Vevlagerfråga landsväg bsa68 vs pressfit

Johan

Medlem
Hej

Jag vill köpa en power2max effektmätare, på min ena cykel har jag BSA68 vevlager(Canyon Speedmax AL) och på den cykel jag vill köpa är det pressfit(Canyon Ultimate CF SL 9.0 SL). Kan samma vevparti fungera med båda vevlagren? Är det lika stora "hål" i ramen så att jag kan byta från ett vevlager till det andra?

Tack på förhand
/Johan

På Canyon Ultimate CF SL 9.0 SL sitter det SRAM-vevar med vad jag tror är GXP-axel. De är inte kompatibla med Hollowtech II utan har lite annan diameter.
Vore jag dig så skulle jag titta på att istället köpa en Shimano-kittad Ultimate CF, om det nu inte råkar vara så att det är SRAM GXP även på din Speedmax?

Har du Hollowtech II på båda cyklar kan du flytta runt vevpartierna som du vill, förutsatt att du köper en Power2Max för Hollowtech II-kompatibel vev, t.ex. Rotor 3D.

Har du SRAM på båda cyklar så blir det samma sak med Force 22/SRAM S900 för GXP.

Du får köpa ett Shimano pressfitvevlager och sätta i Canyon Ultimaten. Sen funkar det om du köper ett Rotorparti.

//O

Johan skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det lika stora "hål" i ramen så att jag
> kan byta från ett vevlager till det andra?

Nej, men ja. Passformen i ramen är ju givetvis helt olika, men vevlager för de flesta vevpartier med 24 mm axel (och vissa med 30 mm axel) finns för båda ramtyperna. Vilka vevlager som behövs beror helt på vilken variant av Power2Max du köper.

Hursomhelst kommer du inte på något smidigt sätt kunna byta fram och tillbaka mellan ett Sram-vevparti och annat märke, eftersom Srams GXP-axel är 22 mm i ena änden medan övriga fabrikat oftast är 24 mm i båda ändarna.

Om jag var du och hade ett tak på vad det får kosta skulle jag skippa p2m och istället köra med 2*stages vevar för effektmätning. Blir väl typ samma kostnad som 1st p2m nya modellen. Varför jag tycker så är att visst går det att flytta runt vevpartiet men å andra sidan är det ju skit att slita ut grejerna genom att skruva sönder dem plus besväret att flytta runt det

I och med att du har Sram GXP på båda cyklarna och Canyon Ultimate CF SL 9.0 SL levereras med Force 22, så borde det räcka med att köpa en lös Power2Max-spindel för Sram-vevparti och bara byta spindeln på Force 22-vevpartiet.

Edit: Hemsidan för P2M Classic säger SRAM S900 (up to 2009) så då har de väl antagligen bytt spindelns infästning på nyare vevpartiet. Verkar än mer troligt när man på sidan för P2M Type S anger kompatibilitet med Force 22 som en ny feature. Synd, för jag antar att det var Classic du tittade på...

Senast ändrad:
grump skrev:
> Om jag var du och hade ett tak på vad det får
> kosta skulle jag skippa p2m och istället köra
> med 2*stages vevar för effektmätning. Blir väl
> typ samma kostnad som 1st p2m nya modellen.

Samma kostnad som Power2Max Type S ja, men gamla Power2Max Classic säljs ju ut till bra pris nu vilket jag gissar är det trådskaparen tittar på.

http://www.power2max.de/europe/en/power2max-classic-sale-now-from-e590/

@grump
Både på gammla och på nya cykeln är det vevarmar i kolfiber, det verkar som att man måste byta vevparti till aluminium om man vill använda stages.

@Mayhem
Borde jag inte kunna sätta in adaptern i min pressfit cykel och sedan skruva i ett bsa68 vevlager i adaptern och sedan kunna flytta vevpartiet mellan cyklarna?

Båda cyklarna har SRAM gxp, men den ena bsa68 och den andra pressfit.

Jag har inte tänkt flytta vevparti mellan varje cykelpass, kanske köra på trainer med den ena cykeln, byta till våren och köra vättern med linjecykel och efter vättern byta till triathlon för att köra några lopp.

Jag har inte bestämt mig gällande Type S eller classic, det verkar lättare att byta batteri på Type S.

Johan skrev:
> Både på gammla och på nya cykeln är det
> vevarmar i kolfiber, det verkar som att man måste
> byta vevparti till aluminium om man vill använda
> stages.

Nja, det är bara vänstra vevarmen (där mätaren sitter) som behöver vara i aluminium, och den får du ju när du köper Stages. Däremot kanske det känns knasigt att blanda vevarmar från olika grupper på hojen beroende på hur OCD man är.

Johan skrev:
> Borde jag inte kunna sätta in adaptern i min
> pressfit cykel och sedan skruva i ett bsa68
> vevlager i adaptern och sedan kunna flytta
> vevpartiet mellan cyklarna?

Nej! Den adaptern är för att montera gängade vevlager i en ram för PF30. Alla Canyons nuvarande landsvägshojar (utom möjligtvis modeller som är flera år gamla typ Roadlite och Speedmax AL) har vevlagerhylsa PF86. Men varför ens fundera på att använda en adapter när båda cyklarna redan har GXP-vevlager?

Johan skrev:
> Båda cyklarna har SRAM gxp, men den ena bsa68 och
> den andra pressfit.

På de vevlagren är det ju endast utsidan som skall passas mot ramen som skiljer, insidan fungerar med alla Srams landsvägsvevpartier som har GXP-axel.

Johan skrev:
> Jag har inte bestämt mig gällande Type S eller
> classic, det verkar lättare att byta batteri på
> Type S.

Om du köper Type S kan du som jag redan nämnt ovan köpa endast spindeln och montera den på det Force 22 vevparti som sitter på den Ultimate CF SL du tittar på att köpa.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp