Vem snor cykelsadlar

Distanscykling

Aktiv medlem
Vem snor cykelsadlar
Hände mig idag, hade ställt den vid centralstationen i en timme kring lunch. Kommer jag ut är sadelröret utdraget. Jag anser mig vara extremt paranoid men detta var nåt nytt.

Tur jag hade både rör och sadelhemma ifrån min gamla cykel.

En cykeltjuv borde väl se skilnaden på en rätt så kass sadel och lite finare? Kan det vara för att cykeln ser lite "finare ut"? Är en serious för nån tusen så det stämmer ju inte heller. Juuust det ja, cykellampor, alltså sådana diodlampor för en femtiolapp, den tog dem också. Är det bara ren kleoptomani eller vad är grejen?
Jaja trevlig helg på er!

Vem snor cykelsadlar
Allt som går att stjäla, stjäls idag. Det finns ingen respekt för hederliga arbetande människor som själva köper sina prylar. Helt enkelt därför att brott inte får några konsekvenser.

Vem snor cykelsadlar
Folk plockar av sadel med stolpe för att hojen inte skall vara stöldbegärlig. För tjuven är det då naturligt att plocka d:o från en annan cykel.

Vem snor cykelsadlar
Bra sagt och jag håller fullständigt med!

Märk väl att jag är en överparnoid människa som låser med två lås. En i ramen och ett i framhjul, jag vet att man inte ska ha snabbfäste men vi snackar en sadel i betydligt lägrre prisklass. OCH SÅ dioder, det är andra gången de tar dessa billigare lampor. En cykeltjuv bör ju veta att en sån lampa är nåt skit för 50 kr. De får ju inte ens sålt en sån skitlampa?! Däremot är det enorma problem för den som har cykeln.

Vem snor cykelsadlar
C-dale sa:
Folk plockar av sadel med stolpe för att hojen inte skall vara stöldbegärlig. För tjuven är det då naturligt att plocka d:o från en annan cykel.

åå fan det visste jag inte. Nu blir man ju paranoid när sånt händer men såg en kvinna komma ringlades på en halvfärdig cykel, hon hade ryggsäck på sig så tänkte att det är säkert hon. Men såg inte att hon hade lampa på sadelröret så var det nog inte.

Ja man blir ju uppgiven på samhället. Den stod där 1h för jag hade möte och hade stenkoll på klockan! Mitt på dagen.

Vem snor cykelsadlar
men var glad att cykeln var kvar;)

har diverse bra lås, men undviker numer att lämna cyklar parkerade. inte värt osäkerheten angående om de står kvar eller inte. en brompton tar man med in dit man ska; banken, bion, jobbet...

Vem snor cykelsadlar
kais01 sa:
men var glad att cykeln var kvar;)

har diverse bra lås, men undviker numer att lämna cyklar parkerade. inte värt osäkerheten angående om de står kvar eller inte. en brompton tar man med in dit man ska; banken, bion, jobbet...

Så där är jag alltidnu hade jag möte och jaa vart ställer man den. Vore den ny skulle jag aldrig ställt den där, vet om att det är ett skitställe att ha den på men 1h.
Folk verkar ha blivit så vana också. Det komiska är att jag först tänkte ställa den i en gränd men så gick jag till centralstationen för där är SUPERÖPPET, 4 vägar och en korsning plus människor ifrån tåget hela jävla tiden. Men de vågar ändå. Ja antisociala och narcissister är ju totalt skamlösa så..

Vem snor cykelsadlar
Lite skumt det där. En beggad sadel torde inte inbringa särskilt många kronor på svarta marknaden. Man får ju en ny skaplig för nån hundring. Ett carbon hjul däremot....

Vem snor cykelsadlar
Roger l sa:
Lite skumt det där. En beggad sadel torde inte inbringa särskilt många kronor på svarta marknaden. Man får ju en ny skaplig för nån hundring. Ett carbon hjul däremot....

Få cyklar med kolfiberhjul som står parkerade utanför tågstationen...

Iofs såg jag förra sommaren en dyr fin tempocykel stå fastlåst med ett enkelt kabellås på en liknande plats. Den stod kvar två timmar senare när jag passerade samma plats. Undrar hur ägaren tänkte där... och dessutom - vem cyklar tempocykel till ärenden på stan och klampar runt i över två timmar i SPD-SL pjuck...

