Vettig användning av spruckna ramar...

"men orka med principer!"

"och så är jag inte vuxen heller, så jag "får" göra lite dumma saker."

"orka med lagar!"

Summerar tyvärr Oskars inställning ganska bra tror jag :-(

Njjaaaa, läs oskars första inlägg igen rikard. Det står bara att han tagit tag i tröjan och följden av det blir att oskar åker av cykeln. Sedan är han arg och hotar med stryk eller liknande men han gör faktikt inte mer enligt O.
Tycker nog inte det kan klassas om misshandel att hålla i en person som försöker cykla därifrån efter en sådant tilltag. Är att jämnställa med att fånga in och hålla i en snattare t.ex.

Jo det skrev du men du skriver också att du försöker dra därifrån, om han då håller emot så upplever du det nog som om du blir sliten av cykeln. Kan det ha varit så? Tyvärr är inte busschaffisen här så vi kan inte få hans version av händelsen.

Senast redigerad av en moderator:
Oskar. varför inte göra om ditt trick till trädtricket?, Visserligen kommer säkert ett och annat klagomål om barkförlust att uppkomma men överambiskösa busschaffisar tror jag du slipper.

Han slet omkull dig för att du cyklade in i en buss med flit för att du tycker att du är häftig och kan impa på dina polare. Att han slet ner dig kan väl nu i efterhand ses som ytterligare motiverat då du helt uppenbart inte fattar vanligt resonemang utan fortfarande tycker att det är häftigt och mer eller mindre helt OK att göra ditt "busstrick".

Det som är tråkigt är att du inte fattar att han i grund och botten hade rätt avsikter men kanske lite väl kraftfullt tillvägagångsätt.

För att summera så du fattar:

Inget mer busstrick, vare sig med eller utan kamera. (om du inte själv äger bussen)

Doktor Englund Skrev:
-------------------------------------------------------
> Han slet omkull dig för att du cyklade in i en
> buss med flit för att du tycker att du är häftig
> och kan impa på dina polare. Att han slet ner dig
> kan väl nu i efterhand ses som ytterligare
> motiverat då du helt uppenbart inte fattar vanligt
> resonemang utan fortfarande tycker att det är
> häftigt och mer eller mindre helt OK att göra ditt
> "busstrick".
>
> Det som är tråkigt är att du inte fattar att han i
> grund och botten hade rätt avsikter men kanske
> lite väl kraftfullt tillvägagångsätt.
>
> För att summera så du fattar:
>
> Inget mer busstrick, vare sig med eller utan
> kamera. (om du inte själv äger bussen)
>
>
> ;~}
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"

men impa på mina polare? om jag nu skulle göra det så skulle jag gjöra ett mycket svårare trick! (ska bara säga att det är inte en hel 180 jag gör nar jag ska göra liptrick, men jag kan iaf en hel på flat.)

men denna tråden va bara en till onödig tråd från mig. jag är fan dumihuet.

Bianchi oskar Skrev:
> han får tag i min tröja och sliter omkull mig! han va
> helt galen!

Låter som om det är busschaffisen som stolserade med det sämsta omdömmet i den situationen.

/rikard

rikard: Jag betecknar mig inte som mogen men jag tycker den här grabben behöver smörj. Ett kok stryk. Smiskad på rumpan så han inte kan sitta på en vecka. Inlåsd i snickerboa.

Det värsta är att hans jävla ego växer desto mer vi klagar... Varför postar jag ens det här?

Jordfräs Skrev:
> Det värsta är att hans jävla ego växer desto mer
> vi klagar... Varför postar jag ens det här?

För att visa att du är omogen och borde sitta inlåst i snickerboa tills du lärt dig?

/rikard

Med risk för att stöta mig med Rickard så vill jag nog hävda tvärt om. Om du skulle stå vid din bil och se en fjortis komma cyklande och med vilje köra rakt in i din tjejs/farsas/brossas/polares bil skulle du då inte reagera på liknande sett och ingripa för att dels kvarhålla vederbörande och informera om att det inte är helt Ok att göra så trots ung ålder?

