Vem var först med mountainbike i Sverige?

twingate

Aktiv medlem
83 eller 84: Mig på "RWC Moutnain bike", lillebror på en BMX och Alex (featured i första bilden från Ångårdsbergen tävlingen tidigare i träden) far på vad som skulle kunna vara en Nishiki eller Miyata.

Scan10038.jpg

chiefen skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittade några bilder från en tävling på
> Järvafältet -92. Har man LeMans starter
> fortfarande?
Haha, jag i championsbrallorna med Cannondalen. För övrigt fortfarande den trevligaste cykel jag ägt.

geologen

Aktiv medlem
Bromsades med en pinne, menar du väl? Det ser ut som om bakhjulet är vändbart, men knappast med en pinne i farten...

John Blaze

Aktiv medlem
geologen skrev:
> Bromsades med en pinne, menar du väl? Det ser ut
> som om bakhjulet är vändbart, men knappast med
> en pinne i farten...

Tyskar vet bättre än att vända på bakhjulet. Det är bara hipsters som håller på med sånt ;)
I det här fallet sitter växelmekanismen på vevaxeln. Dubbla framklingor, en på var sida vevlagerhylsan.

vxel.jpg

Martinmat

Aktiv medlem
Köpte min första MTB i Italien 1990, en fausto coppi,lite komiskt att döpa den efter en gammal racercyklist. Den hade shimano 200Gs och var si sådär. Uppgraderade året efter till en mongoose iboc PRO med xt rakt igenom, viss skillnad :-). Körde min första tävling på MTB festivalen i flottsbro hösten 1992.

fader Yeti

Ny medlem
Kul att se dessa bilder. När denna tävlingen var hade jag och min medgrundare till sveriges första mtb klubb redan överlämnat styret till en herre som hette Hans tror jag. Han tog över klubben då vi hade tröttnat på att vara drivande. Bergscykelsällskapet Yeti startades i alla fall av mej och min kompis. Vår första tävling hade vi i och runt brukets skidbacke. Den kallades för "Racerälgen" och pokalen var ett uttjänt växeldrev inkört i en träbit. Vi brukade köra downhill i bruket också, även vintertid. Vår logga var riktigt tung. Ska se om jag kan gräva fram den ur nån låda i förrådet. Det var stora spruckna bokstäver i sten typ, tecknat. Vi tryckte även luvtröjor som vi tyckte var riktigt coola. En kul tid. Cyklar inte nu direkt, bara kom att tänka på om Yeti fortfarande finns, och mycket riktigt Yeti finns, en tjej; Lina har till och med tagit hem en tung vinst. Yeah, go Lina!
/Fredrik

Pebben

Ny medlem
carl.josefsson skrev:
> vadå mountainbike.... jag var ute och studsade
> runt i skogen redan som 5-åring 1980 med röda &
> gröna handtag samt limpa-sadel! det var tider det
> :-)

Precis, kronans cykel har gått i skogen sedan 40-talet typ. Och det är verkligen en MTB det. Inget jävla tjafs där inte.

"XC MTB
XC står för crosscountry, och MTB är en förkortning för mountainbike. Tillsammans täcker XC MTB den klassiska disciplinen: att cykla mountainbike på ett spår i naturen som ringlar sig fram upp och ned i terrängen."

http://aktivtraning.se/traning/motionsformer/traningsordbok-for-nyborjare-forkortningar

jansson99

Moderator
Forumvärd
chiefen skrev:
> Hittade några bilder från en tävling på
> Järvafältet -92. Har man LeMans starter
> fortfarande?

Det var Yeti som anordnade. Jag körde tävlingen men vurpade innan start och spräckte två revben. Tävlingen gick så där, jag harvade i sportklassen och blev 8 eller 9 tror jag.

Har Du fler bilder därifrån? Jag hade dessa tidstypiska tights på mig.

