velomobile 3 hjuling

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
velomobile 3 hjuling
h.g.j sa:
Jeppe_E sa:
wind1240 sa:
Mekaniska är vad jag sett mest av på de byggtrådar som finns på te x atomic zombie jag tänkte prova med t-stycke och hålla tummarna. Dyrare trikes har hydrauliska så får väl googla om det inte blir bra och se hur de löst det.

Jag har läst på lite och det verkar som de lite mer påkostade märkena, som t.ex ICE-trikes har någon form av bromskompensation. De har separata bromsledningar/wire på sina modeller. Men man skall alltså junna bromsa med bara en sida, utan att det påverkar färdriktningen. Kan tänka mig att på de billigare varianterna, så får man se till att hålla ordentligt i styret ;)

Man borde väl kunna spara in på leder och stök och helt enkelt köra på styrbroms, va enkelt det blev helt plötsligt... :)

Provade en ICE VTX och på den så bromsade man fram hjulen var för sig så styrbroms finns :) va rätt kul vid kurvtagning kan ja säga. Började genast burka för bättre grepp på innerhjulet

velomobile 3 hjuling
wind1240 sa:
h.g.j sa:
Jeppe_E sa:
wind1240 sa:
Mekaniska är vad jag sett mest av på de byggtrådar som finns på te x atomic zombie jag tänkte prova med t-stycke och hålla tummarna. Dyrare trikes har hydrauliska så får väl googla om det inte blir bra och se hur de löst det.

Jag har läst på lite och det verkar som de lite mer påkostade märkena, som t.ex ICE-trikes har någon form av bromskompensation. De har separata bromsledningar/wire på sina modeller. Men man skall alltså junna bromsa med bara en sida, utan att det påverkar färdriktningen. Kan tänka mig att på de billigare varianterna, så får man se till att hålla ordentligt i styret ;)

Man borde väl kunna spara in på leder och stök och helt enkelt köra på styrbroms, va enkelt det blev helt plötsligt... :)

Provade en ICE VTX och på den så bromsade man fram hjulen var för sig så styrbroms finns :) va rätt kul vid kurvtagning kan ja säga. Började genast burka för bättre grepp på innerhjulet

En kanske klumpig lösning bör ju vara en "traktorlösning", två handtag ovanpå varandra för framhjulen (svårt med STI) kom kan kopplas ihop...

velomobile 3 hjuling
Satt på parkeringen utanför besikta igår innan jobbet med våren 13 år gamla rostiga skrotlådan. Fantiserade om att få åka till skroten och dumpa skiten för och skaffa en velomobil istället. Den gick igenom utan anmärkning. Allt förtroende för besikta borta. Vill fortfarande ha en, men priset avskräcker lite...

velomobile 3 hjuling
Hur skulle det vara med två hjul bak och ett fram istället? Fördelar/nackdelar?

Och hur skulle det vara med två huvudhjul, ett fram och ett bak (som en vanlig tvåhjulig liggcykel alltså), men med stödhjul liksom Ecomobile-MC:n? Kanske svårt att fixa en fungerande stödhjulsmanövermekanism utan tunga batterier? Men om man lät stödhjulen sitta nere alltid? Lätta, små (10"?) och fjädrande (så man inte blir hängande på ett fartgupp) och självsvängande så de följer svängradien? Eller helt enkelt placerade på ömse sidor om bakaxeln så man slipper häng- och svängproblem?

ecomobil.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4002/4358396115_238dd1cafd.jpg

feetfirst.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_Q1dyW07vB...-_FMdHzg2o/s1600/hondamod+by+allert+jacob.jpg

velomobile 3 hjuling
Tack?
Tror att om man vill ha drivning bak då är det lättare med ett hjul. Speciellt i tighta svängar.
Sen istället för stödhjul måste det ju vara lättare att bara sätta ner foten fast då kanske det skvätter upp massa vatten svår att få tätt å ändå kunna sätta ner en fot..
Nä 2 fram å ett bak med drivning tror jag är bäst. Just idag åtminstone?

velomobile 3 hjuling
EST sa:
Tack?
Tror att om man vill ha drivning bak då är det lättare med ett hjul. Speciellt i tighta svängar.
Sen istället för stödhjul måste det ju vara lättare att bara sätta ner foten fast då kanske det skvätter upp massa vatten svår att få tätt å ändå kunna sätta ner en fot..
Nä 2 fram å ett bak med drivning tror jag är bäst. Just idag åtminstone?

