Vem äger vem i cykelbranschen?

JT sa:
Jensen sa:
fast de ritar dem (oftast), konstruerar dem osv, sen tillverkas de av tex merida och giant efter deras spec (de som ritat), så tycker nog man kan kalla sig tillverkare även om man inte äger fabriken. annars skulle vi inte ha många mobiltelefontillverkare tex då de ofta köper in just den biten (exkluderar samsung då).

Eller TV/bildskärms-tillverkare, eller gitarrtillverkare, eller högtalartillverkare, eller biltillverkare... ska jag fortsätta? Jag har personligen inga problem med "tillverkande företag"-definitionen, men det känns som att bilden av folks uppfattning av dessa är ganska konstig. Man liksom anar besvikelsen i den krossade drömmen om att ens cykel, som man trodde var tillverkad med omsorg av en eldsjäl på det tillverkande företaget i själva verket gått i en dussinfabrik inblandad bland andra märken som man i sitt sökande efter den perfekta hojen valt bort av den ena eller andra anledningen. Som när man t ex får reda på att Specialized-hojar tillverkas i samma fabrik som Merida-hojar. När "I am Specialized" plötsligt inte längre stämmer.
Fast jag skulle säga att många felaktigt lägger vikten vid tillverkningen generellt sätt. Nog kan vi vara rätt säkra på att både massor med tid och omsorg läggs på design/konstruktion, testning och tekniker hos cykeltillverkarna.

För att göra jämförelsen med SoC i telefoner. Oinsatta tror att det är Samsung som skall ha creed för iPhone bra prestanda eftersom de är dom (för vissa modeller) som tillverkar den fysiska kretsen men det är ju designen av kretsen (som Apple gör) som är det viktiga och vad som gör den bättre än andra kretsar som är tillverkade i samma fabrik.

Jag tar för givet att att samma sak gäller för cyklar, en bra, väl testad konstruktion/design kan separera en bra cykel från en mindre bra trots att de är tillverkade i samma fabrik.

Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
Johan1978 sa:
castrello sa:
Alla som köper Specialized är ägda.
Alla som köper en cykel överhuvudtaget är då med andra ord "ägda" eftersom varje märke har en ägare :P
Gäller således att bygga sin egen hoj själv.
Läs & lär :-D
https://happyride.se/forum/read.php/1/2942768/2942892
Äh... Det där var ju en egen ram med massa köpgrejor på...
Ett satans jobb att fläta all wire man behöver bara, för att inte tala om att knåpa ihop höljen :-/
Jo, och tänk på mig som inte ens vart jag kan knacka järnrik sten i närheten. Än mindre finna olja att kracka till eten och bränna på fiber så jag får kolfiber till epoxin (som jag inte har en susning om hur man blandar till). Och finns det ens krom och nickel i Sverige så man kan få till höghållfast stål till ekrarna och lagerbanor? Och duger saften från fönsterfikus som ersättning för latex? så man kan göra däck (med hampacord får vi förmoda).
Nä, jag får nog vara ägd tills vidare...
:-)

emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
Johan1978 sa:
castrello sa:
Alla som köper en cykel överhuvudtaget är då med andra ord "ägda" eftersom varje märke har en ägare :P
Ett satans jobb att fläta all wire man behöver bara, för att inte tala om att knåpa ihop höljen :-/
Jo, och tänk på mig som inte ens vart jag kan knacka järnrik sten i närheten. Än mindre finna olja att kracka till eten och bränna på fiber så jag får kolfiber till epoxin (som jag inte har en susning om hur man blandar till). Och finns det ens krom och nickel i Sverige så man kan få till höghållfast stål till ekrarna och lagerbanor? Och duger saften från fönsterfikus som ersättning för latex? så man kan göra däck (med hampacord får vi förmoda).

Dito!
Personligen ägs jag av Trek, Titus, Orange & YT :-O

InTheZone sa:
Japp, england har fortfarande många små fina tillverkare. Orange, Curtis, Enigma t.ex. Dessutom är pundet rekordlågt nu.... hint, hint ;)

Finns lyckligtvis italienska tillverkare som har åtminstone delar av sin produktion kvar i landet.
Colnago och De Rosas toppmodeller görs mig veterligt i landet och andra mindre tillverkare såsom Cipollini har hela sin tillverkning där.
Vet inte hur det står till med företag som Tommasini, Casati, Passoni men det skulle inte förvåna mig om även dom har kvar tillverkningen i Italien.

Är italienska fabriker bättre på att tillverka kolfiberramar än taiwanesiska eller varför är det "lyckligtvis" att en del italienska märken har tillverkning av (topp)modeller i Italien?

