Vi borde prata om BikeSthlm

Heldum människa som kommer från gång o cykelväg, hamnar på körbana och utmanar bilisten. Skrämmer henne med sin huligantuta.

Han känns fullkomligt osympatisk, en paragrafryttare, bil-hatare, riktig Daniel Helldén-röstare, konfliktorienterat lagd till sinnet.

Jag tror han verkligen skulle må bra av en psykolog.

Fuskcyklist sa:
Ibland är klippen helt meningslösa, och jag undrar vad poängen kan vara. Men den här gillar jag när han själv konfronteras.

I konversationen efteråt tycker Bikesthlm att bilisten ska hålla sig mycket nära bilarna, så han får utrymme att cykla. Så kör man ju inte. Vid möte saktar man in och kommer överens, då det är lite utrymme.

Något sånt existerar förståelse i Bikesthlms värld. I stället ser vi att han i stället ökar farten för att inte missa incidenten och chansen att få tuta.

Jag tolkar inte situationen som du. Kvinnan säger sig bli skrämd av en cyklist i uppförsbacke som håller sig mycket nära högerkanten. Hon väljer trots sin rädsla att i stället för att bromsa, köra vidare och därefter tuta.

Fuskcyklist sa:
I konversationen efteråt tycker Bikesthlm att bilisten ska hålla sig mycket nära bilarna, så han får utrymme att cykla. Så kör man ju inte. Vid möte saktar man in och kommer överens, då det är lite utrymme....

Jag hade svängt in åt höger mot bilarna mkt tidigare än vad hon gjorde om jag kört den bilen i den situationen.

Tycker Således inte hans åsikt att hon borde göra det (hålla till höger) är särskilt konstig.

Vill inte försvara hans beteende då han uppenbarligen har vissa problem men i sakfrågan tycker jag inte det är så Underligt även om jag själv inte hade tutat (om jag haft sådan på styret) lr haft den trista attityden..

båtbensbudet sa:
Fuskcyklist sa:
I konversationen efteråt tycker Bikesthlm att bilisten ska hålla sig mycket nära bilarna, så han får utrymme att cykla. Så kör man ju inte. Vid möte saktar man in och kommer överens, då det är lite utrymme....

Jag hade svängt in åt höger mot bilarna mkt tidigare än vad hon gjorde om jag kört den bilen i den situationen.

Tycker Således inte hans åsikt att hon borde göra det (hålla till höger) är särskilt konstig.

Vill inte försvara hans beteende då han uppenbarligen har vissa problem men i sakfrågan tycker jag inte det är så Underligt även om jag själv inte hade tutat (om jag haft sådan på styret) lr haft den trista attityden..
+1

Tomcaten sa:
Heldum människa som kommer från gång o cykelväg, hamnar på körbana och utmanar bilisten. Skrämmer henne med sin huligantuta.

Intressant att den enda cyklist som cyklar runt med huligantuta är den enda som hamnar i en situation där han behöver använda den ~10 ggr/dag. Vilken bisarr slump! ;-)

båtbensbudet sa:
Fuskcyklist sa:

Jag håller helt med om att bilisten kunde ha hanterat situationen bättre. Antagligen var det rutin och lite slött körande, i stället för att själv sakta ner och hålla till höger.

Om hon tänkte något var det nog att Bikesthlm skulle sakta ner tills hon kom förbi. Vilket hade varit den bästa valet för Bikesthlm.

Men det jag ville peka på var att Bikesthlm medvetet skapar den här incidenten, och avsiktligt provocerar.

Senast ändrad:
Fuskcyklist sa:
båtbensbudet sa:
Fuskcyklist sa:

Jag håller helt med om att biluaten kunde ha hanterat situationen bättre. Antagligen var det rutin och lite slött körande, i stället för att själv sakta ner och hålla till höger.

Om hon tänkte något var det nog att Bikesthlm skulle sakta ner tills hon kom förbi. Vilket hade varit den bästa valet för Bikesthlm.

Men det jag ville peka på var att Bikesthlm medvetet skapar den här incidenten, och avsiktligt provocerar.

Nä visst så är det ju, han provocerar ju mest hela tiden. Det är nog ingen som kikat på dessa videos som bestrider detta .)

