Vättern sub10/11, planering och tips

Nu har jag läst lite mer på tråden.(borde lagt mig till förmån för jobbet imorgon, men detta är bara för spännande).

Ok 03:50 har sub10 tänkt starta. Behöver jag veta något mer om jag skall byta startgrupp?

Gonatt!

Henrik: vi startar 03.50, startgrupp 236. Du är välkommen att vara med.
Jag försöker hålla i trådarna i denna grupp. Vi startar för sub10, enligt planen i mitt långa inlägg med 15 punkter. Några av oss, däribland jag, kanske inte håller hela varvet runt.
Jag vet att det är en del göteborgare som ska köra sub8/9, gör ett inlägg i deras tråd (http://happymtb.org/forum/read.php/1/482939/page=1) så kanske du hittar resesällskap.

Jag ser nu att länkarna till plan och gröna skylten inte funkar. Jag återkommer när det är fixat.
/Stina

PS: Prognosen för torsdag är 14 grader på natten och 20 på dagen. Det är 60% sannolikhet att vädret imorgon är som det idag... DS

Senast redigerad av en moderator:
SuperApe skrev:
>
> Kitzblitz; Hur blir det med motalatransport?
>
> edit transport

Har varit lite tveksam till hela VR senaste veckan pga konstig, skrämmande (angina?) axel/armsmärta. Det har släppt lite senaste dagarna och nu tror jag på det hela igen.

Har däremot inte planerat vidare med transport. Någon annan? Jag hoppas kunna komma hem redan lördag kväll/natt, efter 6-timmars regel. Hur ser det ut med andra 08'or?

Hej Cykelstina - vill inte gnälla men... bannern funkar fortfarande inte. Jag har bara utskriftsmöjlighet idag och imorgon. Vore kul om det gick innan dess!

\Toni

Hur gör man efter man skrivit ut denna då? Vi vanliga dödliga som inte har laminatmaskin måste väl också kunna få den lite mer tålig än bara ett vanlig papper?

Det blev copy-paste-fel när jag uppdaterade inlägget. Nu ska alla länkar i versionen på sidan 12 i denna tråd fungera.

Kolla in diskussionen hos sub8/9 om vad man ska/kan ha med sig.
Jag funderar på detta: 10 energikakor, några gel, några detrosoltabletter. Startar med Vitargo i alla vattenbehållare. Flaskorna återfylls med Maxim (löser sig lättare än Vitargo) och kamelen återfylls med vatten.
Ikväll kör jag en femmilare när det börjar bli svalare, på onsdag är det massage. Däremellan ska jag sova, äta, hänga här och jobba(?). Vi ses på lördag morgon!

/Stina

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur gör man efter man skrivit ut denna då? Vi
> vanliga dödliga som inte har laminatmaskin måste
> väl också kunna få den lite mer tålig än bara
> ett vanlig papper?

Stoppas in den i en plastficka, helt enkelt. Ev. tejpa igen öppningen också.

Jag kan få några styck laminerade på jobbet på onsdag. Säg till vem som behöver det! Din är redan utskriven glitch.

Är det förresten riktiga eller Happy namn som gäller? Både?

kitzblitz skrev:
>
> Är det förresten riktiga eller Happy namn som
> gäller? Både?

Jag skrev det som jag lystrar till: Stina, vilket vare sig är hapyynamn eller det som står i födelsebeviset. Få bokstäver => större bokstäver möjligt.

kitzblitz skrev:
> Jag kan få några styck laminerade på jobbet på
> onsdag. Säg till vem som behöver det! Din är
> redan utskriven glitch.
>
> Är det förresten riktiga eller Happy namn som
> gäller? Både?

Vielan Dank! Det kallar jag service!

/C

Hej!