Jag misstänker att det faktum att det finns ett fåtal fabriker i Taiwan som utnyttjas av diverse olika märken kan bero på att det inte är helt billiga saker. Då toppmodellerna av Colnago och De Rosa rimligen inte går ut i några jätteserier kan man tänka sig att man därmed betalar ett förhållandevis högre pris för dessa än för ramar tillverkade i taiwanesiska fabriker med mkt större volymer.

Senast ändrad:
emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
Johan1978 sa:
castrello sa:

Ska man göra det på riktigt ska man förstås skapa ett eget universum och se till att framställa grundämnena från scratch (=Big Bang). Allt annat är lite småfusk.

Annars finns ju cyklar med en del mer lättodlade material i stil med bamburamscyklar som Calfee.

Här kommer en liten video från tillverkningen av Colnago C60.

Jag måste erkänna att jag mådde en smula dåligt när jag såg skivbroms på det färdiga resultatet. Det trodde jag aldrig om mig själv.

Jag sökte egentligen efter vem som tillverkade DeRosa och Ribble - man behöver ju inte äga en fabrik för att äga ett märke.

Winora Group äger utöver Winora Haibike, XLC, Staiger, XLC och Bikeparts.

Cube ägs av Pending System ( iofs inte en cykeltillverkare)

Fuji, Kestrel och SE
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Advanced_Sports_International

Kristoffer R sa:
Här kommer en liten video från tillverkningen av Colnago C60.

Jag måste erkänna att jag mådde en smula dåligt när jag såg skivbroms på det färdiga resultatet. Det trodde jag aldrig om mig själv.

Ungefär 107% av alla videos på Youtube är fejk.

InTheZone sa:
Väldigt många märkens ramar tillverkas av antingen Giant eller Merida i Taiwan. Sedan exporteras de olackade, lackas, monteras och får ett fint "made in usa" klistermärke. Så om man är petig med vart ens ram är gjord gäller det att göra sin research, och det är inte alltid helt lätt.

Har du några exempel på där tillverkar ljuger om vilket land ramen är tillverkad? Alltså att dom byggs i Taiwan och sedan skeppas till USA där dom får ett annat klistermärke?
Det tror inte jag förekommer nämligen då det hade läckt väldigt snabbt

Simon89 sa:
InTheZone sa:
Väldigt många märkens ramar tillverkas av antingen Giant eller Merida i Taiwan. Sedan exporteras de olackade, lackas, monteras och får ett fint "made in usa" klistermärke. Så om man är petig med vart ens ram är gjord gäller det att göra sin research, och det är inte alltid helt lätt.

Har du några exempel på där tillverkar ljuger om vilket land ramen är tillverkad? Alltså att dom byggs i Taiwan och sedan skeppas till USA där dom får ett annat klistermärke?

Det verkar ju vara vedertaget på amerikanska forum exakt vilka cannondales som är"made in usa" iaf, så tror inte det är någon hemlighet liksom. :) Köper nog hellre en ram från taiwan än från usa om jag tänker efter :D

Simon89 sa:
InTheZone sa:

Jag TROR det är olagligt att ange fel tillverkarland (origin of manufacture). Iaf i EU och USA.
Just pga att det är viktigt för många. Made in USA - stickers skulle vara ett lagbrott.

Däremot har jag haft några cyklar där det stått "Proudly engineered in California, USA" eller "Designed in the USA" med enorma bokstäver både på kartongen och på ramen. Även "Assembled in EU" har jag sett nån gång.

Annars är det ju enorma mängder kinesramar som är skamlösa kopior på Pinarello och Colnago etc.

Kristoffer R sa:
Simon89 sa:
InTheZone sa:

Jag TROR det är olagligt att ange fel tillverkarland (origin of manufacture). Iaf i EU och USA.
Just pga att det är viktigt för många. Made in USA - stickers skulle vara ett lagbrott.

Däremot har jag haft några cyklar där det stått "Proudly engineered in California, USA" eller "Designed in the USA" med enorma bokstäver både på kartongen och på ramen. Även "Assembled in EU" har jag sett nån gång.

Annars är det ju enorma mängder kinesramar som är skamlösa kopior på Pinarello och Colnago etc.

Ja det är det jag tror med:)
Att företag stolt visar upp vart produkten är framtagen/utvecklad är ju inget fel att göra, tex Apple "Designed in carlifornia, essembeld in China" eller hur det nu är, då det kan vara avgörande vart prudukten är framtagen. Men att aktivt ange fel tillverkningsland borde vara ett lagbrott, och då skulle man ju bli förvånad om "väldigt många" tillverkare har satt detta i system.

Edit :stavfel

Senast ändrad:
Så länge man håller en bra kvalitetskontroll så tror jag inte att vart den är tillverkad spelar någon större roll. Kunskap och kvalitetskontroll. Sen som jag förstått det så är tex giant fabriker rätt kraftigt uppdelade. De gör inte sakerna på samma band så att säga. Sen specificerar ju de som designat ramen hur upplägg ska vara, material osv.
Om man inte som tex crescent verkar gjort anlitar fabrikerna designer (finns ju sådant med).

