråden. Dessa 'regler' är superviktigt att verkligen alla känner till och även följer. Ett par punkter skulle jag vilja understryka ytterligare med facit i hand från gårdagens tur.
- Vi ska köra i 30 mil varför det är kritiskt att vi har ett jämt fint tempo. Det finns ingen vits med att dundra upp för backar eller dra upp tempot över vad vi behöver ligga på bara för att man känner sig fräsch de första 10 milen. 15 mil klarar vi alla i det tempot men då har vi bara kommit halvvägs.
- Kommunicera med varandra. Med en klunga på 16 pers är det superviktigt att folk snackar med varandra. De längst fram MÅSTE peka ut hinder osv. De som ligger på rulle ser inte vad som händer därframme. Ge tydliga tecken, sakta in i tid framför korsning, ta ner tempo långsamt, inte tvärstanna och sen dundra på igen.
Vidare måste folk berätta om de känner sig trötta, pigga osv. Vi vill ju veta hur folk mår i klungan för att kunna köra därefter.
Håll alltid koll bakåt och se hur de bakom er hänger på. Detta gäller både de längst fram och de på rullen. Uppstår det en lucka måste vi kommunicera luckan framåt så att de som ligger och drar kan dra ner på tempot lite för att täppa igen.
Uppstår det hela tiden småluckor som man måste köra in så kör vi snabtt slut på oss. Detta gäller i synnerhet backar och nerförskörning där det snabbt blir ojämt.
- I motlut/backar rullar den som ligger först mjukt in i backen och försöker sedan hålla ett jämt tempo uppför. Föreställ dig att det ska kännas lika tungt att trampa som det gjorde innan backen vilket alltså innebär att du måste ta lätta växlar till hjälp för att kunna spinna upp. Börjar folk ställa sig upp och bryta/sprinta upp är klungan snart isärdragen. Det är en backe, det ska inte gå lika fort uppför som på platten.
- Om du ska stå upp i en backe, tänk på att hålla vikten centrerad över cykeln och håll ett jämt rundtramp. Oftast är man trött, ställer sig upp, hänger på styret och trampar ojämt vilket gör att cykeln skjuter bakåt under cyklisten ett par cm. Ligger man tätt i en klunga finns då risk att bakomvarande får ett bakhjul i sitt framhjul.
- I nerförslöpor måste den som ligger längst fram hela tiden trampa annars kommer bakomvarande gubbe rulla in i den som drar. Med det inte sagt att den som drar ska trycka på allt han/hon orkar utan bara hålla pedalerna i rörelse med ett jämt och fint tryck.
- När du byter av och faller bakåt, fortsätt trampa men dra ner på tempot och fall sakta bakåt. Du ska ju nu cykla långsammare än täten så glid bara bakåt. Försök också ligga så nära som möjligt det 'snabba' ledet så att du när du kommer till sluten snabbt kan vika in. Annars finns det stor risk att hamna en bit ifrån klungan och behöva trampa ikapp klungan istället för att bara sugas med.
- Korta förningar, en minut eller så, byt av. 30 mil är långt.
Eftersom vi är så många hoppas jag verkligen vi kan få till dubbla led vilket borde göra det lite lättare att hålla uppsikt bakåt.
Nu har jag säkert glömt något men allt detta står ändå i tråden har jag för mig så skriv ut och läs den en gång i timmen fram tills start så ska det nog sitta ;o)
Viktigast av allt i min mening är kommunikationen och att vi håller koll på våra medcyklister. Drar någon för snabbt, prata med personen ifråga, fråga nån i klungan om du är osäker kring något osv. Vi är där för att köra tillsammans och då måste vi anpassa oss och hjälpa varandra annars kan vi lika gärna strunta i det och köra solo-race.
Sen vore det toppen om vi snackar ihop oss på fredagen någon gång på eftermiddagen och diskuterar lite kring hur vi gör med punkor osv. Vi diskuterade lite igår, ett alternativ är att ett par stannar, lagar punkan och sen hjälps åt att köra ikapp klungan (klungan håller lite lägre tempo tills de andra ansluter). Hjälps man åt med att laga punkan ska det ju gå fort, i synnerhet om folk har CO2 patroner. Att köra ikapp klungan själv är nämligen väldigt tufft.
Häpp, måste jobba lite nu. Ses fredag!
/C