velomobile 3 hjuling

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
velomobile 3 hjuling
Hasse#7 sa:
Jag tror att framtiden kommer kräva velomobilliknande supersnåla, smala elfordon om vi skall kunna hävda rätten att åka en och en till jobbet.

Tyvärr tror jag att det skulle kräva en avveckling av demokratin först. Då politiker som skulle våga genomföra något sådant.

velomobile 3 hjuling
Azog sa:
Hasse#7 sa:
Jag tror att framtiden kommer kräva velomobilliknande supersnåla, smala elfordon om vi skall kunna hävda rätten att åka en och en till jobbet.

Tyvärr tror jag att det skulle kräva en avveckling av demokratin först. Då politiker som skulle våga genomföra något sådant.

Vill inte göra politik av detta. Men det är helt ohållbart att göra som vi gör idag bara för att man kan. Ekonomi, miljöhemskheter eller i bästa fall insikt/moral kommer reglera detta på lång sikt.

velomobile 3 hjuling
Azog sa:
Hasse#7 sa:

Det behöver väl egentligen inte göras politik av detta. Det är bara att satsa på det om man tycker det är värt det. Om det suger med velomobil bör man ju låta bli helt enkelt.

Jag tycker det verkar kul och intressant. Jag kan tänka mig att testa om det blir läge. Fast det ersätter ju inte min bil i alla lägen. Absolut inte.

velomobile 3 hjuling
Hasse#7 sa:
Azog sa:
Hasse#7 sa:

Vill inte göra politik av detta. Men det är helt ohållbart att göra som vi gör idag bara för att man kan. Ekonomi, miljöhemskheter eller i bästa fall insikt/moral kommer reglera detta på lång sikt.

Jag hoppas att du har rätt.

velomobile 3 hjuling
Snuten sa:
Azog sa:
Hasse#7 sa:

Det behöver väl egentligen inte göras politik av detta. Det är bara att satsa på det om man tycker det är värt det. Om det suger med velomobil bör man ju låta bli helt enkelt.

Jag tycker det verkar kul och intressant. Jag kan tänka mig att testa om det blir läge. Fast det ersätter ju inte min bil i alla lägen. Absolut inte.

Jag skulle också gärna byta resor med bil mot velomobilresor, men jag har svårt att se att någon större andel av befolkningen utan "hjälp" skulle välja att köpa velomobil vare sig i tillägg till eller istället för bil. Tyvärr.

velomobile 3 hjuling
Vi får inte tappa fokus nu. EST vill alltså bygga den första velomobilen som går att hucka från en stor sten. För att lyckas måste nån köpa och mer eller mindre demolera en Quest eller Milan så att han har något att utgå från.

velomobile 3 hjuling
Azog sa:
Snuten sa:
Azog sa:
Hasse#7 sa:

Jag skulle också gärna byta resor med bil mot velomobilresor, men jag har svårt att se att någon större andel av befolkningen utan "hjälp" skulle välja att köpa velomobil vare sig i tillägg till eller istället för bil. Tyvärr.

"Hjälp" om den är i form av radikalt ökad beskattning av konventionella fordon (bensin och diesel) är jag inte så sugen på. Det är visserligen angeläget att vi gör oss oberoende av olja så snart det går, främst av ekonomiska och säkerhetsskäl, men balansen mellan hur mycket man skattar och ändå måste räkna med att kunna ha kvar bensin- och dieselfordon för att tillfredsställa transportbehoven, är nog ganska optimal just nu.

Frågan är vad det är som gör att folk inte väljer cyklar, elcyklar, paketcyklar, velomobiler och liknande istället för att köra bil? Ofta handlar det nog helt enkelt om att cykellösningarna inte räcker till, men när de verkligen skulle göra det, varför är ändå cykeln inte ett alternativ för många? Bekvämlighet? Oförmåga att tänka i nya banor? Lathet? För dyrt att satsa på ett fordon till? Skälen är nog många.

velomobile 3 hjuling
När det gäller miljösnacket så är vi trots allt ganska duktiga och "bra" gällande fordonens utsläpp i Sverige med tanke på den genomsnittligt relativt moderna fordonsparken, och alltså bortsett från inkommande lastbilar från delar av Europa som inte kör på miljödiesel utan tankar billig ful-diesel i annat land, och sen en och annan törstig veteranbil som körs några dagar varje sommar.

Det som jag anser är värre globalt sett är väl exempelvis i vissa delar av Asien och Sydamerika där gamla omoderna konstruktioner till motorer fortfarande används i det dagliga livet. Och det i kombination med en väldigt stor befolkning utgör nog värre faror för framtiden.

Senast ändrad:
velomobile 3 hjuling
Duk på ram-konceptet

dryve-durchsicht1.jpg

etrike.wordpress.com/2012/10/27/azub-dryve-fabric-fairing/

velomobile 3 hjuling
Jag hade absolut kunnat tänka mig en Quest att pendla till jobbet med. Det hade nog tagit 15-20 minuter längre att pendla än med bil, men 15-20 minuter snabbare än med cykel. Fast problemet är mer parkering av fordonet.

velomobile 3 hjuling
Jeppe_E sa:
Jag hade absolut kunnat tänka mig en Quest att pendla till jobbet med. Det hade nog tagit 15-20 minuter längre att pendla än med bil, men 15-20 minuter snabbare än med cykel. Fast problemet är mer parkering av fordonet.

