Vevparti för 10-del med 9-del kedja och kassett?

Om man läser texten noga på CRC så verkar det ingå vevlager. SRAM skriver att det är kedja för 10-delat som gäller. Det kanske är för att friskriva sig från ev problem...

Ska du köpa ny kassett och kedja så kan du alltid köpa 10-delad kedja med. Fungerar bra på 9-delat tycker jag. Men logiskt sett borde det fungera utmärkt även med 9-delad kedja för de vevpartiet.

Jag har kört förra säsongen med niodelad kasett (SRAM) kedja för niodelat, samt vevparti för tiodelat (campagnolo record)

Innan jag monterade kasett och kedja satt där åttadelad kasett och kedja, det fungerade bra det med.

Är själv i tagen att gå från 3x9 till 2x9 och har kollat möjligheterna att bara byta klingor.
Tror det ni kan vara värt 2300spänn för ett helt nytt vevparti istället för att lägga 700 på 2st klingor?

Tips på bra 10-delade partier till lågt pris i sverige?

2-delade vevpartier till lågt pris är väl Sram X.7 skulle jag säga. Men som du själv skriver är det billigare att köpa nya klingor bara.

Tänkte mig ett sånt, verkar som att vevlagret ingår också. Inte alltför dyrt heller, känns lite surt att byta ner sig från ett SLK lite bara men men :D Tror det kommer funka kalas med 9-kedja annars får man väl bita i det sura och byta kedja också, har inte hört om folk som haft problem med 10 kedjor på 9-kasetter.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&artgrp=193&visa=33-64&Sort=Beskr&Visn=Lista1

Hur är det med kedjelinjen på dessa tvådelade partier. Var ligger stora drevet jämfört med största på ett vanligt konventionellt 3-delat XT-parti?

Det ligger mellan mellandrevet och stora drevet.

Med andra ord kan du använda alla växlar bak oavsett vilken klinga fram du ligger på.

Ska testa köra på 26-39 faktiskt, jag har ju 32-11 kasett så tror det kan bli perfekt.

Senast redigerad av en moderator:
Jag provar att återuppliva den här tråden, fast frågeställningen är tvärtom.

Kan jag använda 10-delad kedja med ett tvådelat vevparti för 9-delat? Fram- och bakväxel samt kassett är 10sp så bak är det inga konstigheter, men fram?

Tillbaka
Topp