Växla kassett mellan 11-25 och 12-25?

EndZone

Medlem
Jag sitter och knåpar ihop ett extra hjul för att frugan snabbt ska kunna byta ett komplett hjul när hon cyklar på trainern inomhus och när hon ska ut och cykla på riktigt. PÅ cykeln sitter idag ett hjul med en Tiagra 11-25 kassett.

Jag har här hemma en reservfälg som skulle kunna användas med trainerdäcket. Men, kassetten är en Shimano 105, 12-25. Min fundering är nu, låt säga att hon kommer att byta hjul relativt frekvent (cyklar på trainern även på regniga sommardagar), kan man köra på samma kedja även om kassetten ibland är 11-25 och ibland 12-25, eller kan man få någon form av problem med detta (slitage, för lång kedja etc)?

Inga problem, om kasetterna är ungefär lika välslitna idag. Om den ena kassetten är mycket mer sliten ihop med kedjan kan den andra kassetten slitas hårdare än nödvändigt.

Längdmässigt spelar det ingen roll med en tand mer/mindre, om du inte ligger på absoluta gränsen idag.

Edit: Shit va fort det gick, 4:e på bollen. Men vi är alla överens iaf, måste vara första gången på Happy. :-)

Senast ändrad:
Inga problem med längd eller slitage, såvida inte ena kassetten är mkt sliten och andra ny, annars är det bara att köra, och det är ju bra att slita på två kassetter jämsides, håller dem på samma slitagenivå

Jag har en fråga på samma tema om det går bra.

Jag har 11-30 kassett på min hybrid med Deore bakväxel. Nu har jag slicks monterat och kör bara asfalt med den och jag har kommit fram till att mer tätstegat vore bra och jag kan vara utan de lägsta & högsta växlarna.

Skulle det funka med t.ex 13-26 eller 12-23?

Frid!

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja. Du kan men måste inte korta kedjan lite.

Korrekt. Man måste inte korta kedjan alls.

Miracle skrev:
> Jag har en fråga på samma tema om det går bra.
>
> Jag har 11-30 kassett på min hybrid med Deore
> bakväxel. Nu har jag slicks monterat och kör
> bara asfalt med den och jag har kommit fram till
> att mer tätstegat vore bra och jag kan vara utan
> de lägsta & högsta växlarna.
>
> Skulle det funka med t.ex 13-26 eller 12-23?
>
>
> Frid!

Där skulle jag nog överväga att korta kedjan. Men det beror på hur tight du har det idag. Sätt dit den och växla igenom, om det är inte för slackt på lilla/lilla och inte för tight på stora/stora borde det funka.

Tack för besked!
Jag tar & byter kedja samtidigt för både kedja och kassett har gjort sina mil så då justerar jag längden på samma gång.

Frid!

gabbeon skrev:
> Där skulle jag nog överväga att korta kedjan.
> Men det beror på hur tight du har det idag. Sätt
> dit den och växla igenom, om det är inte för
> slackt på lilla/lilla och inte för tight på
> stora/stora borde det funka.

Hur tänker du nu? Om det inte skulle funka så funkar det ju inte idag heller.

JT skrev:

> Hur tänker du nu?

Fel? Det är sant. Lilla-lilla ändras inte, så kör på!

bojsänke skrev:
> Man minskar ju eventuellt rassel och
> kedjestagslammer om man kortar. Om man bryr sig om
> det eller inte är ju upp till var och en.

Varför det skulle rassla mindre pga kortare kedja får du gärna utveckla.
Kedjeslagsslammer är icke-problem vid asfaltscykling.

Kedja och drev är inte den raketforskning som många vill få det till.

Wow! Stort tack allihop! Ställde frågan och gick sedan ut i sommarsolen, återvänder och tråden är full av svar. Återigen påvisar forumet och dess medlemmar sin förträfflighet!

Det här löser ju mitt problem, men nu blev jag lite fundersam på ytterligare en grej. Jag har nu alltså en 11-25 och en 12-25. Vilken kassett är egentligen mest optimal att använda som "utekassett", dvs vad tycker forumet om landsvägscykling med dessa kassetter. Vilken skulle ni sätta på trainerhjulet och vilken skulle ni ha på utomhushjulet så att säga?

Ju mer tätstegad kassett desto bättre, men du vill inte trampa ut i onödan. Använder du 11-drevet bak tillsammans med största fram, så byt inte. Om du inte använder den, så sätt på 12-kassetten.

JT skrev:
> Varför det skulle rassla mindre pga kortare kedja
> får du gärna utveckla.
> Kedjeslagsslammer är icke-problem vid
> asfaltscykling.

Hårdare spänd bakväxel. Trottoarkantsdrop är orsaken till merparten av mina kedjestagsflisor.

Tillbaka
Topp