Verktyg till vevparti Vitus Sentier VR+ 2018

Nito

Aktiv medlem
Tänkte göra en rejäl vårservice av min drygt 1 år gamla mtb. Motståndet när jag trampar med cykeln känns inte jämnt så tänkte skruva isär och se om vevpartiet behöver göras rent/bytas ut. Kan tillägga att vevarmen lossnat lite vid nått tillfälle när jag cyklade så att det blev sidospel i den. Har sedan dess haft svårigheter att få det att sitta stadigt mer än några turer.

Till min fråga: vad ska jag införskaffa för verktyg för att få isär vevpartiet? Står i beskrivningen på chainreactioncycles att det är en Race Face (BSA), 73mm, men inte närmare beskrivet än så. När jag kollar guider på vilket verktyg blir jag inte mycket klokare heller, då det verkar finnas 100 olika standarder på låsningar och utföranden.

Tar tacksamt emot hjälp!

Bilagor

• 20200411_083720.jpg
    20200411_083720.jpg
    439.4 KB · Besök: 223
  • 20200411_083734.jpg
    20200411_083734.jpg
    383.3 KB · Besök: 204
Var försiktig o kolla noga när du passar in verktyget. Jag tyckte jag var försiktig men klantade mig och drog sönder gängorna utan att få loss skiten.

Bilden är främst på vevlagret. Det kan behövas special verktyg. Först får du ha av veven enligt video ovan. Har du tur räcker det.

För vevlagret behövs ett sånt här:

Finns även "nyckel-variant" men jag tycker hylsa ger bättre grepp.

Tack! Verkar inte finnas hos svenska återförsäljare och dåligt utbud utomlands också. Gissar att det är p.g.a. Covid. Får väl avvakta tills jag ska behöver mer reservdelar/verktyg och beställa då.

Det är inte standard 16notch? I så fall finns det tusen. Inkl. Biltema och Jula
Jag var ner och mätte och den var 16 notch med 44mm i diameter som den från parktools. Kan inte hitta nått på Biltema eller Jula som uppger att den är till 16 notches mer än denna https://www.jula.se/catalog/fritid/...rhall/verktyg/vevlageravdragare-639457/#tab02 som är liknande form iaf men det står inte hur många kuggar den är för. Länka gärna om du vet nån som passar som finns i svenska butiker.

Jag var ute i garaget och mätte mitt verktyg som är för "standard" Shimano, SRAM, Hope m.fl. Det är 46mm och 16 tänder.

Jag var ute i garaget och mätte mitt verktyg som är för "standard" Shimano, SRAM, Hope m.fl. Det är 46mm och 16 tänder.
Ok, tack! Hade varit trevligt om verktyget varit billigare dock då min mtb inte är någon ögonsten direkt. Men finns inget annat så är det väl det man får slå till på!

Ok, är det inte samma som shimano mt800 då? Det kräver en adaptor för att en "vanlig" ska passa. Kanske den är 2mm. Fc25 heter den nog

Släng ut en fråga i ”jag vill låna verktygs-tråden”. Antagligen har någon ett i närheten av dig. Öl är en gångbar valuta bland cyklister ?, till skillnad mot hantverkare som föredrar kanellängd. Oklart vad skillnaden beror på.

Vid närmare undersökning så är jag rätt säker på att TL-FC25 inte kommer passa. Efter mycket letande fann jag att den verkar ha en diameter på 41mm och är för mindre utföranden. Helt galet vad okontrollerad och rörig denna marknad är ibland när det kommer till standarder. Hittar inget vettigt sätt att ta reda på hur de olika TL-FC versionerna som TL-FC 25, 32, 36 och 37 jämförs med Parktools varianter som heter "BBT-59.2" osv, Så antar att jag får krångla till mig ett speciellt parktools-verktyg från utlandet för att kunna få isär fanskapet...

Tillbaka
Topp