Min tredje runda: start 20.52, man kliver fram till belysningskontrollen, slår på framlampan - svart. Fan! Den funkade ju perfekt dagen innan. Hittar en tant som sitter under kapellet på ett släp i ösregnet, hon har en ny glödlampa, fort i med den, hitta till nästa startfålla. Min grupp 27 som innehöll ett gäng med 12h-ambition var förstås långt borta, hade knappt koll på vilka de var. Bara att glömma. Kom iväg 20.58.
3 km ut kommer nån jävla volvoraggare i sänkt 740 över mittlinjen och klipper mig nästan, jävligt kul. Mosar på i regnet, vid första depån kommer jag ifatt farsan, säger hej & hej då, hakar på en liten grupp om fyra cyklister som håller strax över 30, lagom för mig en stund framöver. På kullerstenen tappar vi bort varandra så jag kör på själv. Känns bra till Jönköping, sen börjar det bli trögt. I Fagerhult vid 03-tiden funderar jag på varför jag håller på med det här, velar lite fram och tillbaka men fortsätter. I Hjo smäller jag i mig fil+flingor och te, heja, nya krafter. Åker hela tiden mer eller mindre själv, förutom en bit när några från min startgrupp dyker upp.
Med 7 mil kvar börjar man känna sig redigt slut, pulsen aldrig över 146, när den borde kunna gå upp mot 165. Börjar bli varmt och skönt i alla fall, sista svängen på småvägen går undan som 17, ser att jag kan pressa på lite och göra en för mig mycket bra tid, rullar in på exakt 15 timmar. Körde på 16.26 i fjol, så det är ju en klar förbättring. Aktiv cykeltid var 11.48, så vad sjutton gör man av all tid i depåerna? Där finns massor att skala bort.
Kommer nog åka igen, men är det utlovat pissväder så kommer jag nog fundera en eller två ggr innan jag startar.
//Anders