Vi måste prata om Stans Race Sealant.

Välskakad Stans Race går inte ens att spruta genom ventilstolpen på vanliga Presta. Har du ens sett hur fibrerna ser ut.

Jag vet mycket väl vad en uppdragskanyl är, har några hundra liggande hemma, det är inte möjligt.

där kanske vi har svaret på ditt problem? serendipidy.

du har fåt en batch som skurit sig?

adrig med ögat sett till några fibrer i stans race. de kanske är mikroskopiska. lär skall vara bomull. men största skillnaden lär skall vara storleken på partiklarna, och de är fullt synliga med race, inte med vanlig stans.

ingen klump i botten på den välskakade flaskan. rörde ändå lite i botten, inget sediment. här ses det jag tog upp med en pinne, identiskt med vad jag sprutade.

olika batcher är förstås en möjlighet.
.
8E5846DF-8E56-48DF-B8B7-108936280205.jpeg

Då tar jag en några bilder på fibrerna ikväll, dom går verkligen inte att missa, inte i närheten av mikroskopiska. Vad dessa är tillverkade av vet jag inte, men ser nästan ut som någon form av glasfibrer och kliar på händerna om man rafsar runt i det.

gick till garaget, tog fram en nyköpt flaska, som stått stilla och hade tydlig bottensats. rörde upp den med en pinne, resultatet nere till vänster. verkligen inga fibrer att missa. snarare samma som ovan. däremot uppstår blixtsnabbt polymeriserande mjuka latextrådar när man gnider det mest guckiga mellan fingrarna.

så mystiken tätnar. kanske du fått någon hemlig team edition:)
.
488F222C-DFED-404D-A57E-C2B1A74C878F.jpeg
CC02E796-31C5-4C1A-95C4-FB41FB11BA95.jpeg

trådar!

tänkte vafan, whats the deal? parallella universum;)?

gjorde ytterligare ett test, skakade om nyköpta flaskan och testade mellan fingrarna igen. och då fanns de där. hårda, 8 mm långa, bambu eller kanske glasfiber?

fanns alltså inte i den gummibildande bottensatsen, snarare uppflytande?

sen gamla flaskan igen, ytterligare en gång. inga trådar överhuvudtaget denna gång heller. men historiskt sett inte heller varken punka eller bollbildning.

så tydligen en batcheffekt ändå. frågan är vilken som är att föredra?
C31A1E48-C0F5-46BB-880E-75F3DAE73288.jpeg

Ok, i så fall finns det inte mer än att det hinner sjunka i innan jag suger upp i sprutan och det jag suger upp är fiberfritt

ja suger man kan definitivt dessa trådar bli kvar i flaskan. men även jag har alltid hällt ur den välskakade flaskan, rakt ned i däcket.

gjorde så även vid testet av gamla batchen ovan, tog då isär sprutan och hällde i gucket just med tanke på detta. tog även isär sprutan därefter, inga rester som helst.

den batchen är verkligen trådlös:)

Senast ändrad:
Använt mycket Stans Race, men aldrig råkat ut för fibrer. Provat med Effetto Mariposa pulver i guckan, men tror inte att det är särskilt effektivt . Det bästa lär vara att blanda i hackad glasfiber. Googlade fram att det fanns hos en båttillbehörs firma i enkilos burkar för en hundring.

Använt mycket Stans Race, men aldrig råkat ut för fibrer. Provat med Effetto Mariposa pulver i guckan, men tror inte att det är särskilt effektivt . Det bästa lär vara att blanda i hackad glasfiber. Googlade fram att det fanns hos en båttillbehörs firma i enkilos burkar för en hundring.
Glasfiber skulle jag spontant påstå vara potentiellt skadligt för hälsan och rätt dåligt på att täta hål. Då föredrar jag bomulls fibrer som någon nämnde, latex och bomull låter mer som något man kan laga ett hål med.

ja hålla på med löskrossad glasfiber är värt att undvika. inte vill man ha ut det i naturen heller. och hantering av dessa innebär alltid en massa mikrofiber som är närmast farliga, alltså ett arbetsmiljöproblem vid tillverkningen.

det står bomull på stans hemsida, men dessa pinnar verkar vara något annat styvare, förhoppningsvis inte glasfiber. kan som sagt gissa på bambu?

ja hålla på med löskrossad glasfiber är värt att undvika. inte vill man ha ut det i naturen heller. och hantering av dessa innebär alltid en massa mikrofiber som är närmast farliga, alltså ett arbetsmiljöproblem vid tillverkningen.

det står bomull på stans hemsida, men dessa pinnar verkar vara något annat styvare, förhoppningsvis inte glasfiber. kan som sagt gissa på bambu?
Testa att elda på dom. Glasfiber brinner dåligt.

Jag tycker att Stan's Race Sealant är kanonbra. Prova gärna fylla på deras andra sealant vid behov (brukar göra det efter 4-6 månader). Den går att tillsätta via ventilhålet med deras spruta (Race fungerar tyvärr inte med spruta då den kleggar igen):

Testa att elda på dom. Glasfiber brinner dåligt.
testade. prövade med en stormtändare, är ungefär som en liten blåslampa.

gick inte att få eld på dem, utan de tunnare glödde och förgasades, de tjockare blev kvar.

tvetydigt test, men glasfiber kanske mer sannolikt. tyvärr.

sen var det närmast svårt att få upp några fiber denna gång. så mängden är inte stor. kanske närmast bra att suga, så de blir kvar i flaskan??
.
3380D023-F1E8-458D-938E-B98AD4217542.jpeg

Jag tycker att Stan's Race Sealant är kanonbra. Prova gärna fylla på deras andra sealant vid behov (brukar göra det efter 4-6 månader). Den går att tillsätta via ventilhålet med deras spruta (Race fungerar tyvärr inte med spruta då den kleggar igen):
Om man skruvar ut nålventilen går det ganska bra att fylla på med Orange Seals lilla flaska med påfyllningsslang. Det kan bli proppstopp i slangen men den tas lätt bort med den medföljande "pinnen".

