GarryJones
Aktiv medlem
Vems fel?
Det finns ett efterspel. Vill bara höra vad ni tycker först.
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1 så som jag känner trafikreglerna i alla fall. (Men olyckan skulle inte ha hänt om cyklisten tittat framåt. Han tar flera tramptag när bilen redan har börjat korsa cykelbanan.)Bonf sa:Jag får väl säga bilisten då. Hen borde inte kört över cykelbanan innan den var fri.
Om man tolkar trafikreglerna som ni gör innebär det att det är omöjligt att svänga i London. Med hänsyn till trafiksituationen var det tillräckligt med fri väg för bilisten att börja korsa vågen.Skogsgubben sa:+1 så som jag känner trafikreglerna i alla fall. (Men olyckan skulle inte ha hänt om cyklisten tittat framåt. Han tar flera tramptag när bilen redan har börjat korsa cykelbanan.)Bonf sa:Jag får väl säga bilisten då. Hen borde inte kört över cykelbanan innan den var fri.
Kan den väl inte vara om man inte hinner över medan den är fri. Man får korsa körbana om den är fri och hinner man bara sticka in nosen så är den inte fri.Henrik_E sa:Om man tolkar trafikreglerna som ni gör innebär det att det är omöjligt att svänga i London. Med hänsyn till trafiksituationen var det tillräckligt med fri väg för bilisten att börja korsa vågen.Skogsgubben sa:+1 så som jag känner trafikreglerna i alla fall. (Men olyckan skulle inte ha hänt om cyklisten tittat framåt. Han tar flera tramptag när bilen redan har börjat korsa cykelbanan.)Bonf sa:Jag får väl säga bilisten då. Hen borde inte kört över cykelbanan innan den var fri.
emmer sa:Kan den väl inte vara om man inte hinner över medan den är fri. Man får korsa körbana om den är fri och hinner man bara sticka in nosen så är den inte fri.Henrik_E sa:Om man tolkar trafikreglerna som ni gör innebär det att det är omöjligt att svänga i London. Med hänsyn till trafiksituationen var det tillräckligt med fri väg för bilisten att börja korsa vågen.Skogsgubben sa:+1 så som jag känner trafikreglerna i alla fall. (Men olyckan skulle inte ha hänt om cyklisten tittat framåt. Han tar flera tramptag när bilen redan har börjat korsa cykelbanan.)Bonf sa:Jag får väl säga bilisten då. Hen borde inte kört över cykelbanan innan den var fri.
Inte bara dig nu utan åt alla i tråden: Har ni fått körkort i kornfläxpaketen när ni var små eller?
Hur kan dom krocka om det var fritt? för om jag förstått dig rätt så ska ma ninte tänka på vad som kan hända utan bara bry sig om hur det är just nu och det för all framtid...Edarion sa:När bilisten påbörjade sängen var den fri under hela tiden... Han kan väl inte hjälpa att en tok ska trampa igång så hårt att förutsättningarna ändras helt.emmer sa:Kan den väl inte vara om man inte hinner över medan den är fri. Man får korsa körbana om den är fri och hinner man bara sticka in nosen så är den inte fri.Henrik_E sa:Om man tolkar trafikreglerna som ni gör innebär det att det är omöjligt att svänga i London. Med hänsyn till trafiksituationen var det tillräckligt med fri väg för bilisten att börja korsa vågen.Skogsgubben sa:+1 så som jag känner trafikreglerna i alla fall. (Men olyckan skulle inte ha hänt om cyklisten tittat framåt. Han tar flera tramptag när bilen redan har börjat korsa cykelbanan.)Bonf sa:Jag får väl säga bilisten då. Hen borde inte kört över cykelbanan innan den var fri.
Inte bara dig nu utan åt alla i tråden: Har ni fått körkort i kornfläxpaketen när ni var små eller?