Skeppshult verkar göra sina cyklar från grunden i Sverige; http://skeppshult.se/sv/vi/folj-med-pa-fabriksvisning/
Hur bra legotillverkning blir beror på hur bra konstruktören är och hur man skriver avtalet med tillverkaren. Ett exempel är tillverkning av Tiderace kajaker (ritat och konstruerat av duktiga paddlare i England), först tillverkades den i Polen, sedan förbättrades kvaliteten när tillverkningen flyttades till Finland och slutligen blev kvalitet och pris överlägset när produktionen flyttades till Cobra i Thailand http://www.cobrainter.com.
Några billiga märken har tillverkning i Kina och har i alla fall haft en del problem med att få till bra specar och kvalitetskrav med läcande packluckor, rostiga styrvajrar mm till följd.

Kristoffer R sa:
Däremot har jag haft några cyklar där det stått "Proudly engineered in California, USA" eller "Designed in the USA" med enorma bokstäver både på kartongen och på ramen.
Så står det ofta på de billigare modellerna som görs i lite större serier.
De som görs i lågserie (och som är dyrare) står det ofta made in usa på.
(Och det är väl inte så konstigt egentligen.)

Vernersson sa:
Om det nu är viktigt var & vem som har tillverkat hojen man har bör man nog hålla sig till mindre och småobskyra tillverkare.
Exempelvis Orange Bikes.
Samtliga deras ramar svetsas inhouse i Halifax.

Annars får man nog leva med att ramen är hopsnickrad i ngn mssproduktionsanläggning i tex Taiwan =)

På Treken har jag för mig at det står (typ) "Designed in USA" på en klibba och "Made in Taiwan" på en annan.

Att det är ett litet företag är verkligen ingen garanti för att tillverkningen sker i det egna landet. Orange till exempel har åtminstone sedan 2007 låtit tillverka vissa modeller i Taiwan.

Pegorelli sa:
Vernersson sa:
Om det nu är viktigt var & vem som har tillverkat hojen man har bör man nog hålla sig till mindre och småobskyra tillverkare.
Exempelvis Orange Bikes.

Annars får man nog leva med att ramen är hopsnickrad i ngn mssproduktionsanläggning i tex Taiwan =)

På Treken har jag för mig at det står (typ) "Designed in USA" på en klibba och "Made in Taiwan" på en annan.

Att det är ett litet företag är verkligen ingen garanti för att tillverkningen sker i det egna landet. Orange till exempel har åtminstone sedan 2007 låtit tillverka vissa modeller i Taiwan.

Med en klibba som säger "handbuilt in halifax" är jag tämligen säker på att min Orange ram verkligen är svetsad i halifax. =)

Och av ren nyfikenhet, var hittar du att Orange köper in Taiwanbyggen?

Vernersson sa:
Pegorelli sa:
Vernersson sa:
Exempelvis Orange Bikes.

Med en klibba som säger "handbuilt in halifax" är jag tämligen säker på att min Orange ram verkligen är svetsad i halifax. =)

Det är en gammal sanning att Orange låter tillverka vissa av de enklare ramarna i Taiwan.
Har naturligtvis även sett ramar från dem med "Made in Taiwan" klistermärke.
Självklart ifrågasätter jag inte att DIN ram är gjord i Storbritannien, men det var ju inte det jag hävdade heller.

Googla så hittar du info från flera Brittiska ÅF

Jäkligt fina ramar annars!

kakan_polen2 sa:
Derby cycles: Focus, Cervelo, Raleigh, Kalkhoff, Batavus, BBB, Santa Cruz

Nästan rätt ;) Holländska familjeägda Pon som är känt i Holland som återförsäljare och generalagent för VW, Audi. I Pon ingår för utom bildivisionen också Pon Bicycle group där bl a Cervelo, Santa Cruz, Gazelle, BBB och Derby Cycles ingår. Under Derby Cycles ligger bla Focus, Univega, Raleigh mfl.

Jag jobbar nämligen på Pon, dock tyvärr inte med cyklar. Benny Pon designade för övrigt den klassiska VW-bussen.

Pegorelli sa:
Vernersson sa:
Pegorelli sa:
Vernersson sa:
Exempelvis Orange Bikes.

Det är en gammal sanning att Orange låter tillverka vissa av de enklare ramarna i Taiwan.
Har naturligtvis även sett ramar från dem med "Made in Taiwan" klistermärke.
Självklart ifrågasätter jag inte att DIN ram är gjord i Storbritannien, men det var ju inte det jag hävdade heller.

Googla så hittar du info från flera Brittiska ÅF

Jäkligt fina ramar annars!