Ptja. Dråplig och tragisk film på samma gång. Ska man hårdra det hela så körde hon ju rätt klantigt. Inte minst med tanke på att hon tyckte det var halt vilket det antagligen inte var.
Men det är ju mer än en gång man råkat ut för värre klantbeteende hos bilister. I Sthlm vill säga. Skulle man tutat varje gång så hade man... fått slut på tryckluft.
Nu väntar vi bara på att BikeSthlm reggar sig och börjar skriva spännande inlägg här på forumet :P

Jag tycker inte hon gör något direkt fel, givetvis ska hon hålla avstånd till dom parkerade bilarna. Han tutar ju på henne när hon är precis bredvid den svarta bilen, hade det kommit ut ett barn framför den eller dörren öppnas lite hastigt gör ju det avståndet hela skillnaden. Att han har uppförsbacke kan ju inte hon ta hänsyn till. Alla andra trafikslag hade ju fått vänta på att hon har kört förbi bilarna innan dom kan köra vidare, varför kan inte han det?

Om man vänder lite på det och säger att bikesthlm hade varit på väg upp för backen och hon hade kört om honom, tror ni han hade tyckt att det fanns plats då med?

Tycker kvinnan gör helt rätt med tanke på bredden av väg.. ska hon köra 1dm bredvid de parkerade bilarna så han kan pressa sig förbi?
Hur hade bikesthlm gjort om han satt i en bil? skulle han tvingat kvinnan att backa då hon har parkerade bilarna på sin sida?

daikai1 sa:
Tycker kvinnan gör helt rätt med tanke på bredden av väg.. ska hon köra 1dm bredvid de parkerade bilarna så han kan pressa sig förbi?
Hur hade bikesthlm gjort om han satt i en bil? skulle han tvingat kvinnan att backa då hon har parkerade bilarna på sin sida?
kvinnan hade stigit ur sin bil gått fram till bikesthlm och slått in vindrutan med en slägga.Och gett han fingret.

Han är ju helt orimlig. Bilen kan ju inte bara försvinna eller? Bilisten har ju kommit en bra bit ner i backen innan treåringen bombar in på körbanan. Hur kan han tro att han ska ha fri lejd fram bara för han sitter på en cykel? Hade det varit en bil hade man ju snällt väntat på att nerkörande bil passerat.

Hon hade hindren på sin sida och då hon sket i det kunde hon åtminstone saktat in/stannat tills cyklisten passerat. Så en klant var hon såklart.
Och ändå sjyst att han blurrade ansiktet så hon inte behövde bli en stigmatiserad paria för resten av livet.

staine sa:
Hon hade hindren på sin sida och då hon sket i det kunde hon åtminstone saktat in/stannat tills cyklisten passerat. Så en klant var hon såklart.
Och ändå sjyst att han blurrade ansiktet så hon inte behövde bli en stigmatiserad paria för resten av livet.
Står lite i vägtrafikfördordningen om det. Sen hade han torkskat på gpdr men det vet han om utan när han lägger ut bilnummer som är kopplad till en person.

bellasoda sa:
Tomcaten sa:

Intressant att den enda cyklist som cyklar runt med huligantuta är den enda som hamnar i en situation där han behöver använda den ~10 ggr/dag. Vilken bisarr slump! ;-)

En cyklande farbror på hantverkargatan hade visselpipa i mun. Tjöt på varje gång en människa gick över vägen felaktigt.
För det första måste han själv få dålig hörsel av det och för det andra måste det vara jobbigt att cykla runt o suga på en sån hela tiden.

staine sa:

Joe men han damp ut på vägen från en gång o cykelväg innan det.

staine sa:
Skojar du eller? Hon var ju redan på god väg att passera bilarna/hindren när han kommer in i situationen. Det är han som borde lugnat sig tills hon passerat, men istället trycker han på lite extra så de ska mötas där det är trångt...

Det är lite synd om honom. Kan inte någon som känner honom krama om honom och förklara att alla inte är så skickliga i trafiken som han är. Han måste lära sig att vi alla har fel och brister men att vi ändå måste samsas i trafiken. Hans tuta får inte andra att köra bättre. Tutan kanske är som en gosefilt för honom men jag tror att den skapar mer irritation i trafiken. Och det är inte bra för oss oskyddade trafikanter.

