Vettig verkstadskostnad?

erimos

Ny medlem
Vettig verkstadskostnad?
Hej kära forum,

Vill inledningsvis be om ursäkt för en trist fråga men allt kan ju inte handla om cutting-edge fixies osv...

Jag har en gammal crescent mtb från sent 90-tal som lever ett stillsamt liv som pendlarhoj i Umeå. Tjusig orange stålram som det anstår en crescent. Tyvärr börjar den vara glapp nästan överallt och jag är osäker på att jag kan/orkar fixa till allt. Till frågan:

Vad är rimlig kostnad för att byta styrlager, kassett bak och växelförare bak? En allmän rundsmörjning kanske också bör ingå.

Man kan förstås överväga om det är vettigt att satsa pengar på en sån gammal hoj men samtidigt är den tämligen ohet som stöldobjekt vilket är en helt obetalbar egenskap. Den har även visat sig vara välbalanserad i vinterföre.

(om ni svarar bra lovar jag att köpa nåt jävligt dyrt i framtiden som jag kan ställa roligare frågor om).

Vettig verkstadskostnad?
Tror inte att 500 kr räcker om de ska byta styrlager. Försök att laga allt själv istället, det blir dyrt om verkstaden ska köpa in alla komponenter.

Vettig verkstadskostnad?
Att byta ett styrlager tar ju inte mer än 20 min... på sin höjd. Om verkstadskostnaden är 500:-/timmen...så.. ja du fattar...

Vettig verkstadskostnad?
skulle gärna laga alltsammans själv, inte minst för att lära mig.

tyvärr har jag varken verktyg (här i umeå) eller någon lämplig plats.

500 spänn kostar ju en teknikkonsult i fordonsbranschen per timme, då får man en civing. komplett med birkenstock.

Jag ska nog pallra mig till en verkstad imorgon och se vad han vill ha, eventuellt kanske jag kan köpa delar själv om blir billigare.

Finns det några kompatibilitetsproblem mellan 14 år gamla shimano-budget-grejjer och moderna dito?

Vettig verkstadskostnad?
Är så lätt så lätt så Hos oss tar vi 400 för en cykel service + delar iom att det är större komponenter som skal bytas lägger jag till 100.- dvs 500.- det kanske tar 1t + och göra jobbet och vi tar i normala fall 750.- i timmen , men när man har fast pris för en service så får man prata med kunden först att det blir lite dyrare en en vanlig service dvs jag lägger på 100.- i arbetspeng beroende då självklart på hur mycke som skal bytas .
Så för och fylla i resten av det tomrummet för en hel timme kanske + 15min får vi ta av marginaler på delar , kanske inte den bästa affären men man får en nöjd kund som kanske återkommer med mera jobb eller kanske köper en ny cykel.

Det här är världen till en cykelmek, sen för att en vekstad skal gå runt skal det vara minst 6 betalade arbets timmar pr person som jobbar där. Så marginalerna får ta smällen om det är tunt med jobb dvs överskottet ...

Ps: Styrlager 15 min ... ;)=

//svein

Vettig verkstadskostnad?
*Mikael* skrev:
-------------------------------------------------------
> Plush skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att byta ett styrlager tar ju inte mer än 20
> > min... på sin höjd. Om verkstadskostnaden
> är
> > 500:-/timmen...så.. ja du fattar...
>
>
> Ja du Plush...
>
> http://www.sportson.se/site/index.php/oevrigt/juni
> or
>
> Kollar du vad trådskaparen vill ha utfört, och
> vad det kostar att utföra ovan nämnda
> moment...så.. ja du fattar...

Ja du Mikael...

En del butiker bedriver ocker oxo...

Med tanke på att jag själv skruvar i butik... och där går det på timtaxa... och det aldrig tar mer än 15-20 min att byta ett styrlager...

Ja du fattar nog du med...

Vettig verkstadskostnad?
Plush: själva arbetet brukar inte vara några problem och går oftast snabbare än den tid det tar att tillsammans med kunden bestämma vad som ska gjöras på cykeln, skriva inlämningskvitton o.s.v. Taxan skall även täcka den biten. För endel kunder är 300kr för ett styrlagerbyte dyrt, för en del är det extremt billigt.

Tillbaka
Topp