Velothon Stockholm

Velothon Stockholm
Regnet gjorde ju att det blev farligare än vanligt. Jag såg två vurpor. Den första redan på Ringvägen när en gubbe la sig på sidan på en raksträcka. Tror det va en kombo av dåliga däck och att han körde på vita mittlinjen. Många däck är ju bedrövliga i regn. Tur att man inte hörde om oljesabotörer före loppet då vet jag inte om jag startat. Nackskott på plats för sånt.

Velothon Stockholm
ooms sa:
gerrardsdobbar sa:
Jeppe_E sa:
DT sa:
staine sa:

Det där låter väldigt märkligt. Skulle övernitiska flaggvakter ha stoppat en ambulans under utryckning eller vad är det frågan om?

Nej, det är bara aftonhoran som vinklat det så. Väldigt smidigt att gå från en ambulans till att ambulanser blivit stoppade. Voine voine...

Speciellt när pressansvarig på SöS förnekar att det skulle ha hänt något.
Det lät väl mest som att den anonyma ambulanssjuksköterskan i artikeln var sur för att han/hon inte kunde ta sin vanliga väg hem fr jobbet...

"Ambulanssjuksköterska". Fan, kan ju lika gärna varit en vanlig bittermandel.

Velothon Stockholm
Jag stod flaggvakt på lördag i Tantolunden under GP't .
Var svårt att få stopp på en sjuksköterska som ville cykla hem sin vanliga väg, nu blev det chafs när hon fick cykla 20m längre o 5 höjdmeter extra istl när hon var trött efter nattpasset o ville hem.

Möjligt att det var hon ab pratat med...

Velothon Stockholm
Dieselspill mm sker regelbundet på våra vägar o det märks inte i normala torra förhållanden. I väta blir dock greppet markant sämre, lägg där till det redan försämrade greppet av vätan i sig, racetempo, ev. Målade streck, halvknepiga spårval o en touch på bromsen.

Det vore konstigare om ingen vurpade. Jag vågar slå vad en foliehatt på att ingen hällt olja på våra gator för att sabotera.

Velothon Stockholm
Barrett sa:
Det vore konstigare om ingen vurpade. Jag vågar slå vad en foliehatt på att ingen hällt olja på våra gator för att sabotera.

Jag bor i närheten av rondellen, reagerade när jag körde förbi där i söndags e.m. Diespelspillet ligger, vad det verkar, bara på en två meter lång remsa när man kör rakt in i rondellen. Alltså inte en buss som svängt runt och skvalpat ut. Märkligt att man bara spiller diesel när man kör rakt fram, och bara just där.

Annars är det som sagt extremt vanligt med dieselspill. Efter ett par år på MC blir man nästa expert på att se spill i kurvor och rondeller.

Velothon Stockholm
gerrardsdobbar sa:
Barrett sa:

Jag bor i närheten av rondellen, reagerade när jag körde förbi där i söndags e.m. Diespelspillet ligger, vad det verkar, bara på en två meter lång remsa när man kör rakt in i rondellen. Alltså inte en buss som svängt runt och skvalpat ut. Märkligt att man bara spiller diesel när man kör rakt fram, och bara just där.

Annars är det som sagt extremt vanligt med dieselspill. Efter ett par år på MC blir man nästa expert på att se spill i kurvor och rondeller.
Som mc-förare sedan många år och nästan 2000 mil om året är jag inte det minsta förvånad över att det är dieselspill innan och precis i infarten till cirkulationsplatsen. En och annan lastbil bromsar (som tur är) in när de kommer fram dit, ibland ganska kraftigt och ibland på tok för sent så att de redan är inne i cirkulationsplatsen. Jag ser precis samma sak i vanliga korsningar också, så det har nog mer med inbromsningen att göra än svängen.

Velothon Stockholm
gerrardsdobbar sa:
Barrett sa:

Nja, jag stod och tittade på loppet vid rondellen (om det är den i Vendelsö vi pratar om). Där var det absol utlagt i 3/4 av rondellen, inte bara 2 meter. Det var dessutom spill en bit längre bort på vägen också, en del som inte ingick i tävlingsbanan.

Jag ser det därför som osannolikt att någon gjort det för att sabotera, varför ger man sig i såna fall på vägar som inte ens ingår i tävlingsbanan.

Velothon Stockholm
mcperand sa:
gerrardsdobbar sa:
Barrett sa:

Som mc-förare sedan många år och nästan 2000 mil om året är jag inte det minsta förvånad över att det är dieselspill innan och precis i infarten till cirkulationsplatsen. En och annan lastbil bromsar (som tur är) in när de kommer fram dit, ibland ganska kraftigt och ibland på tok för sent så att de redan är inne i cirkulationsplatsen. Jag ser precis samma sak i vanliga korsningar också, så det har nog mer med inbromsningen att göra än svängen.

Ja, där har du förstås en bra poäng. Och vägen stängdes väl inte av förrän 0800 på morgonen, så det är kanske inte helt orimligt att det har hunnits skvalpa ut en del på natten eller morgonen.

Velothon Stockholm
MartinC sa:

Cash is king...

"Dock upplever vi inte att loppet har lyckats med att attrahera en betydande ökning av antal anmälda deltagare igenom åren som skulle kunna vidare motivera för att fortsätta bedriva ett cykelarrangemang med mycket finansiellt krävande trafikavstängningar och en enorm mängd arbetsresurser som möjliggör för ett så säkert och lustfyllt arrangemang som möjligt."

Utläses: Den förväntade vinsten uteblev pga att för många tyckte det var för dyrt ;)

Velothon Wales 140km kostar mindre än 800kr.

Velothon Stockholm
Tycker inte innerstan erbjuder nån märkvärdig cykling, hur 'ikoniska' platser som än erbjuds, och ser ingen anledning att betala för nöjet. Snarare att ju längre ut från innerstan, desto bättre cykling erbjuds.

Velothon Stockholm
jonja sa:
Tycker inte innerstan erbjuder nån märkvärdig cykling, hur 'ikoniska' platser som än erbjuds, och ser ingen anledning att betala för nöjet. Snarare att ju längre ut från innerstan, desto bättre cykling erbjuds.

+1

Och vill man cykla njutbart i ett tomt Stockholm så går ju STHLM Bike typ en vecka eller två innan.

Velothon Stockholm
Jeppe_E sa:
MartinC sa:

Cash is king...

"Dock upplever vi inte att loppet har lyckats med att attrahera en betydande ökning av antal anmälda deltagare igenom åren som skulle kunna vidare motivera för att fortsätta bedriva ett cykelarrangemang med mycket finansiellt krävande trafikavstängningar och en enorm mängd arbetsresurser som möjliggör för ett så säkert och lustfyllt arrangemang som möjligt."

Utläses: Den förväntade vinsten uteblev pga att för många tyckte det var för dyrt ;)

Velothon Wales 140km kostar mindre än 800kr.

Lite tråkigt - för ett trevligt (om än dyrt) lopp var det ju. Nåväl - roslagshösten är ju ungefär lika trevligt också trevlig och kostar under en 5-hunka.

Velothon Stockholm
MartinC sa:
Velothondöden sprider sig
1_65979c95b8.jpeg

"Kein Velothon Berlin 2019"

/Håkan

Tillbaka
Topp