Kände mig inte på ngt vis ifrågasatt, blev bara lite förvånad då jag inte har hört talas om detta tidigare.
Jag roade mig med att kika igenom modellerna, och det står faktiskt angivet på en del av dom "Designed in Britain" vilket mkt väl kan tala för att de tillverkas i ett låglöneland.

Fiven tycker jag är störtskön, lite tung kanske men sådan är ju som bekant en stridsvagn ;-)

Taiwanesiska Kinesis är en av världens största ramtillverkare. Tillverkar bl.a. ramar till Diamondback, Felt, GT, Schwinn, Jamis, K2, Raleigh, Trek, Kross ,Kona, Motobecane, och Dawes.

Även XXL's "inhouse"-märke White tillverkas av Kinesis ;)

JT sa:
Det verkar råda en inbillad föreställning hos många att normen för "tillverkande företag" är att man har en "egen" fabrik där man tillverkar hela sin produkt ner till minsta komponent. Man kanske ska byta namn och kalla det för "cykelsammansättare" istället för "cykeltillverkare" för att det ska bli mer begripligt?

För några minuter sedan hade jag en sån där romantiserad syn på vissa märken som kommit upp här i tråden, livet är nog snäppet sämre nu faktiskt...

Vernersson sa:
Kände mig inte på ngt vis ifrågasatt, blev bara lite förvånad då jag inte har hört talas om detta tidigare.
Jag roade mig med att kika igenom modellerna, och det står faktiskt angivet på en del av dom "Designed in Britain" vilket mkt väl kan tala för att de tillverkas i ett låglöneland.

Fiven tycker jag är störtskön, lite tung kanske men sådan är ju som bekant en stridsvagn ;-)

Är väl så enkelt att de är heldämpade ramar som byggs i Halifax, och Hardtails designas där, men svetsas i asien.
För tillfället i alla fall.

/Anders

Hur ser det ut i andra komponentgrupper, sram-familjen har nu nämnts. Men hur ser ägarstrukturerna ut i däckvärlden? CST tillverkar väl däck åt flera olika tillverkare, men det säger ju inte så mkt eftersom de själva (de olika varumärkena) specar gummiblandningar och designar mönster(antar jag lite naivt).

Men i övrigt då?

JT sa:
Jensen sa:
fast de ritar dem (oftast), konstruerar dem osv, sen tillverkas de av tex merida och giant efter deras spec (de som ritat), så tycker nog man kan kalla sig tillverkare även om man inte äger fabriken. annars skulle vi inte ha många mobiltelefontillverkare tex då de ofta köper in just den biten (exkluderar samsung då).

Eller TV/bildskärms-tillverkare, eller gitarrtillverkare, eller högtalartillverkare, eller biltillverkare... ska jag fortsätta? Jag har personligen inga problem med "tillverkande företag"-definitionen, men det känns som att bilden av folks uppfattning av dessa är ganska konstig. Man liksom anar besvikelsen i den krossade drömmen om att ens cykel, som man trodde var tillverkad med omsorg av en eldsjäl på det tillverkande företaget i själva verket gått i en dussinfabrik inblandad bland andra märken som man i sitt sökande efter den perfekta hojen valt bort av den ena eller andra anledningen. Som när man t ex får reda på att Specialized-hojar tillverkas i samma fabrik som Merida-hojar. När "I am Specialized" plötsligt inte längre stämmer.

Det var bättre förr! Råvaror in i ena änden av fabriken och färdiga produkter ut i den andra! ;)

Jag var och kollade i gamla NOHAB i Trollhättan. Vad jag förstår kom det tackjärn in i ena änden och färdiga lok ut i den andra. :)

Finskbaserade Amer sports äger Mavic och Enve (och Arc'teryx, och några grejor som inte är cykelrelaterat.)

emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
Johan1978 sa:
castrello sa:

+1. Satt och funderade på likande svar med ditt får duga ;)

emmer sa:
Kristoffer R sa:
Däremot har jag haft några cyklar där det stått "Proudly engineered in California, USA" eller "Designed in the USA" med enorma bokstäver både på kartongen och på ramen.
Så står det ofta på de billigare modellerna som görs i lite större serier.
De som görs i lågserie (och som är dyrare) står det ofta made in usa på.
(Och det är väl inte så konstigt egentligen.)

Hehe, avslöjad - jag har mest haft billiga cyklar! :)

Jaja, mina ramar är i alla fall ihopsvetsade i milano repektive padua i italien. Inga kinesiska barnarbetare här inte.
Och vardagsscykelramen är lödd i chile!

Jag tror frågan från början var vem som ägs av vem och inte vem som tillverkar åt vem.

Exempelvis har Felt och Time svenska ägare. Men de som tillverkar deras cyklar är knappast svenskar..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp