Velodromdrömmar i Uppsala

Lulle

Ny medlem
Velodromhysterin har nu nått hela vägen till Uppsala!

party_like_its_1929.jpeg

http://www.unt.se/sport/uppsala-kan-bli-skandinaviens-cykelcentrum-4515931.aspx

370 miljoner ska kalaset kosta, kapitalförstöring av episka nivåer. Jag skulle gärna se den glädjekalkyl som visar att anläggningen någonsin skulle gå med vinst.

Nä. Men hur många idrottsanläggningar går med vinst? Några, men ligger väl lite i sakens natur att det blir förlustprojekt. Men veldrom är alltid kul!

370 miljoner utslaget per invånare i Uppsala kommun är i runda slängar 2 kkr/person. Har svårt att tänka mig att ens 10% skulle nyttja anläggningen, men säg att det skulle vara fallet. Då skulle 90% av kommunens invånare betala 2kkr för något de inte skulle ha något intresse av att utnyttja. Alternativt, om man skulle låta de som nyttjade anläggningen betala så skulle de i snitt behöva punga ut med 20 kkr. Jag undrar hur många som skulle kunna tänka sig att betala den summan.

GoranS sa:
370 miljoner utslaget per invånare i Uppsala kommun är i runda slängar 2 kkr/person. Har svårt att tänka mig att ens 10% skulle nyttja anläggningen, men säg att det skulle vara fallet. Då skulle 90% av kommunens invånare betala 2kkr för något de inte skulle ha något intresse av att utnyttja. Alternativt, om man skulle låta de som nyttjade anläggningen betala så skulle de i snitt behöva punga ut med 20 kkr. Jag undrar hur många som skulle kunna tänka sig att betala den summan.

Tricket är ju att låta leverantörer stå för kalaset genom en planerad konkurs. Så brukar de flesta absurda idrottsanläggningar (skidtunnlar, velodromer, skidbackar, osv) finansieras.

Det här med kapitalförstöring, etc, är intressant....

Hur många idrottsplatser, ishallar, evenemangsarenor, skateparks, rollerderbyhallar, etc går egentligen med vinst? Ett fåtal, kan jag tänka mig.

Ändå finns det myriader av konstfotbollsplaner som används sparsamt, friidrottsplatser med löparbanor som mestadels står tomma, motionsslingor som kostar i underhåll men knappast drar in pengar, men kostar i underhåll.

Jag tror att om Uppsala skulle få cykelcentrum av internationellt snitt skulle man kunna få bra snurr på verksamheten, skulle man kunna få ditt många klubbar, och även internationella tävlingar, som skulle ge en boost till staden.

Motion kan få kosta lite. Hellre det än ännu en motorväg.

JT sa:
Vad har sundhet med saken att göra? Det är liksom ingen hemlighet att det är så.

Nej, det är naturligtvis helt orimligt att tycka att något är osunt om det görs på ett visst sätt. Jag funderar dock lite över om saker som inte görs kan vara osunda. Eller är det helt enkelt så att osundhet över huvud taget inte finns?

jofahjalm sa:
Bästa förslaget sedan att Stockholm ska försöka vara värd för vinter-OS, och då höja hammarbybacken med 100 m...

När de ändå är på gång kan de väl slänga på en nolla till på höjningen och anlägga en asfalterad väg upp till toppen så kan man få en härlig backe att köra backträning i.

F.ö. så lär nog en OS-satsning till Sthlm få Uppsala-budgeten att framstå som kaffepengar.

GoranS sa:
Nej, det är naturligtvis helt orimligt att tycka att något är osunt om det görs på ett visst sätt. Jag funderar dock lite över om saker som inte görs kan vara osunda. Eller är det helt enkelt så att osundhet över huvud taget inte finns?

Vi hade förmodligen inte haft någon velodrom i sverige öht om allt hade gått "korrekt" och "sunt" till. Ändamålet helgar medlen.

Skulle det klagats om det var en inomhusarena "för att dra de största artisterna och stora evenemang till staden"? Det är arenadöden som sprider sig bland sveriges städer.

Ärligt talat känns ett cykelcentrum som en betydligt bättre investering, särskilt om man tar med saker som folkhälsa och kanske att cykelintresse och cykelsport ökar.

Sen får man ju komma ihåg att de går ut med stora planer, men många skulle nog bli nöjda om hälften blir byggt. :)

GoranS sa:

Jag kan betala 2k även om jag inte bor där. Velodrom är ju kul!

lleberg sa:
Skulle det klagats om det var en inomhusarena "för att dra de största artisterna och stora evenemang till staden"? Det är arenadöden som sprider sig bland sveriges städer.

Ärligt talat känns ett cykelcentrum som en betydligt bättre investering, särskilt om man tar med saker som folkhälsa och kanske att cykelintresse och cykelsport ökar.

Sen får man ju komma ihåg att de går ut med stora planer, men många skulle nog bli nöjda om hälften blir byggt. :)

Ja, det är ingenting som säger att det inte skulle vara dumt att bygga inomhusarenor för hundratals miljoner heller. Musikens hus kostade en halv miljard och har väl gått back sen start? Den nya friidrottsarenan går väl sådär?

