Velodrom i Mölndal

Lågflyga

Aktiv medlem
Velodrom i Mölndal
Halloj!

Timo Ohrankämmen jobbar för en velodrom i Mölndal, hurra! Arenan skall bli större än Lisebergshallen enligt dagens GP. En förfrågan är redan inlämnad till Stadsbyggnadskontoret i Mölndal. Främst gäller det Åby-området. Idag skall förslaget presenteras för kommunstyrelsens planeringsutskott.

Velodrom i Mölndal
Vore kul, även om jag personligen helst skulle vilja ha en betongvelodrom utomhus.

Som:

l_Sports_Center_Velodrome__Blaine__Minnesota.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Velodrom i Mölndal
Med tanke på att jag växt upp på västkusten och dessutom bott 9 år i Göteborg tycker jag inomhusvelodrom känns som bästa alternativet - det regnar .......

Velodrom i Mölndal
pow skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns inte velodromcykling lite 90-tal? :p

Loopcykling är det nya!

Velodrom i Mölndal
42Hz skrev:
> Loopcykling är det nya!

Perfekt ju, tar knappt någon plats och så kan man ju ta tillvara energin samtidigt :D

Velodrom i Mölndal
Oooh! Gå samman med Dugges så det finns finöl vid banan, Mölndal på kartan! :D

Velodromer i det här landet bör med fördel vara under tak, det är främst när snön ligger djup i naturen som bana lockar...

Velodrom i Mölndal
the_TnT skrev:
> Oooh! Gå samman med Dugges så det finns finöl
> vid banan, Mölndal på kartan! :D
>
+1!

Velodrom i Mölndal
the_TnT skrev:
> Oooh! Gå samman med Dugges så det finns finöl
> vid banan, Mölndal på kartan! :D

Hurra! Och om inte dom vill så får man väl gå över Mölndalsån efter vatten, alltså till Ocean eller Göteborgs. Inte fulöl, dom heller!

Velodrom i Mölndal
geologen skrev:
> Vore kul, även om jag personligen helst skulle
> vilja ha en betongvelodrom utomhus.

Jag med, fast i Stockholm. Inomhusalternativet faller rent ekonomiskt redan på uppstuds, och i Helsingfors verkar det ju funka och de har väl liknande väder.

300px-Helsinki_Velodromi_ECMC_2006_-2.jpg ht=164

Velodrom i Mölndal
the_TnT skrev:
> Ocean har ju bara en massa brittisk öl. :(

Men för 17, talar du illa om Järntorgets Arbetarporter!?
http://www.oceanbryggeriet.se/produkter/specialprodukter/ocean-javaporter-56-abv

> Inte testat Göteborgs.
> Nä, ska det cyklas i Mölndal ska det banne mig
> drickas Dugges! Så är det med det! :D

Jag startar en övertalningskampanj! Fast det var ett år sedan jag träffade Dugge senast...

Velodrom i Mölndal
Ja, inomhus är naturligtvis att föredra. Problemet är bara att en inomhusvelodrom lär byggas i trä och därmed inte vara tillgänglig för oss som har normala cyklar. På en betongvelodrom kan alla cyklar få framföras.

Velodrom i Mölndal
Ohoj vad kul om det blir av!!
Åby-området ligger ju mittemot mitt jobb. Då kan man ju dra ett par varv på sin velodromcykel istället för de där tråkiga lunch-joggningen. Sen cykla till och från jobbet också utöver det.

Velodrom i Mölndal
geologen skrev:
> Jaha? Jag har alltid hört att det är bromsarna
> som är problemet. Folk med frihjul låser bromsar
> för mycket och förstör ytan.

Det är möjligt att nån hävdar det, men att bromsa öht i velodrom är ett stort no no. Man vill ha en cykel med tillräcklig markfrigång så inte pedalen tar i banan i kurvorna. Generellt har bancyklar högre vevlager och det är vanligt med kortare vevarmar.

Velodrom i Mölndal
Alfsomfan skrev:
> Det är möjligt att nån hävdar det, men att
> bromsa öht i velodrom är ett stort no no.

Och just därför hade det varit bättre att bygga en i betong, så att man kan använda den på alla sätt.
Om man ändå ska lägga ut några hundra miljoner på bygget är det väl vettigt att se till att så många som möjligt kan använda den? Inte bara hipstermaffian...