Vore jag någon av dessa nämnda personer och jag fick veta att du varit innom räckhåll från vederbörande utan att göra något skulle jag nog bli lite putt på dig.

> För att visa att du är omogen och borde sitta
> inlåst i snickerboa tills du lärt dig?
>
> /rikard

Där fick du mig. Den var för uppenbar... =o)

Bianchi oskar Skrev:
> Marcus Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Quote (Bianchi Oskar):
> > roligaste tricket någonsinn: busstricket :P
> kör
> > mot en buss (gjärna skolbuss) och gör en
> stoopie
> > 180 rearlip på sidan av bussen, bakhjulet på
> > bussen asså! typ 5sek eller nåt, sen är
> chaffisen
> > garanterat arg :D
> > /Quote
> > från lunarsidan...
> > Verkar som syftet är att göra chauffören arg,
> och
> > där försvann den respekten för dig Oskar.
> Sorry,
> > men tills jag läste det hade jag inte "valt
> sida"
> > eftersom jag kanske inte riktigt förstått vad
> som
> > hänt till fullo. Det är en sak om man trixar
> o har
> > sig, och råkar förarga folk men när det är
> själva
> > meningen att förarga och sabba för folk i
> deras
> > yrkesroll (typ som idioter som kastar skräp
> hur
> > som helst för att de skiter i städaren) så
> hoppas
> > jag att du själv hamnar i samma sits så du
> får
> > känna själv hur det känns. Är du 14 år
> gammal, som
> > det står i din Lunarstorm-profil?
> >
> > För övrigt, vad är "stoopie 180 rearlip" för
> nåt?
> > Har en viss aning men upplys mig vänligen.
> >
> > //Marcus
>
>
> lite kul är det allt när någon blir arg på en :P
> specielt när han inte får tag på en! :D
>
> _____
>
> denna tråden blev lååååång! men ni som tror att
> det blir repor på bussen har jag ett svar till,
> nej! det blir inte repor.
>
>
>
> ----------------------
> har ägt 4st Bianchi hojar (en ram) hehe.....
>
> jag är bara 14år. och så tänker jag inte heller!
> jag är omogen och allmänt störd! så de så! jag har
> lunar, det säger väll allt? fast jag är inte
> otrevlig mot folk iaf, kanske i skrift ibland. och
> kanske i livet ochså ibland :P kanske hela tiden?
> hoppas jag kan bättra mig iaf.

hehe, kanske skulle komma o bukla din bianchi och sen smita utan att du får tag i mig , hihihihi å va roligt det skulle vara :D:D

hoppas du förstår ironin :D:D

Doktor Englund Skrev:
> Med risk för att stöta mig med Rickard så vill jag
> nog hävda tvärt om. Om du skulle stå vid din bil
> och se en fjortis komma cyklande och med vilje
> köra rakt in i din tjejs/farsas/brossas/polares
> bil skulle du då inte reagera på liknande sett och
> ingripa för att dels kvarhålla vederbörande och
> informera om att det inte är helt Ok att göra så
> trots ung ålder?

Ingripa ja, misshandla nej. Att hålla kvar individen är något som kräver väldigt stort omdömme för att situationen inte skall eskalera. Ett förvånasvärt stort antal "vuxna" här på happy verkar helt sakna den typen av omdömme.

Att ta tag i cykeln så vederbörande inte kommer därifrån innan man har pratat klart är helt ok. Att ta tag i personen är klart tveksamt om det är ok. Att knuffa omkull personen är helt uteslutet. Att eskalera det hela från nedsmuttsning/vandalism till misshandel är verkligen inte rätt sätt att lösa problemet.

Rätt handling är att ställa sig ivägen innan det händer. Det förmedlar både budskapet att det inte är ok och förhindrar handlingen. Det kan dock kräva ett visst mått av klarsyn eller klärvoyans vilket inte är alla förunnat att ha.