Vem snor cykelsadlar
Örjan Lax sa:
Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:
Såna där tjuvar borde jagas med oxpiska och potatisgratäng! ? ?

Vill du belöna tjyvarna? Jag tycker att de borde få ett straff. Inget lördagsgodis på två veckor.

Hehe, tänkte mig gammal kall möglig gratäng som man kastar efter dom. Oxpiskan är för att fostra rumpan lite...

Det finns de som tycker att sådant är.... trevligt?

?

Nä. Jag förstår vad du menar och håller med i sak. Ville bara dumma mig lite.

Vem snor cykelsadlar
Ja det är extremt konstigt, kan ju inte vara en van cykeltjuv, jag pratar inte ens moral här utan risk. Dessa cykellampor, det är diodlampor från Biltema och de kostar 50 kr paret, vem tar dessa?! Inte en jävel köper dem för en femma, är det för batteriet eller?

Gällande sadeln kan jag väl förstå att om man har ryggsäck så är det gjort på 20 sekunder, men det var verkligen en högst medioker sadel. Men men så kan det gå!

Vem snor cykelsadlar
Bengt-re sa:
Roger l sa:

Iofs såg jag förra sommaren en dyr fin tempocykel stå fastlåst med ett enkelt kabellås på en liknande plats. Den stod kvar två timmar senare när jag passerade samma plats. Undrar hur ägaren tänkte där... och dessutom - vem cyklar tempocykel till ärenden på stan och klampar runt i över två timmar i SPD-SL pjuck...

Jag cyklar omkring extremt mycket i stadsmiljö och har sett två racers stå utanför affärer/lokaler. En gång utanför IKEA och en gång utanför universitetet. Ibland får man försäkring med cykeln och är den då så ny att man får en helt ny utan självrisk kanske man tar risken, eller så är man bara naiv.

Vem snor cykelsadlar
Distanscykling sa:
Bengt-re sa:
Roger l sa:

Jag cyklar omkring extremt mycket i stadsmiljö och har sett två racers stå utanför affärer/lokaler. En gång utanför IKEA och en gång utanför universitetet. Ibland får man försäkring med cykeln och är den då så ny att man får en helt ny utan självrisk kanske man tar risken, eller så är man bara naiv.

Nästa gång jag ser någon som gör så och jag råkar möta ägaren skall jag nog fråga - vore intressant att få veta hur de tänker.

Vem snor cykelsadlar
Har en teori. Kan det vara så att tjuven plockar en vital del för att ägaren ska lämna cykeln över natten för att komma tillbaks med en ersättningsdel dagen efter och cykla hem. På detta sätt kan tjuven komma tillbaks under natten när han kan bryta på låsen lite i lugn och ro. Eller?

Vem snor cykelsadlar
Ja men vem fan har sadelrör och sadel liggandes? Knappt ens så affärerna har det. Då är jag mer inne på att de tog min för att ta en annan cykel utan sadel, som någon skrev här i tråden. ELLER så triggade det dem att jag hade låst så jävla ordentligt, så de ville "hämnas". Gick och tänkte mycket på moral och diagnoser när jag gick hem, vissa människor scorar extremt högt på "entitlement" och då kanske man närmast blir kränkt av att ajg har låst så ordentligt.

Senast ändrad:
Vem snor cykelsadlar
Kan mycket väl vara nån som fått sin egen sadel stulen (fast då skjuter man på frågan), och eller glömt sina lampor. Att moralen skulle vara så mycket bättre hos så kallat "hederligt" arbetande människor ställer jag mig tveksam till.

Vem snor cykelsadlar
me.I.am sa:
Kan mycket väl vara nån som fått sin egen sadel stulen (fast då skjuter man på frågan), och eller glömt sina lampor. Att moralen skulle vara så mycket bättre hos så kallat "hederligt" arbetande människor ställer jag mig tveksam till.

Tror faktiskt det är en riktigt småsint tjuv. Att någon som själv hade blivit av med sadeln tror jag inte för då tar de inte kontinuerligt dessa lampor. Det kvittar verkligen hur billiga cykellampor du köper i den här staden för de tar dem alltid.
Men sadeln var något nytt, detta var nog det grövsta jag varit med om.

Jag ville bara ventilera för man blir uppgiven på samhället, nu är jag iofs ganska uppgiven redan gällande Sverige men det blir alltid personligt när man själv utsätts.