Fast ändå ett mindre problem än om man skall parkera en bil.

velomobile 3 hjuling
Angående ritningar så säljer Atomic Zombie sina på ebay, därr finns en tadpole trike dvs en trehjulig liggcykel med undersätes styrning och två hjul fram som heter Warrior trike. Håller själv på att bygga en sådan på fritiden, ritningarna kostade en hundring har jag för mig och var enkla att följa.

velomobile 3 hjuling
Snuten sa:
Snuten sa:
Vidare tycker jag det verkar som att elhybridcykeltekniken skulle gå utmärkt att kombinera för ökad läsförmåga, klättringskapacitet och igångsättningshjälp. Tyvärr sätter väl lagen hinder för att kunna köra riktigt fort med elhjälp, men det kanske är bäst så iofs?

"ökas läsförmåga "!? Ha ha, autocorrect...

Ökad lastförmåga menar jag.

Och jo det där med toppfarten. Med tanke på hur lågt man kan pressa luftmotståndet med en väldesignad velomobil, så borde det gå att cykla riktigt ruskigt snabbt om man dessutom tar hjälp av eldrift. Kanske ohälsosamt snabbt tom. Därför kanske vinsterna med elhybridcykeltekniken i velomobiler (eller lastcyklar för den delen) främst har med viktkompensation att göra? Alltså bättre backtagningskapacitet och lättare igångsättning. När man väl nått marschhastighet, kanske eldriften inte alls behövs behövs lika mycket och ofta som då det gäller konventionella, okåpade elhybridcyklar? En spekulation bara.

Finessen om man kör el för igångdrag är att man kan klara sig med ett litet lätt batteri.

velomobile 3 hjuling
Hasse#7 sa:
Vi får inte tappa fokus nu. EST vill alltså bygga den första velomobilen som går att hucka från en stor sten. För att lyckas måste nån köpa och mer eller mindre demolera en Quest eller Milan så att han har något att utgå från.

Får väl utgå från något sånt här...även om jag skulle rekommendera fjädring....

velomobile 3 hjuling
wind1240 sa:
Angående ritningar så säljer Atomic Zombie sina på ebay, därr finns en tadpole trike dvs en trehjulig liggcykel med undersätes styrning och två hjul fram som heter Warrior trike. Håller själv på att bygga en sådan på fritiden, ritningarna kostade en hundring har jag för mig och var enkla att följa.

Bilder på projektet?

velomobile 3 hjuling
Hittade Atom bikes för gratis nerladdning.
Men är det inte asläbbigt att ha drivning på framhjulet ifall kedjan skulle hoppa, INTE kul!!! Å näää jag ska inte hucka med den ;) Däremot så fick jag med en bild i senaste IBM på när Raglenstainen testas utför en sten :)

Men liknande ritningar för bakhjulsdrift skulle man ha :)

velomobile 3 hjuling
Snuten sa:
Jeppe_E sa:

Fast ändå ett mindre problem än om man skall parkera en bil.

Nej, vi har fri parkering på jobbet. Jag tänkte mer på stöldrisken.

velomobile 3 hjuling
Äsch kan ju inte bli värre än att köra smal stig i 60 blås mellan träd å sten?
Om det gäller krock dvs..Iförsig kan man ju hoppa av en mtb...

Senast ändrad:
velomobile 3 hjuling
I min sci-fi tolkning av framtiden kommer man "offra" en landsväg till förmån för velo-miljömänniskor. Här får man bara köra med hyfsat lika osäkra och måttligt snabbgående fordon.två eller tre filer i varje riktning och avdelat i mitten som motorväg. Långsammast till höger osv. Vet inte var man gör av tyngre fordon till dem som bor efter vägen och lite andra problem. Men att det handlar om förmånsstimulans till dem som väljer klimatsmart kan jag inte sticka under stol med. Bara en sån sak som att det blir tyst och avgasfritt skapar helt nya möjligheter att bo och leva.

velomobile 3 hjuling
Hasse#7 sa:
Vet inte var man gör av tyngre fordon till dem som bor efter vägen och lite andra problem. .

De får själva ta kostnaden för ett terränggående, dyrt och bensinslukande fordon som de kan köra sidan om anlagda vägar. Typ traktor eller bandvagn. Eller så säljer staten bilvägnätet och låter det drivas privat av någon riskkapitalist, hade varit spännande att se vad det skulle leda till. Jag gissar på att 99,9% av all biltrafik skulle försvinna och bara de med några miljoner i årslön med skalbolag i Panama skulle ha råd att betala den verkliga kostnaden.

velomobile 3 hjuling
KjellF sa:
Hittade en webbsida där man kan jämföra hastighet som funktion av en massa olika parametrar.
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Bockstyre och 160 watt ger 31 km/h när en "Streamlined Lowracer" ger 55 km/h med samma indata, en Quest ger ynka 42 km/h.