/rikard

Jag tror Rikard tror på fri uppfostran. Att potentiell skadegörelse (cykeldäck mot fordon) skulle vara bättre än säga åt nån som ägnar sig åt potentiell skadegörelse (cykeldäck mot fordon) låter inte klokt i mina ögon. Skulle busschauffören skulle försöka få Boskar-som-inte-bryr-sig-ett-dugg-om-andras-egendom-eller-allmänna-regler att sluta med sina cykel-mot-buss-trick med vänligt prat?

BFS Skrev:
> Jag tror Rikard tror på fri uppfostran.

Alla är fria att tro vad de vill. Din slutledningsförmåga hämtar nog sin inspiration från din fantasi i lite väl hög grad dock.

Var rak, tydlig och barsk. Var inte otrevlig och undvik ett ovårdat språk. Folk lyssnar väldigt dåligt om man slår på dem eller använder 50% svordomar i sina meningar. Prova gärna att förklara något här på forumet mha hot om stryk och kraftutryck. Det är ett jätteefektivt sätt att inte få fram det man vill säga.

/rikard

jo. här i sverige spärrar vi in bilägare som har satt rakblad bakom bilsteron för att tjuven ska få sig en minnesbeta.

enligt mitt enkla resonemang föder den ena handligen den andra, och i viss mening så tycker jag den som felat först får skylla sig själv. sen vad lagen säger är en helt annan sak. här i sverige så vågar ju folk inte ingripa i många situationer för att de är rädda för att själva få någon påföljd av sitt bettende.

oskar gör sig skyldig till först att med uppsåt förarga bussföraren med ett ur bussförarns synvikel som försök till skadegörelse, sedan till smitning. Konstigt att bussföraren blir arg och tar ett i sitt tycke samhälleligt ansvar till att fostra gossen.......

vore det bättre om han anmält händelsen till polisen?

rikard Skrev:
> Doktor Englund Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med risk för att stöta mig med Rickard så
> vill jag
> > nog hävda tvärt om. Om du skulle stå vid din
> bil
> > och se en fjortis komma cyklande och med
> vilje
> > köra rakt in i din
> tjejs/farsas/brossas/polares
> > bil skulle du då inte reagera på liknande
> sett och
> > ingripa för att dels kvarhålla vederbörande
> och
> > informera om att det inte är helt Ok att göra
> så
> > trots ung ålder?
>
> Ingripa ja, misshandla nej. Att hålla kvar
> individen är något som kräver väldigt stort
> omdömme för att situationen inte skall eskalera.
> Ett förvånasvärt stort antal "vuxna" här på happy
> verkar helt sakna den typen av omdömme.
>
> Att ta tag i cykeln så vederbörande inte kommer
> därifrån innan man har pratat klart är helt ok.
> Att ta tag i personen är klart tveksamt om det är
> ok. Att knuffa omkull personen är helt uteslutet.
> Att eskalera det hela från nedsmuttsning/vandalism
> till misshandel är verkligen inte rätt sätt att
> lösa problemet.
>
> Rätt handling är att ställa sig ivägen innan det
> händer. Det förmedlar både budskapet att det inte
> är ok och förhindrar handlingen. Det kan dock
> kräva ett visst mått av klarsyn eller klärvoyans
> vilket inte är alla förunnat att ha.
>
> /rikard
>
> --
>
> Svärdet kommer....
>

Sedär, vända andra sidan till eller vill du välja något annat Bibelord?
Säg det till ditt barn som får betala mer för sitt SL-kort för att någon tuff kille repat en buss. Fast eftersom du är klärvojant är väl inget omöjligt.

BFS Skrev:
> Skulle
> busschauffören skulle försöka få
> Boskar-som-inte-bryr-sig-ett-dugg-om-andras-egendo
> m-eller-allmänna-regler att sluta med sina
> cykel-mot-buss-trick med vänligt prat?

