Vi måste prata om singlepivot på dyra cyklar

erik h

Aktiv medlem
Hur blev det såhär? I en bransch där vi i 20 år betalade glatt rejäla extra pengar för att slippa få single pivots, antingen som en enkel sving eller indirekt som ett faux bar (Kona). Vi hyllade Horst Link, VPP, DW, jackshaft. De var neutrala, effektiva, flöt fram i terrängen.

Så blir det 2024. Borta är alla länkage. Alla kör single pivots med öppen baktriangel, kanske nåt litet dämpardrivlänkage på sin höjd.

(n.b. en cykel kostar nu 2-3 gånger så mycket, och väger två kilo mer)

Bra bakdämpare med lågfarts och plattform motverkar väl i viss mån rise och squat men inte feedback, brake jack.

Vad hände? Inget av detta är något problem egentligen? Vi var vilse i teori i 20 år?

Såhär ser det ut i happyartikeln med cykelvasaraketer, bara en eller två komplicerade saker, resten är totalt basic-länkage:

Bilagor

• IMG_4780.jpeg
    IMG_4780.jpeg
    80.7 KB · Besök: 653
  • IMG_4779.jpeg
    IMG_4779.jpeg
    74.7 KB · Besök: 209
  • IMG_4778.jpeg
    IMG_4778.jpeg
    86.6 KB · Besök: 225
  • IMG_4777.jpeg
    IMG_4777.jpeg
    85 KB · Besök: 224
  • IMG_4776.jpeg
    IMG_4776.jpeg
    86.5 KB · Besök: 225
  • IMG_4775.jpeg
    IMG_4775.jpeg
    96.7 KB · Besök: 220
Inflationen över 20 år motsvarar prisskillnaden och jag tror inte vi bromsar inte lika hårt längre nu när vi inte är så snabba. Hade vi inte framväxel på alla cyklar på den tiden? Alla cyklar ovan har sin pivot smäck på samma ställe som kedjan går på klingan.

Ett sätt att göra fs lättare utan att utveckla en soft-tail?
Ja.
Men det har skett utveckling. Jag hade en Cannondale carbån-trigger och den hade en vanlig enkel flex-sadelstag-singlepivot baktriangel, med en avancerad dämpare för att fungera så bra det gick, på Habit hade de samma metod, fast på alu-stag ?
Men åtminstone C-dale, men ingen annan i artikeln tror jag, har satt flexet på kedjestaget på moderna Scalpel'erna, så de är fourbar utan gångjärn....

Fast man kan visst fortfarande vinna xc-tävlingar på hardtail har jag hört (även där andra kraschar brutalt pga terrängen)....

Varför måste vi prata om singlepivot?

För att du gått in på en tråd om singelpivot?
?

Jämför jag min nuvarande hoj (Epic Evo) med vad jag cyklade på runt "då" med singlepivot så är i alla fall den moderna cykeln avsevärt mer effektiv i både framdrift och dämpning.
Dagens lösningar lär vara lättare, styvare och hållbarare inbillar jag mig.
Inget fel med att vissa saker får "mogna", less is more.

Tittar vi på gafflar så är vi ju i stort fortfarande fast med samma konstruktion trots otaliga försök att utveckla "överlägsna" avancerade varianter.

Personligen är jag ett fan av enkelheten, färre delar, mindre underhåll och den cleana looken.

Har materialutvecklingen gått framåt så pass att man får lagom flex utan stress/sprickor och därför väljer den lösningen?

Enda märkbara skillnad i köregenskaper mellan en single-pivot och vanligt utförande av Horst-link (med pivot nära bakaxelb) är anti-rise. Förut verkade de flesta överens att bromsande bak inte borde har en effekt på dämpningen bak. Men nuförtiden verkar många tycka att det är bra att man får lite rise bak för att bromsningen har mer effekt och det inte är en stor problem att dämpningen bak är lite mindre aktiv.

Då kan man har lättare ram i kolfiber (eller stål) med en pivot mindre eller enklare ram vid t.ex. en high-pivot bike.