KjellF

Såpass! Det är ju ändå hårresande skillnader! Har sagt det förut men en riktig elitklass med cyklar som inte begränsas av regler på samma sätt som idag, vorecoolt att kolla på. Fortfarande cyklar, men mera optimerade för snabbcykling. Vilka häftiga krascher vi skulle få se.

velomobile 3 hjuling
Tillverkade en jigg tillslut så jag kunde låsa hjulen på nåt sätt och få vinkeln på snittet rätt. Samt få dem på rätt ställe fast motsatt sida när det va dags för svetsning.

Bilagor

• IMG_20160618_113815.jpg
    IMG_20160618_113815.jpg
    223.6 KB · Besök: 44
velomobile 3 hjuling
bra kul? mera bilder? vad blir vikten på den där ramen ser ut att vara rejält tilltaget men det kanske går åt på såna där?
Får gärna kapa min tråd då blir allt samlat å lätt att hitta!

velomobile 3 hjuling
Ja de blev lite tilltaget. Blev ivrig att komma igång och iddes inte vänta på att få hem 1,5 mm tjock fyrkant profil så ja körde med 2 mm... Enligt ritningen då så ska ramen klara ca 130 kg dvs två jag....Fast vill jag då köra en längre cykel semester kan det behövas tänker jag. Uppskattar att vikten blir lite norr om 20 kg färdig cykel. Ska ta med bagage vågen nästa gång då jag faktiskt inte vet vad den väger nu. Sätet är i 3 mm ALU

velomobile 3 hjuling
wind1240 sa:
Ja de blev lite tilltaget. Blev ivrig att komma igång och iddes inte vänta på att få hem 1,5 mm tjock fyrkant profil så ja körde med 2 mm... Enligt ritningen då så ska ramen klara ca 130 kg dvs två jag....Fast vill jag då köra en längre cykel semester kan det behövas tänker jag. Uppskattar att vikten blir lite norr om 20 kg färdig cykel. Ska ta med bagage vågen nästa gång då jag faktiskt inte vet vad den väger nu. Sätet är i 3 mm ALU

Hur gör man med bromsar på en sån där? Alltså med frambromsarna... Har man någon form av huvudbromscylinder, eller gör man bara ett T med lika långa slangar till höger och vänster och håller tummarna?
Eller är det vanligast med mekaniska som går att justera in.

Tänkte för bromskraftfördelningen mellan sidorna.

velomobile 3 hjuling
Mekaniska är vad jag sett mest av på de byggtrådar som finns på te x atomic zombie jag tänkte prova med t-stycke och hålla tummarna. Dyrare trikes har hydrauliska så får väl googla om det inte blir bra och se hur de löst det.

velomobile 3 hjuling
geologen sa:
En vajer som drar båda, med en trissa som "fördelar" draget från en vajer som kommer från reglaget. Borde väl funka?

De lär det göra finns även fler varianter. Huvudsaken är att det kan hantera att det kan vara lite olika draglängd på resp vajer till höger och vänster hjul.

velomobile 3 hjuling
Jaha då har har fått grönt till att prova å bygga en :)
Men det blir nog inget snabbt projekt utan lite när tid finnes, men grymt kul så nu kan jag börja leta delar :)

velomobile 3 hjuling
EST sa:
Jaha då har har fått grönt till att prova å bygga en :)
Men det blir nog inget snabbt projekt utan lite när tid finnes, men grymt kul så nu kan jag börja leta delar :)

Kul ! :) lycka till ! jag kör oxå på det där när tid finnes, med tre barn så blir det så...

velomobile 3 hjuling
wind1240 sa:
Mekaniska är vad jag sett mest av på de byggtrådar som finns på te x atomic zombie jag tänkte prova med t-stycke och hålla tummarna. Dyrare trikes har hydrauliska så får väl googla om det inte blir bra och se hur de löst det.

Jag har läst på lite och det verkar som de lite mer påkostade märkena, som t.ex ICE-trikes har någon form av bromskompensation. De har separata bromsledningar/wire på sina modeller. Men man skall alltså junna bromsa med bara en sida, utan att det påverkar färdriktningen. Kan tänka mig att på de billigare varianterna, så får man se till att hålla ordentligt i styret ;)

velomobile 3 hjuling
Jeppe_E sa:
wind1240 sa:

Jag har läst på lite och det verkar som de lite mer påkostade märkena, som t.ex ICE-trikes har någon form av bromskompensation. De har separata bromsledningar/wire på sina modeller. Men man skall alltså junna bromsa med bara en sida, utan att det påverkar färdriktningen. Kan tänka mig att på de billigare varianterna, så får man se till att hålla ordentligt i styret ;)

Man borde väl kunna spara in på leder och stök och helt enkelt köra på styrbroms, va enkelt det blev helt plötsligt... :)

Tillbaka
Topp