Ha det bra alla

Senast ändrad:
Vem snor cykelsadlar
Bengt-re sa:
Distanscykling sa:
Bengt-re sa:
Roger l sa:

Nästa gång jag ser någon som gör så och jag råkar möta ägaren skall jag nog fråga - vore intressant att få veta hur de tänker.
"Ägaren" kanske inte är ägaren och har man snott en cykel så är man kanske inte så noga med var man ställer den eller hur man låser den. Alla stulna cyklar ska ju också användas någonstans.

Vem snor cykelsadlar
Eld sa:
Bengt-re sa:
Distanscykling sa:
Bengt-re sa:
Roger l sa:

"Ägaren" kanske inte är ägaren och har man snott en cykel så är man kanske inte så noga med var man ställer den eller hur man låser den. Alla stulna cyklar ska ju också användas någonstans.

Tänkte inte så långt....

Vem snor cykelsadlar
me.I.am sa:
Genom sig själv känner man andra...

Vem snor cykelsadlar
ooms sa:
me.I.am sa:
Genom sig själv känner man andra...

Det är du och @Snuten, dom gnälligaste gubbarna på Happy. Och ni måste till varje pris försvara en negativ bild av Sverige, men, ett stort MEN, det gäller enbart dom. Dom är omoraliska, dom är kriminella om dom bryter mot en liten regel som det inte ens råder enighet om.

Nej, jag snor inte andras saker, men jag försöker inte sprida bilden av att det enbart är dom som gör det.

Vem snor cykelsadlar
Ja, "kalopsen" börjar bli tydlig för allt fler.
Hade 95 personer före mig i telefonkön till 114 häromdan. För ett enkelt vardagsärende. Gjorde e- anmälan och fick skrattattacker halvvägs när det kom upp en fråga om den brottsutsatte vid tillfället var funktionsnedsatt. Det gick inte att lämna blankt svar där för att komma vidare i protokollet.

Vem snor cykelsadlar
När jag växte upp i det skyddade Täby på 70-talet var det standard för cykeltjuvarna att sno framhjul eller sadel på låsta cyklar (på den tiden låsta med blocklås i bakhjulet och inget annat), för att sedan i lugn och ro bära bort resten nattetid. Det är möjligt att metoden glömts bort under en längre period och nu uppfattas som ett tecken på att hela landet är på väg åt h- vete, men något nytt är det i alla fall inte.

Vem snor cykelsadlar
När jag växte upp i en mindre ort på landsbygden i början på 80-talet behövde man inte låsa cykeln. Polisen var en ganska vanlig syn, då de jagade trimmade mopeder eller hade trafikkontroll. Idag syns polisen knappt alls, och att låsa (fast) cykeln är ett måste. Om man tycker det är en utveckling mot det bättre eller sämre är väl upp till var och en att bedöma.

Vem snor cykelsadlar
Varianterna på förberedelse är ganska många. Men man vet såklart sällan om det finns ett rekvisit, som det heter på juristspråk. Var det avsiktligt eller slumpade det sig bara så? Släppa ut luften eller sticka hål på däcket. Stjäla vital del. Eller- som jag råkade ut för- nån låste fast sin cykel genom ramen på min på Arsenalsgatan
( Kungsträdgården).

Där och då kontrade jag med att göra korsvist likadant för att markera. Senare låste slarvern? om sin cykel så jag fick loss min. Antar det var ren obetänksamhet eller stress av den låsaren? Vem blockerar en 35 år gammal DBS 622 trepetare?

Vem snor cykelsadlar
Jag tycker att det är kul att så många försöker finna logiken bakom detta.

Tjackisars beslutsfattningprocess avviker från mediankontorsarbetarens. ;)

Vem snor cykelsadlar
Rensat tråden från Allt som involverade någon form av Politik oavsett tanke bakom från postaren.

"Att diskutera politik
Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket.

När en tråd spårat ut i politiskt tjafs märker våra moderatorer helt sonika tråden med [Politiskt tjafs], och låser den vid behov. Ni får ha vilka politiska åsikter ni vill, men om ni bråkar så mycket att ni förstör festen för övriga så åker ni ut på gatan."

Frågor på det? Inte? Bra!

Håll er till ämnet helt enkelt.