Peth sa:
staine sa:
ooms sa:
staine sa:
Tutan gjorde varken till eller från - hon hörde den inte i alla fall.
Det sved nog i hans ego när hon berättade det...

Men - men - det måste innebära att dom inte hör när jag ropar ilskna okvädinsord efter dom heller? #besviken och kränkt

Ah, så det är du som är den där farbrorn som åker runt och skriker och svär åt folk i rusningstrafiken?

Nä han cyklar runt i Gröndal och skriker på folk som cyklar åt fel håll (cyklarna målade i körbanan)

Undrar när hans blodkärl exploderar. Han är jättearg. På riktigt väldigt mega arg.

aggressionshämmad tryck-kokare.

kvinnan i cittran körde iofs onödigt långt ut förbi de parkerade bilarna, men vår amatörpolis borde lugnt väntat. jag hade som cyklist stannat. kanske lite demonstrativt, men med positivt minspel.

Bengt-re sa:
Peth sa:
staine sa:
ooms sa:
staine sa:

Men - men - det måste innebära att dom inte hör när jag ropar ilskna okvädinsord efter dom heller? #besviken och kränkt

Ah, så det är du som är den där farbrorn som åker runt och skriker och svär åt folk i rusningstrafiken?

Nä han cyklar runt i Gröndal och skriker på folk som cyklar åt fel håll (cyklarna målade i körbanan)

Undrar när hans blodkärl exploderar. Han är jättearg. På riktigt väldigt mega arg.

Assååå... syftningen här ovan... inte jag va?
Jag har mest bara övergått från ilska (på 90-talet typ) till att för mig själv förutse till synes random och oväntade manövrer hos med (och mot) trafikanterna. Ofta med kirurgisk precision och med lyckat resultat! ;)

staine sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:
staine sa:
ooms sa:
staine sa:

Assååå... syftningen här ovan... inte jag va?
Jag har mest bara övergått från ilska (på 90-talet typ) till att för mig själv förutse till synes random och oväntade manövrer hos med (och mot) trafikanterna. Ofta med kirurgisk precision och med lyckat resultat! ;)

Nä. ?

Det borde vara fler som är hjälpsamma och trevliga och som hjälper andra ställa bilen och börja cykla. Många cyklar gör att man kan kräva mer utrymme/ändringar i befintlig infrastruktur.

+1 på Hasse#7 (Vilka är dom andra 6??)

Och det borde vara fler cyklister som vrider på huvudet, tar ur hörlurar och bara allmänt håller koll på sin omgivning :)

Hasse#7 sa:
Det borde vara fler som är hjälpsamma och trevliga och som hjälper andra ställa bilen och börja cykla. Många cyklar gör att man kan kräva mer utrymme/ändringar i befintlig infrastruktur.
Bra! Ska omedelbart beställa några cyklar till så att jag kan kräva mer utrymme på GC-banan. ;-)

GoranS sa:
Hasse#7 sa:
Bra! Ska omedelbart beställa några cyklar till så att jag kan kräva mer utrymme på GC-banan. ;-)

Absolut! n+1 är aldrig fel. Kan du avvara en i ena änden till en kollega som börjar cykla och skaffa två nya cyklar är det helt ok. :)

Snubben söker konfrontation, hade han bara slutat trampa i någon sekund så hade kvinnan kunnat passera utan problem. Han vill hävda sin rätt vilket aldrig är bra i trafiken kommer sluta illa.

NAnders sa:
Det är ju för att granarna kan orsaka skadeolyckor där de står som de flyttas till körbanan där de inte kan orsaka skadeolyckor.

Denna tråd är för övrigt en bra påminnelse om att "lite skit ska de väl tåla, cyklisterna"-tänket är djupt rotat även hos cyklister.

Jodå, BikeSthlm har hittat hit också, då någon påpekade för mig att han kommenterat på Twitter. Tyvärt att det här verkar vara det enda han lyckats ta åt sig. Så något större hopp om bättring där finns nog inte.

Senast ändrad:
bellasoda sa:
Köper man en dyr och fin tuta så vill man ju få valuta för pengarna.

Klart han får valuta för pengarna. För att ta ett av många exempel

så tutar och skrämmer han på en fotgängare vid 1.02. De är på något torg som någon gärna får identifiera. Alltså ingen cykelbana eller väg, utan där man förväntas kunna gå. Vore kul att veta hur han rationaliserar det ofoget.