19910700O-ringenVastmanland.jpg

fader Yeti

Ny medlem
Finns det några Jakanfolk här från Yeti tidens begynnelse. Vi hade även en tävling där man svepte en kvarting brännvin special och sen trampade på så gott man kunde. Riktigt stört, men sen så var MTB världen lite mer åt surfarhållet i början. Jag rattade en Mongoose och senare en Cannondale, från början var det en rödglittrande Bianchi med pakethållare. Min kompanjon körde en creschent och en annan drivande i klubbens start en Miyata, kan ha varit snodd om jag minns rätt. Bruket och skogarna runt där var väl där vi hängde mest. Man läste tidningar med John Tomac och hojpade runt med Hot Tuna kepa. mårten Persson var en kille som var jävligt duktig på att hopa och köra bakhjul och liknande. Har ännu inte hittat bilder, de är på annan ort men så fort jag finner dem ska jag lägga upp dem. ha det fint alla mtbare.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Jag är från Skälby, tävlade för anrika Hässelby CK och bodde då i Sumpan.
En kompis som jag pluggade med var med på någonting som liknade organiserad träning med Yeti 91-92. Han tyckte att jag skulle hänga med, men jag hoppade det och fortsatte att köra grusrally ute på Järva istället.

aahlborg

Aktiv medlem
STIZZE skrev:
> Jag hade en svart/grön spräcklig mtb nån gång
> ~1989-1990, dvs när jag va runt 5-6 år gammal :)

+1 :)

Serenyeti

Ny medlem
Jag körde runt och hoppade i skog och grustag från tidigt 70 tal på bla 3vxl Crescent till dagens hoj. Första "MTB" var en Univega med 21 växlar. Första riktiga hojen var en Kona Explosif från 93 som jag har som pendelcykel numera. Har aldrig tävlat.

R

Medlem
fader Yeti skrev:
> Finns det några Jakanfolk här från Yeti tidens
> begynnelse.

Jag körde Racerälgen i Bruket. Jag ramlade i nedför Bruketbacken och pajjade växelreglaget, det var ju inte så slätt där då som det är nu skyller jag på. Eller också var jag bara dålig.

Jag ska ut med Mårten i Hellas på tisdag så han cyklar också fortfarande.

Bodde nära en speedway bana i början av 70-talet. Vi grabbar tyckte det såg kul ut så vi gjorde en speedway bana runt lekparken på gården där vi bodde och körde runt runt inklusive genom taggbuskarna. Vi hoppade och körde runt även en del i skogen 1973 med våra hemma byggen. Sen svettsade vi fast längre framgafflar och lekte hells angels. Kompisarna köpte i slutet på 70 talet tävlingcyklar för landsväg (Bianchi) bla Pasi Salonen som senare blev en av våra bästa triatleter. Jag var fattig och hade inte råd med egen cykel. Försökte hänga på några gånger på en ombyggd cykel men det gick inte så bra. 20 år senare när jag hade mer stålar satt barndoms minnet kvar och när jag fick välja på en tavla från Ernst Billgren eller en Bianchi så blev valet lätt. Riktigt mtb har jag dock bara kört sen förra året.

Senast ändrad:

jonja

Aktiv medlem
HåkanC skrev:
> Cykelstallet i Sthlm(då på Upplandsgatan?)
> sålde i början av 80-talet egna cyklar under
> namnet Jaco.

Jaco var nog lite senare, början av 80 låg de på Fleminggatan.

Jeppe_E

Aktiv medlem
PiPPiW skrev:

> Kul gammel-bilder. Nog fanken borde det gå att
> cykla CV med en damcykel iförd korrekta fälgar
> och däck?

Ser fram emot en RR av dig från CV :)

Hasse#7

Aktiv medlem
PiPPiW skrev:

> Men... Jag har läst nånstans att klungorna kör
> i 60 km/timmen ;)

Det var klent. Du och Olga får gå in och styra upp det där fikatempot.

Henrik_E

Aktiv medlem
Hade en Cyclepro Stony Point 89 eller 90. Bytte upp mig till en Yeti FRO köpt på Active PRO Stuff 91. Står fortfarande i källaren.

kais01

Aktiv medlem
kul konstruktion på den gamla tyska cykeln. pinnen i mitten kan också tänkas vara för att fälla ihop cykeln, sådana hojar fanns redan på 1800talet.

vändbara hjul med två klingor är inget som hipsters hittat på, det var gängse på tävlingscyklar förr, en ganska löjlig konstruktion redan då. innan bergspassen stannade man och vände på bakhjulet. fransmännen gillade iofs derailleurs men bara på touringhojar, i tdf var dom förbjudna från start på 0-talet fram till ca 1937.

så progressivt..

Cykelgross

Ny medlem
Var inte Bernt Johansson sjukt tidig med MTB, har för mig att han körde redan MTB runt 83-84, senare blev han även den första förbundskaptenen för MTB landslaget. Men jag kan ju missta mig

CG

Shit vad kul!

