Vevparti för singelklinga till en 24 tummare?

Flatfour

Medlem
Grabben har en Cube Kid 240 SL ( https://www.cube.eu/en/products/kids/kid-240/cube-kid-240-sl-action-team-blue-2016/ ) som det sitter ett tungt vevparti med fyrkantsaxel och dubbla klingor på.
Nu vill jag byta det till ett med singelklinga eftersom han i princip inte orkar med att växla på främre ändå p.g.a. att det helt enkelt är för tung med reglaget och han utnyttjar inte alla växlar ändå.

Men, vart hittar jag ett vevparti för singelklinga med vevarmar som är ca 150 mm?

Tanken var först att ta ett vevparti för vuxen, t.ex. http://www.chainreactioncycles.com/no/en/shimano-deore-m615-10-speed-double-chainset/rp-prod108774 sätta singelklinga och kapa vevarmarna och borra/gänga nya hål för pedalerna, men det föll på grund utav att det är tunnare material längre in på veven än där pedalen sitter original.

I bak tänkte jag sätta en SunRace 10 vxl 11-42 kassett.

Skulle även vilja ha tips på ett bra vridreglage för 10 vxl.

Senast ändrad:
Vridreglagenas vridreglage är väl sram gripshift. Om de sen finns till 10-delat ska jag inte svära på, inte heller på vad de kan tänkas kosta.

Gripshift finns 10-delat, men inte som passar till Shimano växelförare.
SRAM har även 155-vevar till många '1'-serier, men de kostar ju en slant och är inte så lätta att hitta.

Varför vill du ha grip shift? Min dotter har det och jag är inne på att byta ut det mot ett vanligt reglage, för att det ska bli lättare att växla.

Anledningen till att jag, eller snarare grabben, vill ha gripshift är helt enkelt att han får ont i tummen av att växla till lättare växel p.g.a. att det går för trögt.
Han hade det på sin förra cykel, en Scott Scale JR 20".

Ang. vevparti så hittade jag igår efter lite googlande på ett SR Suntour XCT vevparti för fyrkantsaxel med tre klingar som hade "lösa" klingar och 104mm bultdelning. Ett alternativ är då att ta ett sådant och montera ett drev bara.

Mätte lite till igår också och det ska nog gå att ta vevpartiet som jag länkade tidigare och kapa vevarna och gänga nya hål ändå.

Frågan då blir, går det att montera ett vevparti med utanpåliggande vevlager på en cykel där det nu sitter fyrkantsaxel?

Det var just det "mindre fin-vevparti" jag kikat på.
Men om möjligt så köper jag hellre Shimano vevpartiet jag länkade i första inlägget och kortar vevarna.
Men som sagt, går det att montera ett sådant på en cykel som nu har fyrkantsaxel?

hade inte 165mm vevar funkat på 24"
Du får dra grappen lite i benen annars eller mata honom med spaghetti.

Senast ändrad:
RasmusOlofsson sa:
hade inte 165mm vevar funkat på 24"
Du får dra grappen lite i benen annars eller mata honom med spaghetti.

Det finns 24" med 175mm vevarmar oxå dom cyklarna brukar vara billigare. För dom flesta barn är det inga problem med lite längre vevarmar. Men jag som 178 cm lång med normal långa ben och fötter får problem med hälsena och knän när jag cyklar med 175 mm. Så lite långt kan det kännas med 165 mm om man är 130 cm och har 31 i skostorlek

Kedjestyrare funkar väl bra. Då är det bara att plocka bort de klingor som inte ska va med och använda den vanliga till 1x.

Ny wire och hölje brukar göra växlingarna lätta. Sitter reglaget rätt så att tummen jobbar i optimalt läge?

Jon sa:
Kedjestyrare funkar väl bra. Då är det bara att plocka bort de klingor som inte ska va med och använda den vanliga till 1x.

Ny wire och hölje brukar göra växlingarna lätta. Sitter reglaget rätt så att tummen jobbar i optimalt läge?

+1 på att plocka bort framväxel, onödiga klingor och sätta på en styrare. Går det till och med att sätta på en NW-klinga (eller är det klingorna nitade)? Och även +1 på att se över tumväxeln, en sån ska aldrig vara trög nog för att skapa probem så se över hur väl vajrar och höljen är fräscha (byt vid minsta tvekan), kolla om de sitter i knasiga vinklar och kolla om lite smörjning i handtaget hjälper.

Flatfour sa:
Det var just det "mindre fin-vevparti" jag kikat på.
Men om möjligt så köper jag hellre Shimano vevpartiet jag länkade i första inlägget och kortar vevarna.
Men som sagt, går det att montera ett sådant på en cykel som nu har fyrkantsaxel?

Jag skulle tro att det passar, du får mäta "hylsans" längd och läsa specen alt questions & answers. Men, om du ändå skall köpa nytt, varför då inte sikta på Nx i 155mm så slipper du mecket? Visserligen är meckande kul men om du oroar dig för tunnare gods osv så är det ju enklare att köpa rätt längd från början.
Jag har oxå noterat att vevarna blir lite tunnare en bit in men rimligen borde det funka till en ryttare på 30-40kg då org med tjockare gods säkerligen designats för nåt 120kg worst case.
I mitt fall har jag redan vevpartiet ifråga och jag försöker få till en ungdomscykel på liten budget. Därav kapning.
Lycka till!

Jon sa:

Det är nya grejer, han har haft cykeln sen i september och det har vart problem ända sen den var ny. Grabben är helt enkelt för klen i tummen (måste vara från mamma...).

David_J sa:
.....Men, om du ändå skall köpa nytt, varför då inte sikta på Nx i 155mm så slipper du mecket? Visserligen är meckande kul men om du oroar dig för tunnare gods osv så är det ju enklare att köpa rätt längd från början.

Av någon anledning så läste jag att NX vevpartiet kostade 177,5 Euro istället för 77,5 som det faktiskt står, då är det ingen mening att köpa ett annat och kapa.
Då lär jag väl visserligen köpa ett drev för 10-delat (?), men det får jag ju göra även om jag köper ett annat för att kapa.
Har dock tillgång till verktyg för Shimano, det lär väl inte vara samma som till Sram?

Hittade även detta, dock lär det kapas... http://www.cykelgear.se/reservdelar/vevparti/mtb-vevparti/force-ten2-vevparti-3824-tander

Hmm, nu blev det mycket... haha

Tillbaka
Topp