Åter igen, med din definition av "fri" omöjliggörs stadstrafik. Om man som dig inte inser att trafik är ett samspel mellan människor där situationer inte alltid är svartvita är man den absolut farligaste sortens trafikant och bör helst sluta deltaga över huvud taget.emmer sa:Kan den väl inte vara om man inte hinner över medan den är fri. Man får korsa körbana om den är fri och hinner man bara sticka in nosen så är den inte fri.Henrik_E sa:Om man tolkar trafikreglerna som ni gör innebär det att det är omöjligt att svänga i London. Med hänsyn till trafiksituationen var det tillräckligt med fri väg för bilisten att börja korsa vågen.Skogsgubben sa:+1 så som jag känner trafikreglerna i alla fall. (Men olyckan skulle inte ha hänt om cyklisten tittat framåt. Han tar flera tramptag när bilen redan har börjat korsa cykelbanan.)Bonf sa:Jag får väl säga bilisten då. Hen borde inte kört över cykelbanan innan den var fri.
Håller med dig. Men jag tror ändå att det juridiskt är bilistens fel. Jag tror att det som får saker att fungera i tung trafik är 50% regler och 60% samspel (räknefelet är medvetet). Cyklisten brast i samspelet, men jag tror att bilisten åker dit för det. Kommer facit presenteras snart förresten?Henrik_E sa:Om man tolkar trafikreglerna som ni gör innebär det att det är omöjligt att svänga i London. Med hänsyn till trafiksituationen var det tillräckligt med fri väg för bilisten att börja korsa vågen.Skogsgubben sa:+1 så som jag känner trafikreglerna i alla fall. (Men olyckan skulle inte ha hänt om cyklisten tittat framåt. Han tar flera tramptag när bilen redan har börjat korsa cykelbanan.)Bonf sa:Jag får väl säga bilisten då. Hen borde inte kört över cykelbanan innan den var fri.
Skogsgubben sa:Håller med dig. Men jag tror ändå att det juridiskt är bilistens fel. Jag tror att det som får saker att fungera i tung trafik är 50% regler och 60% samspel (räknefelet är medvetet). Cyklisten brast i samspelet, men jag tror att bilisten åker dit för det. Kommer facit presenteras snart förresten?Henrik_E sa:Om man tolkar trafikreglerna som ni gör innebär det att det är omöjligt att svänga i London. Med hänsyn till trafiksituationen var det tillräckligt med fri väg för bilisten att börja korsa vågen.Skogsgubben sa:+1 så som jag känner trafikreglerna i alla fall. (Men olyckan skulle inte ha hänt om cyklisten tittat framåt. Han tar flera tramptag när bilen redan har börjat korsa cykelbanan.)Bonf sa:Jag får väl säga bilisten då. Hen borde inte kört över cykelbanan innan den var fri.
Jag är inte lika säker nu som när jag skrev första inlägget. Då hade jag helt missat trafikljuset. Dock tror jag inte att det ändrar saken. Trafikljuset verkar inte relaterat till den korsning i vilken bilisten svänger. (Om bilisten också haft trafikljus skulle väl hon också fått grönt samtidigt som cyklisten? Och då skulle det ha varit mer naturligt för henne att invänta mötande som ska rakt fram.)
Om jag har fel lovar jag att dra in mitt eget körkort resten av dagen. :-)
GarryJones sa:Facit:
Bilisten åkte dit för rattfylleri.
Cyklisten fick en ny cykel från försäkringen. Han är medlem i British Cycling Federation. De har advokater som driver allt mot bilister. (No win, no fee). Skadestånd £25 000. 28% till advokaten. 72% till cyklisten.
Källa:
http://forum.cyclinguk.org/viewforum.php?f=7&sid=c203cfb18ec018e40d48992a05b4fcc3
Tycker ni SCF ska börja med sådana advokater?
GarryJones sa:Tycker ni SCF ska börja med sådana advokater?
GarryJones sa:Tycker ni SCF ska börja med sådana advokater?
pnkcow sa:Bilisten började svänga när det fanns gående som korsade och därav fick bromsa in när hon korsade cykelbanan. Helt klart bilistens fel även om cyklisten kan nog anses som lite av en idiot också pga. bristande uppmärksamhet.
Stervelo sa:Absolut bilistens fel men cyklisten var lite oupmärksam med. Tror du har rejält svårt att förklara bort någon som kör in i din sida när du korsar vägen. Ni som menar att det var cyklistens fel menar nog, hoppas jag, att cyklisten, med lite bättre uppmärksamhet, hade hunnit stanna, men bilisten hade gjort fel även då. Ni vet det där om att inte hindra i trafik och så vidare.
GarryJones sa:Facit:
Bilisten åkte dit för rattfylleri.