Tänkte starta 18:00 från T-korsningen Älvsjövägen/Kontrollvägen och cykla söderut runt Bornsjön.
Jag bor i Hallunda så jag tänkte avsluta passet när vi kommer tillbaka från rundan runt Bornsjön. Vi kanske kan avsluta med en fika på Röda Kaffet - dom har värdens smarrigaste mackor och gott starkt svenskt kaffe:-D

saltgurkan skrev:
> Var går rundan, runt Bornsjön eller Ekerö?
>
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tänkte köra en runda imorgon:
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/484632/642309
>
> > #msg-642309
> >
> > Någon som är sugen på att hänga med?
> >
> > Snittfart inkl stopp 30 km/h.

Ajdå, fick ditt mail, taskig arbetsgivare. Du får köra imorrn istället då.

Btw, enligt väderprognosen på http://www.svd.se/statiskt/vader/ntv_landvader.asp?placeId=10010105083
så ser det inte helt urdåligt ut, 11-18 grader och vind på 3-4 m/s. Det är ju bättre än 35 grader och stekhet sol iaf ;). Enligt vissa nättidningsrubriker så ska det bli ostadigt vilket väl innebär att prognosen inte stämmer och att det blir snö och hagel istället..

Det där var iofs bara prognosen för Motala, men efter att ha checkat Jönköping, Karlsborg, Hjo så ser det ut att bli något liknande ;). Lite småsvalt och inte alls mycket vind.

För tidigt än, men om den där prognosen skulle gälla så blir det nästan idealiskt.
Vind från SV så blir allt man kan önska sig.

Jerry - då ses vi tisdag då.

Vi är två st som är intresserade av att hänga på klungan om det är ok och vi lyckas komma in i startgruppen. Jag körde rundan på 9.33 i fjol och ligger träningsmässigt ungefär på samma nivå i år.

//Jocke

Tack för välkomnandet stina!
Ser fram emot klungkörning i en glad amatörgrupp! Skylten var förövrigt riktigt smart utformad, skall laminera en på jobbet.

Ses snart alla i sub10! ;)

Hörni, jag har ytterligare en fråga. Bör man reflexer på cykeln? Belysningskontrollen upphör ca 2.50, alltså behövs inget lyse. Antar att samma gäller för reflexer?

/Håkan

Om väderprognosen för lördag skulle stämma (ostlig 9 m/s) blir det lite motvind på västra sidan och skönt att hålla ihop klungan.

Jocke och hans kompis Ref är också välkomna! Bra med några starka som komplement när det finns några mindre starka. :) Jag förväntar mig att ni läser in er på hur vi tänkt köra. Läs de tre sista sidorna i denna tråd så får ni veta det viktigaste.

Dags att uppdatera deltagarlistan:
1. Cykelstina
2. Glitch
3. Jerry
4. kitzblitz
5. Engström
6. Cykelstina bättre hälft
7. Superape
8. bng
9. saltgurkan
10. Patricia
11. evosmos
12. vitamin
13. Alterschwede
14. Henrik Eriksson
15. Jocke
16. Ref

Nu börjar vi bli något liknar en klunga! Om det är någon som inte tror att ni klarar sub10, så tänk på att när vi är 16 pers får man _mycket_ draghjälp. Vi ska köra mjukt och tar det lungt i backarna, då kan man även som svag sub10 hänga med.

Edit: stafvel

Senast redigerad av en moderator:
9,5 timmar cykling delat på 16 = 36 minuter per pers.
Låter ju behändigt - såhär på skrivbordet i alla fall...!

kul med så många nya, välkomna i klungan.

Donken på brommaplan 18:30 då. skulle jag dra lr, då blir det inget fartpass iaf:-P

Man blir lite avis, får träna ordentligt och hänga på nästa år.

Tyvärr verkar det inte bli något höjdarväder, kan rekommendera www.windguru.cz de brukar ha rätt....'

Mvh

Har aldrig hört talas om windguru ;). På Tv4-vädret så ska det vid midnatt i Motala vara 10 grader och 1m/s, Jönköping gurka 10 grader och 2 m/s och i Hjo kl 12 på lördag 13 grader, 5m/s. Vinden verkar hela tiden komma från öst.