/Moderator

Vem snor cykelsadlar
Distanscykling sa:
Ja det är extremt konstigt, kan ju inte vara en van cykeltjuv, jag pratar inte ens moral här utan risk
Vissa bryr sig inte om risk utan ser det som en möjlighet istället.
Det börjar bli lite svalare ute, det kan vara skönt att krypa in på ett varmare ställe över vintern.
Jag såg ett TV-reportage med en "yrkes"-kriminell som resonerade så.

Angående tågstationer och andra platser med mycket folk, så är det mycket lättare att smälta in i mängden där.

Vem snor cykelsadlar
Distanscykling sa:
Hände mig idag, hade ställt den vid centralstationen i en timme kring lunch. Kommer jag ut är sadelröret utdraget.
Det hände även mig för, drygt, fem år sedan utanför Älvsjö station. Inte i cykelparkeringsgaragehuset utan på örbysidan,
cykeln var fastlåst med både bygellås och vajer i en av stolparna längs gångvägen mellan mässan och stationen från morgon till kväll.
De/den försökte antagligen stjäla cykeln, men det gick uppenbarligen inte då försökte de med hjulen, inte heller det gick
Då tog de det som gick att skruva loss:
- Sadel + sadelstolpe
-Bromsarna, som var XTR V-bromsar med parallellogram + utväxlingstrissor till STI-reglagen

Vid den tiden (2014) skedde enl uppgift ungefär en cykelstöld i veckan cykelparkeringsgaraget
Det ska finnas övervakningskameror där, men de var inte inkopplade!

Sadel + stolpe ersatte jag med andra delar från bra att ha lådan
Men bromsarna var jag tvungen att leta efter på ebay.
Även ena skärmen var förstörd, men de var från Biltema

/Håkan

Vem snor cykelsadlar
Distanscykling sa:
En cykeltjuv borde väl se skilnaden på en rätt så kass sadel och lite finare?
Jag tror du misstar dig rejält om du tror att cykeltjuvar och annat drägg alltid har nån slags genomtänkt plan. Det behöver nog inte vara konstigare än att en del tycker att det är "kul" att misshandla oskyldiga människor helt oprovocerat. Bara för att jävlas, ingen som helst annan logisk anledning. Om man ständigt får identifiera sig som offer för det hemska majoritetssamhället så kan man motivera vad som helst som gör livet surt för andra.

Vem snor cykelsadlar
Plush sa:
Rensat tråden från Allt som involverade någon form av Politik oavsett tanke bakom från postaren.

"Att diskutera politik
Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket.

När en tråd spårat ut i politiskt tjafs märker våra moderatorer helt sonika tråden med [Politiskt tjafs], och låser den vid behov. Ni får ha vilka politiska åsikter ni vill, men om ni bråkar så mycket att ni förstör festen för övriga så åker ni ut på gatan."

Frågor på det? Inte? Bra!

Håll er till ämnet helt enkelt.

/Moderator

Tack!

Vem snor cykelsadlar
Flera postare här tar upp en dimension av det hela som är högst verklig. Det sticker satan i ögonen hos marginaliserat folk med pissig självkänsla att nån annan har nån fint, flådigt och dyrt.

Eller att somliga gör guld av vad de än tar sig för. Skadeglädje eller sabotagelusta är inte att strunta i.

Har för egen del övervägt att uppgradera mina härken med Rohloffnav men håller mig till sjupetat Spectro 7 som bäst. Jag vill egentligen aldrig behöva ta in min cykel nånsin. Fast med Rohloff tvingas jag såklart göra det.

Vem snor cykelsadlar
Jaaa! Jag gick sjäälv och filosferade runt när jag gick hem i regnet igår, kring vissa människors tänk. Jag vet om hur pissmänniskor tänker och hur hög entitlement de tenderar att ha. Det är möjligt att det retade upp dem att jag hade låst den så ordentligt. Men det var ju tur för min del... Samtidigt måste det vara viss otur för universitetet ligger bredvid och där står massor av fina cyklar på dagarna. Pissmänniskor vet jag vad jag skulle ha velat göra med men det är en annan diskussion.

Kan man köpa sånt där fint sadelstolpelås så att man får mer trygghet i vardagen då? Som det är nu har jag sadelstolpe och sadel men har ju inget lås så kan ändå inte använda cykeln :(

Tack för alla svaren och hoppas att ni slipper bli berikade med spontana inslag i vardagen denna helg!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp