Vem vet?

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum

DH

Aktiv medlem
Vem vet?
Testade lite MTB i Säfsen nyligen. Det var kul men en aning lerigt. Alla som var ute och trampade fick ett rejält bromsspår längs hela ryggen och ner på baken. Leran sprutade upp från bakhjulet och skitade ner den som körde - samt alla som låg bakom.

Å nu till frågan...varför är det så sällsynt med skärmar på MTB hojar? Ere bra att det sprutar lera och smutsvatten? Med bara en liten enkel skärm skulle mycket av besväret försvinna? Saknas skärm av tradition, fåfänga eller finns det några rationella skäl bakom?

MTB rookien

Vem vet?
är det blött och skitit är det trevligt med skärm, ibland passerar jag kohagar, koskit är inte gott...Det fins skärmar som är lätta att ta på/av tror tom jag köpte dom på Btema. är det torrt och fint åker dom av för visst fan skramlar dom, åsså blir ju hojen snyggare...

Vem vet?
brukar tejpa eget stänkskydd av silvertejp och sätta fast fram på gaffeln om det är riktigt riktigt lerigt...

Senast redigerad av en moderator:
Vem vet?
Att bli skitig är halva grejen för mig...men det kanske bara är jag som sagt. Dock blir det en stänkskärm på BMW'n, dock för att skydda bakdämparen! ;)

// Fischer

Vem vet?
MTB har ärvt sin utrustning och avsaknad av sådan då designen på dagens modeller härstammar från de sydvästligare delarna av USA där regn inte är ett problem. Samma sak gäller med pakethållaren som de flesta saknar. I USA används cykeln främst för rekreation och inte för transport. I övrigt så saknades ofta lås, belysning, ringklocka, stöd mm småsaker. En MTB som liknar en CTB/standardcykel i utrustning lockar inte många.
Less standard is more different.

Vem vet?
Jag har beställt en bakskärm med stag för att slippa ha den sladdrande i ramen o repa fina lacken.
Fram nöjer jag mig med en modell bigpacklock under flaskhållaren.
Till våren blir det nog en vanlig mtb-skräm modell biltema fram för att slippa det värsta skvettet.

Vem vet?
Jag kan väl se att det vore korkat av de som lägger uppåt 50k för att få ner vikten att sedan hänga på ett par skärmar, så alla happys wieght weenies går väl bort by default. Och övriga som skriver i tråden hittar bara på undanflykter, sanningen är att det ser (med vissa undantag, gillar vissa THE-skärmar) ganska fult ut med skärmar, och något man lagt ner mängder av pengar och möda på att få till riktigt snyggt (man lägger ju gladeligen lite extra pengar för t ex färgmatchning) vill man väl aldrig sedan förstöra på et sättet.

Själv gillar jag dessutom att lera ner mig. Tycker det är grymt befriande från den normala pressen att bara ta på sig ett par glasögon och dra ut i skogen och ösa på, utan att bry mig. Visst, det är jobbigt med stänk i ögonen, och jag har faktiskt en gång åkt av och slagit mig ganska rejält för att jag var fåfäng nog att inte vilja köra i en stor färsk hästskit, men annars bryr jag mig inte nämnvärt om skärmar.

Vem vet?
Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan väl se att det vore korkat av de som
> lägger uppåt 50k för att få ner vikten att
> sedan hänga på ett par skärmar, så alla happys
> wieght weenies går väl bort by default.

Man lägger ju 50k för att cykelvikten ska kompensera för de blytunga skärmarna. Jag har både blöja och skärmar.

Tillbaka
Topp