Som bekant används en tuta för att påkalla uppmärksamhet vid fara. Men för att ta ytterligare ett klipp

så tutar han sjutton gånger i det här klippet på 1.08 minuter, varav inget utom möjligen utgör någon som helst fara för någon. Rent missnöjestutande på andra trafikanter han inte är nöjd med. Av dessa tutar han:
Fyra gånger på fotgängare som han alltså tycker är i vägen.
En gång på en person som parkerat i cykelbanan och som just klivit ur sin bil. Inte någon fara alltså med står där BikeSthlm tänkt köra.
En som byter fil vid högersväng och väntar över cykelbanan, och således är i vägen för BikeSthlm. Värd en tut förstås. plus tre andra där jag inte tycker bilisten gjorde något fel alls. Ska man vara snäll mot BikeSthlm skulle man kunna säga att han preventivtutar, så att han ska slippa sakta ner för att undvika eventuell fara. Men egentligen är det förstås bara rent ofog och missbruk av tutan.
Så sju ytterligare där bilisten borde ha tänkt till innan. Men ingenstans där BikeSthlm inte kunnat ta sig ur situationen genom att sänka farten.
Ingenstans i den här videon tutar han på andra cyklister. Men det finns exempel på det i andra klipp.
Hmm, det blev 16 av 17 "incidenter". Nåja, det får duga.

Senast ändrad:
Tar en till tut när jag ändå är igång. Sen är det dags att ge sig ut i det vacka vinter(?)vädret.

Efter några sekunder kommer BikeSthlm upp till en rondell där han ska över en cykelpassage. Som bekant gäller att han ska lämna företräde till bilen som kommer från vänster. Något som förstås inte bekymrar vår huligantutare, som alltså tutar sig över passagen. Nej, någon fara föreligger inte alls.

Förutom då att BikeSthlm ska lämna företräde, och därmed grovt missbrukar sin tuta, så ser det ut som att bilisten ändå tänkt låta BikeSthlm passera, oavsett tutning.

Edit: Jag har tydligen fel om regler för företräde här. Se inlägg nedan.

Senast ändrad:
Ska man lämna företräde för den bilen som cyklist där? Det visste inte jag isåfall. O andra sidan inte så konstigt eftersom reglerna inte är helt lätta att förstå lr minnas. I sånna situationer går jag nog mest på känsla iaf för skulle inte räkna med att alla andra trafikanter kan de krångliga reglerna. Som bilist hade jag släppt förbi cyklisten.

Senast ändrad:
Fuskcyklist sa:
Tar en till tut när jag ändå är igång. Sen är det dags att ge sig ut i det vacka vinter(?)vädret.

Efter några sekunder kommer BikeSthlm upp till en rondell där han ska över en cykelpassage. Som bekant gäller att han ska lämna företräde till bilen som kommer från vänster. Något som förstås inte bekymrar vår huligantutare, som alltså tutar sig över passagen. Nej, någon fara föreligger inte alls.

Förutom då att BikeSthlm ska lämna företräde, och därmed grovt missbrukar sin tuta, så ser det ut som att bilisten ändå tänkt låta BikeSthlm passera, oavsett tutning.

Trollar du? Är väl världens tydligaste väjningsplikt för bilen där.

Fuskcyklist sa:

Hajtänderna då? Jag trodde nog också att bilisten ska lämna företräde i det fallet...

båtbensbudet sa:
Ska man lämna företräde för den bilen som cyklist där? Det visste inte jag isåfall. O andra sidan inte så konstigt eftersom reglerna inte är helt lätta att förstå lr minnas. I sånna situationer går jag nog mest på känsla iaf för skulle inte räkna med att alla andra trafikanter kan de krångliga reglerna. Som bilist hade jag släppt förbi cyklisten.

Jag hade också släppt över cyklisten, dels därför att jag tycker att så borde trafikreglerna vara, men framför allt för att jag inte vill skada någon.

Tribeca sa:
Fuskcyklist sa:

Hajtänderna då? Jag trodde nog också att bilisten ska lämna företräde i det fallet...

Har jag fel? Ja, det verkar så tydligen. Får kolla upp hajtänder och icke hajtänder. Då får den föras över till sorteringen då BikeSthlm missbrukar tutan i största allmänhet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp