Vätternrundan 2017 - Nästa steg...

Låter snabbt med 1:50 min/km = 32,73 km/h. VR ska vara enligt deras hemsida 297 km långt och då borde ett rullsnitt på 30,55 km/h räcka, eller för enkelhetens skull säg 31 km/h i medelhastighet så har man lite marginal.
https://drive.google.com/file/d/0BzmrCnb1F6OmbFhqWUNyT1RvbDQ/view?usp=sharing
Även om man räknar på 300 km så borde ett rullsnitt på 31km räcka.
Räknar man bara rakt av vad 1:50 min/km * 300 km är i tid så blir det 9 h 10 min + raster 15 min = 9 h 25 min. Gör man samma uträkning på 31 km/h så blir det 9 h 40 min så då har var i 20 min till raster, eller tom lite mer eftersom den egentliga sträckan är 297 km.
Räknade ut tider på denna sida, http://jogg.se/Traning/Calculators.aspx

Senast ändrad:
Håller med dig Stal om att 1:50 min/km i snitt låter fort.
Men tror kanske att det Janne menar är att på de partier som inte är så kuperade bör vi hålla detta tempo, för där det är kuperat lär det gå betydligt långsammare.

Eftersom Janne har bra erfarenhet av stopp i Ölmstad, Fagerhult & Boviken tycker jag vi spikar detta.
Tycker även vi spikar att det är ca. minuten som gäller varje gång man är uppe och drar.

Sen kör vi på armbindel och/eller märkning i hjälmen. Man kan ju själv välja vilket man vill.
Men kanske bra om alla kan hålla sig till samma färg, förslagsvis GRÖN eftersom vi kör för Happyride.

Jeppe_E sa:
Tips: Cykla fortare ner till Jönköping, så kan ni softa lite på vägen upp längs med västra sidan av pölen.

Håller inte med... man behöver nödvändigtvis inte hålla stenhårt på snittet ni skall hålla i mot/kantvinden ner till Jönköping. Man kan ligga 1km/h under tänkt slutsnitt eftersom ni har medvind på andra sidan.... Det är bättre att ni har med er alla genom motvind och efter Jönköping.

thomalin sa:
Jeppe_E sa:
Tips: Cykla fortare ner till Jönköping, så kan ni softa lite på vägen upp längs med västra sidan av pölen.

Håller inte med... man behöver nödvändigtvis inte hålla stenhårt på snittet ni skall hålla i mot/kantvinden ner till Jönköping. Man kan ligga 1km/h under tänkt slutsnitt eftersom ni har medvind på andra sidan.... Det är bättre att ni har med er alla genom motvind och efter Jönköping.

:) Om väderprognosen stämmer

Jeppe_E sa:
thomalin sa:
Jeppe_E sa:

:) Om väderprognosen stämmer

Absolut, men de gånger jag cyklat har det mesta stämt, ivf vinden...

Hej, jag har köpt en startplats för ett par månader sen. Jag hänger inte med hela tråden här men jag gissar att ni startar 06.25, stämmer det? Mitt mål är att köra Vättern på 10 timmar. Är det ok att jag haka med er om ni siktar på 10h?

Hej,
Jag köpte en startplats och det med happyride start kl 06.25. Jag har tänkt satsa 10 timmar.... Om jag följer tråden här så har jag förstått att det några stycken till som ska cykla sub 10 och jag tänkte höra om det är okey att jag kör med er. Jag hade oxå tänkt stannar i Ölmstad, Fagerhult och Boviken. Om det är okey att jag cykla med er så vore trevligt att träffas innan. Jag kommer ner på fredag eftermiddag!!

Hej
Jag kommer köra med en röd vit tejp som jag fäster vid min sadel.
Hoppas att alla har bra däck och slang annars byt min åsikt är att vi inte stannar för punkteringar även om jag skulle få det. Vad tycker ni andra? Det är bra om vi ses 20 min innan start uppe eller omkring startfållan.

Janne

Plattsten sa:
Hej
Jag kommer köra med en röd vit tejp som jag fäster vid min sadel.
Hoppas att alla har bra däck och slang annars byt min åsikt är att vi inte stannar för punkteringar även om jag skulle få det. Vad tycker ni andra? Det är bra om vi ses 20 min innan start uppe eller omkring startfållan.

Janne

Nu ska ju inte jag komma här och bestämma, men personligen tycker jag det är fel att inte stanna om någon får punka i en SUB10 grupp. Speciellt om man startar tidigt på morgonen. Inte många kvar bakom att ta rygg på och att cykla själv 20 mil kräver sitt pannben :)

Mitt mål är samma som gruppens, dvs SUB10, men jag kommer hellre in på en tid lite över de om vi lyckas hålla ihop gruppen och får en trevlig resa runt sjön.
Jag har bytt däck, slang och bromsar som jag testkört en runda på ca 5 mil så jag hoppas på att slippa strul.

Senast ändrad:
Jag står där ca 20 minuter innan start. Är det ngn som kommer ner redan på fredag eftermiddag? Det gör jag. Vore kul att ses... Jag ska försöka hitta en tejp som passar.

Jag har en fundering och det gäller starttiden. Jag har inte cyklat rundan förut och jag vill inte bromsar in er..kanske är det bättre att starta tidigare. Jag är en vinnarskalle o har tränat mkt genom åren. Syftet med rundan är att ta mig runt eftersom jag gör klassikern o inte satsar på tiden. Eller spelar det ingen roll om jag startar kl 5 eller 06.30? Vad säger ni som har cyklat.

StinaOSD sa:
Jag har en fundering och det gäller starttiden. Jag har inte cyklat rundan förut och jag vill inte bromsar in er..kanske är det bättre att starta tidigare. Jag är en vinnarskalle o har tränat mkt genom åren. Syftet med rundan är att ta mig runt eftersom jag gör klassikern o inte satsar på tiden. Eller spelar det ingen roll om jag startar kl 5 eller 06.30? Vad säger ni som har cyklat.

Du har väl din starttid? Visst kan man smyga med i en annan grupp, men SUB10 bör man nog mäkta med om man är något sånär tränad och har cyklat en del.

Startar du 6.30 och tvingas släppa är det lätt att du blir ensam, dvs får göra mesta jobbet själv då det inte kommer så många fler bakifrån. Du kommer ju dock att komma ikapp folk, men de är inte till så mycket hjälp.
Men som Jeppe sa, du har ju en starttid och det är inte helt lätt att få byta hur man vill.

Hej, jag hoppas ni blev nöjda. Jag byte tid till kl 05.10 eftersom det var första ggn o blev osäker. Cykelturen gick bra men jag hade vunnit mkt tid på att cyklat med er sub-gruppen. Det var inte enkelt att cykla med andra så det blev många mil då jag cyklade själv. Man tackar vädret då det blev lättare.. Nästa år...

Strakka sa:
Jag är på SUB10 / SUB 09:30 nästa år. Är gärna med och samordnar, det är jag bra på.

Tar Julgus hand om anmälan till VR-kansliet nu med eller är det någon annan som tagit på sig det? Intresseanmälan för förbokad grupp ska ju in typ nu!

Jag har mailat kansliet och frågat när det kan ske. Bokning är inte öppen nu.
poacue sa:
Strakka sa:
Jag är på SUB10 / SUB 09:30 nästa år. Är gärna med och samordnar, det är jag bra på.

Tar Julgus hand om anmälan till VR-kansliet nu med eller är det någon annan som tagit på sig det? Intresseanmälan för förbokad grupp ska ju in typ nu!

poacue sa:
Strakka sa:

Brukar inte den Intresseanmälan skickas in i början/mitt av september??

Nej, skickades in slutet på juni 2016.

Förslag:
1 grupp med typ start omkring 0600, 40 platser? Hur sedan fördelningen sker i gruppen är upp till oss men det måste vara minst sub12 grupp. Synpunkter?

GustavK sa:
poacue sa:
Strakka sa:

Brukar inte den Intresseanmälan skickas in i början/mitt av september??

Jag cyklar gärna med er men jag återkommer med exakt svar efter midsommarafton. Jag måste få fira o äta lite sill innan jag lämnar besked...glad midsommar

SUB10 hakar jag gärna med på. SUB9.30 är lite tajt för mig även om jag kom in på 9.32 i år. Växelstrul efter Jönköping gjorde att jag inte kunde hjälpa gruppen något och tappade den flera gånger. SUB10 däremot känner jag mig bekväm med.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp