Växelörat och bakväxeln skevt - vad göra?

Brushanen

Medlem
Bakväxeln har fått sig en kyss. Både växelöra och växel är skeva. Jag har försökt benda rätt växelörat men det blir sådär bra. SRAM X7, 2*10, 36t-11t. Jag kan inte hitta något nytt växelöra på nätshopparna.
Jag är ny på Mtb och misstänker att det händer då man brötar fram på smala leder då och då och det rätta är att beställa en ny bakväxel, eller vad hade ni gjort?
Det verkar som om X7 har utgått och ersatts med GX. Generellt, är det något man ska tänka på när man köper växel?
Kommer växelörat med när man köper en ny växel?

Bilagor

• växelöra.jpg
    växelöra.jpg
    215.9 KB · Besök: 268
Du kan försöka rikta upp hela ekipaget med t.ex. en skiftnyckel. Om det är få växlar brukar det gå att få till helt ok. Annars ny växel och växelöra. En växelörariktare är en stor hjälp, men snarare som diagnos än åtgärd.

Tala om vad du har för ram kan säkert någon google ninja hitta ett nytt öra åt dig. Finns inte det så ta bort ditt befintliga öra och ta ett riktigt bra foto på det så kan någon annan google ninja hitta något som högst troligen passar tillräckligt bra för att göra dig lycklig.

Det är fullt möjligt att böja tillbaka med handkraft, bara att det är lite svårt att få det bra. Växelörat blir garanterat försvagat av manövern också. Jag var på någon resan där jag hade en tokmosad bakväxel som gick in i hjulet och någon britt böjde tillbaka grejerna med händerna så att det växlade bättre än det någonsin tidigare hade gjort. Det är bara svårt och krävs teknik. Jag har fortfande inte utvecklat sådan förmåga och brukar reduceras till att byta ut prylarna. Växelörariktare är bra för att det ger lite inforation om vad som är böjt. Ofta har man otur och det är lite a, lite b.

Förtydligande: Växelörat är specifikt för ramen. Bör gå att hitta om du googlar på ramtillverkare och modell. Om du köper en SRAM bakväxel så skall du dock inte ha ett växelöra för direct mount det har bara shimanoväxlar.

Per73 sa:
Förtydligande: Växelörat är specifikt för ramen. Bör gå att hitta om du googlar på ramtillverkare och modell. Om du köper en SRAM bakväxel så skall du dock inte ha ett växelöra för direct mount det har bara shimanoväxlar.

Corrected typo.

Man skall inte ha SRAM växlar.

Ser inte så farligt ut. Jag har lyckats böja tillbaka ett riktigt skevt växelöra och fortsatt köra. Däremot gick hela bakväxeln några månader senare...

Här kommer några bilder. Det kanske bara är att skruva lite, eller göra som britten, bända med nävarna. Tack för tips, och tacksam för fler. Det är ju ändå fredag kväll!

Bilagor

• IMG_3735.jpg
    IMG_3735.jpg
    124 KB · Besök: 49
  • IMG_3732.jpg
    IMG_3732.jpg
    43.6 KB · Besök: 53
Brushanen sa:
Här kommer några bilder. Det kanske bara är att skruva lite, eller göra som britten, bända med nävarna. Tack för tips, och tacksam för fler. Det är ju ändå fredag kväll!

Vad heter ramen? Örat går nog att rädda, men förr eller senare ger det sig.

Min egna upplevelse är att det är sjukt svårt att se vad som är rakt på ett så kort växelöra. Med växelörariktaren (som går att få för typ 300 kr) är det lätt, men örat blir försvagat av att man böjer det tillbaka. Vill man bara att det ska funka för stunden är det bara att börja bryta på örat och växeln som enhet. Så länge totalen är i linje kommer det funka.

det är som sagt inte svårt få det rakt med en växelöreriktare. finns för 30-40 euroner här och där.

en gängad stång av underdimension och som med två muttrar sätts fast i örat kan också vara ett alternativ..

örat ska sitta fast i cykel när du justerar.

Svårt att ser, men det ser ut som en liten S-kurva, som är svårt att korrigera.
Jag böjer växelorat tillbaka på min sons MTB ofta flera gånger varje tur. Det blir rakt och har brutits inte på två cyklar i 1.5 år. Jag använder en insexnyckel i växelfäste, så har man en bra arm och kan man ser om det blir rakt.

Tillbaka
Topp