Vevlager byte?

loppanspappa

Ny medlem
Vevlager byte?
Hej alla!
Är en glad amatör som har ett problem med min racer,ett knak ljud som jag inte hittar trots att jag gjort allt,och då menar jag allt!
Jag har kontrolldragit alla bultar,pedaler inklusive klossar,växlar,kedja,smörjt och fettat in överallt där man kommer åt.
Nu till mitt problem,det enda som jag inte vågat mig på är att demontera mitt vevparti som är ett Truvativ Touro,hur går man till väga? Vilka verktyg, vevlager avdragare med mera behövs? Har kollat på "mektips" men hittar inget som liknar mitt vevparti. Kan någon vänlig själ ge mig några tips som en nybörjare på mekning förstår sig på?

Detta är min racer:http://www.khsbicycles.com/07_flite_700_06.htm

Tacksam för svar
/Jocke

Vevlager byte?
Är du säker på att det inte är sadelstolpen? Den knakar också gärna ikapp med tramptagen. Lite fett på stolpen löser i så fall problemet.

Vevlager byte?
Hmm. Sadel railsen då?

Om du står upp med vemarmarna horisontelt och trycker till och sedan trampar ett halv varv försiktigt och sedan trycker till igen. Knakar det extra mycket då? d.v.s. om du nu i det nya horisontalläget trycker till upprepade gånger, knakar det då lika mycket för varje tilltryckning eller knakar det mer om du roterar ett halv varv emellan?

Är det mindre knak efter en tilltryckning så är det sannolikt vevarmens infästning i vevaxeln som knakar och inte lagret.

Tillbaka
Topp