Vi med breda fötter, vilka skor?

RilleL

Medlem
Behöver nya skor inför våren med bra plats för foten, i första hand till mtb men också till racer.
Vilka ska man titta på, sidi mega finns ju men vad mer?

Tack! //Rille

Bytte från Sidi mega till Northwave sent i höstas. Gillar dem, men har inte cyklat på dem jättelänge. Men jag läste nånstans att NW ska bli smalare from. 2012.

里克叶科 skrev:
-------------------------------------------------------
> Behöver nya skor inför våren med bra plats för
> foten, i första hand till mtb men också till
> racer.
> Vilka ska man titta på, sidi mega finns ju men
> vad mer?
>
> Tack! //Rille
------------------------------------------------------
Sidi mega, Shimano (förutom toppmodellen ladsväg) och Specialized (ej S-Works) är ungefär lika breda, något erkänt brett märke finns inte mig veterligen. Shimanos tå-box är nog mest generös på utrymme :-) T

Jag har både breda och knöliga fötter och får plats i Shimanoskor.

/T
(Edit: E -modellen förstås)

Senast ändrad:
Northwave kör jag på mina breda fötter. Shimano har alltid haft smala skor i min mening. Specialized vinterskor är helt ok på mina fötter också. Tidigare har jag även kört med Sidis mega modeller.

Jag kör också på Northwave och dom sitter riktigt bra. Jag testade ett flertal modeller hos min lbs och det var dom som satt bäst.

Har Shimano R300E till räsern som passar mina breda fötter. Sidis Mega passade ungefär som Shimanos E-modeller. R300E såldes till vrakpris på Cykelcity för ett par pr sen, så det blev dem. Sidis enklare Megamodell kostade ca 700:- mer just då. Mina "Dirtskor" Shimano MP66 passar också. Båda är en storlek större än vad jag normalt använder. De är 43 mot normala 42 för mig.

Mina fötter är inte jättebreda men däremot har jag svullna vrister vilket funkar mycket dåligt i kombination med shimanos vinterpjuck. Det får bli riktiga vinterkängor för min del istället annars kommer jag förfrysa fötterna.

jättebreda fötter, på mtb kör jag shimano E-modell, alltså extra bred.

På racer har jag Bont Vaypor premium wide, bont har Wide version av alla sina skor, klart bredaste racerskon jag testat. kan vara lite knepig att få tag i wide versionen, men även standard versionen ä bredare än många andra skors "wide modeller".

Annars har väll även Lake en "wide" version av många av sina skor

Tjena!

Bontragers skor är duktigt breda, inte riktigt breda nog för mina paddlar, men det duger.. Shimanos E modeller är lite smalare enligt mina fötter..

Jag har Shimano SH-M240 och SH-R240 med E-läst och är mycket nöjd. Titigare har jag alltid domnat om fötterna efter 4-6 timmars cykling, med dessa skor har det aldrig hänt.

Fråga 2 då, finns SH-M240 med olika bredder eller är det en bredare sko?

Jag ska prova lite olika fabrikat innan jag handlar så det blir rätt den här gången, domnade fötter förstör nöjet (nästan) med cykling..

Tack alla!

Antingen normal bredd eller bred. Men båda mina modeller har custom-fit, det vill säga man kan värma upp dem och sedan vakumsuga dem med foten i. Skorna kostar lite mer, men på så vis kan man få skon anpassade precis efter sina fötter. Kan göras hos välsorterade cykelhandlare som tar några hundringar för besväret. Man behöver alltså inte köpa skorna där, men är man osäker är naturligtvis det bästa att köpa skor i butik. Jag valde dock att köpa billigare på nätet.

Senast ändrad:
里克叶科 skrev:
> Fråga 2 då, finns SH-M240 med olika bredder
> eller är det en bredare sko?
>
> Jag ska prova lite olika fabrikat innan jag
> handlar så det blir rätt den här gången,
> domnade fötter förstör nöjet (nästan) med
> cykling..
>
> Tack alla!

finns i extra bred i storlek 42, 43, 44, 45 och 46. kolla http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=3124&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Efter en skön barfotasommar börjar det bli ohållbart i cykelskorna, jag har ett par SIDI Dominator, och de är bredare än de flesta, men när jag trycker på ordentligt ett tag så domnar tårna bort (fattar inte att jag stått ut). Jag måste ha större och bredare, och framförallt behöver mer av bredden ligga därframme så att tårna inte måste vikas in för att passa skon. De flesta skor är huvudsakligen spetsiga och de smalnar av för fort (förmodligen för att bli snyggare...)

Jag ska kolla på Bontrager och Northwave och Specialized, enligt tips ovan.

