Växelreglage

Rockman

Medlem
Växelreglage
Halloj. Har SLX M7000 växelgrupp på min cykel och är inte riktigt nöjd med reglaget då jag upplever det ganska trögväxlat. Kan XTR reglaget passa tro och är det bättre rent funktionsmässigt?
Screenshot_20200607_091051_com.android.chrome.jpg

Växelreglage
Xtr reglaget fungerar ihop med slx såvida det är för samma antal växlar.

Se till så du får rätt xtr reglage sett till hur de sitter fast på din cykel bara.

Växelreglage
Ålder? Har du testat att byta vajrar och höljen? Kontrollerat reglagen och ev rengjort?
Det har alltid varit ganska trögt, vid nedväxling ska väl tilläggas. Bytte till shimanos teflonbelagda wire och det blev ingen större skillnad. Skulle vilja ha lite distinktare vxl-lägen. XTR reglagen jag länkade är ju både för fram och bakväxel men jag såg ingen skillnad mot XTR för singelklinga som jag har förutom att det var jävligt bra rabatt på de som säljs i par. Sparar några hundralappar.

Växelreglage
Det ska passa om det är i spec ii du ska ha. Jag har monterat och provcyklat m7000 och reagerade inte på att det var trögt. Vet inte om det kan vara idé att känna på clutch.
Å andra sidan gillade jag inte det så mycket. Jag har själv m8000 och skulle köpt 9000 nu.

Edit. Ja, det verkar billigt

Växelreglage
Det ska passa om det är i spec ii du ska ha. Jag har monterat och provcyklat m7000 och reagerade inte på att det var trögt. Vet inte om det kan vara idé att känna på clutch.
Å andra sidan gillade jag inte det så mycket. Jag har själv m8000 och skulle köpt 9000 nu.

Ja det är frågan om det passar. Vad står I-spec för?

Ja jag vet inte om jag har I-spec på min. Vad står det för? Är det sånt reglage som endast passat ihop med samma typ av bromshandtag?

Växelreglage
Ja då har jag förmodligen inte I-spec på min då broms och vxl-reglage sitter separat.
Ok, köp med klämma för 85euro. En adaptor äter upp skillnaden. Om du nu inte vill sätta den på bromsarna. Många vill det. Jag har klämma för jag tror jag har för korta tummar.

Edit. Du får kolla vilka bromsar det är. Jag har klämma fast bromsarna har i spec

Växelreglage
Det kan ju ändå vara värt att gräva lite i varför det är trögt. Har inte testat just det reglage du har men har inte problem med ej distinkta växellägen på de Shimano-reglage jag haft. Men alla har ju så klart olika referensramar.

Med tid så har reglaget blivit lite trögare och då har lite smörjning hjälpt. Men det är klart om det blir sämre och sämre med tiden så kan det ju vara värt att byta.

Jag har haft två olika äldre Deore och SLX (10spd) på två olika cyklar (samma modell på bakväxel användes). Cykeln med Deore hade mycket bättre känsla i reglagen. Min gissning är att det beror på att Deore-cykeln hade heldragna vajer-höljen.

Tillbaka
Topp