Den blir betydligt stabilare med två fram och ett bak.... Med ett fram och två bak har den en förmåga att gå rakt fram över sin egen axel när man försöker svänga... så här:
[Video]

velomobile 3 hjuling
Tre hjul, och speciellt med två fram är mindre sidvindskänsligt och mer praktiskt i stadstrafik än helkåpade tvåhjuliga cyklar. Att bygga en velomobil är ett relativt stort projekt särskilt om det ska vara "state of the art" vad gäller styvhet, aerodynamisk form osv med låg vikt. Den som inte vill bygga själv kan kolla efter begagnat på till exempel http://www.ligfiets.net/markt

velomobile 3 hjuling
Jag har fastnat för dessa;

Performer JC-70. Kostar 19000 + moms från Taiwan. Med 30 växlar, SRAM X9

s-l1600.jpg

Eller Scorpion. Som kostar 32000 kr från Tyskland, med samma växelsystem. Dock har dämpad bakvagn.

842.jpg

Senast ändrad:
velomobile 3 hjuling
Jävlar han hade koll känns det som bara hunnit småglo lite :)
Själv ska jag få kolla lite grejer hos mil lbs nästa vecka se om han har nåt till övers :)

velomobile 3 hjuling
carl-pedal sa:
Svårt att inte bli inspirerad av norrmannen... Ser jättekul ut! Han hade bra utrustning också.

Synd bara att det verkar vara som vanligt, den blir inte riktigt klar innan nästa ska påbörjas.

Men det är helt klart hatten av för bygget, trots att han har rätt grejer för jobbet gäller det ju ändå att det är rätt inmatat... Det blev lite F1-känsla av ratten... :) Finns ju lite klipp på Youtube också om man söker på "lynx velomobile".

velomobile 3 hjuling
Den ser ut att ha otäckt (dvs icketäckt) bakhjul, liksom många andra kapslade trehjulingar. För mig är det obegripligt. Är det nåt man vill skydda så är det ju bakhjulet med drivlina och annat känsligt. Dessutom ger inbyggnad lägre luftmotstånd.

Den på bilden är riktigt snygg, och man sparar ju massa jobb genom att undvika dubbelkrökta ytor. Men det finns en del att göra. Genom att göra sidorna enkelkrökta i stället för plana skulle man kunna sänka luftmotståndet, och vikten, ytterligare en del, mot en obetydlig ökning i arbetsinsats.

velomobile 3 hjuling
Styrning har tagit form med stag och fästen nu är det bara att invänta den vänstergängade gängtappen så jag får göra klart styrstagen och får de justerbara.

Bilagor

• 20170106_153608.jpg
    20170106_153608.jpg
    219.4 KB · Besök: 85
velomobile 3 hjuling
Jävlar va nice ? hur är det med hjulen då ska man ha de raka eller lite vinklade inåt. Att de är närmare upptill dvs, tänker att det borde förbättra kurvegenskapera.

velomobile 3 hjuling
Det är mycket möjligt att de gör.. Jag har valt att följa ritningen för att få ett förutsägbart resultat för när de kommer till styrning och hjulvinklar så är det en smärre vetenskap tycker jag.
Har sett en del trikes med inåtlutande framhjul upptill som du säger vet dock inte exakt hur det påverkar.

velomobile 3 hjuling
Det finns mycket att lära sig om hjulvinklarna!
Jag var inne på att bygga en trehjuling men la ner för jag tyckte det skulle vara olustigt att vara så nära marken på trafikerade vägar som vi har ute på landet.