Velodrom i Mölndal
att bromsa öht i velodrom är ett stort no no. Vad i den meningen var det du inte förstod geologen? Om man ska ligga i tät körning i velodrom så vill du inte att den framför bromsar. Möjligen för solokörning att du kan bromsa, men risken för att tappa fästet i velodromen när man bromsar är överhängande.

Velodrom i Mölndal
Jag menar att man skulle ha den som en allmän träningsanläggning så att man kan köra landsvägsträning även när vintern rasar som värst. Det är inget problem att bromsa i sig. Grepp, fart och liknande är samma som på väg. Och så klart att om man allmäntränar så kör man inte klunga, så det är inget problem alls, faktiskt!

Velodrom i Mölndal
geologen skrev:
> Jag menar att man skulle ha den som en allmän
> träningsanläggning så att man kan köra
> landsvägsträning även när vintern rasar som
> värst.

På en utomhusvelodrom? Det finns lite fördelar med inomhusvelodrom på vintertiden. Är det fint väder kan man nog rulla utomhus på landsvägar, jag förstår inte din logik här...

Och om man tänker sporten bancyckling, är det nog inomhus man åker nuförtiden.

Velodrom i Mölndal
Ola skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag menar att man skulle ha den som en allmän
> > träningsanläggning så att man kan köra
> > landsvägsträning även när vintern rasar som
> > värst.
>
> På en utomhusvelodrom?

Hahahahahahaha :D

Velodrom i Mölndal
Om vevlagerhöjden är ett problem så borde det väl funka med att köra cross istället då, de har väl högre markfrigång eller är jag helt ute och cyklar :)?

Velodrom i Mölndal
Geologen, kom gärna upp till oss på YA-arena och gå en grundkurs i velodromcykling. Säg till när du ska gå så kan vi ses och diskutera velodromutformning!

Velodrom i Mölndal
geologen skrev:
> Det är inget problem att bromsa i sig. Grepp, fart och liknande är samma som på väg.

Har du ens sett en velodrom på riktigt?

Förstår inte varför man skulle vilja använda sin vanliga lvg-hoj på bana? Byggs det en velodrom kommer de säkert ha uthyrningshojar som är gjorda för ändamålet.

Att bygga någon konstig kompromiss som funkar dåligt för bancykling för att somliga är för snåla att hyra rätt sorts cykel verkar vara en mycket underlig företagsidé...

På Sveriges befintliga velodrom kostar det 125,- att hyra cykel (gratis om man är betalande medlem i cykelklubben.se): http://www.yaarena.se/808.php

Velodrom i Mölndal
Amen!

Obed skrev:
> Järntorgets Arbetarportern petar lätt bort
> carneger porter.

Velodrom i Mölndal
Carnegie porter har haft sina glansdagar, men det var några år sedan nu. Fast inte ens då var den speciellt bra. Stormaktsporter (ej Kaggen) är min favorit, speciellt 2007:an.

Velodrom i Mölndal
Jag vet inte varför ni är så negativa. Betongvelodromer (en del är iofs asfalterade) är förmodligen vanligare än trävelodromer inomhus i världen, så särskilt konstigt är inte mitt förslag.

HCK har tidigare år haft en populär vinterträning i Friidrottens hus vid Slottsskogsvallen, på deras inomhusbana. En betongvelodrom skulle kunna erbjuda samma typ av verksamhet fast med mycket mer cykelanpassade förutsättningar. Visst är det en fördel om den är helt inomhus, men kostnaden för projektet springer nog då iväg till många gånger vad en enkel utomhusvelodrom med lite plank runt skulle kosta. Den skulle ändå vara mer attraktivt än vanliga vägar under vinterns värsta väglag, eftersom det är en liten yta som snabbt kan snöröjas och rengöras från is. Med tanke på hur omtyckt inomhusträningen var i HCK så räknar jag med att det skulle vara populärt med en sån vinterträningsanläggning. Att den också kan användas hela året är ju självklart.

Velodrom i Mölndal
Då blir det en halvmesyr. Varken perfekt på vintern som träningsarena eller som bancyklingsvelodrom. Göteborgs klimat lämpar sig väldigt dåligt för utomhuscykling på vintern. Sen den där lilla detaljen om vilket underlag man helst går omkull på...

Tillbaka
Topp