Vet någon om det finns någonstans där man kan jämföra cykelskor online mha shoefitr, som det går att göra med löparskor där skorna är inskannade? SE t.ex. http://www.runningwarehouse.com/descpageMRS-ALTONM1.html och gå till "Show me how it fits"

shoefitr.png

Fler tips på cykelskor (MTB) som skulle kunna passa mina fötter?

happy-feet.png

Mina happy fötter!

peranders skrev:
>
> Jag ska kolla på Bontrager och Northwave och
> Specialized, enligt tips ovan.
>
>
> Fler tips på cykelskor (MTB) som skulle kunna
> passa mina fötter?

Nä skit i att kolla de som du räknar upp ovan, det är liksom standardläst men kanske aningen bredare än många av tex de italienska märkena. Gå direkt på Shimanos E (extra bred) skor. Det är alltså samma sko som finns i vanliga fall men byggd på en betydligt bredare läst.
Jag kör dem både på racer och mtb och har provat det mesta annat. De är en dröm och en befrielse att ta på sig för en bred/hög-foting. Dessutom är det riktigt skapliga skor, det är inte instegsmodellerna de har detta på.
Se länk i Jensens inlägg ovan och observera att skorna finns i tex både 44 och 44E storlek.

Det finns fler märken än shimano som har extra breda dojjer. Köpte mavic rush MAXI för någon vecka sen och är än så länge riktigt nöjd.

Jag har beställt Bont Vaypor XC wide. har tyvärr inte fått hem dom än men kollar man deras hemsida har dom en guide hur man ska mäta sina fötter för att se vilken storlek som kan passa.

Lake har en del som är hyfsat breda - kan vara värt att kolla in om de fortfarande har några modeller i skinn eftersom de kan anpassa sig lite grann. Överhuvudtaget tycker jag man skall kolla in de tillverkare som har skor gjorda av skinn - kanske inte det perfekta för proffscyklister men för oss som vill ha komfort är det ett bra alternativ. Tror Gaerne har några sådana även om jag inte sett dem själv

Arsozath skrev:
> Det finns fler märken än shimano som har extra
> breda dojjer. Köpte mavic rush MAXI för någon
> vecka sen och är än så länge riktigt nöjd.

Jag köpte mina i våras och är oxå nöjd. Längsta passet har varit 4,5 timmar och inga domningar.

Jag har också ett par Rush MAXI. Originalinnersulan var alltför platt för mig, men med blå Specialized-innersula (++) sitter de riktgt bra på mina fossingar. Körde VR med dem utan problem.

Egget skrev:
> Jag har beställt Bont Vaypor XC wide. har tyvärr
> inte fått hem dom än men kollar man deras
> hemsida har dom en guide hur man ska mäta sina
> fötter för att se vilken storlek som kan passa.

Skorna såg bra ut, och det verkade bra ända tills:

bont-size-wiz.png

Jag antar att det belyser mitt problem, och att jag har breeda fötter.
Jag ska höra med dem vad det kan tänkas kosta...

Jag hade samma scenario att dom ville jag skulle köra custom tror också det var 1 eller 2 mm fel. Eftersom man ska kunna värma upp och trycka ut dom så körde jag på Wide modellen. Enligt min LBS så ska dom komma hem i början av September, jag beställde dom i slutet av juni så man får vara beredd på att vänta ett tag. Så jag hoppas att det kommer bli bra. Idag kör jag med Giro Code och det är nästan så man bara vill lägga sig ner och gråta efter ett par timmar ;)

Mina fötter ser ut som Kalle Ankas, smala hälar och låga breda fotblad. Mycket sexiga och snygga. Jag hittade ett par Chain stream som passade. Lite glapp i hälen men det fixade sig med ett par hälgrepp.

Suplest Supzero Carbon (Streetracing). En positiv överraskning för mina "simfötter". Sitter som en handske med rejält tåutrymme i alla riktningar trots att jag valde en storlek där jag kan "nudda" fronten med tårna när jag står. Fram- och bakdel helgjutna i var sitt stycke som är ihopsatta med en söm så det finns inga sömmar som skaver runt främre delen av foten. Har tidigare haft olika Shimano-, Sidi- och Diadoramodeller steget under toppmodellerna men inga har suttit riktigt bra, bäst satt Diadora. Funderade på att ta steget upp till custom fit när jag blev tipsad om Suplestskorna.

P1000402-sup.JPG

Senast ändrad:
Tack Egget, PerryE, Arsozath, schture mfl, det verkar ju trots allt finnas breda skor att få tag på.

Något som förvånar mig är att inte bredden är med på alla size charts, många listar bara längden i olika format; undantag hittills: Bont enl. ovan och Lake http://www.lakecycling.com/sizing-chart/size-chart/

HIttade också sida som hade cykelskor med shoefitr-funktion, http://www.artscyclery.com, inte så många mtb skor dock och inte alla bredder. Letar vidare.

artscylery.png

De Specialized jag har är bredare framme vid tårna än mina Sidi och Shimano, men inte så mycket bredare över själva "trampdynan" eller vad det nu kan heta. Tillsammans med formgjutna sulor verkar det ha blivit rätt bra. Skorna är välventilerade på gränsen till dragiga vilket funkar sådär för mig. Nån vecka till och jag får börja stoppa i en plastpåse längst fram.

De ser ju trevliga ut de där passformsberäknarna, men skulle man inte vilja ange VAR i längdsled foten är som bredast också?

Egget skrev:
> Jag har beställt Bont Vaypor XC wide. har tyvärr
> inte fått hem dom än men kollar man deras
> hemsida har dom en guide hur man ska mäta sina
> fötter för att se vilken storlek som kan passa.

Hur är skorna?

peranders skrev:
> Efter en skön barfotasommar börjar det bli
> ohållbart i cykelskorna, jag har ett par SIDI
> Dominator, och de är bredare än de flesta, men
> när jag trycker på ordentligt ett tag så domnar
> tårna bort (fattar inte att jag stått ut). Jag
> måste ha större och bredare, och framförallt
> behöver mer av bredden ligga därframme så att
> tårna inte måste vikas in för att passa skon.
> De flesta skor är huvudsakligen spetsiga och de
> smalnar av för fort (förmodligen för att bli
> snyggare...)

Ok snart ett år senare, dags att slå till snart, och jag inser att jag cyklar mindre pga mina trånga skor (som är breda men inte tillräckligt).

Har någon testat Lake MX237:or? http://www.lakecycling.com/shoes/mx237-black-or-orange/

lake_mx237.PNG

Hittade dem i min storlek 46.5 wide i lager på http://www.competitivecyclist.com/lake-mx237-shoe-mens, nån som kan tipsa om andra ställen att handla på som har Lake? Eller tom någonstans där man kan prova (överraska mig)?

Testade Shimano SH-M088 i E modell, dvs extra bred. Men den var inte särskilt bred. Returnerad till Rose.

Jag passade på att mäta skorna och jämföra med mina två andra. Det skulle vara såå bra om tillverkare kunde ange både bredd och längd (jmf t.ex. byxor) men de enda skotillverkare jag hittat som specar bredden är Lake och Bont.

DSC_0718.JPG

Sidi Mega Dominator stlk 46-47?: ca 110mm på bredaste stället
Shimano SH-M088LE stlk 47: 105mm
Shimano MW-80 stlk 48: 108mm

Bredden är problem för mig, men framför allt är det trångt för tårna. SIdi-skorna är relativt breda men fånigt spetsiga.

Nu väntar jag på Lake MX331 WIDE 47:or, återkommer...

LAKE MX331 47 WIDE MTB-skor. Äntligen sköna, breda skor! De är inte perfekta då de kunde gott ha större tåbox, men det går att stå upp och trycka på utan att tårna domnar :-) :-) :-) Hälgreppet är formbart genom uppvärmning, så där är passformen alldeles utmärkt och boa-spännena gör att de sitter perfekt. Jag är glad att jag tog en halv storlek större än vad Lake's tabeller föreslog.

Nu är det kul att cykla igen!

LakeMX331.jpg

peranders skrev:
> LAKE MX331 47 WIDE MTB-skor. Äntligen sköna,
> breda skor! De är inte perfekta då de kunde gott
> ha större tåbox, men det går att stå upp och
> trycka på utan att tårna domnar :-) :-) :-)
> Hälgreppet är formbart genom uppvärmning, så
> där är passformen alldeles utmärkt och
> boa-spännena gör att de sitter perfekt. Jag är
> glad att jag tog en halv storlek större än vad
> Lake's tabeller föreslog.
>
> Nu är det kul att cykla igen!
>
>
Testat ett par Lake också men vet inte vart jag ska köpa ett par, vart köpte du peranders?
Eller finns det någon annan som vet vart man kan handla?

Till slut fick jag köpa direkt från Lake i Holland (!) då MX237:orna dröjde och jag tjatade om leveransbesked för wide-modeller erbjöd de mig ett par av förra årets MX331:or istället.

DEt är inte lätt att få tag på LAke, och de som har har sällan Wide. Det finns på Amazon, men de kunde inte levereras till sverige...

Den här butiken i Holland verkade bra, var på väg att beställa genom dem. De svarade på mail och var tjänstvilliga.

http://www.bikecenter.nl/fietskledij/schoenen/mountainbike-schoenen/where/merk/lake.html

Tillbaka
Topp