Folkhälsa? Cykelintresse? Det handlar om 370 miljoner kronor, så ofantligt mycket pengar som förhoppningsvis ska ge avkastning någon gång i framtiden. Antingen finansieras anläggningen genom privata investerare och då måste det garanterat gå med svarta siffror på sikt, alternativt lyckas man slicka i sig några hundra miljoner av skattebetalarnas pengar.

Varför ska man motivera något med att jämföra med annat knas som görs och säga att det är i alla fall inte är sämre än det? Om man sätter ribban vid det knasigaste som gjorts för skattepengar så är det väsentligen detsamma som att säga att allt är OK för det har gjorts riktigt idiotiska saker för skattepengar.

Om projekten kan motiveras genom någon slags rimlig kalkyl så är det väl en sak, men vissa projekt som politiker sätter sitt namn på känns mer som de görs som försök att bygga minnesmärken över politikern/politikerna själva och sitt/deras styre än något annat.

GoranS sa:
Varför ska man motivera något med att jämföra med annat knas som görs och säga att det är i alla fall inte är sämre än det? Om man sätter ribban vid det knasigaste som gjorts för skattepengar så är det väsentligen detsamma som att säga att allt är OK för det har gjorts riktigt idiotiska saker för skattepengar.

Om projekten kan motiveras genom någon slags rimlig kalkyl så är det väl en sak, men vissa projekt som politiker sätter sitt namn på känns mer som de görs som försök att bygga minnesmärken över politikern/politikerna själva och sitt/deras styre än något annat.

+370000000

Det är sant. Men ibland blir tokiga projekt bra tillslut. Och är man på en cykelforum så är det väl oki att vara lite naiv och hoppfull efter att ha längtat i årtionden efter en velodrom i närheten? Behöver man göra lite tokigheter så är det kanske oki? Eller skall vi sitta på hemmet och prata om velodromer som drömmen storstockholm misslyckades att uppfylla trots 40 års strävan?

Men jo... de var ju visst något busstorg som behövde uppgraderas och lite chefslöner som behövde marknadsanpassas - vi kör det istället...

Bengt-re sa:
Det är sant. Men ibland blir tokiga projekt bra tillslut. Och är man på en cykelforum så är det väl oki att vara lite naiv och hoppfull efter att ha längtat i årtionden efter en velodrom i närheten? Behöver man göra lite tokigheter så är det kanske oki?

Vi snackar alltså om "tokiga projekt" för 370MKr. Riktiga pengar, inte forumpengar.

Ett skatteslöseri rättfärdigar inte ett annat.

Lulle sa:
Bengt-re sa:
Det är sant. Men ibland blir tokiga projekt bra tillslut. Och är man på en cykelforum så är det väl oki att vara lite naiv och hoppfull efter att ha längtat i årtionden efter en velodrom i närheten? Behöver man göra lite tokigheter så är det kanske oki?

Vi snackar alltså om "tokiga projekt" för 370MKr. Riktiga pengar, inte forumpengar.

Ett skatteslöseri rättfärdigar inte ett annat.

Nej. Tyvärr så är det så. Trist, men visst är det så. Får åka till Trelleborg i sommar istället....

Jag tycker att det vore toppen! Visst kan man förfasa sig över skatteslöseri, men jag tycker att det blir en roligare tillvaro om inte bara lönsam idrott subventioneras, och kan leva med de kostnader som uppstår även när det inte gynnar mig personligen.

Oavsett eventuella kostnadskalkyler, så tycker jag det är trevligt att det lyfts förslag och tankar i dessa banor för staden. Det behövs! Sen om velodrom är just det som behövs, låter jag vara osagt.

Förslag är aldrig fel. Sen får man hoppas att politiker och tjänstemän har en förmåga att göra en vettig sållning.

wobblie sa:
Jag tycker att det vore toppen! Visst kan man förfasa sig över skatteslöseri, men jag tycker att det blir en roligare tillvaro om inte bara lönsam idrott subventioneras, och kan leva med de kostnader som uppstår även när det inte gynnar mig personligen.

Försökte skriva ett svar, men det inbjöd till att dra igång politiska diskussioner så jag avstår.

Artikeln nämner ju förutom velodromen och en 3 km cx-bana även en "fem kilometer lång asfaltsbana". Vad tusan gör man med en sån?? Cykelgokart?

/Johan

JojjeM sa:
Artikeln nämner ju förutom velodromen och en 3 km cx-bana även en "fem kilometer lång asfaltsbana". Vad tusan gör man med en sån?? Cykelgokart?

/Johan

Det finns bl.a. en sådan i London, vid Lee Valley Velopark, samt Odd Downs med flera. Landsvägscykling, där klubbar kan träna utan att oroa sig för bilar och annat. Körde banan i somras, det var jäkligt kul. Kanske man inte orkar göra varje dag, men det var skönt att inte behöva bry sig om trafik, gångtrafikanter, hundar och annat mög.

<- Ett varv.