Tycker du det verkar funka bra att skälla ut honom nu? Hur som helst, självklart tycker även jag att bianchi oskar borde veta hut, och hela hans resonemang fram till dess att alla börjar skälla här också visar faktiskt att han också förstått det. Skulle jag komma på honom vid en busshållplats hade jag självklart skrikit åt honom men nu har någon annan redan gjort det så nu behöver inte jag göra det. Och förmodligen ingen annan heller. Det är väl jättebra att han skäms lite lagom, inser att han gjorde fel och går vidare, och inte blir så skrämd att han faller ihop i en liten blöt pöl och utvecklar bussfobi som tar tio års terapi att bearbeta? Så, dags att hämta tandborsten och snuttefilten.

rikard skrev:
Rätt handling är att ställa sig ivägen innan det händer. Det förmedlar både budskapet att det inte är ok och förhindrar handlingen. Det kan dock kräva ett visst mått av klarsyn eller klärvoyans vilket inte är alla förunnat att ha. "

Ställa sig ivägen för en galning på en cykel?
njaaa...aldrig den varianten för mig
men en sak är säker
hade han gjort det mot någon av mina ägodelar så hade han inte klarat av att sitta och snacka skit här på ett tag.

Eftersom han inte visar någon respekt mot andra så förtjänar han ingen respekt tillbaka.
Nästa gång är det kanske en barnvagn han tycker det är skoj att droppa på...ska vi då säga oohh..vad synd om 14-åringen . Han ville nog inget illa.

Synd att busschauffören var så släpphänt!!!

Bianchi har det inte lätt nu
Först stackars Pantani som drevs till självmord och sen den här idioten som självmant assosierar sig med Bianchi. Fausto Coppi rullar i sin grav.

Hur ignorerade man en användare förresten:-)

ha det
Jan

dp Skrev:

> Sedär, vända andra sidan till eller vill du välja
> något annat Bibelord?

Fantastiskt vad folk lyckas läsa in i varnadras inlägg. Jag har inte någonsin påstått att det är rätt att låta en så uppenbart kriminell handling gå ostraffade eller obemärkt förbi. Men svaret skall stå i proportion till brottet. I Sverige är det staten som har monopol på våld, och det skall du nog vara väldigt glad för egentligen.

Prova att gå ut på stan och knuffa på lite fjortisar. En vacker dag kommer den du knuffar att ha kniv på sig. Då omvärderar du nog din attityd ganska snabbt. Både klarsyn eller klärvoyans hade nog hjälpt dig men du har nog ingetdera du heller.

/rikard

Steelisreal Skrev:

> Eftersom han inte visar någon respekt mot andra så
> förtjänar han ingen respekt tillbaka.

Hur mycket respekt tycker du att du visar andra när du värderar dina ägodelar högre än deras hälsa?

/rikard

Steelisreal Skrev:
> Bianchi har det inte lätt nu
> Först stackars Pantani som drevs till självmord
> och sen den här idioten som självmant assosierar
> sig med Bianchi. Fausto Coppi rullar i sin grav.
>
> Hur ignorerade man en användare förresten:-)
>
> ha det
> Jan
>
>

ASG!!!! :D

dra är slang för berätta. det är också slang för göra, eller helt korrekt att dra någonting efter sig. man kan dra sig på morgonen också. och är man full och trött kan man säga att man är dragen.

eftersom ingen här på forumet ser dig live så menade han såklart att du skulle berätta och inte göra.

Måååååste varje oskar-tråd bli 4-5 sidor lång?????? (Inte för att jag BEHÖVER läsa dem, men ändå....)
Fimpa, lägg ned, terminera, GOTO END, osv. Detta leder ju ingen vart längre.
Peace!
// PeLu

Stisse Skrev:
> Måååååste varje oskar-tråd bli 4-5 sidor
> lång??????

Eller för att dra mitt favorit-Q-citat: "Yet another pointless exercise in futility".

/rikard

Men Oskar, fatta vårt budskap: tänk först, agera sen & behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Och tricksa mot ett träd, nån vägg (inte någons villa-vägg, utan nån betonggrej) eller på andra ställen där ingen kan bli upprörd på dig.

