Vem äger vem i cykelbranschen?
Fast jag skulle säga att många felaktigt lägger vikten vid tillverkningen generellt sätt. Nog kan vi vara rätt säkra på att både massor med tid och omsorg läggs på design/konstruktion, testning och tekniker hos cykeltillverkarna.JT sa:Jensen sa:fast de ritar dem (oftast), konstruerar dem osv, sen tillverkas de av tex merida och giant efter deras spec (de som ritat), så tycker nog man kan kalla sig tillverkare även om man inte äger fabriken. annars skulle vi inte ha många mobiltelefontillverkare tex då de ofta köper in just den biten (exkluderar samsung då).
Eller TV/bildskärms-tillverkare, eller gitarrtillverkare, eller högtalartillverkare, eller biltillverkare... ska jag fortsätta? Jag har personligen inga problem med "tillverkande företag"-definitionen, men det känns som att bilden av folks uppfattning av dessa är ganska konstig. Man liksom anar besvikelsen i den krossade drömmen om att ens cykel, som man trodde var tillverkad med omsorg av en eldsjäl på det tillverkande företaget i själva verket gått i en dussinfabrik inblandad bland andra märken som man i sitt sökande efter den perfekta hojen valt bort av den ena eller andra anledningen. Som när man t ex får reda på att Specialized-hojar tillverkas i samma fabrik som Merida-hojar. När "I am Specialized" plötsligt inte längre stämmer.
För att göra jämförelsen med SoC i telefoner. Oinsatta tror att det är Samsung som skall ha creed för iPhone bra prestanda eftersom de är dom (för vissa modeller) som tillverkar den fysiska kretsen men det är ju designen av kretsen (som Apple gör) som är det viktiga och vad som gör den bättre än andra kretsar som är tillverkade i samma fabrik.
Jag tar för givet att att samma sak gäller för cyklar, en bra, väl testad konstruktion/design kan separera en bra cykel från en mindre bra trots att de är tillverkade i samma fabrik.