Vevparti för 1x10

matsarne

Medlem
Vevparti för 1x10
Jag ska bygga ihop en helstel 29er baserat på en On-One Scandal ram och letar vevparti för 1x10 drivlina. Någon som har tips? Ska an använda ett SingleSpeedparti? Jag är fåfäng, så det får gärna vara snyggt och inte Shimano-fult!

Vevparti för 1x10
?

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/surly-mr-whirly-singlespeed-vevparti_vevlager-33t.html

SURLY728-175_2.jpg

Vevparti för 1x10
Fulvarianten ar val den jag anvander. Pa min 1*10 siter ett helt vanligt X9 tredelat med en klinga i mitten. Bra om jag skulle vilja ha en bash nagon gang.
Pa min SS sitter faktist ett Race Face Deus tredelat. Valde det framfor Deus singlespeed da jag var osaker pa kedjelinjen pa deras SS.

Men ett White ENO? X9 med en Homebrewed spiderless?

Vevparti för 1x10
Jag skulle avråda ifrån att handla ifrån Homebrewed. Dom har inte levererat det jag beställde för över 10 veckor sedan (och betalat för). Vägrar svara på mail oxo.

Vevparti för 1x10
JAg har valt White Industries vevarmar, även om jag vet att jag kommer behöva en chainholder för att säkerställa att kedjan inte hoppar av fram när jag växlar bak. Jag tänker köra 1x8. Tror inte att 1x10 skulle fungera bra med deras framdrev...

Vevparti för 1x10
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle avråda ifrån att handla ifrån
> Homebrewed. Dom har inte levererat det jag
> beställde för över 10 veckor sedan (och betalat
> för). Vägrar svara på mail oxo.

Trakigt att du inte fatt dina grejjer, men du ar inte fardig med vantan annu.... Att han inte svarar ar ocksa vanligt. Dan har for mycket att gora och han ar mekaniker inte affarsman. Normal vantan verkar vara ca 12 veckor numera.
Jag foljde tradarna pa MTBR lange innan jag bestallde och savitt jag hort ar det annu ingen som inte fatt sina grejjer till slut.

MEN for att gora klart: Jag tycker hans affarsmassighet brister, men tills nyligen fanns inga alternativ (och i vissa fall fortfarande) till att bestalla fran Homebrewed. Jag skrev till honom och fragade efter leveranstid strax innan jag bestallde och fick svaret 4 veckor. 12 veckor senare dok grejjerna upp.

Jag har iaf 4 ringar (+ en 5e till en kompis) fran Homebrewed och kvaliten ar super (den till kompisen ar titan och mina ar alu)
HBC.jpg.jpg

Bifogar en lusig mobilbild...

Men om man ar stressad sa ar det inget bra alternativ.

Senast ändrad:
Vevparti för 1x10
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte så på Truvativevevar också?

Nej, de har väl en skruv i mitten som håller in vevarmen mot splinesen (som man måste dra åt ganska hårt).

Vevparti för 1x10
Det här då: http://www.bike-components.de/produ...-Single-Kurbelgarnitur-mit-AM-Bashguard-.html ?

Har ett liknande på en cykel (fast inte med integrerad axel tror jag) och det har funkat fint.

Inte så spektakulärt kanske, men diskret och prydligt till ganska rimliga pengar.

Jag kör annars ett Sram Rival kompaktvevparti (lvg) med bara innerklingan (36T), fast på yttre positionen. Funkar bra, åtminstone tillsammans med en hemmagjord liten styrare, och ser helt okej ut tycker jag.

Vevparti för 1x10
Jag har tidigare kört 1x9 och kör numera även 1x10 på ett vanligt Shimano XT vevparti med klingan på mittenplatsen. Funkar hur fint som helst.
I regel vill man ha nåt som hjälper till att hålla kedjan på plats och då är en bashguard fiffig, inte bara för att skydda dreven. Den sätter man på ytterplatsen och sen kan kan köra t.ex. en jump-stop på insidan för att förhindra att kedjan trillar ner.

http://gvtc.com/~ngear/

Det blir en clean och smidig lösning. SS-vevar utan någon form av kedjestyrare / nåt som förhindrar kedjehopp hade jag inte kört i skogen. Har testat och det funkar inte optimalt.

Tillbaka
Topp