Inflationen över 20 år motsvarar prisskillnaden och jag tror inte vi bromsar inte lika hårt längre nu när vi inte är så snabba. Hade vi inte framväxel på alla cyklar på den tiden? Alla cyklar ovan har sin pivot smäck på samma ställe som kedjan går på klingan.

Tjena!

Nja, tittade man på toppmodellerna från 2004ish så låg dom på runt 50. Inflationsmässigt så landar man runt 68000 efter inflationen. Räknar man på rätt sätt och räknar på löneindex så landar man runt 95000, det är nästan 100 papp under toppmodellerna.

Nu är ju toppmodellerna kanske lite fel att jämföra med. Kollar man på instegs helgung så fick man en Stumjumper för 15000 då. Inflationsmässigt hamnar man på 20500, löneindex ger 27000. Går väl att jämföra med nya Chisel som börjar på 32000, procentuellt är det ganska stor skillnad.

Så tittar man bara på prislappen så har Erik rätt i att dom kostar det dubbla. Men i verkligheten (om man inte tittar på toppmodeller) så har vi en prisskillnad på 25-30%

Ja.
Men det har skett utveckling. Jag hade en Cannondale carbån-trigger och den hade en vanlig enkel flex-sadelstag-singlepivot baktriangel, med en avancerad dämpare för att fungera så bra det gick, på Habit hade de samma metod, fast på alu-stag ?
Men åtminstone C-dale, men ingen annan i artikeln tror jag, har satt flexet på kedjestaget på moderna Scalpel'erna, så de är fourbar utan gångjärn....

Fast man kan visst fortfarande vinna xc-tävlingar på hardtail har jag hört (även där andra kraschar brutalt pga terrängen)....
För xcrejsande kan jag tänka mig att dom singlepivot fs är toppen!
Jag har en sån nyare scalpel med flexstays, den är downcountry amazeballs.

Men att gå från länkagedrivet till dämpardrivet är väl en anpassning det med?
Minns att Nino sa i någon intervju att han använde lockout mer än framväxel

Bra topic!
Konsumenterna tror de får bättre och bättre teknik men i själva verket sämre och sämre.
Det har fokuseras så mkt på reach, gaffelvinklar, styrbredd och sram vs. Shimano sista 10åren att tillverkarna (äntligen i deras ögon) kunnat utnyttja den chassi/ramteknik-o-intresserade marknaden till att renodla konstruktionen och göra cyklar så enkel att tillverka som möjligt.
Det har varit viktigare med funktioner som imponerar på grannen än på cykelns egenskaper (??)

Detta ihop med att kolfiber och därmed möjligheten till ramrör som flexar har blivit det eftertraktade cykelmaterialet. Ju färre delar desto lägre tillverkningskostnader och mer förtjänst per ram. Se bara på Specialized senaste, de är visserligen en hyllning till en design många konkurrenter använt i flera år och långt tbx i designhistorien men den är ju ett hån till fansen som matats med fsr, brain etc.

En bra cykel behöver inte ha avancerad stötdämpning men sett till hur dh som är den genre som kräver mest av stötdämpningen ser ut så nog är single pivot inte det mest optimala.
Jag gillar dock äkta single pivot. Marknden verkar inte ogilla det men tyvärr kan stötdämpningsegenskaper bli bättre än vad nuvarande trender ger marknaden.

De allra flesta mtb-cyklister på fulldämpad idag har nog knappt aning om vad single pivot betyder och vad alternativen är. De vill ha "xt-växel" och "brett styre". Och låsbara dämpare. (???)

Fast precis så var det när jag började med cykel för mer än två årtionden sen också.
Bara att brett styre då var betydligt smalare.

Jag killgissar att variationen inom resp länkagetyp är lika stor som, eller större än, skillnaden mellan länkagetyper.

Anti-rise och anti-squat kan man säkert göra massa mer finurligt med om man har fler länkar. Men hur mycket bättre blir cykeln egentligen? Tror likriktningen och förenklingen är ett tecken på en mer mogen bransch där cost/benefit och vad som faktiskt ger prestanda analyserats lite mer noga än ca år 2005 när alla försökte överträffa varandra med mer eller mindre galna uttalanden om det egna länkagets förträfflighet... Tror också att övergången till enkelklinga fram har gjort det lättare att designa en välfungerande sp.