Jag gick över till tubeless idag (eller jag har börjat med framhjulet). Gick smidigt, kanske hade tur som fick till det direkt med golvpumpen. :sneaky:
Körde med det här hemmabygget, smidigt så man kan fylla på och tömma genom ventilen ? , återkommer när det börjar läcka ?
IMG_2990.JPG

Jag gick över till tubeless idag (eller jag har börjat med framhjulet). Gick smidigt, kanske hade tur som fick till det direkt med golvpumpen. :sneaky:
Körde med det här hemmabygget, smidigt så man kan fylla på och tömma genom ventilen ? , återkommer när det börjar läcka ?

Och det var Stans Race du använde, som du skakade riktigt ordentligt innan och sen kunde spruta genom den där tunna slangen?

Har inte haft boll-problem (..än), däremot var jag med om att en ventil hade satt igen såpass att jag varken kunde fylla eller tömma däcket på luft, vilket inte var en fördel när jag ville plocka av det från fälgen. ..Som tur är hade jag en lämpligt isatt salami som jag kunde dra ut, så jag slapp medvetet sticka hål.

Sen vet jag inte om jag kan skylla på Stans race, men satan vad däcket hade limmat fast stig på fälgen, har aldrig varit med om den nivån innan. Krävde skruvstäd och betydligt mer våld och svett än jag var beredd på.

Framöver kommer jag att blanda 50/50 med standardvarianten.

kolan och kitty; nu verkar väl boll-problemets lösning vara att just suga upp i en spruta för att slippa trågarna? soppan verkar ju täta hur bra som helst mot punka dessa förutom. blir det ändå problem stig-side kan man ju ta till tricket att trycka in i det för stora hålet lite andra fibrer.

såsom mossa eller gräs. eller salami.

kolan och kitty; nu verkar väl boll-problemets lösning vara att just suga upp i en spruta för att slippa trågarna? soppan verkar ju täta hur bra som helst mot punka dessa förutom. blir det ändå problem stig-side kan man ju ta till tricket att trycka in i det för stora hålet lite andra fibrer.

Mjae. Problemet löses väl genom att köpa en annan produkt i framtiden, denna ska vara på det här sättet - "The Fuzz balls are expected and normal.".

det är ju också det en lösning. då finns det tre:

-köp annat
-blanda i vanlig stans (varför det funkar är ju ändå lite gåtfullt)
-låt trådarna bli kvar i flaskan

och fyra, närmast en icke-lösning: byt var 14e dag som stans säger.

Är det inte bättre att bara köra på Stans vanliga än att sortera ut fibrena ur Race varianten? Vad är det mer som skiljer dom åt?

det är ju också det en lösning. då finns det tre:

-köp annat
-blanda i vanlig stans (varför det funkar är ju ändå lite gåtfullt)
-låt trådarna bli kvar i flaskan

och fyra, närmast en icke-lösning: byt var 14e dag som stans säger.

Fast är alternativ fyra så fel egentligen?
I tävlingshjulen är det inte ett problem, de kollar man ändå vätskan i inför varje tävling och det är ju just race vätskan heter.

Jag tror inte man tänkt sig att den ska användas av de som fyller på till jul varje år och sen bara kör.

Om man skruvar ut nålventilen går det ganska bra att fylla på med Orange Seals lilla flaska med påfyllningsslang. Det kan bli proppstopp i slangen men den tas lätt bort med den medföljande "pinnen".
Som jag förstår dig så fyller du på med Stan's Notubes Race Sealant med Orange Seals lilla flaska med påfyllningsslang utan att det blir totalstopp. Är det denna som du avser:

Som jag förstår dig så fyller du på med Stan's Notubes Race Sealant med Orange Seals lilla flaska med påfyllningsslang utan att det blir totalstopp. Är det denna som du avser:
Japp. Naturligtvis kan man använda guckan i flaskan först, men sedan tycker jag att Stans Race tätar lättare o bättre.

gjorde stans-service på några hjul idag, när det börjar svettas på det hör sättet är det ett tecken på att det håller på att bli tomt.

och mycket riktigt, det var dags i det fallet. varit hälften/hälften vanlig/race, inga klumpar i däcket, inga synliga trådar heller, men en del tätgryn på fälgen snarare än däcket. fyllde på bara.
.
AA245753-2806-48A1-8605-74E5E2F6E5F8.jpeg

ett av de andra däcken med ursprungligen samma blandning men inte var torr ännu, såg ut så här.

inte heller där några klumpar eller synliga trådar.
.

44523B95-8C31-47AF-A719-CCDF48BACE37.jpeg

Har envist försökt köra utan vätska under säsongen, men det funkar bara ett tag (med rätt däck). För ca 3 veckor sedan installerade jag nya däck med Orange Seal Endurance, idag såg det ut enligt nedan. Däcken gick märkbart ojämnt vilket kanske inte var så konstigt. Dags att ”återuppliva” UST? ?
42D8B674-6E4A-48FF-9FDC-2B3D59D634DD.jpeg101DF420-CE3C-44E2-B4B2-59E6CC647EC0.jpeg

Själv kör jag annars ett flertal däck både utan gucka Eller med gucka som stelnat över ett halvår sen, vilket funkar prima!

Tillbaka
Topp