Bossek skrev:
> Man blir lite avis, får träna ordentligt och
> hänga på nästa år.
>
> Tyvärr verkar det inte bli något höjdarväder,
> kan rekommendera www.windguru.cz de brukar ha
> rätt....'
>
>
> Mvh

Intressant site, men jag hittar bara kustväder där (?).

SMHI:
16/6 Lör
natt - växlande molnighet
10° O 2 m/s
dag - mulet
15° O 9 m/s

Inte helt fel alls, men gärna mindre vind.
Är det minst 10° startar jag i kortställ.

Tänkte köra ben- och armvärmare samt windstopperväst på natten. Sen dumpa de grejerna i depån när solen kryper fram. Bara vi slipper regn. Såg på SMHI att det skulle vara risk för regn framåt lunch på lördag vilket innebär att vi får se till att cykla snabbare så vi är framme tills dess ;o)

/C

Windguru anlitas nog mest av seglare.

Men 10° låter kallt tycker jag. Jag tar nog långställ isf.
Benvärmarna jag har åker bara av hela tiden, armvärmare
har jag inte testat (än).

Kom på några saker till:
* Vi försöker samla ihop oss i startfållan.
* Jag tar som sagt första förningen när MC:n släpper iväg oss. Jag kommer med flit att bara dra upp hastigheten till strax över 30 km/h, sedan får nästa (och ev. nästnästa) fortsätta att mjukt höja hastigheten. Då får vi en mjukstart och ev. eftersläntare hinner trampa ifatt.
* Vid enkelled gör den som har lett färdigt tecken att den ska svänga ut till vänster och viftar fram nästa med högerhanden (ta ett tecken i taget så har ni en hand på styret :) ) Då blir det tydligt för alla att byte är på gång.
* Vid tvåpar säger någon av de längst fram "byte" innan de börjar byta, den andra ekar tillbaka. Säger den till höger att han/hon vill byta så gör det även om den till vänster kan tänka sig att dra längre, för då är den till höger trött.
* Se till att ert framhjul _inte_ kommer förbi framförvarandes bakhjul. Vinglar framförvarande är krashen ett faktum. Man får köra mycket med händerna på bromsarna.
* Bönderna gör sig redo för att börja skörda och det är höga halter gräspollen runt Vättern. Medicinera innan och ta med mediciner om ni lider av allergi.
* Om SMHI har räknat fel och det trots allt blir en massa sol, smörj in er.

/Stina

Om fyra dygn trampar vi över Hammarsundet vid den här tiden, och solen skiner!

Just nu ser det ut som om vi får slippa regn och att det blir anständigt varmt på dan. Det blir lagom att starta med armvärmare som man kan rulla av när det blir lite varmare.

Jag har precis varit ute på mitt sista pass (gick grymt tungt). Nu blir det att äta rejält i några dagar. Körde samma upplägg få med sista passet på tisdagen och det funkade bra.

//Jocke

Hade tänkt så också, men måndagen och i dag går bort pga jobb och jag funderar nu om det vore rent dumt att köra 8-10 mil i morgon? kanske jobbpendlandet är dumt så nära inpå? 25 km x 2 är sträckan. får väl känna efter i kroppen imorgon.

Har kört 7 VR tidigare och varje gång haft tre vilodagar inför loppet, dvs sista passet på tisdag kväll, sen vila ons, tors, fre. Funkar bra för mig, men det är högst individuellt hur man gör sin uppladdning inför loppet. Jag skulle inte orka med fler vilodagar, klättrar på väggarna efter tre dagar redan. :-) Man är laddad som en Michelingubbe, när man går runt i Motala på fredagen vid nummerlappstältet. Kolhydrater och vätska sätter sig på plats, så att man knappt tror att det ska gå att cykla med full fart. Men varje gång har det funkat utmärkt.

/Leo

Hej alla i sub10 gruppen!
Jag fick lite kalla fötter när "den långe" steg av Sub11 och jag hade en 3 veckors förkyling. Nu har formen tagit sig och efter några långrundor känns det riktigt bra. Är det ok att jag hjälper och drar i Sub10 tills jag kroknar (Boviken...).

Ha det gott
Hans (fd sub11)

Vi var ett par från sub10/11 som körde ett pass igår vilket till slut kändes väldigt bra men det tog ett tag innan vi fick ordning på klungkörandet. Har svårt att tänka mig att det skulle löpa friktionsfritt i helgen från start eftersom alla har väldigt olika mycket erfarenhet av att köra i klunga men jag hoppas vi snabbt hittar flytet.

Vill dock passa på att understryka ett par punkter extra mycket. Jag utgår ifrån att alla har läst tipsen, regler och förhållningssätt vid körning i klunga som har postats i tråden. Dessa 'regler' är superviktigt att verkligen alla känner till och även följer. Ett par punkter skulle jag vilja understryka ytterligare med facit i hand från gårdagens tur.

- Vi ska köra i 30 mil varför det är kritiskt att vi har ett jämt fint tempo. Det finns ingen vits med att dundra upp för backar eller dra upp tempot över vad vi behöver ligga på bara för att man känner sig fräsch de första 10 milen. 15 mil klarar vi alla i det tempot men då har vi bara kommit halvvägs.

- Kommunicera med varandra. Med en klunga på 16 pers är det superviktigt att folk snackar med varandra. De längst fram MÅSTE peka ut hinder osv. De som ligger på rulle ser inte vad som händer därframme. Ge tydliga tecken, sakta in i tid framför korsning, ta ner tempo långsamt, inte tvärstanna och sen dundra på igen.
Vidare måste folk berätta om de känner sig trötta, pigga osv. Vi vill ju veta hur folk mår i klungan för att kunna köra därefter.
Håll alltid koll bakåt och se hur de bakom er hänger på. Detta gäller både de längst fram och de på rullen. Uppstår det en lucka måste vi kommunicera luckan framåt så att de som ligger och drar kan dra ner på tempot lite för att täppa igen.
Uppstår det hela tiden småluckor som man måste köra in så kör vi snabtt slut på oss. Detta gäller i synnerhet backar och nerförskörning där det snabbt blir ojämt.

- I motlut/backar rullar den som ligger först mjukt in i backen och försöker sedan hålla ett jämt tempo uppför. Föreställ dig att det ska kännas lika tungt att trampa som det gjorde innan backen vilket alltså innebär att du måste ta lätta växlar till hjälp för att kunna spinna upp. Börjar folk ställa sig upp och bryta/sprinta upp är klungan snart isärdragen. Det är en backe, det ska inte gå lika fort uppför som på platten.

- Om du ska stå upp i en backe, tänk på att hålla vikten centrerad över cykeln och håll ett jämt rundtramp. Oftast är man trött, ställer sig upp, hänger på styret och trampar ojämt vilket gör att cykeln skjuter bakåt under cyklisten ett par cm. Ligger man tätt i en klunga finns då risk att bakomvarande får ett bakhjul i sitt framhjul.

- I nerförslöpor måste den som ligger längst fram hela tiden trampa annars kommer bakomvarande gubbe rulla in i den som drar. Med det inte sagt att den som drar ska trycka på allt han/hon orkar utan bara hålla pedalerna i rörelse med ett jämt och fint tryck.

- När du byter av och faller bakåt, fortsätt trampa men dra ner på tempot och fall sakta bakåt. Du ska ju nu cykla långsammare än täten så glid bara bakåt. Försök också ligga så nära som möjligt det 'snabba' ledet så att du när du kommer till sluten snabbt kan vika in. Annars finns det stor risk att hamna en bit ifrån klungan och behöva trampa ikapp klungan istället för att bara sugas med.

- Korta förningar, en minut eller så, byt av. 30 mil är långt.

Eftersom vi är så många hoppas jag verkligen vi kan få till dubbla led vilket borde göra det lite lättare att hålla uppsikt bakåt.
Nu har jag säkert glömt något men allt detta står ändå i tråden har jag för mig så skriv ut och läs den en gång i timmen fram tills start så ska det nog sitta ;o)
Viktigast av allt i min mening är kommunikationen och att vi håller koll på våra medcyklister. Drar någon för snabbt, prata med personen ifråga, fråga nån i klungan om du är osäker kring något osv. Vi är där för att köra tillsammans och då måste vi anpassa oss och hjälpa varandra annars kan vi lika gärna strunta i det och köra solo-race.