Inser att jag varit med ett tag... eller att jag är gammal... Bilden fran Änggarden - startnummer 21 - jösses. Den där Vetta-hjälmen ser ut som ett helt rymdskepp som landat pa huvvet. Var redan inne pa min andra MTB da...

Kul attt manga fran den tiden fortfarande cyklar och hänger pa Happy :-)

Rydell

Medlem
86 hade jag en bmx av märket Raket och året därpå fick jag en mountainbike som var blå,gul och röd av samma märke. 91 eller 92 fick jag en blå Nishiki Bombardier av min morfar som bara cyklade på turkosa bianchi hojar. Ett år det året han fyllde 40 så cykla han Vättern runt på en minicykel av märket cresent :)

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Cykelstallet i Sthlm(då på Upplandsgatan?) sålde i början av 80-talet egna cyklar under namnet Jaco.
Jaco fanns även som MTB-modell(er) redan -83.

/Håkan

Jag köpte en Jaco där och då, fast en långfärdsmodell.
Men jag provcyklade en Cannondale mtb med aluram (det var det som var grejen för mig) hos en cykelaffär i Solna, nära Råsunda, ungefär samtidigt.

JGrand

Ny medlem
11/11-1983 första tävlingen, Hellasmilen. Cykling

Under hela livet har väll cykel varit ganska viktig.
Ända sen man cyklade slut på 3 st 20" minicyklar på en sommar hos mormor så har man varit missnöjd med utbudet på hållbara cyklar. Egna cyklar plockades ihop och några blev riktigt bra som en. År 1978 Typ tävlingsram 5 växlat nav med trumbromsar och 26" ballongdäck ( Trelleborg T nabb 2,0 ) liknar faktiskt en MTB. Men med första beställningen från USA av en BMX (Truster med livstids garanti på ramen) så startade den nya cyklingen.
Ramp och freestyle blev nått nytt att göra. Sen blev det några resor till USA med surf, skate, cykel och klättring.
En MTB var åkte hem med Micke och mig. Vi cyklade efter detta massor på dessa. Vi sökte likasinnade och efter nått år var vi ett gäng på typ 10 pers som cyklade ibland. Det var väll nästan alla som fanns i Stockholm på den tiden och cykel-affärerna rynkade på näsan åt dessa nymodigheter (vad lite dom visste) I allafall ville vi köra en tävling. 11/11 1983 blev ett historiskt datum då Sveriges första tävling kördes "Hellasmilen". Sveriges första mountanbiketävling (se bild). Ca 10 startande, det gick till så att Jan Grandell och Micke Karlblom startade tävlingen, var med i tävlingen, cyklade först i mål och viftade med målflaggan för de som kom efter. År ett Jan vann, år två Jan vann tätt följt av Claes Mejer som blev en ny lekkamrat., år tre Micke vann, Vi körde Hellasmilen 5 år i rad med Åka skidor som sponsor och ca 35 startande som sista tävling. Sen blev det stopp från Hellasgården att köra tävlingen på deras 1milsspår. Man kan säga att MTB cyklingen var i rullning. Ett gäng år senare när jag byggde en mässa för Joakim (Jorre) Malm var orginalet på en av de första modellerna Gary Fisher " Clunker " med. En replika på clunkern köptes och det är fortfarande min skönaste cykel. Men så klart finns ha begäret att ha flera snygga cyklar fortfarande. Dream on.

Bilagor

• IMG_1445.JPG
    IMG_1445.JPG
    150.6 KB · Besök: 36

FreddeP75

Medlem
Haha, Järvakriteriet från 1991 var jag också med och körde i juniorklassen som jag vann. Minns att priset var en bärbar batteridriven TV men skärm mindre än en iphone. Medaljen har jag kvar någonstans.

Har för mig att det var en ganska extrem bana med nedförsbackar rakt ned från soptippen där det var en hopp likt en bakhopparbacke. Det var några som inte riktigt hade koll och blev "Airborne" på riktigt med ambulans-transport därefter.

Själv hade jag en Bridgestone 1988. Första tävlingen körde jag i Borlänge. Tror det var 1989.

ething

Aktiv medlem
Beror väl på hur man ser på saken. Första rambrottet gjorde jag som 10-åring (85) i skogen hemma på min "MTB". Att det var 20" bak, 12" fram, limpa och chopperstyre var inte ett hinder på den tiden. Första riktiga var en Pro Coyote med Tange prestige-rör och Shimano DX. Den fick gå tills lacken var vit runt alla svetsar och det mesta var utslitet... Tyvärr inga bilder.

mcperand

Aktiv medlem
71 sa:
Nog bland dom första tävlingarna i svedala var scottcupen 1988. Fyra deltävlingar Stockholm, Hasmmarbybacken. Öland, Borgholm. Göteborg, Änggården. Stockholm, Lidingö.

Lite nostalgi bilder från den tredje tävlingen i Götet, Änggårdsbergen vid Eklanda som inte fanns då ;-)
Den i Hammarbybacken cyklade jag, på en blå-rosa-lila Scott med LX som handlaren i dåvarande hemstaden just fått hem. Det ösregnade och till det avslutande varvloppet var vi bara fyra som var kvar på startlinjen, Bosse Dertell och jag med två polare. Han var duschad och ombytt innan jag gick i mål som två (eller om A var före, minnet sviker). Det var bottenlös lera hela varvet utom precis där banan vände uppe vid foten på backen innan den vek ner i skogen och leran igen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
JGrand sa:
11/11-1983 första tävlingen, Hellasmilen. Cykling

Kul läsning! Själv började jag inte cykla i skogen förrän runt 90 och då fanns det ju cyklar att köpa överallt men det var fortfarande inte så många som verkligen använde dem.

Astraboy

Aktiv medlem
Min första MTB var en blåspräcklig GT Tequesta och det måste varit runt -90. Innan det hade man ju BMX och körde med i skogen, det funkade det med. Inte min Tequesta på bilden, men en likadan. Kom ihåg att man fick med en liten flaska med bättringsfärg i köpet

Bilagor

• tequesta.JPG
    tequesta.JPG
    82.7 KB · Besök: 45

cwh1973

Medlem
Fick en Wheeler, röd stålhäst som kom i delar, 1984-85. Ett rent helvete att sätta ihop för en 11-åring som aldrig sett något liknande ;-D
Men vi fick ihop den och den överlevde till 1989 då ommålad i neonorange tonat ut i hulkengrönt ;-D Hade sedan en Scott Montana 1991, som köptes för de första lönepengarna, den gick länge och väl tills jag blev prejad in i en parkerad bil och ramen knäcktes.....
Hopp till 2017 och ambitionen att cykla Lidingöloppet MTB samt Cykelvasan 2018. Införskaffat en GT Carbon Pro 2016 och cyklat skog för första gången sedan början på 90-talet...men takterna sitter i, hyffsat iaf (ingen trailmästare direkt men jag klarar mig) ;-D
/C

Bilagor

• $_1.JPG
    $_1.JPG
    27.2 KB · Besök: 37
  • 32291064152_22e3ec068f_h.jpg
    32291064152_22e3ec068f_h.jpg
    448.9 KB · Besök: 24
  • a29da8af4a54085bad650c54df056928.jpg
    a29da8af4a54085bad650c54df056928.jpg
    58.3 KB · Besök: 27

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Många cyklar passerade under min barndom, trehjuling, trampbil, diverse hopplock med limpa som var det som gällde då. Hade även en BMX men den gillade jag inte alls av nån anledning, tror den kom i fel fas av livet bara. Lite senare skaffade jag en Cannondale M800, se nedan. Den var riktigt trevlig, uppgraderade den lite senare med LX-tumväxlar istället för de omoderna vridväxlarna, även barends var man ju tvungen att ha :) innan denna hade jag mest cyklat som transportmedel, det var med denna som jag började cykla för själva cyklandets skull. Synd jag inte sparade den, hade man ju kunnat bygga en värsting grusracer av nu.

IMG_3483.jpg

Senast ändrad:

Mini_me

Aktiv medlem
Jag rockade en sån här (Typ). Dock var min baksving röd eloxerad (Da shit i min värld).

COFhFroWoAAbeRP.jpg

Var nån snubbe som kört typ SM i DH med den. Kan detta ha varit runt 96/97?

XTR prylar , dubbelkrona. Då som nu var min cykel bättre än vad jag va :)

D i U

Aktiv medlem
Fick min första mtb nångång runt -90 som 9 åring. en ny röd miyata, nån slags "runner", 21 växlad.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer