Växel problem efter däckavtagning

Roni010

Medlem
Efter att jag monterat på däcket på min mtb efter slangbyte fick jag problem med kedjan på minsta drevet baktill. Kedjan liksom fastnar och hoppar till . Vad kan ha hänt? Hur kan man åtgärda problemet?

Kolla så hjulet sitter rakt visavi ramen. Har inget annat hänt så...? Förr fanns det en massa brickor som måste sitta rätt efter/före axeln och bakgaffeln (swingen?).
Ibland så tomväxlar man liksom, när man saktar in och stiger av cykeln, vilket man inte märker förrän man stiger på nästa gång. Men det är väl knappast fallet här.

Kolla så hjulet sitter rakt visavi ramen. Har inget annat hänt så...? Förr fanns det en massa brickor som måste sitta rätt efter/före axeln och bakgaffeln (swingen?).
Ibland så tomväxlar man liksom, när man saktar in och stiger av cykeln, vilket man inte märker förrän man stiger på nästa gång. Men det är väl knappast fallet här.
Kan man kolla att kedjan löper friktionsfritt mellan dreven innan man drar åt axeln slutgiltigt? Går det att dra åt axeln för hårt så det påverkar kedjan?

Om du kan lyfta upp hojen kan du kolla bakifrån hur landet ligger. Jag tror du är för feg, Roni010, men man kan också lossa bakre växelvajern, och manuellt kolla om det överhuvudtaget är möjligt att hitta bra växellägen.

Kolla att kassetten är ordentligt åtdragen så att dreven inte sitter löst eller snett.

Om du kan lyfta upp hojen kan du kolla bakifrån hur landet ligger. Jag tror du är för feg, Roni010, men man kan också lossa bakre växelvajern, och manuellt kolla om det överhuvudtaget är möjligt att hitta bra växellägen.

Riktigt drygt inlägg. Vad vet du om @Roni010 är feg eller modig? Hen kanske är mkt modigare än vad du är. Förstår inte poängen med rådet heller. TS har inte skrivit något om att det krånglade innan. Varför då föra in ytterligare en potentiell felkälla. Då måste TS justera in växeln, vilket TS sannolikt inte har kompetens för.

Det krävs mod att lossa växelvajern, ett mod som byggts upp efter åratal med misslyckade växeljusteringar. Roni010 har inte hunnit dit än.

Tillbaka
Topp