NickPick sa:
Tror nog svensk vård har bättre nytta av slantarna.
Däremot hade det varit häftigt.

Ingenting ska någonsin få byggas för att vården alltid har mera nytta av pengarna!

Senast ändrad:
MatteXC sa:
Fan det är bara att köra hårt, stryk två planetade simhallar så finns degen.

Vems är degen?

Även om finns tveksamheter i att bygga simhallar så gissar jag på att det är (relativt) lättare att få ekonomin att gå runt, kundgruppen är så mycket större.

Lulle sa:
MatteXC sa:

Vems är degen?

Även om finns tveksamheter i att bygga simhallar så gissar jag på att det är (relativt) lättare att få ekonomin att gå runt, kundgruppen är så mycket större.
Fast, det finns ju viss logik i det där också. Saxat från wikipedia så har simning som tävlingsgren funnits sen ett par hundra år f.Kr, medan velodromcykling började köras i senare hälften av 1800-talet. Det säger sig självt. Visst, cykling öht är en materialsport och kräver rent materiellt bra mycket mer än simning, om en utövare vill "börja" med det. Men det jag vill säga är, ska vi bara våga satsa pengar på saker som redan är populära och stora? Ska vi t.ex. göra simning, fotboll och hockey ÄNNU större, och skita i allt annat, för att det (på kort sikt) inte främjar vinstintressen? Personligen skiter jag fullständigt i velodromer (även om det vore häftigt att prova någon gång), men det är hela argumentationen att "blabla bättre lägga pengarna på idrott X" som känns lite avig. Det går ju att dra mycket längre än till velodromer. I någons ögon kan alla projekt se korkade ut. Så vart drar vi en linje, en norm?

Loftberg sa:
Lulle sa:
MatteXC sa:

Vems är degen?

Fast, det finns ju viss logik i det där också. Saxat från wikipedia så har simning som tävlingsgren funnits sen ett par hundra år f.Kr, medan velodromcykling började köras i senare hälften av 1800-talet. Det säger sig självt. Visst, cykling öht är en materialsport och kräver rent materiellt bra mycket mer än simning, om en utövare vill "börja" med det. Men det jag vill säga är, ska vi bara våga satsa pengar på saker som redan är populära och stora? Ska vi t.ex. göra simning, fotboll och hockey ÄNNU större, och skita i allt annat, för att det (på kort sikt) inte främjar vinstintressen? Personligen skiter jag fullständigt i velodromer (även om det vore häftigt att prova någon gång), men det är hela argumentationen att "blabla bättre lägga pengarna på idrott X" som känns lite avig. Det går ju att dra mycket längre än till velodromer. I någons ögon kan alla projekt se korkade ut. Så vart drar vi en linje, en norm?

Man behöver inte främja vinstintressen, men man behöver på sikt kunna gå plus/minus noll. Oavsett om det handlar om cykling, hockey eller bowling är det orimligt att bedriva verksamheter som inte är ekonomiskt gångbara, i slutändan är det någon som måste betala. Veldromen i Falun verkar ha kostat en hundradel av vad den i Uppsala ska kosta och klarade ändå inte av att få ihop ekonomin. Kommer man dra in mer än 100 gånger mer bara för att velodromen är 60m längre?

Förstår inte folk att det kostar riktiga pengar att bygga? Vem ska betala?

Lulle sa:
Velodromen i Falun verkar ha kostat en hundradel av vad den i Uppsala ska kosta och klarade ändå inte av att få ihop ekonomin. Kommer man dra in mer än 100 gånger mer bara för att velodromen är 60m längre?

Nej, men kanske något högre dagligt kundunderlag i Uppsala, med tanke på närheten till den stora kungliga hufvudstaden och andra tätbefolkade regioner.

Senast ändrad:
JTF (fd Johan Falk) sa:
Lulle sa:
Loftberg sa:
Lulle sa:
Velodromen i Falun verkar ha kostat en hundradel av vad den i Uppsala ska kosta och klarade ändå inte av att få ihop ekonomin. Kommer man dra in mer än 100 gånger mer bara för att velodromen är 60m längre?

Nej, men kanske något högre dagligt kundunderlag i Uppsala, med tanke på närheten till den stora kungliga hufvudstaden och andra tätbefolkade regioner.

Skillnaderna kan i sammanhanget inte vara större än en piss i Fyrisån. Falun har väl dessutom en ovanlig hög koncentration av aktiva cyklister?

Loftberg sa:
Lulle sa:
MatteXC sa:

Vems är degen?

Även om du vänder på det, d.v.s. argumenterar för att det är OK att pytsa iväg pengar på projekt X bara för att vi redan lagt pengar på projekt Y, så kommer du att behöva dra en gräns, åtminstone om du inte ska köra populism in absurdum och säga ja till allt och rätt snart sätta kommunen i konkurs alternativt ha en kommunalskatt på en bra bit över 100%. En del av styra en kommun är att prioritera. Olika personer och partier gör det olika, men oavsett hur de gör det måste de någonstans dra en linje för vad som är kommunens sak att betala för och vad som den inte ska ägna sig åt.

Tillbaka
Topp