Hur som så är på nån grad toe-in lämpligt lika så både camber och caster.
Även kingpin har sin del i hur stadigt det blir att framföra farkosten!
Som på vilken bil som helst Mao men lite andra vinklar.

velomobile 3 hjuling
Sådär fick lite delar från Per på Racing Bike Sweden idag? Nu måste jag ha ett 26"Framhjul till. Hur gör man axel för att få fast de? Nån som har en skiss eller bilder? Annars kanske man bara ska ta å köpa den där pdf ritningen å sponsra lite?

Bilagor

• IMG_20170109_162210.jpg
    IMG_20170109_162210.jpg
    491.3 KB · Besök: 79
  • IMG_20170109_161427.jpg
    IMG_20170109_161427.jpg
    271.8 KB · Besök: 91
  • IMG_20170109_161456.jpg
    IMG_20170109_161456.jpg
    274.3 KB · Besök: 103
velomobile 3 hjuling
EST sa:
Sådär fick lite delar från Per på Racing Bike Sweden idag? Nu måste jag ha ett 26"Framhjul till. Hur gör man axel för att få fast de? Nån som har en skiss eller bilder? Annars kanske man bara ska ta å köpa den där pdf ritningen å sponsra lite?

De hemmabyggen jag har sett, men har i ärlighetens namn inte kikat så extremt mycket, verkar ha använt nav för 12 eller 15mm thruaxle och satt en vanlig (lång) bult igenom...

Men wind1240 verkar ju ha fått till det så han borde väl veta hur det fungerar.. :)
Men en ritning kan väl vara bra... :)

velomobile 3 hjuling
Oki började bygga bakram idag efter att ha köpt den där Warrior pdf en. Imorgon ska hjulen med till jobbet hittade 2 dh hjul hemma för Ø20 axel, konstiht då jag inte ägt nån dh nånsin :)
Å en 9 växlat reglage har även en Fox dämpare men jag tror att jag bara bygger en stel först eller vad tycker ni som cyklat på dessa vill man ha bakfjädring??

velomobile 3 hjuling
Det här verkar bli fräckt. Finns det några bra "facit" för hur styrningen ska vara på en sån här för att funka bra? Ackerman, KPI osv?

velomobile 3 hjuling
vart lite väl inspirerad av denna tråden så ja fuskade o åkte o köpte en ist för o bygga då ja inte har nånstans att vara o bygga o dona med svets

men tanken e att så småningom modifiera bakpartiet så man får dit ett 26-28" hjul bak
liggcykeln.jpg

velomobile 3 hjuling
darkforce sa:
vart lite väl inspirerad av denna tråden så ja fuskade o åkte o köpte en ist för o bygga då ja inte har nånstans att vara o bygga o dona med svets

men tanken e att så småningom modifiera bakpartiet så man får dit ett 26-28" hjul bak

Spännande. Grattis till köp. Ser fram emot mer info.

velomobile 3 hjuling
blev en 3 timmars runda me liggcykeln idag mycket trevlig skapelse

cykeln är ett "hemmabygge" med andra ord en kopia av märkescykel mycket välbyggd o riktigt stabil vikt okänd men förvånansvärt lätt 7 växlar 20" hjul o går precis in genom en normal ytterdörr i bredd ;)

reflektioner efter dagens tur asfalt grusväg funkar kalas promenadstigar med lite rötter o man håller lite fart så bör man ha njurbälte på sig dock...

sen finns de en del missar som bakväxeln hamnar liiiite väl nära backen på lättaste växeln detta ska ja kika lite närmare på om man får på en med kortare cage eller labba med kedjelängd löptrissorna för kedjestyrningen ska modifieras med kullagring så dom löper lättare med kedjan sen ska de monteras spd pedaler vanliga pedaler suger man glider lätt runt på pedalerna sen ska de byggas nack/huvudstöd ist för den kudden som fick agera de på dagens tur

16492277_10154464043559492_2061883908_o.jpg

16522144_10154464044124492_2063840565_o.jpg

16522427_10154464043674492_209825449_o.jpg

16523342_10154464044239492_1873606779_o.jpg

16523539_10154464044339492_1109087261_o.jpg

16523583_10154464044304492_2026441884_o.jpg

16523609_10154464044209492_2100743050_o.jpg

Tillbaka
Topp