Vätternrundan

Vätternrundan
jag startade 02:26 och jag fick inget rägn på mig=) men jag hade regnjackan på från start så jag blev blöt inifrån fy vad blöt det var när jag tog av mig den men efter ett tag så blev det tort och skönt igen:)

Vätternrundan
Min tredje runda runt sjön avklarat och helt utan regn den här gången vilket var underbart jämfört med förra året. Startade 03.14 och skulle cykla ihop med två kompisar som delade min ambition att komma under 11 timmar. Tappade bort dessa i starten men återsåg dom i Gränna och sen höll vi ihop till Hammarsundet. Jag upplevde att de flesta klungor var väldigt ryckiga det här året och svåra att köra i. Ett undantag fanns dock och det var Hisingens cykelklubb som organiserade upp tvåpars-körning i ett hårt men jämnt tempo och det var en fröjd att köra ihop med dom in mot Hjo där vi släppte dom.

Tyvärr råkade vi ut för en olycka nån mil innan Karlsborg då en mina kompisar krockar med en annan cyklist. Kompisen går i gatan men klarar sig utan skador, dock blir framhjulet duktig skevt. Den andra cyklisten klarar sig helt utan skador på vare sig själv eller cykeln. Jag nödriktar kompisens hjul vi vägkanten så det går fritt från bromsarna och sen fortsätter vi till Karlsborg där cykelmeken får fixa till det bättre. Ca 30 minuter förlorade vi på detta och målsättningen under 11 timmar flög all världens väg.

I Hammarsundet delar vi på oss då jag är duktigt trött och tar en liten längre paus för att försöka återfå lite krafter. Rullar i mål på 11:20 vilket var 20 minuter längre än målsättningen men 16 minuter bätre än förra året så jag får väl vara lite nöjd ändå.

/Johan

Vätternrundan
Hej hopp!!
Klarade av min första VR riktigt bra!!! Körde på bra ner till Jönköping, hängde på ett par Norrmän drog bra, men tappade dem i Gränna så då fick man dra solo. Hittade ingen bra klunga för mig, antingen körde de för fort eller så gick det för långsamt. Var lite tungt när man vände runt på Västgötasidan och blåsten tog tag i en men i det stora hela är jag nöjd! 13,54 på mtb första rundan! Hade dock nästn 2timmar depåstopp, lite väl mycket faktist!!
Fick mersmak och även lite sugen på att skaffa en racer så att man kan hänga på lite bättre.

Vätternrundan
Första rundan för mig. Startade 4:02 och fick inget regn alls på mig, men det såg bra mörkt ut. Hade regnjacka på mig och det blev alldeles för varmt och jag fick stanna och ta av den. Hängde på en alldeles för snabb grupp ner till Jönköping, blev helt slut.
Stannade i Hjo och tänkte fylla på med mat och dricka, jag blev väldigt förvånad att det var så otroligt fullt med folk vid depån. Det gick ju knappt att ta sig fram. Fick tillslut tag på två släta bullar banaer hade de inte? Jag fick slut på bränsle på sista 5 milen. Hade jag vetat innan att det var så svårt att få mat och tog så lång tid vid depåerna, så hade jag tagit med mig mer från början. Jag hade ju tänkt fylla på med bananer, sportdryck och mat vid depåerna. Nu gick jag runt på 2 flaskor sportdryck, 2 snickers, 2 bananer och en macka och 2 bullar.
Det var häftigt och ligga med i klungorna, körde flera gånger ifrån klungorna i vissa motlut, när jag låg först och drog. Det dröjde dock inte så länge innan man vart ikappåkt. Gjorde det flera gånger på sista halvan, korkat. Det enda jag gjorde var att tappa massa energi. Körde på 9:10 och är nöjd med den tiden.

Dock så var det nog sista rundan för mig. Jag gillade inte att gå upp mitt i natten och cykla, helt vansinnigt! Var helt nyvaken första timmarna, kroppen funkade inge bra alls. Varför måste man starta på natten? Varför kan man inte starta på morgonen och låta folk få cykla utöver natten istället?

/Arne

Vätternrundan
04:02 och inget regn?
Jag startade 04:06 som sagt och hade regn från Hästholmen till Gränna ungefär.

En kompis startade vid 1 och hade också mycket regn.

Jaja, ni hade tur och jag hade inte det, det enda positiva var att jag perfekt klädd hela loppet, frös när jag stannade i Gränna men inte i övrigt. Var lite varmt innan Karlsborg när jag bestämde mig för att lämna benvärmare, överdragsjacka och boots.

Vätternrundan
gille skrev:
-------------------------------------------------------
> 04:02 och inget regn?
> Jag startade 04:06 som sagt och hade regn från
> Hästholmen till Gränna ungefär.
>
> En kompis startade vid 1 och hade också mycket
> regn.
>
> Jaja, ni hade tur och jag hade inte det, det enda
> positiva var att jag perfekt klädd hela loppet,
> frös när jag stannade i Gränna men inte i övrigt.
> Var lite varmt innan Karlsborg när jag bestämde
> mig för att lämna benvärmare, överdragsjacka och
> boots.

Jag startade 03:36 och visst kändes det som att det var regn i luften, men jag fick inte en droppe på mig under hela turen.

Vätternrundan
Jag och bobanovic startade 04.32 med ett trevligt och mycket välorganiserat gäng från Aktivera Tierp. Fick flashbacks från året innan då det var ihållande regn hela rundan, i år hade vi ju bara det första tio milen. Men regn spelar ju ingen roll om man är rätt klädd och sitter i en så snabb klunga, då är det ju som att åka buss. Att vädret sen bara blev bättre var ju kanon, då var nog motvinden på västra sidan det som kostade mest tid. Var redan vid målgång vrålsugen på att köra nästa år! Tror nog jag kan få med mig bobban även nästa år efter ett så klockrent samarbete, eller vad säger du?

Vätternrundan
Fick bryta min sjunde tur. Ryggen höll inte så jag gav mig vid fagerhult dessutom så brände det nåt kopiöst i knäna... Funderar på att träna nästa år...

//Larsa

Vätternrundan
Min tredje runda: start 20.52, man kliver fram till belysningskontrollen, slår på framlampan - svart. Fan! Den funkade ju perfekt dagen innan. Hittar en tant som sitter under kapellet på ett släp i ösregnet, hon har en ny glödlampa, fort i med den, hitta till nästa startfålla. Min grupp 27 som innehöll ett gäng med 12h-ambition var förstås långt borta, hade knappt koll på vilka de var. Bara att glömma. Kom iväg 20.58.

3 km ut kommer nån jävla volvoraggare i sänkt 740 över mittlinjen och klipper mig nästan, jävligt kul. Mosar på i regnet, vid första depån kommer jag ifatt farsan, säger hej & hej då, hakar på en liten grupp om fyra cyklister som håller strax över 30, lagom för mig en stund framöver. På kullerstenen tappar vi bort varandra så jag kör på själv. Känns bra till Jönköping, sen börjar det bli trögt. I Fagerhult vid 03-tiden funderar jag på varför jag håller på med det här, velar lite fram och tillbaka men fortsätter. I Hjo smäller jag i mig fil+flingor och te, heja, nya krafter. Åker hela tiden mer eller mindre själv, förutom en bit när några från min startgrupp dyker upp.

Med 7 mil kvar börjar man känna sig redigt slut, pulsen aldrig över 146, när den borde kunna gå upp mot 165. Börjar bli varmt och skönt i alla fall, sista svängen på småvägen går undan som 17, ser att jag kan pressa på lite och göra en för mig mycket bra tid, rullar in på exakt 15 timmar. Körde på 16.26 i fjol, så det är ju en klar förbättring. Aktiv cykeltid var 11.48, så vad sjutton gör man av all tid i depåerna? Där finns massor att skala bort.

Kommer nog åka igen, men är det utlovat pissväder så kommer jag nog fundera en eller två ggr innan jag startar.

//Anders

Vätternrundan
haland skrev:
> Första rundan för mig. Startade 4:02 och fick
> inget regn alls på mig, men det såg bra mörkt ut.
> Hade regnjacka på mig och det blev alldeles för
> varmt och jag fick stanna och ta av den. Hängde på
> en alldeles för snabb grupp ner till Jönköping,
> blev helt slut.

Du kan tacka din skapare för att du hakade på den snabba klungan. Hade du inte gjort det hade du varit dyngsur, och ännu tröttare. De flesta som startade efter 4:00 blev blöta, nämligen.

Vätternrundan
Japp, vi som startade 04:26 fick regn en mil utanför Motala, sen regn i varierad form förbi Gränna. Frös som en hund och funderade allvarligt på att bryta mellan Hästholmen och Gränna. Sen blev det någon grad varmare och uppehåll. Dumt av mig att skaffa nya skor och inte ställa in klossarna ordentligt, så muskelfäste/sena i vänsterbenet vill inte vara med. Gruppåkte med två till och besökte depå och toalett i princip överallt vilket gav över två timmar i depåtid. Drog runt en hel del folk bakom oss från hälften till mål. Under omständigheterna nöjd med 14.14 för första rundan, vilket gav en del tid att beundra naturen och hade energi kvar. Men nästa år så..

Vätternrundan
Rullade ut i spöregn 20:24 vilket kanske inte var så kul, dock så körde kamraten och jag på i ett lagom tempo neråt jönköping. Det kändes ganska bra ända tills backarna efter Jönköping där det vara ganska segt att ta sig upp, när vi började närma oss Hjo hade vi fortfarande ganska bra tempo och tiden var hyfsad, dock började vi båda känna oss slitna efter att legat och växeldragit i motvinden. Kamraten såg mer och mer trött ut och när vi var framme i Hjo var han helt slut, men en längre vila och lite käk började han återfå krafterna. Jag drog en stund efter hjo och när vi kom närmre karlsborg började jag känna hammarslagen närma sig, energin tog helt slut och varje tramptag kändes som en plåga. Allt omkring mig var lite diffust, men vi fortsatte att sega oss fram i långsamt tempo. Från Karlsborg in i mål gick det riktigt sakta, vi landade på ca 15:20 i totaltid. Dock skall ju sägas att vi ändå nådde målet: Vi kom runt pölen och nu väntar nästa utmaning; Vansbro om några veckor....
/hassec

Vätternrundan
Servace: Noterat! Det kommer bli metodisk körning och då blir det garanterat max 9 timmar. 2 stopp max, stopptid på runt 20 minuter eller mindre totalt. Gäller att vi blir minst 5-6st bara, då funkar det fint.
Återkommer med info när det närmar sig anmälning i höst så får vi skramla ihop en klunga. Bästa starttiden är runt 3-4 tycker jag, då är det ljust och man slipper lampor.

/Leo

Vätternrundan
Leo: Jag har tänkt igenom loppet och försökt klura ut var vi skulle kunnat tjäna de 20 minuterna som vi behöver för en sub-9 tid... Ett par slutsatser i alla fall...

* I Depåerna finns inget att hämta. Vi hade en rulltid på 9 timmar, 20 minuter i depåerna (2 st)

* Folk som hakar på: Här finns en del att tjäna. När någon som inte är med i "originalgruppen" hakar på och går upp och drar så blir det ofta en tempoförändring, ibland en ökning men oftast en sänkning. Man vill ju inte vara ett svin och förbjuda folk att hänga på, men man kan kanske försöka markera att man vill gå in på rullen igen mitt i klungan (bakom sina kompisar). Dessutom minskar man risken för att kedjan "går av" och klubbkompisarna tappar klungan (hände flera ggr)

* Ta det lite lugnare uppför. Jag tror man tjänar på detta i längden istället för att försöka mosa uppför i 30+

När jag gick i mål tänkte jag "Ok, nu var det gjort. Aldrig mer" men nu börjar jag undra om inte 9 timmar är ... ja ni vet :)

Vätternrundan
Känns lite tidigt att diskutera detta redan nu, men jag kommer att dra ihop ett sub9-gäng i Hisingens CK till nästa år. Varför inte bli medlem under nästa år? Då kan vi bli ett gäng som tränar lite tillsammans under våren. Starttiden blir 04:10, ganska lagom.

Under årets runda hade HCK två egna depåer som sattes upp från en skåpbil. I bilen kunde man då lägga allt som möjligen skulle behövas under färden. Då slipper man trängas i någon depå, och kan bara blåsa förbi. Detta ger riktigt bra service och sparar tid. Årets sub10-grupp kom in på tider under 9h30m, så nästa år hoppas vi på nya stordåd.

Vi höres

/Kevin - 9h37m i år

--
http://www.kbladh.se

Senast redigerad av en moderator:
Vätternrundan
Kul! Det var tydkigen poppis med Vätternrundan i år! Även jag har hört att man snarare vinner än förlorar tid på att ta det lugnt uppför. Det försvinner så mycket kraft i backarna att den generella snitthastigheten går ner på så här långa lopp, till skillnad från de vanliga korta landsvägsloppen. Har jag hört och jag kan tänka mig att det ligger något i det.

Vätternrundan
Johan S skrev:
> Kul! Det var tydkigen poppis med Vätternrundan i
> år! Även jag har hört att man snarare vinner än
> förlorar tid på att ta det lugnt uppför.

Bara om man har framväxel...

Vätternrundan
En god vän till mig, han med Radoncykeln som jag nämnt i tidigare strängar, gjorde sin första tur i år. Han började med cykel förra året (mtb). Han köpte Radonhojen för 1.5 månader sedan och har inte hunnit cykla ihop så många mil pga förkylning. Karlfan kommer in på 9 timmar ändå. Jag är imponerad! :)

Tillägg: han kände sig inte ens trött när han kom i mål. Ser ut som det blir tungt att hänga på honom i sommar när han kommer hem på semestern. :)

Vätternrundan
fredrikw skrev:

> JLarsson: he he, du som var så säker på din sak
> utanför Zederlundsskolan... =)

Ja du vet... några pilsner och en god natts sömn... tja man är väl inte mer än människa.

Vätternrundan
oxr skrev:

> Bara om man har framväxel...
>

Vi hade med en kille som körde lvg ombyggd till singlespeed. Han klagade inte och orkade bra mycket mer än vi andra i backarna, men så var han proffs också; cykelbud.

Vätternrundan
Skriver ganska sällan här(läser desto mer) men nu kände jag mig tvungen att skryta lite med mina 11:54 på första rundan. Blygsam tid i detta sub-9 snack men jag är stolt!
Köpte en Cannondale R600 i höstas och tyckte att jag behövde motivera det dyra köpet med att genomföra en runda runt sjön. Så nu vart det avklarat! Skall nog köpa något onödigt dyrt tillbehör vilket i sin tur kommer att kräva en sub-11 runda 2006 för att kunna motiveras...

Simma lugnt!

Vätternrundan
JLarsson skrev:
> Leo: Jag har tänkt igenom loppet och försökt klura
> ut var vi skulle kunnat tjäna de 20 minuterna som
> vi behöver för en sub-9 tid... Ett par slutsatser
> i alla fall...
>
> * I Depåerna finns inget att hämta. Vi hade en
> rulltid på 9 timmar, 20 minuter i depåerna (2 st)
>
> * Folk som hakar på: Här finns en del att tjäna.
> När någon som inte är med i "originalgruppen"
> hakar på och går upp och drar så blir det ofta en
> tempoförändring, ibland en ökning men oftast en
> sänkning. Man vill ju inte vara ett svin och
> förbjuda folk att hänga på, men man kan kanske
> försöka markera att man vill gå in på rullen igen
> mitt i klungan (bakom sina kompisar). Dessutom
> minskar man risken för att kedjan "går av" och
> klubbkompisarna tappar klungan (hände flera ggr)

Exakt min tanke. Man skulle kunna ha fina lappar på ryggen med lite "regler" för de som vill haka på tåget. ;-) Inget ont menat, men t.ex. "Dra max 2 minuter eller mindre, om du inte orkar så ligg gärna på rulle bakom siste man i teamklungan." på två språk(svenska/engelska).

> * Ta det lite lugnare uppför. Jag tror man tjänar
> på detta i längden istället för att försöka mosa
> uppför i 30+

Ja, det är sant. Själv är jag knäpp nog att älska uppförsbackarna på vättern och vill gärna köra upp fort, men det tjänar man inget på i detta fallet.

> När jag gick i mål tänkte jag "Ok, nu var det
> gjort. Aldrig mer" men nu börjar jag undra om inte
> 9 timmar är ... ja ni vet :)

Den tanken slog mig också, både under och efter rundan. Nu sitter man här igen och planerar inför nästa år... ;-) Isåfall blir det min 7:e runda nästa år, sjunde gången gillt.

Servace: Ja, det vore skoj att köra lite pass och få ihop klungkörningen bra.

Kevin: Det är ett alternativ att gå med i en klubb, men det ska nog gå att få ihop 5-6st icke-klubbcyklister också och det är skoj det med.

/Leo - 9h30m förra året i skitvädret. ;-)

Vätternrundan
Johan S skrev:
> Det vore ju roligt med en resultatlista nu. Någon
> snickrade ihop en sådan förra året..
> /Johan

Någon på Happy - Sveriges effektivaste cykelsite - fixade rådata till resultatlistan. Jag fixar gärna Excefilen (som i fjol) om någon förser mig med dessa rådata.

fjolårets fil: ( www.kudsk.se/VR/vattern04_v4b.zip )

/TK

Vätternrundan
Hello happy-gänget... :-D
Har varit borta ett par dagar...

Tack andersa för rådata. Jag fick hela tiden tjejvättern siffror i min fil.. Här kommer länk till Excelfil 2005 (detta är en light version men ganska stor ändå!)
VR resultat zippat excel:
http://www.kudsk.se/VR/vattern05_v3b.zip

Det finns annat material for dom som vill (mest ploj)

Hålltider + energiberäkning (Excel):
http://www.kudsk.se/VR/VR_tider_energi.xls

Banprofilen som den verkligen känns (pps fil):
http://www.kudsk.se/VR/VR_profil.pps

Ha kul! ;-)

Vätternrundan
Kommentar till VR resultat.
Kuriosa
Kom ihåg att det var 3 km kortare än i fjol... motsvarar 5 min. för de snabba och 8½ min. mindre för en genomsnittsåkare. Snittiden för alla genomförande blev 7 min. snabbare i år (eller 1½ min. LÅNGSAMMARE kompenserad för kortare distans).
Drygt 70 personer fler behövde över 20 tim. på sig att ta sig runt i år jmf med fjolåret – således kan det tolkas som att fler av de som behöver trampa lite längre inte behövde bryta i år..
De allra snabbaste fick faktiskt marginellt lägre snitthastighet trots bättre väder - men fler orkade följa med de snabba (när de samlades upp i klungorna). Vinden var ju också lurig när den vände lagom till att morgongängen passerade Jönköping...
Det var nästan 400 fler som klarade sub 10 i år - kompenserad för distansen var skillnaden dock bara drygt 200.. För att klara topp 1000:
2005 - 10:04
2004 - 10:25 (motsvarande 10:19 på 301km..)
/May the leg force be with you!

Vätternrundan
Tack för underhållningen Onkle Tobber. Det var kul. Märkligt nog tycker jag inte att det känns som så mycket backar ner till Jönköping, dessutom kändes det som man hade bra medvind. Ner till Jönköping känns mer som en vanlig cykeltur utan problem i lite nerförsbacke. Det är efter Jönköping som det känns som motvind och större backar. Men det säger ju inte banprofilen..
:-D

Vätternrundan
Johan S skrev:
> Tack för underhållningen Onkle Tobber. Det var
> kul. Märkligt nog tycker jag inte att det känns
> som så mycket backar ner till Jönköping, dessutom
> kändes det som man hade bra medvind. Ner till
> Jönköping känns mer som en vanlig cykeltur utan
> problem i lite nerförsbacke. Det är efter
> Jönköping som det känns som motvind och större
> backar. Men det säger ju inte banprofilen..
> :-D
>
> -----------------------------
> /Johan

Tro mig det var motvind vid fronten ned till Jönköping.... och mht backarna..
Nej, då det var inte du som fick kramp redan uppför Kaxholmen ;-)
(Då känndes det långt hem!)

Tillbaka
Topp