Visst i dh-världscupen är det mycket spännande länkage i år. Men just den applikationen känns speciell och man ska nog inte anta att allt som har betydelse på sekundnivå i ett raceåk där är relevant för någon annan typ av cykling.

Hade dock varit intressant om man kunde behålla allt annat exakt som det är och bara byta länkaget på en cykel. Men så fort man byter länkaget kommer massa annat som inte är unikt för länkagetypen att ändras också.

Anekdot: Har haft cyklar med kortlänkad fourbar, horst, ABP, high sp med flytande vevparti (Mongoose), enkel singelpivot och faux bar. Tycker inte länkagetypen definierat cykeln på något sätt (utom kanske min Dragster DH, men den är liksom en egen kategori av galenskap).

Blir det verkligen sp bara för att ss/cs inte är länkat?
Alla utom orbea ser ut att ha hur mycket linkage som helst

Hur blev det såhär? I en bransch där vi i 20 år betalade glatt rejäla extra pengar för att slippa få single pivots, antingen som en enkel sving eller indirekt som ett faux bar (Kona). Vi hyllade Horst Link, VPP, DW, jackshaft. De var neutrala, effektiva, flöt fram i terrängen.

Så blir det 2024. Borta är alla länkage. Alla kör single pivots med öppen baktriangel, kanske nåt litet dämpardrivlänkage på sin höjd.

(n.b. en cykel kostar nu 2-3 gånger så mycket, och väger två kilo mer)

Bra bakdämpare med lågfarts och plattform motverkar väl i viss mån rise och squat men inte feedback, brake jack.

Vad hände? Inget av detta är något problem egentligen? Vi var vilse i teori i 20 år?

Såhär ser det ut i happyartikeln med cykelvasaraketer, bara en eller två komplicerade saker, resten är totalt basic-länkage:
jag skulle inte kalla alla dem för single pivot. dem med flex stays är väl ändå närmre horst link

Ja, men länkagedriven.

ABP, Horst, Maestro, Zero, DW, mfl är däremot inte SP.
jag skulle inte kalla alla dem för single pivot. dem med flex stays är väl ändå närmre horst link
Om flexet sitter på kedjestaget blir det typiskt sett som du säger.

Jag har väldigt dålig koll på olika länkage. Jag menar bara att om enda skillnad är att cs o ss inte rör sig inbördes och de rör sig inbördes,flex,...så blir det inte mycket skillnad kvar

Kanske missförstår, men kolla på tex Specialized FSR, den ser vid första anblick ut som SP, men är inte det pga att hjulaxeln sitter på sadelstagen = avståndet mellan hjulaxeln och BB är inte konstant.
Edit: Jämför FSR mot tex Mondraker så är Mondrakers baktriangel att jämföra med Specializeds sadelstag.
Mondrakers nedre länk (knappt synlig) är att jämföra med kedjestagen på FSR, där kedjestaget i själva verket är den nedre länken.

Snabbläste, men har det diskuterats att geometrin är som natt och dag och att extremt avancerade länkage förr avsågs fixa saker som numer inte är lika bekymmersamma?

Jag körde en Knolly som förstacykel. Magisk följsamhet uppför och svalde allt nerför. Men herregud vad jag cyklar mycket snabbare på min DC-Kona med (hemska tanke) flex i alu-kedjestagen (livstids garanti på ramen, märk väl). Jag är en annan cyklist såhär 12 år senare såklart, men den där Knollyn ser ut som ett stort skämt när man ser den på bild...?

Slaglängd är väl också en parameter värd att nämna. Ju längre slag ju större behov av länkage för att ha kontroll på rörelsen.

Min kortslagiga Tr Spur med flexstays funkar iaf förträffligt bra och jag anser inte att den känns budget för att de effektiviserat bort ett länkage, tvärtom.

