Vätternrundan 2026

spoon

Medlem
Vätternrundan 2026
Är det några på forumet som är anmälda och ska cykla?

Vad har ni för ambitioner? Ska det gå fort eller är det mer en rolig grej?

Tänkte man kunde dela med sig lite utav sin träning fram emot VR i denna tråden.

Vätternrundan 2026
Jag är anmäld och ska cykla för första gången. Började cykla i våras efter att jag fick ett ryggskott dagen efter att jag sprang varvetmilen.

Just nu cyklar jag på en Trek Xcaliber och på zwift. Men får införskaffa nåt snabbare till våren.

Har tidigare sprungit ett par maraton. Men tanken på att cykla 30 mil är fortfarande lite svindlande. Min längsta runda på cykel hittills är 4 mil...

Vätternrundan 2026
Jag är anmäld och ska cykla för första gången. Började cykla i våras efter att jag fick ett ryggskott dagen efter att jag sprang varvetmilen.

Just nu cyklar jag på en Trek Xcaliber och på zwift. Men får införskaffa nåt snabbare till våren.

Har tidigare sprungit ett par maraton. Men tanken på att cykla 30 mil är fortfarande lite svindlande. Min längsta runda på cykel hittills är 4 mil...
Kan du traggla dig igenom ett j-a marathon kan du nog ta en lugn 20-milare på cykel i minusgrader redan i morgon.

Vätternrundan 2026
1000002485.webp

Vätternrundan 2026
Det låter helt galet att snitta i 30 km/h eller ännu snabbare över en så lång sträcka.

Jag är inget konditionsmonster men inte heller otränad. Springer väl milen på 45. Men om jag ska cykla ett halvhårt pass så landar jag på 23 km/h.

Finns en del atr jobba på gissar jag.

Vätternrundan 2026
Det låter helt galet att snitta i 30 km/h eller ännu snabbare över en så lång sträcka.

Jag är inget konditionsmonster men inte heller otränad. Springer väl milen på 45. Men om jag ska cykla ett halvhårt pass så landar jag på 23 km/h.

Springer du milen på 45 minuter så lär din utveckling på cykel gå fort.
Fortsätt bara cykle regelbundet så kommer det och skaffa sen en vettig cykel till våren.
30 km/h är inte särskilt snabbt runt Vättern.

Edit: som referens har jag väl lunkat i 6-minuterstempo på fötter men snittat 39 km/h runt vättern

Vätternrundan 2026

Med en välskött cykel, bra däck och tighta kläder får du nog 5-6 km/h "gratis". Cyklar man sen i klunga så får man lika mycket till utan extra ansträngning.

Vätternrundan 2026
Fortsätt bara cykle regelbundet så kommer det och skaffa sen en vettig cykel till våren.

Edit: som referens har jag väl lunkat i 6-minuterstempo på fötter men snittat 39 km/h runt vättern
Det här låter lovande. Det är ju mycket roligare att cykla snabbt än långsamt 🙂 Kommer man upp till 25-30 km/h så får man lite fartkänsla. Värst är när backarna tvingar mig ner till 15km/h. Då känns det som att man står still.

Bara tanken på att kunna komma uop till 40 på platten gör att jag längtar efter vår och ny cykel 😁

Vätternrundan 2026
Det här låter lovande. Det är ju mycket roligare att cykla snabbt än långsamt 🙂 Kommer man upp till 25-30 km/h så får man lite fartkänsla. Värst är när backarna tvingar mig ner till 15km/h. Då känns det som att man står still.

Bara tanken på att kunna komma uop till 40 på platten gör att jag längtar efter vår och ny cykel 😁
Backar är inte värst, de är bäst!
P1000259.webp

Vätternrundan 2026
I've done VR every year since moving to Sweden (3 times so far). Last year was with Team Moustach in 7hrs 46. We all suffered horribly with dehydration, but the time was decent.

Is there anyone who knows of a fast team that needs an oversized wattage factory like myself for a seriously quick time? I would like to get close to 7hrs. I'm 203cm/100kg (though should be 95kg by May) and should be able to do 300w if I don't mess up my hydration like this year!

It was great fun riding with Team Moustach, but I can't really justify the expense as I ride almost entirely gravel. VR is pretty much my only road event of the year.

Vätternrundan 2026
Är det några på forumet som är anmälda och ska cykla?

Vad har ni för ambitioner? Ska det gå fort eller är det mer en rolig grej?
Ja. Cyklar med en kompis och hans tjej.

Jag har cyklat VR tidigare, och denna gång hänger jag med för att det är en fin runda. Målet för mig är att se till att vår lilla grupp kommer runt.

Eftersom jag har andra mål under säsongen kommer denna runda vara ”ett längre träningspass ”. Så ska känslan vara.

Vätternrundan 2026
Ska köra min 14:e runda runt sjön, blir väl nån form av spontanklungor som vanligt så får vi se om det blir snabbrunda under 10 eller fikarunda på 11-12. Har kört på allt mellan 8:34 (gamla sträckningen) och 15 (med dotter som totalväggade halvvägs men släpade sig runt ändå, pannben FTW!)
Träningen består av jobbpendling 4 dagar/vecka, men nästan 3 mil enkel väg så brukar få ihop nånstans runt 1000 mil per år på det.

Vätternrundan 2026

Nu har jag inte förstått din erfarenhet riktigt men de flesta som cyklar snabbt runt Vättern gör det i grupp, det är otroligt mycket enklare vs att cykla solo. För att cykla på tex ca 8:30 i en stor bra välorganiserad grupp räcker det med att du är en medelbra cyklist (eller kanske något över medel). För att göra samma tid solo behöver du däremot vara på gränsen till världsklass eller åtminstone elit.

