Ang. den svenska moralen/rättsystemet eller rent av bristen på båda?
Tycker det är konstigt att man i Sverige blint följer vad som präntades in i folk på det mysiga 70 och 80-talet. Alla är lika, ingen ska råka illa ut, med våld löser man inget, låt barnen leka osv. osv.
Det här är det största problemet anser jag i Sverige idag, denna ständiga "låt gå" inställning. Om någon går och slår ner pensionärer på stan heter det ofta, på lagom Freudianskt vis: "Han hade en taskig uppväxt med dåliga föräldrar..." Sorgligt då var och en borde vara ansvarig för sina egna handlingar! Om jag slår sönder vindrutan på någons bil bör jag väl lämpligen ersätta den?
Våld är nästan aldrig lösningen på problem, dock kan det vara nödvändigt med visst våld för att nå nästa steg vilket är en diskussion där problemet tas upp. Men så långt som det är möjligt måste alltid våld undivkas, annars blir problemet: "Varför får dom slå mig men inte jag dom?" Ännu ett bra skäl till att vara emot dödsstraff.
Den svenska blåögdheten vet inga gränser, det finns väl ingen som kan neka till att det i de flesta större svenska städer finns organiserad brottslighet med torpeder etc? Jo, just det, politiker är väldigt bra på att förneka sådant. Annars skulle det inte gå att skära ned på polisen... ;)
Svenska rättssystemet är för sorgligt! Trots solklara vittnesmål och trots att det finns namnuppgifter på förövare i misshandelsfall går det inte att ens påbörja en riktig förundersökning. Polisen/Åklagare vägrar ta tag idet då det ofta inte är någon mening (som jag har fattat det i ett fall där jag känner den drabbade). Lite komiskt är dock att om någon går in i mitt hus och stjäl min TV för att sedan halka på den osandade trappan och bryta ett ben (rätt åt den jäveln!), gissa vem som lär få betala skadestånd osv. jo jag som ägare av huset är skyldig att sanda trappan...!
Gissa om jag kommer bo kvar i Sverige om möjligheten kommer att flytta utomlands? Hur många chanser behöver ni? 1? 2? 3? Nej, jag ska hjälpa er, svaret är: NEJ!
Var det här OT? Jepp, till 100%! So sue me!