Växelreglage till 8 delat????

Inlinekungen

Ny medlem
Jag har ett litet problem! Har hittat min brors gamla mtb i källaren och tänkte att jag skulle få den att fungera.
Mitt stora problem var att växelreglagen och bromsarna var borta på cykeln, men allt annat var med. Eftersom cykeln är ganska gammal så hade den 8 växlar där bak! Vad jag nu har förstått i efterhand så är det inte jätte lätt att få tag på shimano XT växelreglage till 8 delat. Då det inte görs mer? Har shimano XT på allt annat förutom just då växelreglagen och bromsarna som jag saknar.

Va gör man? Ska man byta allt till 9 delat istället(det blir väl dyrt)?

All hjälp uppskattas!!

Bilagor

• IMG_2492.JPG
    IMG_2492.JPG
    94 KB · Besök: 73
  • IMG_2491.JPG
    IMG_2491.JPG
    72.3 KB · Besök: 73
Biltema har reglage för 8-delat.

Shimano STEF 50. 8-d. Tryckfunktion. För 24-växlade cyklar. 27-0042 239,00 kr

Vad är det för ram?

Senast redigerad av en moderator:
Du måste inte ha XT-reglage. Även om XT-reglagen i den där serien är väldigt fina. Alla Shimano-reglage för 8-delat går att använda tillsammans med din bakväxel. Så antingen kan du köpa en nytt Alivio-reglage eller leta efter ett äldre reglage från någon högre grupp. En del säljer fortfarande nya sådana även om de inte tillverkas längre. Här har du t ex ett XT-bakväxelreglage, http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=664 .
SRAM gör också reglage för 8-delat, men var uppmärksam på att det måste vara en av deras Shimano-kompatibla modeller i så fall.

Köp ett 9delat växelreglage, det fungerar lika bra. Körde med det i år och hade inga problem. Däremot om kedjan och kassetten är lite slitet så kanske det vore idé att köpa nytt när du ändå är igång.

Ser ut som en Easton från cykelcity eller liknande. Manitou SX ti gaffel och Crossmax hjul, med andra ord en ganska påkostad cykel runt 97-98

Budget tips till bromsarna är Shimanos enklaste v-broms modell som är i princip identisk med Avid sd-5, ihop med ett par Avid reglage blir kanon, kanske Gripshift Attack växelreglage hade funkat bra på den där. sen shimano växel o bromsvajrar från clasohlsson

Hur kan ett reglage för 9-delat funka lika bra tillsammans en 8-delad kassett som ett reglage för 8-delat? Jag har inte provat, men med tanke på att avstånden mellan dreven är olika, så är jag skeptisk.
Alfine-reglage är inte gjorda för att användas med externa bakväxlar.

LTS skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan ett reglage för 9-delat funka lika bra
> tillsammans en 8-delad kassett som ett reglage
> för 8-delat? Jag har inte provat, men med tanke
> på att avstånden mellan dreven är olika, så
> är jag skeptisk.
> Alfine-reglage är inte gjorda för att användas
> med externa bakväxlar.

Tydligen fungerar det bra, då jag har kört med denna setup i många år. Bakväxlar är inte raketforskning

Jag köpte en gång en cykel med 9-delat reglage och 8-delad kassett. Tyckte det funkade skitdåligt, fast gamla ägaren var nöjd.

Det är väl rimligt att anta att kassetten varit med och kan behöva bytas. Då kan du passa på att byta till 9-delad kassett samtidigt som du skaffar 9-delat reglage.

Ett 9-delat reglage drar lika mycket vajer över 9 steg som ett 8-delat gör över 8. Det kan således aldrig gå att få ett 9-delat reglage att lira ihop med en 8-delad kassett på ett vettigt sätt.
De som säger att de fått det att funka
a) räknar dåligt eller
b) ljuger eller
c) har en mycket avvikande uppfattning om vad som är normal funktion eller
d) är utövare av svartkonst.
Jag köpte en gång en cykel där något snille satt ett 8-delat reglage till 9-delad kassett. Det funkade definitivt INTE (även om jag vet att det inte riktigt är samma sak).

Om du byter kassett och reglage till 9-delat behöver du en kedja för 9-delat. Dessutom hävdar Shimano att dina framklingor då lirar dåligt ihop med den smalare, 9-delade kedjan, men det kan man nog ta med en nypa salt. Jag tycker det funkar hyfsat.

För övrigt tror jag inte det är något fel på bakväxeln, kedjan behöver bara kortas någon länk.
Möjligen behöver man fippla lite med b-skruven också, men det där har jag aldrig begripit mig på. Men sen är jag inte raketforskare heller.