Sen vore det toppen om vi snackar ihop oss på fredagen någon gång på eftermiddagen och diskuterar lite kring hur vi gör med punkor osv. Vi diskuterade lite igår, ett alternativ är att ett par stannar, lagar punkan och sen hjälps åt att köra ikapp klungan (klungan håller lite lägre tempo tills de andra ansluter). Hjälps man åt med att laga punkan ska det ju gå fort, i synnerhet om folk har CO2 patroner. Att köra ikapp klungan själv är nämligen väldigt tufft.

Häpp, måste jobba lite nu. Ses fredag!

/C

Läs också i Sub-8/9 tråden. Det som gäller de gäller även oss. Leo har tagit upp de viktiga bitarna flera gånger och på den nuvarande sista sidan står många av de viktigaste punkterna med igen.

saltgurkan skrev:
> Bra skrivet glitch! Men det där med dubbla led,
> är det belgisk variant du syftar på då? I så
> fall kör jag i MC-ställ ;)..

Gällande dubbla led menar jag två jämna led, roterar man vänster så kommer den som ligger längst fram till höger att öka farten liiiite grann för att vika in framför den som ligger till vänster. Höger led kör fram tills de första är jämsides igen och siste man i vänster led viker över till höger led så vi har lika många gubbar på båda sidorna igen. Den som ligger på höger sida först kommer alltså att dra två gånger, en gång på höger sida och en gång på vänster sida. Därför är det viktigt att man drar korta pass annars blir det snabbt lite mycket tid i täten. 30sek på varje sida t.ex. Viktigt här är att de två i täten pratar med varandra om/när de vill byta.

Ett konstant roterande led à la tempo ska vi nog inte försöka oss på. Det såg vi ju hur det kunde gå igår. :o)

/C

Dubbla led är helt klart att föredra särskilt när vi är så pass många. Vi borde få det att fungera utan större problem tycker jag

//Jocke

Bra punkter, glitch. Kan sägas hur många gånger som helst.
Vi roterar höger när vi kör tvåled, som på Hisingens bilder. Då är det höger fram som väljer spår och bestämmer takten, vilket är bra vid omkörningar eller dålig vägren.
Vi kör först ett led, när det känns stabilt byter vi till tvåpar (på kommando, som är resultat av ett koncensusbeslut). Vi köra BARA belgiskt om vi visar oss vara fenomenalt samspelta. Rotationsfrekvensen vid 1-led och 2-par kan dock komma att variera beroende på väder, vind och klungan. Vi anpassar inte rotationriktningen efter vinden, det blir för mycket på en gång.

Det är extremt viktigt att hålla koll på sitt eget och andras ekipage när man kör 2-led, annars smäller det. Det är jätteviktigt annars också, vi är ju inte direkt ensamma på vägarna.
ALLA måste komunicera och TYDLIGT säga ifrån om ni inte känner er trygga i tvåpar.

Jag och Thomas (bättre hälften) bor i Linköping och hade inte tänkt komma in på fredag eftermiddag. Om alla träffas 02.50 kan vi diskutera kort då, passar det er? Ni som kommer ner på fredagen kan ju träffas ändå på eftermiddagen.

Punkor ja, jag har sällan punkor och har aldrig haft det på motionslopp (pepper, peppar). Fräsha däck och högt tryck är medicinen. Hjälps man åt går det snabbt att laga, medan övriga drar ner, det skulle kunna funka. I så fall får vi utse ett punkateam av de starka åkarna. Om någon punkar hjälper dessa till. Det är skitjobbigt att jaga ifatt och sedan orka vara med när tempot höjs igen.

saltgurkan: sår och ärrvävnad tål sol sämre än din vanliga hud (pga färre pigment). Om du skrapat stor områden så smörj in med solskydd eller täck över.
Jag räknar med sol på lördag. :)

Tillbaka
Topp