När fyller du femton förresten?

jag kanske har blitt fjortisiserad? allt fjortisfnitter på biologin (gissa vad? :P sexualkunskap) idag plus cykling? hoppas att min nästa inlägg (typ imon lr nåt) blir mer normala. detta har vatt en oseriös dag för mig! gonatt! och hoppas inte att ni kommer tycka att jag är en idiot resten av tiden jag är medlem här.

mvh OzKcAR zom er huggrig

Crossmax äger! Skrev:
> Men Oskar, fatta vårt budskap: tänk först, agera
> sen & behandla andra som du själv vill bli
> behandlad.
>
> Och tricksa mot ett träd, nån vägg (inte någons
> villa-vägg, utan nån betonggrej) eller på andra
> ställen där ingen kan bli upprörd på dig.
>
> När fyller du femton förresten?

jag fyller år 2005 06 12 :P jag gör liptrick på andra saker ochså, men bussar är det roligaste.

rikard Skrev:
> Hur mycket respekt tycker du att du visar andra
> när du värderar dina ägodelar högre än deras
> hälsa?

Hur mycket respekt visas när någon värderar sitt eget höga nöje högre än andras ägodelar?

/Eric.

Rhino Skrev:
> Hur mycket respekt visas när någon värderar sitt
> eget höga nöje högre än andras ägodelar?

I det här fallet var det en 14åring och då handlar det fortfarande om uppfostran. Respekt och empati är inte något man föds med, uppenbarligen. Det beklämmande med hela den här situationen är inte att en 14åring agerar omoget, det var inte oväntat. Det är heller inte att en busschaffis ilsknar till och "sliter omkull" 14åringen. Det var inte heller oväntat men ganska tragiskt. Det som är riktigt skrämande är att så många vuxna människor anser att busschaffisen gjorde rätt som använde VÅLD för att HÄMNAS och STRAFFA 14-åringen. Och folk undrar vad det är som är fel på samhället idag...

/rikard

Klart du har chansen att återvinna respekt Oskar

Jobba på det så lovar jag att inte berätta vad jag gjorde när jag var 14:-)

ha det
Jan

(är jag inte snäll idag)
ps. rikard...har du köpt mysliköret? :-)

Senast redigerad av en moderator:
steelisreal skrev "men en sak är säker hade han gjort det mot någon av mina ägodelar så hade han inte klarat av att sitta och snacka skit här på ett tag"
jag hade aldrig tolererat att du spöat min grabb om han repat din bil, aldrig! ett bättre sätt är väl att ta reda på vem ungen är och sen gå via föräldrna än att ge en 14 åring stryk? uppfostra barn med hjälp av våld blir ALDRIG bra

Jag sa i och för sig inte att jag skulle ge honom stryk.
Men den varianten finns ju om han eller hans föräldrar inte ersätter skadan.

Själv slåss jag aldrig, det finns folk som är mycket effektivare på det:-)

men jag blir så trött på den mjäkigheten som finns, som tillåter ungar att göra precis som de vill .
myslifasonerna förstör hela generationer, lite mer respekt tack

Ang. den svenska moralen/rättsystemet eller rent av bristen på båda?

Tycker det är konstigt att man i Sverige blint följer vad som präntades in i folk på det mysiga 70 och 80-talet. Alla är lika, ingen ska råka illa ut, med våld löser man inget, låt barnen leka osv. osv.

Det här är det största problemet anser jag i Sverige idag, denna ständiga "låt gå" inställning. Om någon går och slår ner pensionärer på stan heter det ofta, på lagom Freudianskt vis: "Han hade en taskig uppväxt med dåliga föräldrar..." Sorgligt då var och en borde vara ansvarig för sina egna handlingar! Om jag slår sönder vindrutan på någons bil bör jag väl lämpligen ersätta den?

Våld är nästan aldrig lösningen på problem, dock kan det vara nödvändigt med visst våld för att nå nästa steg vilket är en diskussion där problemet tas upp. Men så långt som det är möjligt måste alltid våld undivkas, annars blir problemet: "Varför får dom slå mig men inte jag dom?" Ännu ett bra skäl till att vara emot dödsstraff.