Senast ändrad:
Vätternrundan 2026
Nu har jag inte förstått din erfarenhet riktigt men de flesta som cyklar snabbt runt Vättern gör det i grupp, det är otroligt mycket enklare vs att cykla solo. För att cykla på tex ca 8:30 i en stor bra välorganiserad grupp räcker det med att du är en medelbra cyklist (eller kanske något över medel). För att göra samma tid solo behöver du däremot vara på gränsen till världsklass eller åtminstone elit.
Jag får fortsätta att zwifta i vinter. Så får det bli ett cykelköp i vår. Jag har en XC cykel nu. Så det lutar åt en racer. Kanske Trek Domane eller liknande.

Ska bli kul att se hur det känns att trampa på en sån cykel.

Vätternrundan 2026

Det är vanskligt att dra paralleller mellan olika sporter. I löpning är vikten en viktig faktor. Vätterrundan är ett långt lopp. Det ska man ha respekt för, men inte bli avskräckt av. En bekant som tidigare har varit aktiv på mycket hög nivå i en annan sport fick tio mycket jobbiga mil på slutet.

Vätternrundan 2026
Det är ju mycket roligare att cykla snabbt än långsamt 🙂 Värst är när backarna tvingar mig ner till 15km/h. Då känns det som att man står still.

Backar är inte värst, de är bäst!
Visa bilaga 805995

@spoon - du har inte upplevt Nirvana ännu. Där går det sällan över tvåsiffrigt. Förutom utför då, men det är uppför som är grejen. :sneaky:

Vätternrundan 2026
Körde ett zwift pass idag som avslutades uppför. Klarade att plocka massor av placeringar. Då är det kul med uppför. Där man ser att andra sliter. Men i verkligheten hemma älskar jag inte backar ännu. Men det kanske kommer.

Vätternrundan 2026
Jag och frun tänkte ta oss i mål... Desto längre tid man tar på sig desto mer valuta för pengarna!
Det ni ffa ska maximera i så fall är väl depåtid så att ni hinner nyttja mat och ev. annan service så mkt som möjligt. D.v.s. tidigast möjliga start, så snabbt som möjligt mellan depåerna, svulla i dessa och gå i mål strax innan målet stänger.

Vätternrundan 2026
Mitt mål för i år är under 10. Körde första gången förra året och ville bara ta mig runt med en vän och vi körde in på 13h47, då stannade vi på alla depåstopp och fick två punkteringar. Kändes bra men jag hade inte alls koll på hur mycket näring och vätska man behövde få i sig. Har tagit träningen och planeringen lite mer seriöst nu men kommer ha en nyfödd snart så vi får se hur det går...

Vätternrundan 2026
Ska cykla i år inte kört innan men går all in för detta.
Saknar nog mest en cykeltröja just nu annars allt klart och testar mest min mage nu vad den pallar av i energi och tränar på för fullt i Zwift.

Vätternrundan 2026
Det är vanskligt att dra paralleller mellan olika sporter. I löpning är vikten en viktig faktor. Vätterrundan är ett långt lopp. Det ska man ha respekt för, men inte bli avskräckt av. En bekant som tidigare har varit aktiv på mycket hög nivå i en annan sport fick tio mycket jobbiga mil på slutet.
Ja, det är verkligen enorm skillnad skillnad mot långdistanslöpning. Visst finns det allmänt stora starka DNA monster som är helt grymma långdistanslöpare också, tex Edvin Anger, Juha Mieto och @snoogans men det är kanske inte riktigt lika vanligt. :unsure:

I de flesta stora Vätternrundagrupper som inte är assnabba, dvs till ca 8:30 ungefär så är det ju lugnt uppför som gäller, annars blir man hatad, bespottad och allmänt utskälld (typ det absolut lägsta av det lägsta).

Under cykling i ett stort lag tjänar du i allmänhet mer på att vara en mera bitig explosiv cyklist som är stark nerför samt på flacken jämfört med att ha att ett lågt BMI och vara klassad som en bergsget. Du tjänar ändå väldigt lite på dina färdigheter uppför (eftersom du förbjuds dra nytta av dem).

Jag överdrivet något men inte så mycket. 🙂

Vid solocykling eller om man enbart är ett par stycken kan dock annorlunda taktik behövas (sjukt mycket tuffare än att cykla i ett stort lag).

Senast ändrad:
Vätternrundan 2026
Jag gnetar på med min cykling på zwift. Det blir en timme varannan dag. Känns galet att jag har 30 mil framför mig i ett svep. Tar distansen som en utmaning. Inga tidsmål för mig.

Men träningen går bra. Under 1h på alp du zwift häromdagen. Det ska tydligen vara ett ok resultat

Sneglar på att köpa en trek domane. Men jag vill kunna testa den utomhus. Så det får vänta någon månad.

Hur går det för er andra?

Vätternrundan 2026
Jag gnetar på med min cykling på zwift. Det blir en timme varannan dag. Känns galet att jag har 30 mil framför mig i ett svep. Tar distansen som en utmaning. Inga tidsmål för mig.

Men träningen går bra. Under 1h på alp du zwift häromdagen. Det ska tydligen vara ett ok resultat

Sneglar på att köpa en trek domane. Men jag vill kunna testa den utomhus. Så det får vänta någon månad.

gör det enkelt, haka på en 20 milare Randonneurlopp under våren.
kör en Domane SL5 2019. underbar komfortcykel. 30 mm däck.

Vätternrundan 2026

Det var väl ändå skitbra, körde igår hade 1h 27 min. Lite o jobba på där 🤣

Tillbaka
Topp