Verkstad omkring Malmö som är bekanta med SRAM

Trengil

Medlem
Har åkt på någon skit med bakväxeln på min Vitus Energie med SRAM Apex. Varken min LBS eller lokala verkstan var bekanta med SRAM och inte sugna att ge sig på den.

Fråga enligt trådtiteln. Finns det någon bra cykelverkstad omkring Malmö med omnejd som är bra på SRAM?

Senast ändrad:
Trengil sa:
Har åkt på någon skit med bakväxeln på min Vitus Energie med SRAM Apex. Varken min LBS eller lokala verkstan var bekanta med SRAM och inte sugna att ge sig på den.

Fråga enligt trådtiteln. Finns det någon bra cykelverkstad omkring Malmö med omnejd som är bra på SRAM?
Bra på SRAM?!? Skandal att du lyckats hitta två butiker som inte är ”sugna att ge sig på” SRAM! Det är inte direkt raketforskning att felsöka en bakväxel... :-(

Så. Felsök själv. Kolla in Parktools hemsa för instruktioner och videos. Du behöver ett par insex-nycklar. Visar det sig att något är trasigt beställer du från nätet (vi hjälper dig) och byter själv. Lycka till!

Det är förmodligen billigare att köpa ny bakväxel än att låta en butik lista ut vad felet är och åtgärda det. Om det nu är växeln, vilket är omöjligt att veta eftersom du inte beskriver felet. Kan lika gärna vara nåt annat växelrelaterat (kassett, kedja, växelreglage, vajer, vajerhölje eller bara justering).

Edit: Din LBS och lokala "verkstad" bör du aldrig besöka igen. Klåpare skall icke premieras.

Senast ändrad:
Det är ingenting som är trasigt (troligtvis), tror det bara handlar om inställning och finjustering. Växelreglaget är stenhårt (oklart varför då vajern inte är särskilt spänd) och den hoppar över växlar/växlar fel.

Har försökt felsöka själv och justera på de tre olika skruvarna enligt Parktools och andra Youtubeguider men det går fortfarande inte perfekt. Min slutsats är därför att Internet inte kan hjälpa mig och att jag behöver göra detta ihop med någon som förstår grejorna innan jag ger mig på det själv. Därav min fråga.

Om du inte gjort det redan så lossar du växelvajern från bakväxeln. Nu vet jag inte om du har intern vajerdragning men oavsett vad så kan du med vajern lös "hålla emot" för hand och växla, då märker du om reglaget känns bra eller om vajern verkar gå trögt. Nu kan du också flytta bakväxeln för hand när du trampar runt, då känner du om bakväxeln verkar kärva. Detta är 5 minuters jobb och efter det så kan du kanske ha fått fram om problemet ligger i reglage, växelförare eller vajer/hölje

Tillbaka
Topp