Den svenska blåögdheten vet inga gränser, det finns väl ingen som kan neka till att det i de flesta större svenska städer finns organiserad brottslighet med torpeder etc? Jo, just det, politiker är väldigt bra på att förneka sådant. Annars skulle det inte gå att skära ned på polisen... ;)

Svenska rättssystemet är för sorgligt! Trots solklara vittnesmål och trots att det finns namnuppgifter på förövare i misshandelsfall går det inte att ens påbörja en riktig förundersökning. Polisen/Åklagare vägrar ta tag idet då det ofta inte är någon mening (som jag har fattat det i ett fall där jag känner den drabbade). Lite komiskt är dock att om någon går in i mitt hus och stjäl min TV för att sedan halka på den osandade trappan och bryta ett ben (rätt åt den jäveln!), gissa vem som lär få betala skadestånd osv. jo jag som ägare av huset är skyldig att sanda trappan...!

Gissa om jag kommer bo kvar i Sverige om möjligheten kommer att flytta utomlands? Hur många chanser behöver ni? 1? 2? 3? Nej, jag ska hjälpa er, svaret är: NEJ!

Var det här OT? Jepp, till 100%! So sue me!

Steelisreal Skrev:
> Jag sa i och för sig inte att jag skulle ge honom
> stryk.

Då missförstod jag nog den här raden lite:
men en sak är säker
hade han gjort det mot någon av mina ägodelar så hade han inte klarat av att sitta och snacka skit här på ett tag.

> men jag blir så trött på den mjäkigheten som
> finns, som tillåter ungar att göra precis som de
> vill. myslifasonerna förstör hela generationer, lite mer
> respekt tack

Respekt och våld är två helt olika saker i min värld. Men jag håller med dig om mjäkigheten. Men är det något annat att vänta av dagens ungdom när dagens vuxna är så fantastiskt dåliga föredömmen?

/rikard

Att Sverige är ett ruttet land när det gäller rättsystemet är väl ingen som säger emot, men man gör ju inte det bättre genom att ge småungar stryk. Precis som jag skrev, ta saken med föräldrana, det är klart att jag (fadern till barnet som repar bilen) ska betala bilen och sen ta itu med problemet på hemmaplan, men jag vill inte att man ger min grabb stryk och sen är vi liksom kvitt. Man måste ju vara allvarligt sjuk om man nöjer sig med att få slå på grabben några gånger som kompensation för repan, men det är ju min åsikt...

danne f Skrev:
> Att Sverige är ett ruttet land när det gäller
> rättsystemet är väl ingen som säger emot, men man
> gör ju inte det bättre genom att ge småungar
> stryk.

Tror du inte? ;)
Nej, jag håller med. Att bara slå till ungen gör ingen glad, däremot måste man ju få hindra honom/henne och fråga vem den är. Så att man kan kontakta föräldrarna.

> Precis som jag skrev, ta saken med
> föräldrana, det är klart att jag (fadern till
> barnet som repar bilen) ska betala bilen och sen
> ta itu med problemet på hemmaplan, men jag vill
> inte att man ger min grabb stryk och sen är vi
> liksom kvitt.

Nej, självklart inte! Bra att du i så fall skulle ta ditt ansvar, men jag undrar om alla föräldrar gör det... Dock ska inte det gå ut över ungarna då det är ett annat problem (läs 70-80tal (60 också?) med dagisreformen osv.).

> Man måste ju vara allvarligt sjuk om
> man nöjer sig med att få slå på grabben några
> gånger som kompensation för repan, men det är ju
> min åsikt...

Definitivt, JA!

Muerto...Håller med dig, tror inte alla föräldrar skulle ta sitt ansvar men då är vi ute på djupt vatten. Vem som helst kan ju skaffa barn (nästan) men alla är ju defenetivt inte mogna att göra det men dom problemen får vi kanske ta nån annanstans än här...

Tillbaka
Topp