Hmm *retro* crash modern känns det som 9sp kasset + kedja funkar inte bra på den gamla xt iaf inte på huvudklingan som är lite kraftig eller blir en aningen tight för en för en kedja som är gjord för 9sp.
och du kan inte bara byta klinga då denna inte finns i nått annat utförande ..
Så frågan om man skal göra det här enkelt eller svårt ...
den enklaste är och hitta beggad reglage i 8 sp,
billigast och rätt för den hojen ( vad är det för ram? )sen köpa en ny kasset i 8sp och en HG 90 kedja.
Reglage för 9 sp funkar inte bra med resten, då den drar lite mindre wire än 8 sp, inte mycke
men nog för att det blir ett störnings moment så du får överdra lite när du växlar upp.
Annars kan du söka med lykta efter en hel grupp, om du tycker resten är värd det .

undrar du nått mera i detalj så finns jag på pvm ;) kanske kan lösa nått till din fördel

//svein

Så med andra ord om jag ska byta till 9 delat måste jag antagligen köpa: ny kedja, ny bakväxel, ny kassett och nya växelreglage, och kanske även klingorna fram! Låter som att det får bli växelreglage till 8 delat.

Det är en Balance ram som är om målad. Tror att kedja, kasett osv är det ganska bra skick på. Cykeln har i stort sätt legat nedplockad i en sopsäck i 10-12 års tid. Hittade cykeln då vi tvingades tömma källaren pga översvämning.

Tack för tipsen

Så mycket diffar det inte med 9 o 8 delat, i alla fall inte med gripshift.

Kolla så att "stoppbrickan" i växeln som "hugger" tag i växelörat sitter rätt, så den inte kommit på snisskan. annars är dom där bakväxlarna tough as nails!

Krångla inte till det, kapa kedjan o smäll på nått reglage du kan hitta o se om allt fungerar.

captain8track skrev:
> Så mycket diffar det inte med 9 o 8 delat, i alla
> fall inte med gripshift.
>
> Kolla så att "stoppbrickan" i växeln som
> "hugger" tag i växelörat sitter rätt, så den
> inte kommit på snisskan. annars är dom där
> bakväxlarna tough as nails!
>
> Krångla inte till det, kapa kedjan o smäll på
> nått reglage du kan hitta o se om allt fungerar.

Med gripshift tar du bort den fina känslan som ett tunad xt växelsystem har,
nej hitta nått beggad xt eller lx reglage klonka på det kapa kedjan rätt sen sätt B skruven halvägs in
och en ny wire så blir allt kanon skal du se ;)

//svein

captain8track skrev:
> Krångla inte till det, kapa kedjan o smäll på
> nått reglage du kan hitta o se om allt fungerar.

Får jag stillsamt fråga varför du envisas med att lura denne man in på ett felaktigt spår. Det är möjligt att du fått det att funka men varför köra nån slags knassetup när du kan få en korrekt setup för samma peng? Obegripligt!

Stalle

Glöm inte att flytta ner framväxeln. Den sitter på tok för högt nu. Skall sitta så nära storklingan det öht är möjligt för bästa funktion.

Kung Stalle skrev:

>
> Får jag stillsamt fråga varför du envisas med
> att lura denne man in på ett felaktigt spår. Det
> är möjligt att du fått det att funka men
> varför köra nån slags knassetup när du kan få
> en korrekt setup för samma peng? Obegripligt!
>
> Stalle

Håller med om allt utom det där med att det är möjligt att han fått det att funka...

Inlinekungen skrev:
> Så med andra ord om jag ska byta till 9 delat
> måste jag antagligen köpa:
> ny kedja,
ja

> ny bakväxel,
nej

> ny kassett
ja

> nya växelreglage
ja - bak

> klingorna fram!
nej

jesster73 skrev:
> Kung Stalle skrev:
>
> >
> > Får jag stillsamt fråga varför du envisas
> med
> > att lura denne man in på ett felaktigt spår.
> Det
> > är möjligt att du fått det att funka men
> > varför köra nån slags knassetup när du kan
> få
> > en korrekt setup för samma peng? Obegripligt!
> >
> > Stalle
>
> Håller med om allt utom det där med att det är
> möjligt att han fått det att funka...

Det är faktiskt möjligt att få den att indexväxla någotsånär.
Jag körde faktiskt 9-delat dura-ace styrändsreglage på ett 8-delat stx system något halvår. Nog växlade det när det skulle alltid.

Tillbaka
Topp