Ska jämförelsen @erik h gör vara ärlig bör man ju också beakta hur en single pivot vid den tiden såg ut. Rätt stor skillnad mellan en 2004 Santa Ceuz Heckler och en 2024 Transition Spur, även om båda är entusiastcyklar för stigåka byggda på single pivots...

Men herregud, vi måste verkligen prata om singlepivot.
Speciellt vi som inte förstår någonting måste ju prata mycket om singlepivot.
Jag ska skicka en fråga till regeringskansliet så att de tar upp frågan
vid nästa beredning.

En bra sak med flexstays är väll att de stag som behöver böja sig i fjädringsrörelsen får en återfjädrande kraft som underlättar returen i stötdämparen. Kompression med för den delen, en del av energin går ju åt till att böja röret.

För mig känns det dock konstigt att ha ett mekaniskt system som behöver deformera sig för att fungera. Så troligtvis ingen flexstay för mig på bra länge än. Dw är det bästa jag cyklat på hittils. Bäst 2005 och fortfarande.

De allra flesta mtb-cyklister på fulldämpad idag har nog knappt aning om vad single pivot betyder och vad alternativen är. De vill ha "xt-växel" och "brett styre". Och låsbara dämpare. (???)
jag vet inte ens vad jag köpte för cykel. :D men den rullar frammåt "när jag lagat punkan som delar ska komma idag 19.37 (Enligt Bring)

Men herregud, vi måste verkligen prata om singlepivot.
Speciellt vi som inte förstår någonting måste ju prata mycket om singlepivot.
Jag ska skicka en fråga till regeringskansliet så att de tar upp frågan
vid nästa beredning.

Tjena!

Om du menar att ErikH inte har koll på länkage så är du ute och snurrar. Han har cyklat sen Dackefejden och haft många cyklar sen dess.

En bra sak med flexstays är väll att de stag som behöver böja sig i fjädringsrörelsen får en återfjädrande kraft som underlättar returen i stötdämparen. Kompression med för den delen, en del av energin går ju åt till att böja röret.

För mig känns det dock konstigt att ha ett mekaniskt system som behöver deformera sig för att fungera. Så troligtvis ingen flexstay för mig på bra länge än. Dw är det bästa jag cyklat på hittils. Bäst 2005 och fortfarande.
Det är inte någon fördel åt något håll, konstant fjäderkraft i kompressionen (oavsett cyklists vikt, inte i alla delar av slaget), som visserligen kan tweaks mha dämpare, och helt odämpad retur, som visserligen också kan dämpas med dämpare, men som då kräver mer dämpning än vad de flesta dämpartillverkare behövt tänka på vid sin design. Inte oöverstigliga problem men unika för designen (utom sådana som nya Scalpel'erna, som har ett inbyggt fjäderblad som lär ha rätt lågt böjmotstånd inom rangen).

Det är inte någon fördel åt något håll, konstant fjäderkraft i kompressionen (oavsett cyklists vikt, inte i alla delar av slaget), som visserligen kan tweaks mha dämpare, och helt odämpad retur, som visserligen också kan dämpas med dämpare, men som då kräver mer dämpning än vad de flesta dämpartillverkare behövt tänka på vid sin design. Inte oöverstigliga problem men unika för designen (utom sådana som nya Scalpel'erna, som har ett inbyggt fjäderblad som lär ha rätt lågt böjmotstånd inom rangen).
I praktiken handlar det väl bara att man kör lite lägre tryck i luftburken för att kompensera. Av egen erfarenhet så handlar det inte heller om jättestora krafter relativt sett. Ett typiskt flexsstay på t.ex en spez epic kan du med handkraft böja genom hela slaget. Kraften från luftfjädern är mycket mycket högre, man brukar inte kunna komprimera en bakdämp för hand med åktryck i

Absolut ingen fördel, håller helt med. Försökte tänkta positivt kring flexstays men kommer bara fram till att det är fördelaktigt tillverkaren hur jag än vänder på det. Precis som med pressfit, mest bara fördelaktigt tillverkaren.

Tillbaka
Topp